POLARIS Geir0's garasjetråd,nå polaris khaos 155 boost. 3"

Nei måler 0,030:unsure:
Fikk delt motoren i kveld, så blir spennende å se hva dommen blir når jeg får levert den i morgen.
 
Maks er 06 du har 03, hva er problemet? Er jo aldri 0.00000 ut av eska?
 
Skjeldent jeg er borte i slike små tall.. hehe
Er 0,30 som klokka viste. Får se hva han sier når jeg kommer opp med den etter jobb:thumb:
 
Ja vi får se hva han sier i kveld, 0,06 er det instruksjonsboka til ski doo sier man kan ha Max, jeg målte opp til 0,30
Det vil jo si 0,24 for mye.

Skulle ha gått Ann å laste opp film fra mobilen her, men ser ikke ut som det fungerer:hmm:
 
Skrev en null for mye her også, skal være 0,06:thumb:
DFAD1C25-2CDB-4309-AB95-1F03B6E5A746.jpeg
 
Sist redigert:
Forvirringen om verdien av sifre i tall mindre enn en er ganske utbredt. Mange blir forvirret over at 0,030 er mindre enn 0,06, fordi de tenker "null-komma-null-tredve" og "null-komma-null-seks", og tredve er mer enn seks. Det man kan gjøre for å unngå å forvirre seg selv, og andre, er å si feks "null-komma-null-tre-null", og "null-komma-null-seks", da er det lettere å sammenligne. Ellers så kan jeg anbefale å arbeide med slike tall med kalkulator eller Excel. Trekk feks 0,06 fra 0,030, og når svaret da bli negativt, oppstår det en dissonans som gjør det lettere å ta inn ny kunnskap om plassverdisystemet. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Forvirringen om verdien av sifre i tall mindre enn en er ganske utbredt. Mange blir forvirret over at 0,030 er mindre enn 0,06, fordi de tenker "null-komma-null-tredve" og "null-komma-null-seks", og tredve er mer enn seks. Det man kan gjøre for å unngå å forvirre seg selv, og andre, er å si feks "null-komma-null-tre-null", og "null-komma-null-seks", da er det lettere å sammenligne. Ellers så kan jeg anbefale å arbeide med slike tall med kalkulator eller Excel. Trekk feks 0,06 fra 0,030, og når svaret da bli negativt, oppstår det en dissonans som gjør det lettere å ta inn ny kunnskap om plassverdisystemet. :)

Ja jeg skrev feil ett par ganger hehe, skjeldent jeg er borte i så små tall:D
 
Nei du skriver 0,006mm eller 6 tusendel mens tallet skal være 0,06 altså 6 hundredel. Forskjellen er ti gangen. Hvis du måler 0,03 mens maks avvik er 0,06 så er du godt innenfor.
 
Nei du skriver 0,006mm eller 6 tusendel mens tallet skal være 0,06 altså 6 hundredel. Forskjellen er ti gangen. Hvis du måler 0,03 mens maks avvik er 0,06 så er du godt innenfor.
Er det jeg også prøvde å vise med å ta vekk komma :)
@Geir0 jeg mener du har feil på en av to på bildet av klokka
 
En ting er sikkert. Hvis du tenker at veiva må ut må du være heeeeelt sikker på at du behersker måleinstrumentet først.
Jeg tror alt er i orden og at du trenger nye motorfester. Easy fix.
 
Den var værre enn jeg trodde, når han tok veiva og lagg den på en bukk der de to de to midterste bære lagerene kun hvilte på den så målte han 0,5mm kast.
Når jeg målte så forplantet det seg litt i lagerene. Så da viste det 0,30
Han anbefalte å bytte bytte den ytterste veiv halvdelen og den ene akslingen med råde på.

Ser nå ikke ut som jeg tok feil selv om jeg ikke bruker slike måleinstrumenter hver dag smaug1?!

Noen som vet om noen plasser i Norge de selger slikt?

Fant i Sverige:

https://www.skoterdelen.com/snoskoter/motordelar/vevstaksatser/ski-doo-rotax/vevstakssats-ski-doo-4

https://www.skoterdelen.com/snoskoter/motordelar/ovriga-motordelar/vevaxelhalva-rotaxski-doo-2
 
Du har målt kast med å støtte den bare på de to midterste lagrene? Skjønner jeg deg rett?
Cylmo har vel alt som skal til.
 
Du har målt kast med å støtte den bare på de to midterste lagrene? Skjønner jeg deg rett?
Cylmo har vel alt som skal til.

Han som har jobbet i mange år med dette gjorde det, regner med hen vet hva han prater om siden hele landet sender veiver til han:thumb:

Okei, får ta å ringe de i morgen tidlig før jeg bestiller ifra Sverige da:)
 
Mulig han gjør det for hele landet men da kan man ikke bruke de tallene Rotax har lagt til grunn for spesifikasjonene. Tallene blir noe helt annet og det blir i grunn bare erfaringen han har gjort seg hva som er bra og hva som ikke er bra. Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke bare bare måle i veivhuset. Det er i utgangspunktet det mest presise. Hvis man da ikke er fornøyd med tallene tar man veiven ut og måler på benk i V-blokker. Da kan man stadfeste bedre hvilket del av veiven som er problemet.
Hvem er det du har levert veiven til?
 
Er akuratt det han gjorde nå, satt den i en bukk, eller to v-blokker som du velger å kalle det. Der den hvilte på de to midterste bære/ramme lagerene.
John Arvid Klepsland heter han.

Når han klokker de så er han ikke fornøyd før de er 0,01- 0,03 sa han.
Også er det 0,06 som ski doo jobber med som Max deflection.

Synes det ble en veldig negativ tråd dette her nå pga jeg skrev noen tall feil, må passe på så jeg ikke skriver noe feil fremover...Nesten litt facebook tendenser.
A65818B3-793F-4B49-8B9F-C24B1F73834A.jpeg
 
Har vel ikke vært negativt ment, bare ment å spare deg en hel del penger og arbeid om det va feil :)
 
Har vel ikke vært negativt ment, bare ment å spare deg en hel del penger og arbeid om det va feil :)

Syntes nå det utviklet seg til flere negative kommentarer..
Måten du svarer på nå feks er jo noe helt annet:)
Ja flere som har sagt bare kjør, grunnen til at jeg bare får fikset opp i det er at da slipper jeg å kjøre rundt med en vond følelse på når smeller det?
Også blir det kanskje 2 eller 3 ganger dyrere når det først smeller:D
 
Vet ikke så mye om Facebook, er der minimalt men jeg kan bare snakke om for egen del og ble først og fremst forvirret hvilken tall du faktisk målte. Poenget var å forhindre deg å gjøre en kjempejobb ut av "liten" målefeil. Hvis tallene er reelle er jo saken klar og veiv må sjekkes skikkelig.
Når det er sagt er det helt frivillig å bruke all kunnskapen her på forumet. Du finner neppe så mye snøscooterkunnskap noen andre plasser samlet på en plass. Hva du bruker svarene til er helt opp til deg. Du kan velge å bli "butthurt" og ikke lære noe eller si "aha, my bad ser forvirringen".
V-blokkene skal ikke settes på de midterste lagrene ved måling iflg den samme boka du refererer til. Står på side 4 under "Engine measurement" kapittelet.
 
Joda men sa jo gjentatte ganger at det ikke er ofte jeg er borte i slik fin mekanisk, men rettet opp tallene etterhvert:)
ferdig med det, er jo derfor jeg bruker denne siden. Ja da skal jeg ta å lese opp på det du sier, synes det var veldig rart hvis han ikke gjør det riktig.

Men vil jo si at det sier det litt selv at når man måler når veiva står i motoren så hjelper lagerene til med å holde den rett, men når man tar den ut og den hviler på de to midterste lagerene og måler så får man nesten det dobbelte.
Men veiven er jo delt i 4 så dette er ganske omfattende og utenfor min kunnskap om motorer, er kunn ett fåtall mennesker som virkelig kan dette i landet.

Er heldig å ha en i nærheten, hvis ikke så måtte jeg ha sendt den helt til Trondheim.
 
Joda men sa jo gjentatte ganger at det ikke er ofte jeg er borte i slik fin mekanisk, men rettet opp tallene etterhvert:)
ferdig med det, er jo derfor jeg bruker denne siden. Ja da skal jeg ta å lese opp på det du sier, synes det var veldig rart hvis han ikke gjør det riktig.

Men vil jo si at det sier det litt selv at når man måler når veiva står i motoren så hjelper lagerene til med å holde den rett, men når man tar den ut og den hviler på de to midterste lagerene og måler så får man nesten det dobbelte.
Men veiven er jo delt i 4 så dette er ganske omfattende og utenfor min kunnskap om motorer, er kunn ett fåtall mennesker som virkelig kan dette i landet.

Er heldig å ha en i nærheten, hvis ikke så måtte jeg ha sendt den helt til Trondheim.
Lagrene vil rette opp veiva. Det er jobben til hele veivhuset og holde veiva rett. En veiv tatt ut av huset sitt tåler ingenting. Sender du en veiv i posten sånn er den garantert blitt skakk før den er kommet gjennom første sorteringssenter. Det er i veivhuset du får de riktige tallene og det er derfor man først måler der. Finner man tallene å være for store må man ta og måle den i benk for å finne hva problemet er.
Når man måler hundredeler så er det så utrolig lite som skal til for å få feil tall.
Bare for ordens skyld: Målte du 0,03mm når den var i veivhuset?
 
Enig i noe av det, men selve veiven skal jo være rett. Vi får være enige om å være uenige der:)

Jeg målte 0,30, i v blokk så målte han 0,50
 
Er defleksjonen 0,3mm er den pr def skjev og må rettes. Er ingen tvil om det. 0,3mm er myyyye, faktisk 5 ganger mer enn akseptabel.
I den mekaniske verden er ingenting 100%. Det er alltid snakk om toleranser. Minimum verdier, maksimum verdier og nominelle verdier. Selv instrumentene du bruker er ikke 100%, faktisk er feiltoleranse oppgitt. Det er ikke uten grunn at det skal brukes C3 lager visse steder på veiven. Hvorfor ikke bruke Cn eller C2 lager siden det er tightere lager?
For sammenligning så oppgir Polaris en toleranse på maks 0,07mm.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker