Skal kjøpe Yamaha Viper, spørsmålet er turbo eller ikke turbo :-)

gega65

Medlem
19 Mar 2013
202
49
Honningsvåg
Heisan.

Har nå solgt min Yamaha Nytro X-TX og tiden er kommet for å prøve Yamaha sin Viper modell, mest sannsynlig X-TX SE/ X-TX LE eller L-TX.
Jeg kjører nok ca. 80% i løyper vil jeg tro, og liker å kjøre fort i løyper.

Jeg vingler forferdelig frem og tilbake når det kommer til 190 turbo, liker jo selvsagt som alle andre at det er god trøkk i scootern men samtidig liker jeg at det er bare å vri på nøkkelen og kjøre problemfritt uten å tenke på det ene eller det andre, har også et par ungdommer som kommer til å bruke den fra tid til annen, hvor mye dem følger med er jeg slett ikke sikker på.

Jeg har spurt en del folk både med og uten turbo, mange mener at det blir så varmt at dekslene smelter, noen mener at de ikke har problemer med at det blir varmt i det hele tatt.

Hvilke erfaringer og meninger har dere om dette?
 
Går 5-6 viper turbo i nærområdet her. Kun 1 med 270kit. Resten med 190kit. Eneste jeg har fått med meg de plages med er belter som ikke har holdt å drivreimer som heller ikke har holdt. Forsåvidt kun brukerfeil sier nå jeg.
 
Har hørt motsatt! At de bare går å går og krever generelt lite vedlikehold. Samt at de funker veldig bra :) Ingen jeg kjenner med Viper Turbo plages med smeltet deksler :) Om deksler smelter så er det pga noen har køddet noe til for det er ganske bra deksel foran turbo som isolerer vekk varme :)
 
At belter og drivreiemer ryker er vel helst på 270 turbo og høye kammer...selve driftssikkerheten har jeg også hørt skal være meget stabil på 190 turbo kit men jeg er litt bekymret for dette med at det blir så varmt ikke i motorrommet at deksler blir helt bløt, mulig at jeg bekymrer meg unødig :)

Hvordan vil annenhåndsverdien være på scootere med turbo, vil dem være tyngre å selge enn en standard maskin når dem har fått noen tusen på speedometeret i og med at dem er "fiklet" med?
 
At belter og drivreiemer ryker er vel helst på 270 turbo og høye kammer...selve driftssikkerheten har jeg også hørt skal være meget stabil på 190 turbo kit men jeg er litt bekymret for dette med at det blir så varmt ikke i motorrommet at deksler blir helt bløt, mulig at jeg bekymrer meg unødig :)

Hvordan vil annenhåndsverdien være på scootere med turbo, vil dem være tyngre å selge enn en standard maskin når dem har fått noen tusen på speedometeret i og med at dem er "fiklet" med?

Njaaa, gutta med 190kit kjører en GOD del reimer de å ! Hva det kommer av vet jeg ikke. Det med varme kan jeg avkrefte, for det er de ikke plaget med. Er iallefall ingen av de som har måtte bytte noe pga altfor mye varmeutvikling. Tror neppe du får problemer med å selge en turbomaskin, spesielt siden det er snakk om Yammis turbo :)
 
Joda, du har nok rett i at de også bruker en del reimer, men problemet ligger nok mest sannsynlig i variatoren da.

Det er vel det som er den største utfordringen med å kjøpe med turbo, det er så mye annet man også må tenke på, det er jo ikke akkurat så veldig billig for en reim :)

Det neste er tilgjengeligheten på 98 oktan, den blir nok bare dårligere og dårligere og forsvinner vel helt om en stund, men nå sier dem jo at oktan booster skal kunne erstatte det, stemmer det?
 
Vanlig oktan booster er nok bare tøv i tilfeller som dette, må blande med 100ll eller tilsvarende.
Ang salg av brukt vil jeg si at dette kommer mye an på hvordan du ser det, for når man modder og trimmer så mister man som regel noen kjøpere og andre blir muligens mer interessert men alt dette er ut fra markedet når du skal selge og det vet man jo lite om nå. Så er pris alltid tema da, om du selger til samme pris som tilsvarende uten turbo så er det nok lett å selge, men når det kommer til å få tilbake for trim og mods så er vel rundt 30-40 prosent realistisk vil jeg tro.
Om jeg ville kjøpt brukt viper så hadde nok 190 vært tingen, og hadde nok styrt unna det meste av 270.
 
  • Liker
Reaksjoner: gega65
Vanlig oktan booster er nok bare tøv i tilfeller som dette, må blande med 100ll eller tilsvarende.
Ang salg av brukt vil jeg si at dette kommer mye an på hvordan du ser det, for når man modder og trimmer så mister man som regel noen kjøpere og andre blir muligens mer interessert men alt dette er ut fra markedet når du skal selge og det vet man jo lite om nå. Så er pris alltid tema da, om du selger til samme pris som tilsvarende uten turbo så er det nok lett å selge, men når det kommer til å få tilbake for trim og mods så er vel rundt 30-40 prosent realistisk vil jeg tro.
Om jeg ville kjøpt brukt viper så hadde nok 190 vært tingen, og hadde nok styrt unna det meste av 270.
Mener du at oktan booster ikke vil være en erstatning om man fyller 95 oktan og blander det oppi?
Snakket med en som selger oktan booster og han mente at det skulle gå fint å fylle 95 oktan og blande den med oktan booster for å oppnå samme oktan som 98, stemmer ikke dett og bør man kun fylle 98 oktan på en maskin med turbo?
 
Ville aldri gamblet med oktan booster. Er vell bevist ganske mange ganger at det bare er juks. Det funker i veldig kort tid å så faller oktan som en stein.
Jeg har vært på bensin stasjon i 9 år og det er ikke uten grunn vi ikke har solgt det på de 9 år heller :)
 
Jeg vet om en som har kjørt 15k km med oktanbooster på Apex turbo ladda til 315 hk uten problemer. Fattern brukte også oktanbooster i vinter uten problemer. Tror det kommer litt an på hvilken oktan booster man bruker. Jeg planlegger å montere turbo på min scooter nå og tror jeg kommer til å fylle 98 okt hos @catothom for å være safe. Jeg ser på oktan booster kun som en nødløsning om det kun er 95 okt å få tak i, og det er vel ikke ment som noe annet heller.
 
Mener du at oktan booster ikke vil være en erstatning om man fyller 95 oktan og blander det oppi?
Snakket med en som selger oktan booster og han mente at det skulle gå fint å fylle 95 oktan og blande den med oktan booster for å oppnå samme oktan som 98, stemmer ikke dett og bør man kun fylle 98 oktan på en maskin med turbo?
I grove trekk så ja. Nå finnes det mange produkter der ute, og kan jo ikke si at det gjelder alle MEN det med økningen kan som regel tolkes feil.
En person forklarte det slik at økningen av oktanverdien ikke tolkes rett om man ikke har "full oversikt", og summerte det slik: verdien økes i octan "poeng" (eller noe i den duren) , så om flaska du kjøper skal øke med for eksempel 2 octan på 50 liter så betyr det i praksis økning fra 95 til 95.2

Gitt dette over ikke stemmer helt, så må vi også huske at Oktan kan veies på flere forskjellige måter, i RON, PON og MON, slik man kan se på f.eks at samme drivstoff har lavere "verdi" i usa. Dette vil selvsagt påvirke et regnestykke som over.
Kan for ordens skyld nevne at det vi omtaler som 100LL har verdi på ca 109-110 oktan etter norsk målestokk.
Derfor kan man lett øke nivået på 95 oktan med en "liten porsjon" 100LL (og ikke 50/50 blanding som er lett å tenke.

At noen kjører apex med 300+ hk med booster, jaja mye kan gå bra men ville ikke skrevet det i en salgs annonse akkurat ;)

Mye god hjelp i bankesensorer og slikt heldigvis :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Apex xtx