POLARIS RMK Assault 13. Bakkecrossmaskin

Hei der, jeg har vært inne å lest på dette forumet ei god stund nå å sett på alle de stilige prosjektrådene. Her er det mange kloke hoder som har mange fine ideer.
Denne tråden handler om veien fram til en fungerende bakkecrossmaskin, nå som det blir en Sør-norsk Bakkecup i sesongen 2017 :thumb:

Scooteren er så og si ferdig, men tips, innspill og triks tas imot med stoor takk! :D
unnamed (21).jpg

Dette var utgangspunktet



Første året var den så og si original, bare litt foliering.

unnamed (20).jpg


Understellet knakk sammen for meg ifjor, dette ble sveist ihop igjen, pluss at de ble forsterket:
unnamed (18).jpg

unnamed (19).jpg

Montering av Avid Non.slip hjul førte til kapping av meier og installering av anti-stab.

unnamed.jpg

Byttet til Originale Boondocker vendehjul med stag imellom, dette er et mye stødigere oppsett enn det origanle, siden stagene er med på å støtte opp i den ytre diameteren.
unnamed (4).jpg

De originale meien har blitt byttet ut etter de gav seg på et bakkeløp, nå er det Ice Age Bomber som er montert. I tillegg er det montert Rs lask på utsiden, og Ice Age lask på innsiden. Fikk også kjøpt meg en Øhlins senterdemper av Dan i Hellriders til en trivelig penge. Dette ble gjort i høst -16.
unnamed (1).jpg


Legger ved et bilde av scooteren i vår etter Bakkeløpshelga på Bortelid 2016.
unnamed (12).jpg

1. Plass 800 Drag og Vandrepokalen for best sammenlagt tid i løpet av helga.


Oppdateringer i høst 2016:
C&a Xt Ski
Rox Finne til Skiet
Rsi Cross styre
Øhlins demper i senter
Rs og Ice Age lask
Artic Cat Bøyle bak
Lakkert Frontbøyle svart
Oransje c&a Skitupper
Kappet ned belte til ca 46mm kammer
Montert Rox nummerplater
Foliert lykt
Laget lufting på siden av lykt for motorvarme
Montert Rox Håndtakbeskytter

unnamed (3).jpg

unnamed (2).jpg

unnamed (6).jpg

unnamed (8).jpg
 
Sist redigert:
funker bare på 11-12modellane meiner eg.
13-15 modellane har anna el nett osv. der "merker" hjernen om du fjerner den.. da vil den bare kutte og ikkje gå høgare en tomgang, samme skjer etterkvart om du gjer slik at kontaktet er konstant inne. :)
 
Sist redigert:
Gikk fint å fjerne men man må ha riktig motstand koblet på " rett plass" så tror skuteren at man har " klips aktiv" hele tiden. Fjernet min klype bryter og monterte dødmannssnor på min 11 pro 800 da den bryteren i klypa lagde skumle situasjoner ved svikt. Snoren er et must på maskiner i dag. Måtte inn med riktig motstand for å få det til :)
 
ta bryter ut og strips og teip den i lukket posisjon og legg det under huven i posen med alle ledninger.
Strips og teip, oppskrift på feil over tid. Hadde der vært penger å spare men vil tro en motstand koster maks 50kr enkeltvis i løsvekt hos en av de dyreste som selger og da er man høvelig sikret mot feil på det området, ja da er det bare å få en motstand på plass med en gang ;)
 
Send meg pm så skal du få verdien når du har sendt meg bilde av dødmannssnor under montering eller på plass ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nokland#223
Hey når du hadde cfr bars på var det 4 toms styreforhøyer? Og måtte gass, bremse vaier forlenges?
 
Er det forresten noen som kan svare på hva som skjer dersom du kobler ut solenoiden som styrer eksosventilene?
Har sett att dette har blitt gjort på for eksempel crossmaskiner.
Noen som har noe erfaring med dette? :hmm:
Tja, kan prøve meg på et svar her. Eksosventilene åpnes av trykk fra sylinderen. Men det sitter en fjær i eksosventilen, så lufttrykket må skape en større kraft enn fjæra for å åpne. Solenoiden styrer bare en ventil. Så lenge solenoiden står uten spenning vil aldri ventilene åpne. Da går lufttrykket letteste vei og rett ut i friluft igjennom slangen som ligger nedi buken. Når solenoiden får strøm stenges ventilen og lufttrykket er allerede større enn fjærspennet.(Vel og merke hvis fjæra stemmer overens med trykket i cylinderen, dette påvirkes av kompresjon i hovedsak, med underliggende faktorer som tykkelse på luft/ porting etc). Eksosventilen vil også lukke led engang ecu deaktiverer solenoiden den. Tar man bort ventilpakka og plugger hullene, så blir eksosventilene aktivt styrt av trykket fra sylinderne. De vil mest sansylig jobbe mer, lukket, halvåpen, åpen kontra kun lukket og åpen med ventilpakka. Vil tro at ventilene åpner gradvis tidligere, lukker seinere og at responsen kan bli litt tregere hvis man ligger på full fjøl, for så å sleppe opp og klemme klypa inn igjen.
 
I helga så merka jeg at understellet kjentes litt "løst" ut. Det viste seg at den fremre saksa hadde gått i sveisen nede på tverrstaget mellom meiene... :( Er på utkikk etter ny fremre saks, så jeg lurte på om det kunne passe med noen andre typer sakser? SW Assault for eksempel? Dersom de tåler mer, så hadde det vært gull å få byttet til de. :thumb: ?
 
I helga så merka jeg at understellet kjentes litt "løst" ut. Det viste seg at den fremre saksa hadde gått i sveisen nede på tverrstaget mellom meiene... :( Er på utkikk etter ny fremre saks, så jeg lurte på om det kunne passe med noen andre typer sakser? SW Assault for eksempel? Dersom de tåler mer, så hadde det vært gull å få byttet til de. :thumb: ?

Ikkje samme saks på sw assault.