SKI-DOO Ski-doo grand touring hjelp

Tommy-h

Medlem
17 Feb 2019
5
0
Sortland
Har kjøpt en Ski-doo grand touring 700 med en liten feil, scooteren er tungstartet, går dårlig/urent og lekker en god del bensin. Demonterte litt dag for å finne ut av det. Fant en løs bensinslange som det spruter bensin av når jeg starter motoren. Regner med at denne skal inn på en av forgasserene siden scooteren ikke går helt bra, problemet at jeg finner ingen plass å koble den på. Er jo en spindelvev av bensinslanger på den, så ble ikke helt klok.
Noen som har tips?
 

Vedlegg

  • IMG_20190217_170337.jpg
    IMG_20190217_170337.jpg
    387,9 KB · Sett: 102
  • IMG_20190217_170222.jpg
    IMG_20190217_170222.jpg
    296,2 KB · Sett: 71
  • IMG_20190217_170228.jpg
    IMG_20190217_170228.jpg
    255,4 KB · Sett: 71
  • IMG_20190217_170311.jpg
    IMG_20190217_170311.jpg
    262,9 KB · Sett: 94
Den slangen skal bare gå til fri luft. Normalt er det vel ikke noe slange der. Hvis du tar bort slangen, ser du en dyse eller skrue? Kommer det bensin ut av den slangen betyr det at en eller flere forgassere oversvømmes og bensin kommer ut av "overløpet"(overløpet brukes til å enten trykksette flotørkammer for å choke eller motsatt for å magre ut blandlingen).
Du kan sjekke hvilken av de tre forgasserene som gjøre dette ved å dra ut en av de seks tynne slangene. Mulig du klarer å se i hvilken slange det er bensin i. Skal kun være luft i alle de slangene.
 
Den slangen skal bare gå til fri luft. Normalt er det vel ikke noe slange der. Hvis du tar bort slangen, ser du en dyse eller skrue? Kommer det bensin ut av den slangen betyr det at en eller flere forgassere oversvømmes og bensin kommer ut av "overløpet"(overløpet brukes til å enten trykksette flotørkammer for å choke eller motsatt for å magre ut blandlingen).
Du kan sjekke hvilken av de tre forgasserene som gjøre dette ved å dra ut en av de seks tynne slangene. Mulig du klarer å se i hvilken slange det er bensin i. Skal kun være luft i alle de slangene.
Er det flottøren i en av forgasserene som henger og gjør dette? Prøvde å holde fingeren over slangen slik at bensinen ikke kom ut der, men merket ingen forskjell, kunne ikke se at det kom ut andre plass heller. Har aldri vært borti så mange bensinslanger på en motor, så ble veldig usikker her
Kunne ikke helt se hva en flottør skulle ha å gjøre med at den er så tungstartet og går så ujevnt?
 
Kommer bensin i alle de 6 små slangene som går inn på denne, også kommer det bensin ut av begge de 2 litt større slangene med rød ring rundt, den til venstre går ned under forgasserene og er tilkoblet, den til høyre henger løs, og spruter bensin bare jeg drar motoren rundt på starteren.
Noen som har tips før jeg blir sendt på galehus? :mad::unsure:
 
Det er et tidlig D.P.M system på denne. Hadde koblet bort dette.
 
Ser at linken min ikke fungerte :mad:. På sprengskissene på bpr.com er ikke dette DPM systemet inntegnet, derfor spørsmål om original motor. MEN, det er jo litt merkelig også , GT modellene til Ski Doo fikk vel gjerne ta del i nyvinningene først. Men det er på siden av TS sitt spørsmål.
Beklager avsporingen.
 
Det er et tidlig D.P.M system på denne. Hadde koblet bort dette.
Er det mye jobb å koble det bort?
Er vel sikkert bare en bagetell som gjør at det kommer trykk ut av overløp.
Skjønner bare ikke hvorfor det kommer bensin i alle 6 slangene inn på fuelrail. Hvis jeg blinder denne løse slangen så vil vel all bensinen som kommer inn på fuelrail gå ut i den andre slangen som er koblet under forgasserene, vil tro dette er retur til tanken?
 
Nei ikke mye jobb. Ta av forgassere og rens dem. Husk og synkroniser dem godt. Og legg retthold oppå toppen på dem så dem står rett. Trippel motorene er utrolig sensetive for usynket forgassere. Og feil bruk av choke.
 
Kommer bensin i alle de 6 små slangene som går inn på denne, også kommer det bensin ut av begge de 2 litt større slangene med rød ring rundt, den til venstre går ned under forgasserene og er tilkoblet, den til høyre henger løs, og spruter bensin bare jeg drar motoren rundt på starteren.
Noen som har tips før jeg blir sendt på galehus? :mad::unsure:
Det kan jeg forklare.
DPM gjør tre ting. Den lager enten overtrykk i flotørhuset(kaldstart) eller vakum(magrer i høyden) via de to solenoidene som er fast i den railen som alle tre forgassere er koblet til.
Den nede åpner for vakum som railen får via forgasser venturiene og den øvre åpner for overtrykk som den får fra en pulsdrevet luftpumpe som er skrudd fast på tunnelen under forgasserene.
Til sammen er det 10 slanger tilkoblet DPM railen.
- 3 x 2 slanger for kompensering
- 3 x 1 slanger fra venturi for undertrykk
- 1 slange fra luftpumpen for overtrykk

I tillegg er det to slanger som går fra luftpumpen til veivhuset. Disse to slangene lager pulser som driver selve pumpen.

Den tredje tilstanden er nøytral altså ingen kompensering, med andre ord alle seks slanger er åpen for atmosfærisk trykk. Det er det den slangen du nevner er til. Skal bare være åpen som en lufting til flotørkammrene for alle tre forgassere.
Ganske fiffig system hvis man tenker etter.

Det går da seks slanger fra railen, to til hver forgasser. På en vanlig forgasser oppsett ville disse gå til friluft som overløp men BRP har utnyttet disse ved å manipulere flotørkammeret. Det skal aldri kommet bensin ut av disse slangene. Det betyr at en flotørdyse henger, ikke stenger osv. Alle seks slanger henger sammen via railen så kommer det bensin ut av en forgasser vil det komme ut av alle slanger til slutt.
Det var heftige bensinpumper på disse gamle rakettene så ja, det spruter noe jævelsk med bensin hvis noe er som det ikke skal være. Husker ikke hvor mange liter bensin en slik pumpe klarte i timen men det er imponerende mye mener jeg å huske.

DPM er veldig enkel å frakoble men da trenger du å koble på manuell choke. Likevel er ikke det ditt problem nå. Du har ikke et DPM problem men et forgasserproblem.


Ta opp alle forgassere og sjekk flotørene. At de stenger og stenger i korrekt høyde. Kan også være at egenvekten til selve flottørene er blitt for tung etter ørten år i bensin og dermed ikke klarer å flyte slik de skal og på den måten ikke løfter nåla.
 
Det kan jeg forklare.
DPM gjør tre ting. Den lager enten overtrykk i flotørhuset(kaldstart) eller vakum(magrer i høyden) via de to solenoidene som er fast i den railen som alle tre forgassere er koblet til.
Den nede åpner for vakum som railen får via forgasser venturiene og den øvre åpner for overtrykk som den får fra en pulsdrevet luftpumpe som er skrudd fast på tunnelen under forgasserene.
Til sammen er det 10 slanger tilkoblet DPM railen.
- 3 x 2 slanger for kompensering
- 3 x 1 slanger fra venturi for undertrykk
- 1 slange fra luftpumpen for overtrykk

I tillegg er det to slanger som går fra luftpumpen til veivhuset. Disse to slangene lager pulser som driver selve pumpen.

Den tredje tilstanden er nøytral altså ingen kompensering, med andre ord alle seks slanger er åpen for atmosfærisk trykk. Det er det den slangen du nevner er til. Skal bare være åpen som en lufting til flotørkammrene for alle tre forgassere.
Ganske fiffig system hvis man tenker etter.

Det går da seks slanger fra railen, to til hver forgasser. På en vanlig forgasser oppsett ville disse gå til friluft som overløp men BRP har utnyttet disse ved å manipulere flotørkammeret. Det skal aldri kommet bensin ut av disse slangene. Det betyr at en flotørdyse henger, ikke stenger osv. Alle seks slanger henger sammen via railen så kommer det bensin ut av en forgasser vil det komme ut av alle slanger til slutt.
Det var heftige bensinpumper på disse gamle rakettene så ja, det spruter noe jævelsk med bensin hvis noe er som det ikke skal være. Husker ikke hvor mange liter bensin en slik pumpe klarte i timen men det er imponerende mye mener jeg å huske.

DPM er veldig enkel å frakoble men da trenger du å koble på manuell choke. Likevel er ikke det ditt problem nå. Du har ikke et DPM problem men et forgasserproblem.


Ta opp alle forgassere og sjekk flotørene. At de stenger og stenger i korrekt høyde. Kan også være at egenvekten til selve flottørene er blitt for tung etter ørten år i bensin og dermed ikke klarer å flyte slik de skal og på den måten ikke løfter nåla.
Tusen takk for meget utfyllende svar, da vet jeg litt mer om systemet, har aldri vært borti dette før så ble litt overasket over alle slangene.
Da blir det å ta ut forgasserene i morgen i håp om å finne feilen der