POLARIS Geir0's garasjetråd,nå polaris khaos 155 boost. 3"

Geir0

Medlem
9 Jan 2018
163
52
Norge
Tenkte jeg skulle lage en garasje tråd, er jo så mange folk her her inne med mye mer erfaring enn meg når det gjelder scooter. Så greit å ha noen å spør

Dette er første snøscooteren min, så er ganske ny på dette.

Her er bilde av scooteren, nå er motoren ute og holder på å gå over hele scooteren for å få den i best mulig tilstand
F995806A-8302-4B18-9B8C-489B3E896AD3.jpeg
 
Sist redigert:
Tenkte jeg skulle smøre opp understellet, men hvilket fet er greit å bruke? Vanlig ep2?
Ser det er smøring på lageret på den ene siden på drivakslene til beltet, her går det jo veldig fort, så er kanskje ett annet fett å foretrekke her? Den andre siden blir vel smørt av olje inni i kjedekassen?
 
Jeg har bare tatt det jeg har hatt liggende. Har funka det. Sikkert noe fett som er bedre enn annet. Har aldri brydd meg om kjedekasse siden. Husker ikke om det er helt lukket lager der.
 
Alt av lager skal smøres med universal lithium fett, altså den mest vanlige du får kjøpt overalt. Molybdendisulfid fett(den som er sort også kalt MoS2) skal aldri brukes til lager. Understell kan smøres med molybdendisulfidfett.
IKKE press mye fett inn i lageret. En pump er nok.
Kjedekasse bør ha et oljeskift hver sesong og etterstrammes gjerne kjeden også. Man strammer bare kjeden fingerstram så sjekk at strammebolten går lett og ledig først. Poenget er å bare ta inn slakket.
Lagrene til drivakselen snurret med ca 4000rpm på full pupp.
 
Alt av lager skal smøres med universal lithium fett, altså den mest vanlige du får kjøpt overalt. Molybdendisulfid fett(den som er sort også kalt MoS2) skal aldri brukes til lager. Understell kan smøres med molybdendisulfidfett.
IKKE press mye fett inn i lageret. En pump er nok.
Kjedekasse bør ha et oljeskift hver sesong og etterstrammes gjerne kjeden også. Man strammer bare kjeden fingerstram så sjekk at strammebolten går lett og ledig først. Poenget er å bare ta inn slakket.

Takker for ett utfyllende svar med navn
 
4303B6A0-DD25-4EAA-BABF-91ED0BBEFE10.png
Holder på å skal overhale veiva på den, er det noen som har bestillt lager til slike veiver ifra andre plasser? Altså ikke originale lager, skulle hatt navnene på hva de heter hos feks SKF eller FAG. Lagerene jeg skal bytte er de to ytre på pto og mag side.
 
Lagrene er standard men det kan hende de originale har en låsepinne i ytterringen som man ikke finner ellers. Jeg kjøpte SKF og fikk satt inn en pinne av en firma som driver med maskinering. Er bare å måle lagrene og se i lagerkatalog hva det er for noe. Er vel C3 lager du skal bruke.
 
Lagrene er standard men det kan hende de originale har en låsepinne i ytterringen som man ikke finner ellers. Jeg kjøpte SKF og fikk satt inn en pinne av en firma som driver med maskinering. Er bare å måle lagrene og se i lagerkatalog hva det er for noe. Er vel C3 lager du skal bruke.

Okei, har ikke fått tatt de av enda. Hadde ett håp om å få tak i de lokalt så jeg slipper å vente i mange dager hvis jeg må bestille. Får ta de av å måle de da

Har du byttet disse før på en slik motor? Laget du eget verktøy for å få riktig mål mellom lagerene på pto siden? Er jo ett mellomrom der pga belastningen.
 
Var på en annen type motor hvor lagrene satt inntil hverandre og ikke trengte Isoflex fett. Brukte induksjonslagervarmer og varmet de opp til 120 grader og slapp de bare inn og vips.
 
Beltet har en del skader, så jeg fikk tak i ett ordentlig lim og fikk kuttet og slipt til noe gummi og limt det på. Blir spennende å se om dette holder hehe. Det kan ihvertfall ikke bli noe værre...
CC39E62B-340C-469D-9C85-2EAF86808D47.jpeg
70A74F7D-6BA3-45E2-97DE-CE386879E952.jpeg
0B4BA303-D9E8-4576-8FAE-75B93FF55EF9.jpeg
35D5FFE4-96C8-4B6B-9134-5A79ECAC2419.jpeg
 
Er ikke krise den skaden der. Hvis limet holder er det sikkert gunstig å dekke til spilen men selve matten er ikke mye svekket av skaden.
 
Er ikke krise den skaden der. Hvis limet holder er det sikkert gunstig å dekke til spilen men selve matten er ikke mye svekket av skaden.

Ja tenkte dette vil jo hjelpe hvis man er uheldig å treffer noe skarpt noe, da tar den ny gummien skaden.
 
Ingen dum reparasjon det der. Hva hentet du gummi ifra, og hvor er det limet kjøpt?

Fikk lånt litt av en kamerat som jobber på ett firma som driver med belter osv til feks pukkverk, bildekk forhandlere får tak i slikt lim. Men kostet visst 1000kr for det limet...
 
Holder på å montere i sammen motoren, så fulgte denne ringen med. Noen som vet hva denne ringen er til? Den er 2,5 mm høy og innvendig 20mm. Kan ikke skjønne den skal være til noen plass på cylinderene. Kan heller ikke se noe på motor tegningene i instruksjonsboka til ski doo.
B5668723-7B1D-4B53-AEDE-6BD39DFBCE96.jpeg
 
Okei, allt er nytt og har fulgt boka. kanskje det er en gammel distanse ring på kryss boltene til de originale delene.
 
Men her er ett nytt veldig spesielt problem!! Manifolden passer ikke på hullbildet, og samme med eksos hullet. Avvik på 4-5 mm... må sylinderene monteres på en bestemt side? Når jeg så på det før jeg monterte så var det helt like nummer, og allt så helt likt ut...

Så på www.ronniesmailorder.com for å se om det finnes to forskjellige sylindere, og i følge tegningen på sylinderene så finnes det bare en sylinder.

Jeg kjøpte scooteren med sylinderene av pga en skjært sylinder, fikk med en ny sylinder og to nye stempel sett, den andre sylinderen var grei. Skjønner ingenting her...
 

Vedlegg

  • 10FCE481-4EEC-4787-ADC0-2A3F31C271EB.jpeg
    10FCE481-4EEC-4787-ADC0-2A3F31C271EB.jpeg
    201,2 KB · Sett: 164
Sist redigert:
Før du monterer, prøv og demonter varmesjold på y pipa. Muli den er sprukket i sjøten. Har sveisa 2 stykker som har vært sprukket. Bare et lite tips.
 
Før du monterer, prøv og demonter varmesjold på y pipa. Muli den er sprukket i sjøten. Har sveisa 2 stykker som har vært sprukket. Bare et lite tips.

Hadde allerede satt den sammen og montert den i scooteren, men fikk slipt det til å tilpasset det. Men var veldig rart det der... skal ta å sjekke om det lekker noe eksos rundt der i morgen, takk for tipset.
 
De er notorisk plagsomme de ypipene. Har selv bare hatt min av en gang når jeg hadde motoren ute. Når ypipa skulle på igjen, var det et avvik på ca 1mm fra å treffe hullene. Løsningen ble å varme den opp med varmluftspistol, og det var nok til at den passet igen
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0
1D8FB9C0-4CEB-4B17-B80F-DA16FE011400.jpeg
Hadde bakdemperen til overhaling pga den var veldig slapp, men når jeg fikk montert den og skulle teste om den fortsatt gikk til bunn, så gjorde den det... og der blir den. Kan vel ikke være noe annet enn de fjærene som er rundt den akslingen som er utslitte da?
 
Klarer du å trykke kjelken helt sammen? Er den montert sammen riktig da?
 
Klarer du å trykke kjelken helt sammen? Er den montert sammen riktig da?

Den armen som beveger seg i mellom de to gummi knottene står helt bak, og der blir den... skal vel stå mot fronten på scooteren?
Ser fjærene rundt akslingen er strammet helt til topps på de «mutterne» de strammer i mot.

Kan ikke se at det er noen flere justeringsmuligheter.
 
Sist redigert:
Ahhh, nei den skal ikke nødvendigvis være helt i forkant. Det er koblingsblokken som bestemmer overføring av vekt(eller rettere sagt forhindre det). Når blokken treffer bakkanten av kjelken begynner frambukken også å trekkes bakover og opp, det som kalles en koblet understell og holder fronten på scooteren nede. Det gir en mer progressiv fjæring som "låner" fjærtrykk fra forbukken. Fjæringen står ikke i bånn nå og den må nesten stå på snø for å virke slik den skal. Normalt skal understell synke sammen 3-5cm av seg selv og til sammen ca 1/3 av total fjæringsvei med fører på litt avhengig av kjørestil og kjøreforhold.
 
Fikk sett litt på understellet i dag, og kom frem til noen ting jeg kan prøve.
For meg ser det ut som at fjærene er på det strammeste, eller?
ddsss.jpeg



hvis jeg monterer demperen på det bolte hullet, så vil det jo bli litt mer spenn på den blokka, og nedre del av blokka vil bli tvunget mer mot fronten på scooteren.
image3ww.jpeg

og hvis det går ann å montere de to stagene på det boltehullet så vil blokka bli tvunget mer i mot fronten på scooteren.
sssqvwevw.jpeg


og hvis ikke dette funker, så kan jeg prøve flytte fjærene litt opp ved å lage en brakett med to huller i, eller må de kappes og flyttes bakover, og bore nye huller i railsene? hmm
image4wwws.jpeg


noen formeninger om disse løsningene? for nå går den rett til bunn bare man dytter med lillefingeren på bøylen bak.....
 
Sist redigert:
Når du skriver bunn, da mener du at de to gummiputene som er festet i selve kjelken på det siste bildet ditt treffer akselen som torsjonfjærene er tredd på?
Alt det andre er korrekt slik det er nå. Hvordan er demper festet i framkanten?
Bestill nye fjærer hvis den er veldig myk og alt det andre er korrekt montert. De er vel 13 år gammel nå og er slitne.