POLARIS Geir0's garasjetråd,nå polaris khaos 155 boost. 3"

Endelig fått montert den i sammen igjen, gikk for en 1000ccm variator som jeg hadde på hylla. Hørte med bill cudney som jeg kjøpte variator kitt av om de hadde noe å si, så gjorde som han sa, byttet over armer,ramper,vekter og fjær. Merket ikke noe forskjell, og null kast i den:D

Lagg den ut for 37000 med mye deler som kan følge med på fb, men er nok for sent på sesongen nå vil jeg tro. Hva mener dere om den prisen? Vanskelig å sette pris en på den synes jeg:hmm: så en xrs summit til 49000, det virket som veldig mye, men vanskelig å si.
87AE2C8F-F068-4D80-97CD-5C15891110B3.jpeg

3A4A555A-1814-4D25-8499-78290CF3D34F.jpeg

5BFE74D4-55A7-4067-B065-60864A4B1839.jpeg

5CCF935F-8C9D-4365-A73D-275015B7DE8D.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Det er vanskelig å få særlig mange penger for en rev, de har blitt for gamle. Det er mange scootere av nyere dato enn rev som har blitt gamle og billige. En xp kan du få fra 15k og oppover, pro ride polariser har begynt å dukke opp ned mot 30k

Jeg betalte 18k for min 2004 Summit for 2 år siden, og da var både veiv og stempler akkurat byttet. Gamle scootere har større bruks enn salgsverdi, og jeg kjører mine til de ikke kan mer
 
Ja tjener ikke penger på den for å si det slik. Har sett de til 25000-45000. At min er verdt 30000 er jeg helt sikker på:) den skiller seg veldig ut fra alle andre med det setet og stigtrinnene, og helheten generelt:)

Kanskje det er bedre å bytte den, skal ha en kort å en lang en i fremtiden. Føret her i sør er så forskjellig fra år til år...
 
Det er de færreste forunt å gjøre butikk av scooter, så nesten uansett hva man gjør, ender det med å koste penger, som det meste annet som er gøy ☺️
 
Ja som sagt så tjener jeg ikke penger på den, det visste jeg når jeg begynte på den:) vi får se, er ihvertfall en jævla bra scooter nå, 90% av slitedeler er byttet på den:eek:

En ting som er positivt med denne er at jeg har dokumentasjon på nesten alt som er gjort på den, det er skjeldent de har det, selv om det står at "’motoren er nyoverhalt"
 
Solgte reven nå i høst og kjøpte meg en 17 pro rmk:thumb: vannvittig godt holdt. Litt feminin med rosa, men synes dekal kittet var litt kult samtidig:)

Ikke mye å gjøre med denne, men demperene trenger en overhaling.
Lurte litt på å begynne å overhale selv, så walker evans hadde kitt til å fylle i nitrogen, noen som vet om det finnes noen andre alternativer for selve påfyllingen? Resten er jo enkelt
IMG_20191104_222549.jpg

IMG_20191104_222453.jpg

IMG_20191104_222436.jpg
 
Det var deg som stakk av med den ja:) Må si du hadde med en fin og ærlig fyr å gjøre der, jeg la inn bud 10k over ditt bud men han avslo fordi han hadde godtatt ditt bud alt. Desverre ikke mange selgere som er så ærlige lengre. Gratulerer med knallscooter, jeg er misunnelig. Syns forøvrig rosafargen ser bedre ut for hver gang jeg ser bilder jeg:thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0 og EJ
Det var deg som stakk av med den ja:) Må si du hadde med en fin og ærlig fyr å gjøre der, jeg la inn bud 10k over ditt bud men han avslo fordi han hadde godtatt ditt bud alt. Desverre ikke mange selgere som er så ærlige lengre. Gratulerer med knallscooter, jeg er misunnelig. Syns forøvrig rosafargen ser bedre ut for hver gang jeg ser bilder jeg:thumb:

Hehe ja var heldig der, han ringte meg å sa det før jeg hentet den. Setter pris på slike ærlige folk! :thumb:
Ja kommer ikke til å ta det av, liker den veldig godt. Skal bli en fryd å gå fra en gammel rev til en så ny scooter:D

Det var verdt en hel dag med kjøring, 180mil:nerve:
 
Hehe ja var heldig der, han ringte meg å sa det før jeg hentet den. Setter pris på slike ærlige folk! :thumb:
Ja kommer ikke til å ta det av, liker den veldig godt. Skal bli en fryd å gå fra en gammel rev til en så ny scooter:D

Det var verdt en hel dag med kjøring, 180mil:nerve:
Jepp, du fikk mye scooter for pengene der!
Åå steike såpass ja. Jeg hadde nok fått den frakta til Oslo tror jeg, hehe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0
Vurdere å bytte til 3"belte. Har googlet en del, og virker som det er nesten bare å montere det og nonslip 7t med antistab uten å trenge å gjøre så mye mere, kanskje lette vektene litt. Noen som har noen innspill? Erfaringer? :)
 
Anbefaler variatorkitt fra @MHP på det sterkeste, får utrolig bra variator kitt til maskinen din da? Og er veldig enkelt og montere selv

Det var variator kit på den når jrg kjøpte den, synes den fungerer greit sånn som den er. Men det jeg lurer på er om man må vekte om, eller dreve om hvis man hiver på 3"belte med 7t nonslip på en som har originalt 2,6 quick drive :)
 
Det var variator kit på den når jrg kjøpte den, synes den fungerer greit sånn som den er. Men det jeg lurer på er om man må vekte om, eller dreve om hvis man hiver på 3"belte med 7t nonslip på en som har originalt 2,6 quick drive :)
Har både hatt 2.6 med quick drive og 3 toms belte, på min pro rmk, ville brukt 2.6 belte uten tvil, men det er nå min mening, syntes det var mye mere moro og leke med 2.6 belte og den tok seg sykt godt frem med det, så ville jeg fått tak i nonslip hjul til 2.6 belte og montert det, om du skal ha 3 toms belte kan det fort være at du må justere litt ja på vektene da ja, vet du kordan variator kitt som står montert på din?
 
Monterte på 3" belte og nonslip pga jeg fikk tak i det til samme pris som nonslip til original beltet. Så var egentlig ikke i tvil, 2,6 beltet begynner å bli litt slitt også.

Bygde den om før helga nå, antistabet ifra brp skulle visst passe rett på, men hjulet gikk i balatreimen pga reima måtte stå på skrå. Men fant ut at man kan kjøpe balatreim å bore hull selv på slettebø, monterte på noen litt lengre.
Målte at center demperen ble komprimert 9mm med den originale reima, så jeg justerte de nye reimene til 6-7mm i håp om at den blir litt mer leken.
Det gjorde den også, stailet mye lettere enn før. Ikke sånn at man kan holde den langt, men det er ikke det jeg er ute etter.

Det kan også være justeringen av demperene som forårsaker dette. Disse monterte jeg også på nå, sykt mye å sette seg inn i med de demperene, den krenger godt på løypa nå?

Men fikk bare 7750rpm, så må vekte om. Den virker grei ellers syns jeg med innslag og Backshift, noen som har gjort dette før og har noen innspill på vekter? Vurdere å kjøpe de justerbare av mhp de kan jeg jo bytte over til khaos når jeg skal ha meg det vil jeg tro??
IMG_20210103_211210.jpg

IMG_20210103_211936.jpg

IMG_20201229_214756.jpg

IMG_20201226_160028.jpg

IMG_20201226_160120.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Så du har gått fra 7 tanns 2,86" pitch til 7 tanns 3" pitch? Da ville jeg girt om, dvs. bygge om til QD2. Dette da de nye drivhjula har større omkrets enn de originale og gir totalt sett høyere utveksling. Kjøp nedre quickdrivehjul og reim fra 2021 pro rmk så burde der vært iorden. Er nok derfor du taper litt turtall og rett ende å ta dette i er giringa. Lettere vekter er en billig nødløsning og vil på lang sikt sannsynligvis føre til mye reimspreng. ;)

Angående vektene du kjøper av meg så er det 5 gram forskjell i basevekt på vektene til 800 og 850. Du kan kjøre de tyngre vektene på 800 med en strammere fjær men etter min erfaring funker det ikke optimalt, spesielt ikke på våren når det blir tyngre føre. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ og Geir0
Så du har gått fra 7 tanns 2,86" pitch til 7 tanns 3" pitch? Da ville jeg girt om, dvs. bygge om til QD2. Dette da de nye drivhjula har større omkrets enn de originale og gir totalt sett høyere utveksling. Kjøp nedre quickdrivehjul og reim fra 2021 pro rmk så burde der vært iorden. Er nok derfor du taper litt turtall og rett ende å ta dette i er giringa. Lettere vekter er en billig nødløsning og vil på lang sikt sannsynligvis føre til mye reimspreng. ;)

Angående vektene du kjøper av meg så er det 5 gram forskjell i basevekt på vektene til 800 og 850. Du kan kjøre de tyngre vektene på 800 med en strammere fjær men etter min erfaring funker det ikke optimalt, spesielt ikke på våren når det blir tyngre føre. :)

Stemmer det, målte bare kjapt diameteren på hjulene, og 7t nonslip var ikke veldig mye større kanskje en 5-8mm.
Du mener det er løsningen ja, ja det har kanskje så mye å si ja?
 
Morro Geir ? men skjønte ikkje heilt hva du skreiv, strammet du balator reima eller slakket ho i forhold til ny? Jo mer slakk den er jo lettere løfter skiene seg, hjelper å stramme demperen litt foran i understell og evt slakke litt bak som du sier ja ?
Kan vell i utgangspunktet bare dreve om i kjedekassa? Om ikke QD er noe man ønsker.
Gå ned to tenner på øvre om kjedestrammeren strammer opp nokk, Skal vell gi litt mer rpm uten å miste så mye på topp?
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0
Morro Geir ? men skjønte ikkje heilt hva du skreiv, strammet du balator reima eller slakket ho i forhold til ny? Jo mer slakk den er jo lettere løfter skiene seg, hjelper å stramme demperen litt foran i understell og evt slakke litt bak som du sier ja ?
Kan vell i utgangspunktet bare dreve om i kjedekassa? Om ikke QD er noe man ønsker.
Gå ned to tenner på øvre om kjedestrammeren strammer opp nokk, Skal vell gi litt mer rpm uten å miste så mye på topp?

Skrev kanskje feil, skal se og endre på det? er qd på min, jeg slakket den noen få mm turte ikke for mye må ha noe å gå på der. Sier ikke du motsatt av det mhp skriver? Prøver å Google å finne ut om det er flere tenner eller ikke på nedre hjul på 2021 pro rmk nå?
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land
Skrev kanskje feil, skal se og endre på det? er qd på min, jeg slakket den noen få mm turte ikke for mye må ha noe å gå på der. Sier ikke du motsatt av det mhp skriver? Prøver å Google å finne ut om det er flere tenner eller ikke på nedre hjul på 2021 pro rmk nå?
Nå tenkte æ at du hadde vanlig kjedekassa jeg ??‍♂️
Ja da er jeg enig med MHP. Trodde han mente du måtte bygge om til QD men du har jo selvfølgelig det orginalt på din ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0
Din har 43t på nedre drev og qd2 har 50t. Og det er egentlig hele forskjellen på reimdrifta i din maksin og qd2. Du må selvfølgelig bruke qd2 reim også da den er lengre. 5-8 mm diameter på drivhjul vil ha stor innvirkning på effektiv giring ned til belte. :)
 
Din har 43t på nedre drev og qd2 har 50t. Og det er egentlig hele forskjellen på reimdrifta i din maksin og qd2. Du må selvfølgelig bruke qd2 reim også da den er lengre. 5-8 mm diameter på drivhjul vil ha stor innvirkning på effektiv giring ned til belte. :)

Okei, ja fant ut at det var 50t. Steike da blir det høyt turtall? får høre med den lokale forhandleren om det er noe mulighet for å låne å prøve først, kjipt å legge ut 4500ca også blir det ikke helt optimalt?

Men det er 22t oppe på qd2 likt som på min?
 
Okei, ja fant ut at det var 50t. Steike da blir det høyt turtall? får høre med den lokale forhandleren om det er noe mulighet for å låne å prøve først, kjipt å legge ut 4500ca også blir det ikke helt optimalt?

Men det er 22t oppe på qd2 likt som på min?

Nesjda, blir ikke så høyt. Trur det blir helt perfekt. Har du variatorkit på maskinen? :)

Ja er 22T oppe

Her er et utklipp fra en annen tråd jeg skrev litt om dette:
Total utveksling er antall rotasjoner av sekundærvariator per rotasjon av belte. Har regnet litt på det. Har regnet med 155" belte. Axys 155 QD har 15,1. På axys 155 med qd2 har 16,8. Pro Ride med første utgave av qd så var total utveksling noe høyere. 14,2. Monterer man qd2 på en axys som har orginale 7t 2,86" pitch drivhjul ender man med en total utveksling på 17,6. Bytter man derimot til samme utveksling som pro ride hadde så får man en total utveksling på 16,3. Dette skal såvidt jeg er bekjent med passe over fra pro ride til axys, men ta det med en klype salt. @Aanund gjorde vel dette på sin 2018 pro rmk. :hmm:

Ser forresten av jeg skrev utvekslingen på qd2 er 2,25. Dette stemmer ikke da den er 2,27 :)

Alternativet hvis du vil bruke ettermarkeds er TKI reimdrift. De bruker et 63T nedre drev. Ønsker du akkurat samme totale utveksling på en eldre enn 2021 mod axys med qd så kjøper du da med 29T toppdrev. Da får du samme totale utveksling som '21 mod med QD2 :)

For de som er interessert, her er giringene på de forsjellige QD variantene:
Pro Ride: 43/21=2,1
Axys: 43/22=1,95
QD2: 50/22=2,27

Formelen for å regne total utveksling er: beltelengde/drivhjulomrets x girutveksling. For å regne drivhjulomkrets tar du antall tenner x pitch. eks 7t x 2,86" pitch = 20,02" omkrets.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Geir0 og EJ
Hvorfor blande inn beltelengde?

Fordi slik jeg regner så regner man hvor mange ganger sekundær på rotere for at beltet skal rotere en hel runde. Da må man regne per beltelengde. Finnes sikkert andre måter å regne på men er slik regnestykket gir mening i mitt hode hvertfall. På polaris kan man gange det tallet jeg har skrevet her med 1,11111 så får du hvor mange ganger primær på rotere ved fullt utgirte variatorer for at belte skal rotere en runde. Slik kan man beregne teoretisk toppfart. :)

Når jeg nevner toppfart. Teoretisk toppfart på pro rmk med gamle quickdrive er 143 kmt. Teoretisk med QD2 er 130 kmt. Dette gjelder uansett om det er 600, 800 eller 850 og uansett beltelengde.
 
Bytt begge reimhjulan til reimhjul fra pro ride 2013-2015mod. da får du fin gearing til 7t 3" drivhjul? pro ride har 8t 2,86 drivhjul som standard så den har en del lettere dreving på reimhjulan. axys reima passer på pro ride hjul, mene d øvre hjulet e 1tann mindre å d nedre e 1tann større på pro ride.
 
Har fått kjørt med den en del nå, fungerer veldig bra. Hjalp mye med ny reim. Får 8150-8200. Så er vel innafor det.

Eneste som er med den nå er at den klatrer ikke like bra som de andre axysene kameratene mine har, dette pga forstillingen til zbroz. Den spinner seg veldig ned i det jeg starter å kjøre i dyp løssnø.
Tenkte å prøve å sette den ned på assault hullene å se hvordan den blir, det er ca den samme lengden som demperene foran er for lange. Gøy å prøve?
Hvis ikke får jeg ta ut litt luft av demperene og senke den litt. også pumpe mere luft i evol kammeret.
 
Fått kappa å sveiset tunnelen nå, 7 tommer gikk jeg for. prøver å lage en ny bøyle nå, det skal ikke være lett?
IMG_20210204_234253.jpg
IMG_20210204_203711.jpg
IMG_20210206_184727.jpg
IMG_20210206_190751.jpg
IMG_20210206_185150.jpg
IMG_20210206_193748.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Nice! Sveiset du selv? Har så lyst å gjøre det men tør faen ikke? sveiser litt TIG men sjelden alu.. spent på hvordan du syns dette funker i snøen?
 
Nice! Sveiset du selv? Har så lyst å gjøre det men tør faen ikke? sveiser litt TIG men sjelden alu.. spent på hvordan du syns dette funker i snøen?
Fikk en til å gjøre det for meg, har aldri tigget alu, kun syrefast å stål. Er visst veldig annerledes å sveise alu sier de? men skal sveise bøylen selv på jobb med tråd da. Så blir gøy å se hvordan den blir, tenkte å lage noen stykk hvis den blir bra?

Så spent på om man merker mye forskjell med hoopovers osv?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A