RMK 850 kjøleproblem, noen flere som sliter??

rms

Medlem
26 Sep 2006
939
110
Troms
Er det mange som sliter nå på våren med kjølinga? Disse skal gå på 35-40c grader.

Har en RMK Khaos 850 eg e sinnsrikt fornøyd med, foruten kjølinga.
Kjølinga er dårliggere enn på 2014 Pro Rmk 800. Må modde her få å kunne bruke denne på et vettig vis. Syns det er trasig at den må vektes opp 5kg for å få nok kjøling på varme dager, med kram eller sløsh føre.

Skulle ønske for alt i verden at den hadde frontkjøler slik SKS har. Dette gir vektøkning på 7-800g ved rett design, eller ca 1,0kg ved å bruke eksisterende (SKS) front kjøler.

Er det flere som sliter?? Her skulle vi ha hadd en kampanje mot importør at de leverte disse til Norge slik at man bruke de i annet enn kald pudder..
 
De er jo ikke laget for annet en dypsnø derfor er kjølingen beregnet etter det. Men er jo bare å montere mer kjøling så er problemet løst. Importør har ikke noen forpliktelse så lenge de reklamerer med at det er en dypsnø maskin.
 
De er jo ikke laget for annet en dypsnø derfor er kjølingen beregnet etter det. Men er jo bare å montere mer kjøling så er problemet løst. Importør har ikke noen forpliktelse så lenge de reklamerer med at det er en dypsnø maskin.
Summit 850 og Alpha 1 er og avertert som dypsnøskutere. Har hadd begge og de fungerer godt på dårlig føre.
Er ikke snakk om reklamasjon men at fremtide modeller leveres så de fungere på litt annet en kun dyp pudder.
RMK er tross alt 18 kg letter enn summit 850 og 23 kg letter enn Alpha1...så 1kg vektøkning vil ha lite å si.

Er jo utrolig lite som skal til for at de fungerer på annet en dyp pudder.
 
Sist redigert:
Kjørte i lag med en 2018 RMK 800 og han hadde ikke "kjøleproblem", lå på 70-74c grader det trodde han var normalt....
Han var ikke klar over at denne skulle ligge på 52c.
Det man ikke vet har man tydelig vis ikke problemer med.
Vil tro det blir dårlig varighet på motor viss man kjører med så mye for høy temp.
 
Sist redigert:
Har selv ein 2019 pro rmk 850. drar slede etter løypa, å Syns den er bedre en tidligere modeller. Hvorfor ikkje bare kjøpe sks vist du må ha mer kjøling?
 
monter isrivere fra for eksempel brp , da funker det bra. De kan du også rygge med , så da slipper man og knekke de om man glemmer at de er nede
 
Ka med og montere en mtntk 3' eller 5fot kjøler i tunnelen, så er jo problemet løst, du legger ikke til nevneverdig mange kg og får bedre kjøling
Joda, har kjøpt en slik, er jo e det enkleste. Men øker vekta med mye ( 5 fot, 5kg= 7 ltr bensin) i forhold til at det var en frontkjøler i tunellen som vil øke vekta 1 kg. Evt med god design 500-700g
Kjøpte en SKS skvettlapp så det ble bedre. Mulig det er nok til å klare seg. Men tror ikke den er noe å steile med ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kalevi
Joda, har kjøpt en slik, er jo e det enkleste. Men øker vekta med mye ( 5 fot, 5kg= 7 ltr bensin) i forhold til at det var en frontkjøler i tunellen som vil øke vekta 1 kg. Evt med god design 500-700g
Kjøpte en SKS skvettlapp så det ble bedre. Mulig det er nok til å klare seg. Men tror ikke den er noe å steile med ;)
MTNTK har en mini kjøler også. Kjører 5fot på min å kan ikke si den merkes på annet enn på god kjøling.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Har da kjøpt en 22 Matryx Khaos 850 Slash... Med frontkjøler + tunell kjøler org...Hadde virkelig trodd den skulle være bedre enn 2020 Aksys...Den er altså værre..Har måtte lage skvettlapp til den på visse dager :(
 
Alt til sitt bruk. Jeg tror mange kjøper feil maskin. En slik Slash m.fl er laget for ekstrem dypsnø, sannsynligvis mer ekstrem enn vi opplever på denne siden av dammen foruten kanskje en helg eller to. Det samme gjelder svær mange andre bakkemaskiner. De er blitt ekstremt mye mer finspisset mot snøforhold og bruk som nesten er urealistisk å oppleve hos oss og det kan vi takke Burandt, Norrona, Custer og co. De har en helt sinnsyk påvirkningskraft i industrien som åpenbart selger som hakka møkk. Alle skal ha det de har selv om de 80% av tiden kjører med dobbelsal og 2-3 unger og kjærring eller gubbe på slep.
Det er ingenting gærnt med Slashen. Den fungerer akkurat slik den er tiltenkt. :)
 
Alt til sitt bruk. Jeg tror mange kjøper feil maskin. En slik Slash m.fl er laget for ekstrem dypsnø, sannsynligvis mer ekstrem enn vi opplever på denne siden av dammen foruten kanskje en helg eller to. Det samme gjelder svær mange andre bakkemaskiner. De er blitt ekstremt mye mer finspisset mot snøforhold og bruk som nesten er urealistisk å oppleve hos oss og det kan vi takke Burandt, Norrona, Custer og co. De har en helt sinnsyk påvirkningskraft i industrien som åpenbart selger som hakka møkk. Alle skal ha det de har selv om de 80% av tiden kjører med dobbelsal og 2-3 unger og kjærring eller gubbe på slep.
Det er ingenting gærnt med Slashen. Den fungerer akkurat slik den er tiltenkt. :)
Kan garanter eg har rett maskin til mitt bruk...Bruker aldri Slash til din beskrivelse.....Hadde 19 dager med max puddersurfing i mars ;) ...Men det er dagen man må frakte seg fra lavland og inn til bedre områder da det tiner på dagen og fryser på kveld...Med påfølgende problemer med å komme seg hjem....Axys Sks har lite problemer i slike forhold selv uten skvettlapp... Bare annen design uten vekt økning med 30% bedre kjølekapasitet ville ha løst dette. Rett design fra start på kjølinga vi gjøre underverket..
 
Tror de kun beregner Rmk serien for pudder...Så folk må kjøpe maskin nr 2 for utvidet bruk ;). Kan virke som dette er en bevist strategi forretningsmessig...Er utrolig lite som skal til for å få mere kjøling når den lages rett fra start. Korte skutere har mye større kapasitet på kjølinga uten vekt økning fra kjølesystem. Ta en switchback fra ca 2013.
 
Har da kjøpt en 22 Matryx Khaos 850 Slash... Med frontkjøler + tunell kjøler org...Hadde virkelig trodd den skulle være bedre enn 2020 Aksys...Den er altså værre..Har måtte lage skvettlapp til den på visse dager :(
Kjenner meg ikke litt igjen på dette. Har 1 2022 Matryx 850 khaos slash med avkappa skvettlapp/den lille plaststussen med vel 3200km og aldrig sett på kjøling som et problem med den. har også e n 2023 Matryx Khaos slash 9R, denne også med fjærnet skvettlapp og nå rulla 1600+km hvor jeg heller ikke ser kjøling er et problem. Bruker isriverne på begger etter løype og på hardt føre og med litt sig fungerer dette fint.

Kan legge til at jeg på 9Rn kjørte Kautokeino-Alta der første del av elva fra Kauto til man kom litt inn på vidda var dekket av ren is og ellers skare ute i kantene. Da slet jeg litt med kjøling pga rein is å det får man jo ikke revet opp :p Men samme strekke så vi også at switchback assault også slet med kjøling sell med skvettlapp og alt, men klart den fikk jo heller ikke revet opp isen :p Løsmningen min da ble å kjøre ut på skare innimellom og bikke scooteren over på en ski og spøle meg igjennom skara å ned i bedre snø som ga meg kjøling :thumb:
 
Kjenner meg ikke litt igjen på dette. Har 1 2022 Matryx 850 khaos slash med avkappa skvettlapp/den lille plaststussen med vel 3200km og aldrig sett på kjøling som et problem med den. har også e n 2023 Matryx Khaos slash 9R, denne også med fjærnet skvettlapp og nå rulla 1600+km hvor jeg heller ikke ser kjøling er et problem. Bruker isriverne på begger etter løype og på hardt føre og med litt sig fungerer dette fint.

Kan legge til at jeg på 9Rn kjørte Kautokeino-Alta der første del av elva fra Kauto til man kom litt inn på vidda var dekket av ren is og ellers skare ute i kantene. Da slet jeg litt med kjøling pga rein is å det får man jo ikke revet opp :p Men samme strekke så vi også at switchback assault også slet med kjøling sell med skvettlapp og alt, men klart den fikk jo heller ikke revet opp isen :p Løsmningen min da ble å kjøre ut på skare innimellom og bikke scooteren over på en ski og spøle meg igjennom skara å ned i bedre snø som ga meg kjøling :thumb:
Har en kompis med Boost og den har mye mindre kjøleproblem i forhold til 850...men er glad i drivstoff...Er nok annet prg på ecu som gjør at 850 går super magert med mye tenning på cruice...Er utrolig billig i forbruk disse 850...nesten på nivå med etec850 ;) Så mye av problemet ligger nok i mappinga av ecu....Uansett dårlig at de ikke lager en skuter så d går å frakte seg til løsnø litt bedre når det er hardt føre....Ser jo de har samme problem i Usa også..
 
Sist redigert:
Her e min billige løsning ved nød...;)Hurtigkobling på skvettlapp..Har lagert bedre og enda hurtigere skrukoblings system nå...Så man kan ha hanskene på i kaldt vær:)

345031731_799797897933788_3814166401683724174_n.jpg
345017794_2634124386726449_367769582094346083_n.jpg
 
Har en kompis med Boost og den har mye mindre kjøleproblem i forhold til 850...men er glad i drivstoff...Er nok annet prg på ecu som gjør at 850 går super magert med mye tenning på cruice...Er utrolig billig i forbruk disse 850...nesten på nivå med etec850 ;) Så mye av problemet ligger nok i mappinga av ecu....Uansett dårlig at de ikke lager en skuter så d går å frakte seg til løsnø litt bedre når det er hardt føre....Ser jo de har samme problem i Usa også..
Da har vel jeg bare vært heldig da med min 850 og min 9R siden jeg ikke plages med kjøling?
Du e foresten første jeg hører si Boost har bedre kjøling enn 850.
 
Da har vel jeg bare vært heldig da med min 850 og min 9R siden jeg ikke plages med kjøling?
Du e foresten første jeg hører si Boost har bedre kjøling enn 850.

Dine er vel 146 som har større kjøler enn 155. Kan ha noe med saken å gjøre. 🤔
 
146 har ca 20 cm lengre kjøler enn 155
Det forklarer jo alt....155 stopper kjøler ved bakkant av sete/bensintank..Har dere bilde inn i tunell? Sjekket i delefilm at ikke går å kjøpe den 146 kjølern i løsvekt...Ser nå på mykt/ slush føre at den vil ikke under 45c mens 2020 uten skvettlapp ligger på 42c.Tydelig at den ikke klarer å drefse snø nok fram til kjølerne på Matryx. Disse liker 38c for å gi max effekt ;)
 
Det forklarer jo alt....155 stopper kjøler ved bakkant av sete/bensintank..Har dere bilde inn i tunell? Sjekket i delefilm at ikke går å kjøpe den 146 kjølern i løsvekt...Ser nå på mykt/ slush føre at den vil ikke under 45c mens 2020 uten skvettlapp ligger på 42c.Tydelig at den ikke klarer å drefse snø nok fram til kjølerne på Matryx. Disse liker 38c for å gi max effekt ;)

1684489600170.png
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
20cm mere kjøler + kortere belte...Dvs mye kortere vei for snøen fra bakrulla til starten på kjølern..Den 146 er nok litt mynta på å kunne brukes på hardere føre enn 155 ;) .. Huske eg hadde en 03 Rev 800 som kom med bevertail..Monterte konvensjonell stuss og da ble det kjøleproblem. Måtte ha kjøler hele veien bak.....Man sku hadd en 146 for leking i lite pudder, 155 trimma 850 for pudder og en blodtrimma Boost 165 førr extreme dager... ;) :) :) :) :)