LYNX Rotax 700 ingen gnist!

Rubysamurai306

Medlem
Forumsupporter
21 Des 2023
50
10
Kirkenes/Tana
Kjøpte og henta en fantastisk Lynx Super Touring 700 2001modell idag, og den har absolutt ingen gnist! Verken el-start eller med startsnor, nye plugger, prøvd andre plugghetter, forrige eier sa at DESS hadde rota hele sesongen før den døde for godt på ei fjelltur etter at han hadde stoppet. Har prøvd strips rundt DESS koppen for å få trykk på kontaktpunktan også, ingen flaks der. Fins det noen enkel måte å sjekke stoppknapp, stator og MPEM boks? Kan ikke så all verden om de her nye elektriske systeman.
 

Vedlegg

  • IMG_20240109_123913.jpg
    IMG_20240109_123913.jpg
    324,8 KB · Sett: 13
  • IMG_20240108_163643.jpg
    IMG_20240108_163643.jpg
    260,8 KB · Sett: 12
Fant ut at en kar selger ny MPEM boks med nøkkel til 1600kr rundt en times kjøring unna, men han sier den er uten DPM? Hva er dette og hvordan kan jeg sjekke om det er på min lynx?
 
Mener å huske DPM er en modul koblet til bla. forgasser som har som funksjon å tilpasse luft og fuel blandingen i forgasseren. Mulig den også justerte tenningen også.

Meningen var vel å gjøre det lettere for brukeren med å slippe omdysing ved temperaturskifte og høydeforskjell. Nøyaktig hvordan den fungerte husker jeg ikke. Hadde den i en rev 800. Mulig du finner informasjon i delekatalogen på epc.brp.com.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
DPM er Digital Power Management og styrer flotørhustrykket. Kjekt å ha men ikke et must. Usikker på om du må gjøre noe med forgassere.
 
  • Liker
Reaksjoner: TMAB
Har kjøpt boksen, får se om jeg får den før helga, men hadde ikke forundra meg om posten bruker mer enn 5 dager fra lebesby til tana. er fremdeles ikke sikker på om min har DPM, men får se. evt får jeg gjøre en delete hvis det skulle vise seg at jeg har det.
 
Fra Tana kjører jo folk hele tiden forbi Lebesby, evt er det jo bare to timers kjøretur.
 
ingen jeg kjenner skulle forbi på flere uker, og har ikke lappen selv før i mars pga ulykke, så måtte bare få sendt. den kom til Tana på fredags morgen men den ble ikke sendt til postkassa, og var ikke mulig å hente hos sentralen.
Fra Tana kjører jo folk hele tiden forbi Lebesby, evt er det jo bare to timers kjøretur.
 
Aight, fikk MPEM, prøvde å montere på, og min gamle hadde 2 ekstra kontakter i den trekantforma, prøvde å starte uten, funka ikke, bytta spenningsregulator, funka heller ikke. Er det noe viktig på den trekantkoblinga??? Tenker mulig at det er DPM, og hvilke kontaker kan æ skjøyte videre fra da?
 
MPEM og DESS må jo pares, Men mulig den skal starte alikevel, men varver i hvertfall ikke såpass at variatoren slår inn. Snakker vi DPM som det lille plastrøret med diverse slanger på, eller den elektronikkboksen?
 
MPEM og DESS må jo pares, Men mulig den skal starte alikevel, men varver i hvertfall ikke såpass at variatoren slår inn. Snakker vi DPM som det lille plastrøret med diverse slanger på, eller den elektronikkboksen?
Har brukt nøkkel som fulgte med, snakker om på den selve hjernen, det e DPM på min skuter ser det it til, og mxz700 MPEMen jeg kjøpte hadde ikke DPM, og derav har den 2 mindre koblinger på den ene kontakten. Den trekantaktige kontakten, kan jeg bare skøyte fra 2 av disse, og isåfall, få det til å fremdeles fungere? er det mye å gjøre en DPM delete?
 
IMG_20240124_092211.jpg

Den med grå kontakter er den nye jeg har kjøpt og den med svarte er original. kan man bare skjøyte ledningene over og tette igjen med god teip for eksempel? vil bare få gnist først, hvis det skjer, så skal æ ta en til titt etter en med DPM, men regner med at jeg må ta DPM delete.
 
pin 1&2 er air temp sensor, pin 3&4 er DPM, så den skulle fått gnist. da er det Stator, DESS post, Coil eller Stoppknapp. noen som vil kjøpe MPEM til MXZ 700 uten DPM da?
 
Testa med anna voltregulator, tatt ut skruan til jordingan å pussa bort rusten, nye plugghetta, nye tennplugga, prøvd med å uten stoppknappen på, startern går rundt, den slår ikke inn, får fremdeles ikke gnist når æ prøver å dra rundt. 😔