Søken etter en "ny" hytteskuter

Endeliberg

Medlem
22 Nov 2021
1
0
Bodø
Hei har Hytte på Fjellet, jeg har ca 7km å kjøre, kjører ca 6km med spor, siste km kjøres utenfor spor, siste bit opp til hytta er det en ganske krevende bakke opp med kjelke. jeg bruker nå en yamaha Venture TF 2006mod. som har en tendens å kjøre seg ned, har sett litt på lynx ranger og commander, ville en lynx 49 ranger fungert eller havner man i samme problem. Har liksom havnet i Finn fella med å se på alt mulig. Er det noen som har litt erfaring med det samme "problem". skal også brukes litt i skog og vi er en familie på fire som skal fraktes
 
Sliter med å finne en trivelig måte å si at det meste er bedre enn det du har, den siste km'en 😬 sikkert fint å dra mye på løype, men av løype så blir alle du nevnte mye bedre. Polaris titan kan også være et alternativ. Hvis du ikke skrur selv kan det være lurt å velge noe som det finnes verksted til i nærheten, det kan være viktigere enn å kjøpe "den beste". Skulle gjerne eid en slik lynx commander 900 Ace turbo 😁
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Kjøp en bredbelting(50cm) med 900 ACE motor. Du trenger neppe turbo. Jeg holder en knapp på Ski-Doo Expedition 900 framfor Lynx Commander 900 fordi Ski-Doo har for vane å ha bedre framkommelighet og virke stødigere enn tilsvarende Lynx.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ og RS
Kjøp en bredbelting(50cm) med 900 ACE motor. Du trenger neppe turbo. Jeg holder en knapp på Ski-Doo Expedition 900 framfor Lynx Commander 900 fordi Ski-Doo har for vane å ha bedre framkommelighet og virke stødigere enn tilsvarende Lynx.
Trenger neppe turbo, trenger neppe 50cm belte heller, og før holdt det med en et340. La pengebok og lyst bestemme tenker jeg, for er mye jeg ikke trenger men fyyyyyy hvor lyst jeg har 😁 bare lottoen går inn med alle rette, da skal jeg ha minst 4 forskjellige, men felles er at alt skal komme fra butikker med verksted i nærheten 😊
 
  • Liker
  • Haha!!!
Reaksjoner: RS og gammer´n
For å svare konkret på spørsmålet: Ja på den siste kilometeren gjør den nok det. På de første seks er det nok kanskje mer tvilsomt.
Du kommer helt sikkert til å få en del råd om å kjøpe både den største, sterkeste, nyeste. Den med høyest kammer, osv. Husk at de som frekventerer dette forumet, i stor grad er entusiaster med lav terskel for alt nytt og blingbling :gskratt: .
Du sier ikke no om hvor ofte du skal kjøre f,eks: Er det en gang i påska, eller er det hver helg? Det er jo avgjørende ift driftssikkerhet og om du skal kjøpe nytt eller noe som har gått 10-15 tusen km.. Kan du skru og/eller tåler en stopp i ny og ne, eller vet du ikke ut/inn på en pluggnøkkel. Masse faktorer som spiller inn.
Hvor mye vil du bruke, hvor ofte skal du kjøre, hvilke merker har verksted med godt rykte i nærheten. Alle merker har noe som passer ditt bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og EJ
49 Ranger vil være i en helt annen divisjon enn en Venture. Det er i praksis en dypsnø scooter men med justeringer som gjør den mer egnet til tur og arbeid. Den tar seg absolutt godt frem i dyp snø, lavt giret og fin til smyging. Det er litt forskjell på de forskjellige generasjonene, men ser du etter noe brukt ville jeg ha sett etter noe pent brukt fra 13-18 årganger med 600 e-tec.
 
Alternativene er mange og gode, men det kan høres ut som en Commander er det mest egnede alternativet om du skal handle fra bruktmarkedet. Lavgir, 50cm belte, og kraftig bakbøyle med krok for trekking av slede og tømmerdoning er en skikkelig arbeidshest og samtidig en god adventuremaskin med god plass til folk og utstyr. Om du finner en 800 er den i tillegg morsom å kjøre, men man betaler selvsagt en del i kjøreglede siden den er bred og tung. Dette betyr nok at du må styre unna den verste bajaskjøringen i bakker og skråninger, men det høres ikke ut som om dette er hovedformålet.
Om du skal handle nytt er nok en 850E-Tec eller 900 ACE med turbo i ett eller annet chassi veien å gå. Fra Lynx har du selvsagt Commander, men også Ranger og Xterrain som kan brukes til lett arbeid. Fra Ski Doo har du Expedition Extreme og fra Polaris, Titan. Sistnevnte er nok en god maskin, men er noe usikker på holdbarheten på denne ved hardt bruk. Mulig jeg er fordomsfull da jeg tidligere har hatt Commander år og kun prøvd Titanen et par turer.
 
Mulig jeg er fordomsfull da jeg tidligere har hatt Commander år og kun prøvd Titanen et par turer.
Ja det synes jeg absolutt ;) . Har brukt Titan til løypekjøring i tre år og totusen km. Mye tungarbeid og noe cruising. Når løyper skal åpnes for sesongen og det er mye snø, får Larisen gå som "trailbreaker" for en Kässbohrer PB 100!! Det sier litt om kapasiteten. Går heller aldri varm, selv med slådd i lav fart. Som sagt 2000 km absolutt feilfritt. Eneste minus er at den er tørst. Vil ha 4 liter på mila i tungarbeid.
 
Hei har Hytte på Fjellet, jeg har ca 7km å kjøre, kjører ca 6km med spor, siste km kjøres utenfor spor, siste bit opp til hytta er det en ganske krevende bakke opp med kjelke. jeg bruker nå en yamaha Venture TF 2006mod. som har en tendens å kjøre seg ned, har sett litt på lynx ranger og commander, ville en lynx 49 ranger fungert eller havner man i samme problem. Har liksom havnet i Finn fella med å se på alt mulig. Er det noen som har litt erfaring med det samme "problem". skal også brukes litt i skog og vi er en familie på fire som skal fraktes
KJøp en brukt Commander med 900 Ace eller 600 etec motor