Kommer bensin i alle de 6 små slangene som går inn på denne, også kommer det bensin ut av begge de 2 litt større slangene med rød ring rundt, den til venstre går ned under forgasserene og er tilkoblet, den til høyre henger løs, og spruter bensin bare jeg drar motoren rundt på starteren.
Noen som har tips før jeg blir sendt på galehus?
Det kan jeg forklare.
DPM gjør tre ting. Den lager enten overtrykk i flotørhuset(kaldstart) eller vakum(magrer i høyden) via de to solenoidene som er fast i den railen som alle tre forgassere er koblet til.
Den nede åpner for vakum som railen får via forgasser venturiene og den øvre åpner for overtrykk som den får fra en pulsdrevet luftpumpe som er skrudd fast på tunnelen under forgasserene.
Til sammen er det 10 slanger tilkoblet DPM railen.
- 3 x 2 slanger for kompensering
- 3 x 1 slanger fra venturi for undertrykk
- 1 slange fra luftpumpen for overtrykk
I tillegg er det to slanger som går fra luftpumpen til veivhuset. Disse to slangene lager pulser som driver selve pumpen.
Den tredje tilstanden er nøytral altså ingen kompensering, med andre ord alle seks slanger er åpen for atmosfærisk trykk. Det er det den slangen du nevner er til. Skal bare være åpen som en lufting til flotørkammrene for alle tre forgassere.
Ganske fiffig system hvis man tenker etter.
Det går da seks slanger fra railen, to til hver forgasser. På en vanlig forgasser oppsett ville disse gå til friluft som overløp men BRP har utnyttet disse ved å manipulere flotørkammeret. Det skal aldri kommet bensin ut av disse slangene. Det betyr at en flotørdyse henger, ikke stenger osv. Alle seks slanger henger sammen via railen så kommer det bensin ut av en forgasser vil det komme ut av alle slanger til slutt.
Det var heftige bensinpumper på disse gamle rakettene så ja, det spruter noe jævelsk med bensin hvis noe er som det ikke skal være. Husker ikke hvor mange liter bensin en slik pumpe klarte i timen men det er imponerende mye mener jeg å huske.
DPM er veldig enkel å frakoble men da trenger du å koble på manuell choke. Likevel er ikke det ditt problem nå. Du har ikke et DPM problem men et forgasserproblem.
Ta opp alle forgassere og sjekk flotørene. At de stenger og stenger i korrekt høyde. Kan også være at egenvekten til selve flottørene er blitt for tung etter ørten år i bensin og dermed ikke klarer å flyte slik de skal og på den måten ikke løfter nåla.