LYNX Scooter fusker på høyt turtall

Halling

Medlem
24 Jan 2023
11
1
Beiarn
Hei, har en 49 ranger 600 e-tec pro 2019 mod der jeg får fusking på høyt turtall, har ingen feilkoder og den blir bedre når jeg har kjørt litt fuskingen kommer først ved 7500 omd og oppover. Det ble byttet tennplugger på denne av forhandler i fjor på service. Scooteren har gått ca 1500 km. Noen som har noen tips ang hva som kan være feil? Kan også si at stator er byttet på garanti ifjor.
 
Hei, har en 49 ranger 600 e-tec pro 2019 mod der jeg får fusking på høyt turtall, har ingen feilkoder og den blir bedre når jeg har kjørt litt fuskingen kommer først ved 7500 omd og oppover. Det ble byttet tennplugger på denne av forhandler i fjor på service. Scooteren har gått ca 1500 km. Noen som har noen tips ang hva som kan være feil? Kan også si at stator er byttet på garanti ifjor.
Prøv å bytte bensin filter
 
Hadde en lynx 850 med ny motor, fikk plutselig bare 6000 rpm. Gikk til 7400, så datt den ned til 6000. Tenkte den ikke fikk bensin, så fikk forhandler til å bytte bensinfilter og sjekke filtrene i tanken, men problemet var en eksosventil som hang.
 
Ikke meningen å kapre tråden, men oppfølgingsspørsmål:
Om jeg vil bytte bensinfilter selv, lar det seg gjøre? Har en Lynx commander 900 turbo fra 2021...
 
Ikke meningen å kapre tråden, men oppfølgingsspørsmål:
Om jeg vil bytte bensinfilter selv, lar det seg gjøre? Har en Lynx commander 900 turbo fra 2021...

Det lar seg gjøre..
Siden du har en Commander 900 turbo er det vel sikkert "sokken" nede i tanken du først og fremst må bytte.. Det er en del jobb, tror det finnes videoer på Youtube av at det gjøres.
Selv kommer jeg til å stå hardt på at det er en garantijobb når det eventuelt må gjøres på min -22 Expedition 900 Turbo.
Det er nemlig et stort problem på disse scooterne at filteret blir tett, jeg tror det skyldes urenheter i tanken..
 
Det lar seg gjøre..
Siden du har en Commander 900 turbo er det vel sikkert "sokken" nede i tanken du først og fremst må bytte.. Det er en del jobb, tror det finnes videoer på Youtube av at det gjøres.
Selv kommer jeg til å stå hardt på at det er en garantijobb når det eventuelt må gjøres på min -22 Expedition 900 Turbo.
Det er nemlig et stort problem på disse scooterne at filteret blir tett, jeg tror det skyldes urenheter i tanken..
Har fått det fikset nå. De har byttet "Filter_fuel" og "Fuel filter synerject".
Det har tatt verkstedet 4 timer å gjøre denne jobben. Synes det høres veldig mye ut, men kanskje er det så mye arbeid?
Og du mener dette er en garantisak, at det er et "vanlig" problem med disse 900 med turbo?
 
Ja bensinsokk er ikke et ukjent problem. Er ikke selve sokken som er problemet, den gjør bare jobben sin, men partikler i tanken/systemet som blir fanget av sokken og så går det tett.
 
Ja bensinsokk er ikke et ukjent problem. Er ikke selve sokken som er problemet, den gjør bare jobben sin, men partikler i tanken/systemet som blir fanget av sokken og så går det tett.
Så du tenker at dette ikke er noe en kan klage på, at det burde vært en garantisak? Og at det ikke nødvendigvis er noe spesielt med denne 900 med turbo?
 
Jeg synes det bør gå på garanti men det kommer jo litt an på hva de finner som er samlet i sokken. Er det gamle malingsflak og annen dritt utenfra, kan selvsagt ikke BRP klandres for det men hvis det er sorte partikler fra produksjonen av scooteren, er det en no-brainer. Det burde mekaniker selv se umiddelbart.
 
Jeg synes det bør gå på garanti men det kommer jo litt an på hva de finner som er samlet i sokken. Er det gamle malingsflak og annen dritt utenfra, kan selvsagt ikke BRP klandres for det men hvis det er sorte partikler fra produksjonen av scooteren, er det en no-brainer. Det burde mekaniker selv se umiddelbart.
Her "skylder" forhandleren på at det er dårlig kvalitet på bensinen, og at det er derfor det blir helt svart i sokken...
 
Men uansett, tar det virkelig fire timer å fikse dette filteret? Fire hele klokketimer, altså fra kl. 08-12 uten stopp? :)
 
Her "skylder" forhandleren på at det er dårlig kvalitet på bensinen, og at det er derfor det blir helt svart i sokken...
Nei det der er ikke kvaliteten på bensinen. Dette er et kjent problem de har hatt på en del modeller. Vi måtte bytte filter på vår 900NA rett etter kjøp. Selvsagt var beskyldningen at vi hadde fylt fra en dårlig kanne selv om den knapt var nådd å bli kjørt og hadde vært demoscooter hos samme forhandler og problemet utrolig nok aldri har oppstått igjen selv om de samme kannene fortsatt er i bruk og scooteren nå er gått 8 ganger lengre.
Jeg nådde aldri å klage på dette...oh well.

4 timer...tjaaa det er litt jobb. Tanken må bort og for å få den bort, må triangelstrukturen over tanken bort, en del plastikk må bort osv så det er en del jobb. Om en proff mekaniker som har alt av verktøy framfor seg, løftebord og rutinen, trenger 4 timer? Ikke enkelt å være bombastisk men tror ikke han trenger å stresse.
 
Det er et kjent problem, jeg mener det bør gå på garanti.
Får jeg tilsvarende problem på min scooter skal jeg dra det så langt som overhodet mulig for å få rett, det selv om scootern min runder 9000km i disse dager.

Det er mye jobb, 4 timer høres faktisk ikke urimelig ut på en G4..
 
Har fått det fikset nå. De har byttet "Filter_fuel" og "Fuel filter synerject".
Det har tatt verkstedet 4 timer å gjøre denne jobben. Synes det høres veldig mye ut, men kanskje er det så mye arbeid?
Og du mener dette er en garantisak, at det er et "vanlig" problem med disse 900 med turbo?

Jeg mener det er en klar garantisak.

Så du tenker at dette ikke er noe en kan klage på, at det burde vært en garantisak? Og at det ikke nødvendigvis er noe spesielt med denne 900 med turbo?

Absolutt, dette skjer i stort omfang, det er mange som sliter med det samme..

Her "skylder" forhandleren på at det er dårlig kvalitet på bensinen, og at det er derfor det blir helt svart i sokken...

Det er jo rart at bensin rundt om i hele Norge, USA, Sverige, Finland og Canada sliter med akkurat det samme..
 
Jeg mener det er en klar garantisak.

Absolutt, dette skjer i stort omfang, det er mange som sliter med det samme..

Det er jo rart at bensin rundt om i hele Norge, USA, Sverige, Finland og Canada sliter med akkurat det samme..

Ja, det er ganske irriterende å måtte betale mer enn 5k for dette, om det er slik at dette skjer i hele verden... Har du noen lenker til mer info om dette, som jeg evt. kan ta til min forhandler? Om det er slik i hele Norge, burde "vi" jo felles kunne kontakte BRP for å kunne opprette en felles reklamasjon...?
 
Noen eksempler..

 
  • Liker
Reaksjoner: Finfyr