POLARIS Geir0's garasjetråd,nå polaris khaos 155 boost. 3"

95 liter på en scooter? :eek:
Er noen år siden jeg har klart å kjøre bort så mye på en helg og da snakker vi om en scooter som godt kunne bruke 4 liter på mila.

Mye løs snø, og gjorde nesten ikke annet enn å kjøre i helga :D
Var klar over at den kom til å bruke mye med de store forgasserene, men tror kanskje jeg må sjekke forgasserene ja Hehe.
 
95 liter på en rev på mye kjøring i mye snø høres ikke unormalt ut ? En rotax 800ho med trim bruker vel ca dobbelte av en moderne stock 800 innsprøytningsmotor.
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0
Selv brukte jeg nesten 50 liter på kun ledkjøring i løpet av en dag for et par år siden. Da bør det vel gå bra å svi av 95 liter om du bruker helga bra.
 
På min gamle Mach Z gikk det lett 40 liter på en dag men innbilte meg at de litt nyere twin'ene var mye snillere. En trippel med TM38 uten noen form for regulering foruten tommelen ble ofte enormt tørst i tungt føre.
 
På min gamle Mach Z gikk det lett 40 liter på en dag men innbilte meg at de litt nyere twin'ene var mye snillere. En trippel med TM38 uten noen form for regulering foruten tommelen ble ofte enormt tørst i tungt føre.
Mach Z'an var tørste maskiner ja, men fy f.... Korr godt dem gikk :)
 
Jeg som nærmest er kurator på mitt eget Ski Doo museum ;), kan si at trippel bruker ca 3,2 l/m, twin uten DPM ca 2,8 og med ca 2,3. Det er ved løypekjøring. Utenfor løypa er den eneste begrensningen hvor mye bensin som kan løpe igjennom dysene.
 
3,2 l/mil stemmer ganske bra ja under normale forhold når man hadde det travelt. På godt føre og bare cruising i 80-90 kmt brukte den rett rundt 2,5 l/mil mener jeg å huske. Det normale var å kjøre 12 mil på en tank(fikk presset rett under 50 liter i de) for å ha en liten margin men 15 mil skulle i teorien gå helt fint.
Ved tungt påskeføre var det nesten så man ikke kom seg ut av bygda før man måtte snu. Savner ikke den tiden.
 
På min gamle Mach Z gikk det lett 40 liter på en dag men innbilte meg at de litt nyere twin'ene var mye snillere. En trippel med TM38 uten noen form for regulering foruten tommelen ble ofte enormt tørst i tungt føre.
Min 780 trippel fikk det den ønsket, det samme fikk 670n og 800ho'en, slik er det også med cfi'en og tross 1000 vis av kroner brukt så er pengene brukt på skuter det jeg savner minst. Savner lyden av trippelen mer enn bensin pengene jeg brukte :D er så mye som koster med denne interesseren at bensin blir jo bare en liten del :)
 
Pengene er en ting men man kom seg jo ikke så langt som man gjerne ville uten å dra slede med bensinkanner. Synes det er utrolig befriende med dagens scooter hvor man kan kjøre en hel dag hvor og hvordan man vil uten å stresse med å gå tom før morroa begynner.
 
Pengene er en ting men man kom seg jo ikke så langt som man gjerne ville uten å dra slede med bensinkanner. Synes det er utrolig befriende med dagens scooter hvor man kan kjøre en hel dag hvor og hvordan man vil uten å stresse med å gå tom før morroa begynner.

Den ser jeg! Skal nok ha en med innsprøytning om ett år eller to :)
 
Jeg kjørte Polaris CFI i 4 år, og min erfaring tilsier at det gir liten mening å bytte ut Rotax DPM med det, hvis mindre forbruk er målet. Gikk fra en 2001 Summit 800 (ikke den samme som jeg har nå), til 2012 RMK 600, og to år senere RMK 800, og forbruket på de var nesten identisk med den gamle Summiten. Skal du spare bensin, så er Etec tingen.
 
Jeg kjørte Polaris CFI i 4 år, og min erfaring tilsier at det gir liten mening å bytte ut Rotax DPM med det, hvis mindre forbruk er målet. Gikk fra en 2001 Summit 800 (ikke den samme som jeg har nå), til 2012 RMK 600, og to år senere RMK 800, og forbruket på de var nesten identisk med den gamle Summiten. Skal du spare bensin, så er Etec tingen.

Ja tenker etec ja, men det er ikke før om en sesong eller to.
Har mye ombygginger jeg skal gjøre på denne først, skal forhøye både understell og front, 36-38 forstilling osv.

Tror det ender opp med at jeg bestiller vekter, ramper, fjærer til begge variatorer og helix til en original 151 summit, så slipper jeg å styre med å spise opp reimer til mange tusen.....
Er i gang med å lage MYE lufting på clutch siden, skal ikke ha noe av det der igjen! :p

Snakket med en kar fra forumet på telefon i går, han kom med ett godt tips! Så nå skal jeg lage til slik at sekundær variatoren blir «flytende», dvs ingen shims, og at den har dødgang på 6-7mm ca

Fant forresten ut at de som har eid denne scooteren tidligere har montert på 1000 primær variator, det påvirker jo mye!
Fikk med en eske med variator deler, så skal bygge opp en original variator nå
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Jeg kjørte Polaris CFI i 4 år, og min erfaring tilsier at det gir liten mening å bytte ut Rotax DPM med det, hvis mindre forbruk er målet. Gikk fra en 2001 Summit 800 (ikke den samme som jeg har nå), til 2012 RMK 600, og to år senere RMK 800, og forbruket på de var nesten identisk med den gamle Summiten. Skal du spare bensin, så er Etec tingen.
Kjørte cfi 4 800 sammen med andre som hadde tilsvarende rotax 800 og cfi 4 brukte betydelig mindre.
Det samme gjelder cfi2
 
Har selv kjørt ganske mye rev, og opplever ikke at di bruker spesielt Fææælt mye suppe. Kjører ganske aktivt også :) hvilke forgassere å dyser kjører du på?
 
Har selv kjørt ganske mye rev, og opplever ikke at di bruker spesielt Fææælt mye suppe. Kjører ganske aktivt også :) hvilke forgassere å dyser kjører du på?

Regner med det er original forgassere, har ikke hatt behov for å gå over de, så jeg vet ikke hvilke dyser det er :)
ABA0F056-6C22-421F-A511-F61A2C52B502.jpeg
 
Hvordan ser pluggene ut? Er de veldig mørke kan du nok dyse ned et par trinn men er fargen sjokoladebrun til lysebrun er det toppers.
 
Noen bruker med, og noen uten. Klarte jo aldri å bestemme meg, men siden boltene som fulgte med ikke var lange nok til å bruke med shims, så var det mest logisk at de skal bruke uten shims:)
 
Sånn ser den ene pluggen ut, ser jo igrunnen greit ut. Men var litt koks på kantene på den da. Kan se ut som at den får litt for mye bensin kanskje ja.
 

Vedlegg

  • 69EF38E8-DD6F-4342-A61E-05EE6C5A7598.jpeg
    69EF38E8-DD6F-4342-A61E-05EE6C5A7598.jpeg
    126,4 KB · Sett: 126
Sist redigert:
Syns det var rart den brukte så mye. Har 20 pilot, å 400 hoved dyse i min å den bruker "normalt" mye. :p

Er det så sykt mye? Kjørte hele dagen og kveldene, på lørdagen kjørte vi fra 10-02 på natta, bare kjøring i løssnø, og gikk mest i klatring og sidehilling.
 
4 liter på mila er ikke så usedvanlig ved ren pungkjøring, men den pluggen der bærer ikke preg av mangel på bensin. HO ble vel først levert med 400 dyser, men jeg tror at man gikk opp til 440 etterhvert. Det står 440 i min, og pluggene er brune.
 
248A8CE6-D659-4995-B3F5-782434A7014C.jpeg
F9DF6192-8235-4AD0-9FB4-517455370FBC.jpeg
Skal ta ut forgasseren til uka å se på dysene :) fått laget litt lufting, og montert duk på alle originale luftinger.
ikke helt ferdig enda men, sykt mye arbeid å lage den plastikk plata! Neste gang bestiller jeg nytt Hehe :D
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Fikk byttet ut 1000 variatoren som stod på med en 800 jeg bygget opp i går, men nå tar den tak alt for seint, ca 5000 tar den tak på nå.... godt jeg har litt forskjellig vekter og fjærer, så får prøve meg frem. Er vel 3500-3700 som de pleier å ta tak på originalt?