God sommer scooterfolk!
I forslaget er norge sett under ett og snøscooterløyper skal være del av plan og byngningsloven. Særordning for nordnorge vil altså forsvinne. Det er satt av 5 år som en overgangsperiode for å å revidere SAMTLIGE løyper som allerede er inn i reguleringsplan. Konsekvens av dette er at samtlige gunneiere som har løype over sin eiendom vil måtte gi forhåndstillatelse og har full rett til å stoppe løyper når de måtte ønske.
Hytteløyver kan ikke gis med fritt antall turer, det skal være avgrenset.
Løyper for ATV til fritidsbruk (typisk fiskeløyper) blir ikke mulig å etablere. Heller ikke løyve til bruk av ATV for frakt av materialer el. i forbindelse med byggeløyve. ATV i utmark blir i prinsippet totalforbudt for alt annet enn landbruk, reinsdrift og frakt av hjortevilt i jakta.
Det som er positivt i nytt utkast er at det for sørnorge blir mulig å etablere løypenett. Det fordrer imidlertid at grunneiere aksepterer løyper over sin eiendom, noe vi i praksis har opplevd som utfordrende. En liten eiendom vil i praksis klare å stoppe en sammenhengende løype, og en etabalert løype kan forsvinne på kort varsel.
Utvalget har noen få linjer om lovverk i Sverige og Finland uten å se til hvordan det fungerer eller praktiseres. Dette ser ikke ut til å være tatt med i det videre arbeid i det hele.
Har kopiert ut tekst fra sammendraget fra motorferdselutvalget som er beskrivende for det nye lovutkastet:
Høringsfrist - 15.september 2024
Det er i skrivende stund høringsrunde på ny lov om motorferdsel i utmark. Om du ikke trodde det kunne bli strengere enn det allerede er så tar du feil. I forslaget er norge sett under ett og snøscooterløyper skal være del av plan og byngningsloven. Særordning for nordnorge vil altså forsvinne. Det er satt av 5 år som en overgangsperiode for å å revidere SAMTLIGE løyper som allerede er inn i reguleringsplan. Konsekvens av dette er at samtlige gunneiere som har løype over sin eiendom vil måtte gi forhåndstillatelse og har full rett til å stoppe løyper når de måtte ønske.
Hytteløyver kan ikke gis med fritt antall turer, det skal være avgrenset.
Løyper for ATV til fritidsbruk (typisk fiskeløyper) blir ikke mulig å etablere. Heller ikke løyve til bruk av ATV for frakt av materialer el. i forbindelse med byggeløyve. ATV i utmark blir i prinsippet totalforbudt for alt annet enn landbruk, reinsdrift og frakt av hjortevilt i jakta.
Det som er positivt i nytt utkast er at det for sørnorge blir mulig å etablere løypenett. Det fordrer imidlertid at grunneiere aksepterer løyper over sin eiendom, noe vi i praksis har opplevd som utfordrende. En liten eiendom vil i praksis klare å stoppe en sammenhengende løype, og en etabalert løype kan forsvinne på kort varsel.
Utvalget har noen få linjer om lovverk i Sverige og Finland uten å se til hvordan det fungerer eller praktiseres. Dette ser ikke ut til å være tatt med i det videre arbeid i det hele.
Har kopiert ut tekst fra sammendraget fra motorferdselutvalget som er beskrivende for det nye lovutkastet:
"Vi har ved utformingen av loven lagt18 NOU 2024: 10Kapittel 1 Ny motorferdsellov stor vekt på å hindre at den samlede belastningen motorferdselen påfører natur, friluftsliv og samisk kulturutøvelse blir for stor Utvalget ønsker ikke å legge til rette for mer motorferdsel enn i dag – verken faktisk eller rettslig. Vi foreslår derfor å videreføre dagens ordninger der utgangspunktet er at motorferdsel er forbudt. Samtidig foreslår vi å videreføre ordningen med adferdsel for en del formål tillates direkte i loven, og at kommunen skal ha adgang til å tillate ferdsel for ytterligere formål."
Forrige forsøk på å utarbeide ny lov var i 2008, dette er hva som skrives om den prosessen:"Forslaget innebar en innstramming av regelverket, i alle fall for privat kjøring. Lovforslaget skapte stort engasjement, men endte ikke i en helhetlig revisjon. Enkeltforslag ble senere innarbeidet i eksisterende lov og forskrift"
Det var stor aktivitet den gangen og vi var mange som sendte inn høringssvar. Vi klarte den gangen midlertidig å stoppe en innstramming, nå er vi der igjen og jobben må gjøres på ny. Det er imidlertid nå helt stille i media, snøen er borte og tankene er langt vekk fra snøscooter. Derfor må dungnaden i gang på ny. Bruk sosiale medier og løft temaet opp. Del videre link til høringen slik at flest mulig sender inn svar så klarer vi kanskje å bremse innskjerpelser nok en gang.Høringsfrist - 15.september 2024