Største "revousjonen" er vel kanskje "rider forward" . Dvs flytte skuterens tyngdepunkt mere sentralt. For 15-20 år siden var det tunge motorer langt fram i chassis som var melodien. Fordelen var skarp styring, ulempen var at de gikk som ubåter i djupsnø. Den ultimate ubåten var kanskje denne:
På en måte var dette med "rider forward" en erkjennelse av at utviklingen hadde gått litt for fort og for langt. I gamle dager( les 70 åra)var vekta mere sentrert, men pga bladfjærene i forstillingen var styreteknikken sånn: sving styret ,kakk på bremsen, gi gass og håp at du havner i nærheten av der du ønsket Ellers tror jeg varianter av Monorail kommer til å bli vanlig om 10 år.
Tja... 02/03 kom REV chassiet som vel er "lesten" for det moderne scooterchassiet, og som på mange måter revolusjonerte måten man kjørte scooter på. Motor flyttet bak og ned i chassiet, fører opp og frem på chassiet.
- Lavere vekt til tross for sterkere chassier.
- Bedre motorer på både holbarhet og prestanda.
- Lavere forbruk.
- Lengre belter med høyere kammer.
- Bedre geometri for styring.
- Bedre allround egenskaper.
- Bredre utvalg av maskiner i forskjellige segmenter.
Hei Gjest, vi ønsker å holde forumet fritt for annonsebannere - og oppfordrer deg til å støtte forumdriften for 2024. Flere fordeler, bl.a tilgang til digitale verkstedhåndbøker!
Les mer her.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.