GENERELT Revisjon av lov om motorferdsel i utmark

Blizzard

Medlem
7 Mar 2010
137
28
Vinje
God sommer scooterfolk!

Det er i skrivende stund høringsrunde på ny lov om motorferdsel i utmark. Om du ikke trodde det kunne bli strengere enn det allerede er så tar du feil.
I forslaget er norge sett under ett og snøscooterløyper skal være del av plan og byngningsloven. Særordning for nordnorge vil altså forsvinne. Det er satt av 5 år som en overgangsperiode for å å revidere SAMTLIGE løyper som allerede er inn i reguleringsplan. Konsekvens av dette er at samtlige gunneiere som har løype over sin eiendom vil måtte gi forhåndstillatelse og har full rett til å stoppe løyper når de måtte ønske.
Hytteløyver kan ikke gis med fritt antall turer, det skal være avgrenset.
Løyper for ATV til fritidsbruk (typisk fiskeløyper) blir ikke mulig å etablere. Heller ikke løyve til bruk av ATV for frakt av materialer el. i forbindelse med byggeløyve. ATV i utmark blir i prinsippet totalforbudt for alt annet enn landbruk, reinsdrift og frakt av hjortevilt i jakta.

Det som er positivt i nytt utkast er at det for sørnorge blir mulig å etablere løypenett. Det fordrer imidlertid at grunneiere aksepterer løyper over sin eiendom, noe vi i praksis har opplevd som utfordrende. En liten eiendom vil i praksis klare å stoppe en sammenhengende løype, og en etabalert løype kan forsvinne på kort varsel.

Utvalget har noen få linjer om lovverk i Sverige og Finland uten å se til hvordan det fungerer eller praktiseres. Dette ser ikke ut til å være tatt med i det videre arbeid i det hele.

Har kopiert ut tekst fra sammendraget fra motorferdselutvalget som er beskrivende for det nye lovutkastet:

"Vi har ved utformingen av loven lagt18 NOU 2024: 10Kapittel 1 Ny motorferdsellov stor vekt på å hindre at den samlede belastningen motorferdselen påfører natur, friluftsliv og samisk kulturutøvelse blir for stor Utvalget ønsker ikke å legge til rette for mer motorferdsel enn i dag – verken faktisk eller rettslig. Vi foreslår derfor å videreføre dagens ordninger der utgangspunktet er at motorferdsel er forbudt. Samtidig foreslår vi å videreføre ordningen med adferdsel for en del formål tillates direkte i loven, og at kommunen skal ha adgang til å tillate ferdsel for ytterligere formål."
Forrige forsøk på å utarbeide ny lov var i 2008, dette er hva som skrives om den prosessen:

"Forslaget innebar en innstramming av regelverket, i alle fall for privat kjøring. Lovforslaget skapte stort engasjement, men endte ikke i en helhetlig revisjon. Enkeltforslag ble senere innarbeidet i eksisterende lov og forskrift"
Det var stor aktivitet den gangen og vi var mange som sendte inn høringssvar. Vi klarte den gangen midlertidig å stoppe en innstramming, nå er vi der igjen og jobben må gjøres på ny. Det er imidlertid nå helt stille i media, snøen er borte og tankene er langt vekk fra snøscooter. Derfor må dungnaden i gang på ny. Bruk sosiale medier og løft temaet opp. Del videre link til høringen slik at flest mulig sender inn svar så klarer vi kanskje å bremse innskjerpelser nok en gang.

Høringsfrist - 15.september 2024


 
Faen så trist at det allerede uberstrenge regelverket skal vurderes å strammes inn ytterligere. Hvorfor kan ikke dette være noe kommunene selv administrerer??

Vet at kommunen hvor jeg har hytte har begynt å praktisere løyve med "antall ganger" til og fra hytten, og det må føres kjørebok for de som ønsker å fornye løyvet. Synes det er ekstremt fiendtlig. Hvordan i alle føkkings dager skal jeg vite hvor mange ganger jeg må kjøre løype i snøen med scooteren for at vi skal komme oss til hytten med besteforeldre og full pakning? Samtidig kan jeg kjøre så mye jeg vil med motorbåt på sommeren etter nøyaktig samme strekning.

Det er også et stort engasjement for å få opparbeidet traseer for motorferdsel i utmark mellom kommunene som med dette ser ut til å bli lagt dødt.

I mens rekes det rundt med båt i døde fjorder i Norge uten noen restriksjoner. Tilogmed ganske bedugget er helt etter boka. Ikke at det er et argument for ferdsel i utmark, men det er likevel et paradoks at det er i utmark de velger å stramme inn.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TRS, RS og EJ
Derfor er det viktig at engasjementet nok en gang blir stort og mange sender inn slik som i 2008. Da ble hele revisjonen av lovverket lagt til side, lite endret seg men det ble heller ikke strengere...
 
Her kan det nok være lurt at folk beholder hodet litt kaldt hvis dem sender svar til regjeringen. Det kan oppfattes veldig uheldig om man i affeksjon bryter av seg meninger på måter som styrker fremstillingen av at vi er noen låvløse idioter som gir faen i alt, når det er langt fra både sannhet og virkelighet.
Jeg blir overgitt av slike forslag, sannsynligvis noe formulert i en båt i Oslos peneste skjærgård, med en flaske vin og en bolle med reker flydd inn fra Lyngen.
Mulig vi i forumets ledelse burde sendt inn en godt formulert klage, støttende for organisasjonene som jobber for skuter løyper @RS ?
 
Enig i at vi bør sende inn en felles formulert klage, men om det gjøres individuelt i tillegg så kan det vel ikke skade. @EJ kanskje du setter i hop en liten tekst på vegne av Scooterforum?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinhead1974
snøscooterløyper.no (på facebook) ser ut til å være veldig engasjert i dette også.
Enig i at det kan være mot sin hensikt å skrive i affekt. Hold seg saklig og vennlig så taler man for sin sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Felles innspill er bra men ettersom ikke dette forumet er betraktet som høringsinstans så vektes det neppe særlig tyngre enn private innspill. Private innspill blir i liten grad hensyntatt før det blir volum i en retning. Derfor bør alle sende inn indeviduelt i tillegg til et felles.
Saklig argumentasjon er en selvfølge. Det er heller ingenting som hindrer at det lages et notat som kan kopieres herifra og legges inn i høringen av den enkelte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinhead1974 og RS
Kan det stemme at de som reviderer lovverket rundt motorferdsel i utmark ikke representerer noen av oss med interesse for motorferdsel i utmark?

Ser det nevnes på Facebook, men usikker på hvor reelt det er.
 
Synes det hele er tragisk, blir så forbanna at det ikke finnes ord .
Nå er jo disse El syklene komme for å bli å man skulle jo tro de går under samme regler med tanke på motorferdsel i utmark.
Men det gjør de tydeligvis ikke her på fjellet eksploderer det av sykkelstier for hver måned finner man nye stier som går lenger å lengere inn i fjellet sporene forsvinner aldri, men å sette spor på snøen til samme plass selv med El scooter ender med 10-20 000 i bot forstå det den som vil .Samme gjelder båt ikke nøye om det er drikkevann eller om motoren spyr olje bensin eller forurenser mest av alt bare å tur på .men om det har belte og kjører oppå snø ja da skal det faen meg aksjonerest å verden er på tur under .hva er årsaken til at det er blitt slikt er vi så utrivelig gjeng ?
 
hva er årsaken til at det er blitt slikt er vi så utrivelig gjeng
Antar at det er vern av dyreliv, natur og ørene og skisporene til skigåerne som er årsak. Og at noen velger å drive med villkjøring utenfor oppmerkede løyper godkjent for ferdsel med snøscooter.

Elsykkelproblematikken er nok såpass ny enda at det ikke har blitt tatt opp til vurdering. Men det blir det nok.
 
Enig i at vi bør sende inn en felles formulert klage, men om det gjøres individuelt i tillegg så kan det vel ikke skade. @EJ kanskje du setter i hop en liten tekst på vegne av Scooterforum?
Skal prøve å finne tid i helgen til å få til et utkast
Elsykkelproblematikken er nok såpass ny enda at det ikke har blitt tatt opp til vurdering. Men det blir det nok.
Dette har vært en sak på før, ble lovlig i 2017 med noen unntak og forbehold. Se f.eks

Jeg har tidigere delt noen meninger om dette, båter som fyller fjordene, mm og forskjellsbehandling av dem som kjører skuter. Det blir gjerne dårlig mottatt, da det å borre hull i svaberg for å lage forføyningshull er vel nærmeste man kommer å lage spor i snøen....

Nå er jeg ingen motstander av el sykler eller båter, men jeg er motstander av forskjellsbehandlingen og den stigmatiseringen som er av oss "tullinger" som kjører skuter.
 
Siterer en kommentar fra facebook

"Dette lovforslaget er direkte diskriminering av folk som har hytte utenfor hyttefelt. Vi ligger ikke samfunnet til "last" hverken når det gjelder infrastruktur eller andre samfunns goder. De aller fleste har ikke strøm, vann, vei eller avløp. Vi hugger vår ved til oppvarming selv å bærer vann fra bekk eller tjern. Vi krever ikke brøyta vei å ikke kjører hver familie to eller fire biler fram til hyttedøra heller. Er det virkelig for mye å ønske seg at man kan bruke hytta langt utenfor allfarvei så mye man selv og familien ønsker🤔🤔🤔"
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og EJ
Har også kontaktet Scooter og ATV.
De vil nå lese gjennom lovutkastet og lage en oppsummering som forhåpentligvis kommer på trykk i bladet før høringsfristen er ute.

Som de skriver til meg i mail:


Hela denna utredning är helt fantastiskt märkligt att ingen från Snöskoter- eller ATV-sidan fick sitta med.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
jeg har skumlest forslaget og på meg virker det ikke som om det er noen radikal innstramming når det gjelder skuter. Jeg tar da utgangspunkt i Norge sør for Troms. At traseer til rekreasjonsløyper kommer inn under PBL tror jeg gagner oss på lang sikt. At kommunen er tiltakshaver og at løypene driftes etter avtale med lokale skuterklubber er til vår fordel. Grunneiers tillatelse trengs i dag også og en enkeltstående grunneier kan torpedere hele løypa ved å nekte å skrive under på avtale, men med grundig jobb fra de som til daglig jobber med planprosesser er nok mye enklere og billigere enn private reguleringsforslag. For folk med hytter uten vintervei, forsvinner krav om minimumsavstand og det er jo bra. Sånn jeg tolker forslaget, er det nå i mye større grad lokale politikere som kan bestemme hva som tillates og ikke. Fordelen er jo at i en kommune med mye skuteraktivitet er det sannsynligvis mye positivitet i forhold til tilrettelegging. Uheldigere ut kommer trolig de som bor i en kommune hvor flertallet er negative til skuter.
Det jeg er mer redd for, er trenden med at de som tror verden reddes om vi spiser mer plantekost og bruker mindre bensin og diesel, i større og større grad utdanner seg til å være kvalifisert til offentlige maktposisjoner; hvor de kan utøve sin religion.
Før jeg blir angrepet fra alle hold, minner jeg om at mitt ugangspunkt er Sør Norge. Hvordan Troms og Finnmark påvirkes, har jeg ikke grunnlag for å mene noe om.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ, Pinhead1974 og RS
For oss her i nord er det vel i all hovedsak Fefo som er grunneier av arealene vi har skuterløyper på. I fefo er det mye friluftsfolk og samme gjelder politikere i kommune, så jeg er ikke videre beskymret for at vi mister løypene i nord.

Vi må også huske at loven retter seg ikke direkte mot oss skuterfolk. Motorferdsel i utmark omfatter også ATV, UTV, 2hjul crosser og offroad biler. Så de feier vel alle under samme kam nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ og RS
Forslaget dekker alt, fra rullestol til luftputekjøretøy. Inntrykket mitt er at mye mer overlates til den enkelte kommune og at en del ting reguleres ved forskrift, for å fjerne den til tider tidkrevende dispensasjonshåndteringen. Dette kan være positivt, da disp/ikke disp ofte har vært styrt av saksbehandlers personlige oppfatning mer enn lovens rammer. For hytter uten vinterbrøyta vei er det opp til kommunen å regulere. Det nevnes verken minimumsavstand til vei, kjøretøy, antall turer eller krav om kjørebok; ei heller at den som kjører må være den som har hjemmelen på boligen. MEN det står "godstransport" så kjelken må nok henge etter;) Virker også som de ønsker å myke opp litt på område "islagt vann" men forutsetningen er at det allerede er ei løype der.
Når det gjelder barmark, beholdes allerede etablerte ATV løyper i Finnmark, men det åpnes ikke for nye. Når det gjelder el-sykkel, er vel de allerede omdefinert i vegtrafikkloven og således ikke omfattet av det nye forslaget. Utvalget sier at de ikke ønsker å stimulere til økt motorferdsel, men jeg opplever ikke de som sitter der som negative til motorferdsel. Det er nok riktig at ingen fra "vårt interessefelt" sitter der, men de har fått innspill fra Snøscooterklubbenes Fellesråd .
Jeg er litt skeptisk til at det virker som om utvalget åpner for større innsigelsesmulighet fra Statsforvalteren, der i gården finnes det åpenbart en overvekt av skuterfientlige byråkrater som neppe vil la sjansen gå fra seg.
I tillegg likte jeg ikke at de ikke ønsket å definere skuter som friluftsliv, men kalte det transport i stedet:tdown:
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ og RS
Det er lovforslag for all motorferdsel i utmark, det er korrekt.

Jeg klarer ikke å finne noe som helst i det nye lovforslaget som er til fordel for oss som ønsker mere liberalt lovverk.
Slik jeg leser lovforslaget så blir det større byråkrati og vanskeligere spesielt for personer som ikke er eier av utmark el.
Andre punkter av betydning er:
Avstand til vei på 2,5 km for å få kjøreløyve ble opphevet for noen år siden, det er allerede i dag opp til den enkelte kommune å bestemme.
Det vil ikke være mulig å få løyve til privat hytte på barmark, altså vil ATV bli helt forbudt her.
Det skal avgrenses antall turer til private hytter, altså må man søke på ny om antall turer er "brukt opp"
Henting av ved er i dag hjemlet direkte i forskrift og en tillatelse fra grunneier er tilstrekkelig. I nytt lovforslag er det foreslått krav om tinglyst tillatelse. Grunneier har fortsatt lovhjemmel til sin transport.
Løypenett som del av PBL er en omfattende og byråkratisk prosess. Den prosess som i dag brukes i Troms og Finnmark er mulig en enklere og mere rasjonell måte.
Funksjonshemmelse får ikke styrket sin mulighet til et rikt friluftsliv i nytt lovforslag. Det er ikke åpnet for mulighet for bruk av ATV eller snøscooter for denne gruppen. Heller ikke for at det kan brukes ekstra kjøretøy som sikkerhet.

Høringsbrevet er stort og omfattende, der skrives intensjoner med ny lov mm. I en straffeprossess eller byråkratisk behandling er det lovteksten som brukes og det er konkret denne teksten dere må lese og vurdere konsekvensen av.
 
Jeg klarer ikke å finne noe som helst i det nye lovforslaget som er til fordel for oss som ønsker mere liberalt lovverk.
Det er nok særdeles politisk ukorrekt å liberalisere dette lovverket. Narkotikalovgivningen derimot:less:. Med tanke på at vi har fått noen nye ord i det siste, sånn som "naturkrise, naturtap, klimaavtrykk" osv og alle meningsberettigede og påvirkere av alle slag ønsker å framstå som framoverlent i forhold til dette, er det en utopi å tro på liberalisering av motorferdselloven.
Men som jeg har nevnt tidligere: Det kunne vært mye verre!!
Det vil ikke være mulig å få løyve til privat hytte på barmark, altså vil ATV bli helt forbudt her.
Riktig: Og etter min forstand også fornuftig. jeg opplever at barmarkskjøring provoserer allmenheten mer enn kjøring på snødekt mark. Og det blir uomtvistelig en del sporskader i sårbare områder.
Det skal avgrenses antall turer til private hytter, altså må man søke på ny om antall turer er "brukt opp"
Nåværende bestemmelse:

§ 6.(tillatelser etter søknad når særlige grunner foreligger)

Når særlige grunner foreligger, kan kommunen gi tillatelse til bruk av motorfartøy eller luftfartøy som ellers ikke kan finne sted etter denne lov eller med hjemmel i loven.

Tillatelse etter første ledd kan gis for bestemte høve eller for bestemte tidsrom. Kommunen kan sette vilkår for tillatelsen.

Forslag til ny bestemmelse:

Tillatelse etter første ledd kan gis for bestemte høve eller for bestemte tidsrom. Kommunen kan sette vilkår for tillatelsen.
Forslag til ny bestemmelse: § 38 Avgrensing av tidsrom, antall turer og fastsettelse av traseerKommunen kan bare gi tillatelser etter dettekapittelet for et avgrenset tidsrom, maksimalt fireår.Kommunen skal fastsette hvor mange turer tillatelser etter §§ 31 til 37 gjelder. Det kan bare gistillatelse til det antall turer som er nødvendig for ådekke transportbehovet

Ingen/liten innstramming her. De fleste kommuner gir allerede tillatelser med begrensning(for å slippe omprøving hos statsforvalter)
Henting av ved er i dag hjemlet direkte i forskrift og en tillatelse fra grunneier er tilstrekkelig. I nytt lovforslag er det foreslått krav om tinglyst tillatelse.

Feil. Se miljødirektoratets tolkning her:
Gjelder kun fra EGEN eiendom til EGEN bopel. Andre trenger både grunneiers tillatelse OG kommunal dispensasjon.
Forslag til ny bestemmelse: Paragraf 35 Uthenting av ved Kommunen kan gi tillatelse til motorferdsel som er nødvendig for å hente ut ved.
I tillegg kommer paragraf 38 som omhandler begrensninger i tid/antall turer. Det med tinglyst hogstrett er med for å synliggjøre at det kan i enkelte tilfeller være forskjell mellom eiendomsrett og hogstrett (sameier, stiftelser aksjeselskaper kan ha dette)
Så i praksis ingen endring her heller.
Løypenett som del av PBL er en omfattende og byråkratisk prosess. Den prosess som i dag brukes i Troms og Finnmark er mulig en enklere og mere rasjonell måte.
I dagens lov står det beskrevet hvordan kommunen som tiltakshaver skal gå fram ved anlegging av nye løyper i ft annet friluftsliv, støy, dyreliv osv. Dette er i praksis en "reguleringsplan light" med høringsfrister, klager og klagebehandling. Å anlegge en ny løypestubb tar minimum ett år, gjerne to eller tre. Fordelen med å regulere er åpenbar: Det skal mye mer til for å fjerne løypa når den er anlagt sånn. Ulempen er naturligvis tidsaspektet og at en statsforvalter kan la dette dra ut i langdrag om ikke kommunen gjør jobben orndtlig. Men gjøres det grundig jobb her, er det mindre sjanse for innsigelser.
Funksjonshemmelse får ikke styrket sin mulighet til et rikt friluftsliv i nytt lovforslag. Det er ikke åpnet for mulighet for bruk av ATV eller snøscooter for denne gruppen. Heller ikke for at det kan brukes ekstra kjøretøy som sikkerhet.
Feil. Forslag til ny bestemmelse: § 36 Personer med funksjonsnedsettelser Kommunen kan gi personer med varige funksjonsnedsettelser som gir vesentlig redusert bevegelsesevne tillatelse til motorferdsel på snødektmark og islagt vassdrag.
Uten begrensninger i utgangspunktet. Men dette vil sikkert variere fra kommune til kommune. Men hovedpoenget er at kommunen KAN.
Det med ledsagende kjøretøy er faktisk drøftet i utvalget, men ble forkastet. Når det gjelder ATV var det vel utvalgets oppfatning at diverse andre terrenggående rullestoler kunne falle inn under bestemmelsene om rullestol. men atså IKKE ATV:
I en straffeprossess eller byråkratisk behandling er det lovteksten som brukes og det er konkret denne teksten dere må lese og vurdere konsekvensen av.
Korrekt. Forslaget til ny lov utgjør bare en lten del av hele "blekka" og teksten her blir retningsgivende for lovanvendelsen. Men den viser synes jeg, at utvalget har tatt jobben seriøst.
Det kommer helt sikkert endringer etter at høringsfristen er ute, men forslaget er etter mitt syn til å leve med tatt i betraktning konteksten den er skrevet i. Håpet er nå at det ikke blir noen radikale endringer til det verre.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS, Klykken og EJ
Ingen/liten innstramming her. De fleste kommuner gir allerede tillatelser med begrensning(for å slippe omprøving hos statsforvalter)
Det er nesten aldri fri kjøring nei, og det er nesten aldri tillatt til ren persontransport.

Det nye for vår del er at ved endt løyve og ny søking er at vi får begrenset antall turer for hver sesong inn til hytta med scooteren og må føre kjørebok når vi søker på nytt. Per nå sier løyvet at vi kan kjøre fra og med desember til og med april, men da kun med bagasje eller ved. Antall turer sies det ingenting om, for det kan man jo umulig vite.
 


Jeg har ikke tenkt å inngå noen polemikk rundt det nye lovforslaget, men påstander om at utsagn er direkte feil trenger litt balanse. Så kan den enkelte leser gjøre opp sin egen mening og sende inn sin støtte eller motargument til det nye lovforslaget ut fra dette.

Jeg kan starte med å si at jeg er enig i at det kunne vært verre.

Det at det er politisk ukorrekt å søke en liberalisering er en subjektiv uttalelse​


Jeg var selv med "back in the days" da den første kommunen (Vinje) i Sør-Norge fikk gjennomslag for et løypenett tillatt for fritidskjøring. Det var i forbindelse med en forsøksordning der åtte utvalgte kommuner ble "fristilt" fra motorferdselloven og skulle få lov til å praktisere sin egen forvaltning. Denne forsøksordningen skulle så evalueres og danne grunnlag for utarbeidelse av en ny lov for motorferdsel i utmark. Vi som ønsket et mer liberalt lovverk satte oss sammen, jobbet i lag og laget et utkast på hvordan vår "drøm" var. Vi hadde ikke tro på at dette var mulig, og utkastet var ikke altfor godt gjennomarbeidet. Dette gikk inn til politisk behandling etter en mindre lobbyvirksomhet og ble vedtatt til vår største overraskelse. Vi i snøscooterklubbene ble deretter tatt med inn i saksbehandlingen og var med på hele prosessen.

Hvilket lovverk og samfunn vi ønsker, er et resultat av hva befolkningen ønsker, rett og slett en balansering ut fra hvilken retning som har størst oppslutning. For denne høringen er instanser som man kan anta er imot liberalisering mange, altså må vi som ønsker liberalisering la oss bli hørt for å få tyngde på motsatt side av vektskålen. At noe er "politisk ukorrekt" er absolutt ikke et argument for å ikke si hva man mener her.

Begrensning på antall turer​

At begrensning på antall turer ikke er en begrensning/liten begrensning:

Det å tildele fritt antall turer og løyver som er gyldige for flere, har alltid vært vanlig praksis i en rekke kommuner i Sør-Norge. Statsforvalteren i Vestfold og Telemark samt Agder har ikke påklaget dette, og dagens lovverk tillater denne praksisen. Et løyve til en fritidsbolig er gjerne gyldig for hele familien, og det muliggjør at man kan reise til hytta selv om noen andre allerede er der. Altså kan det brukes flere snøscootere samtidig til samme hytte. Når det hevdes at dette ikke skjer, viser det at man ikke kjenner særlig godt til hvordan forvaltningen foregår i praksis i de enkelte kommuner.

Tinglyst rett til uttak av ved​

At tinglyst rett til uttak av ved ikke er en begrensning:

Ja, det står i forskrift at det er tillatt med bruk av snøscooter for henting av ved fra egen eiendom til bolig. Det er deretter opp til den enkelte kommune å vurdere hva som skal være praksis, ut fra nest siste ledd i dagens forskrift. Mange kommuner gir i dag løyve til de som har en fullmakt fra grunneier til uttak av ved. Kravet i forslag til ny lov om tinglyst rett vil føre til at et fåtall har denne muligheten. Altså en betydelig innstramming, og det jeg først sa er ikke direkte feil.

Problematikk med løypenett som del av PBL​

Problematikk med at løypenett er del av PBL:

Utfordringen i praksis med dette er nettopp at grunneiere blir "låst" og blir skeptiske til å tillate løypenett på sin eiendom. Dette opplevde vi mye av når vi skulle innhente grunneiertillatelser. Spørsmålet som oftest kom opp var hvilken rett grunneierne hadde dersom kjøringen ikke var etter deres ønske. En smidigere ordning der grunneier relativt hurtig kan stanse en løype ga oss mer goodwill, men det krever også en hurtigere prosess for å etablere en alternativ trasé. I nytt forslag til lovverk er mye av det som er praksis i Vinje tatt med. Kommunen er storfornøyd utad, men det som ikke nevnes er at dette har ført til at antall løyper er redusert, og løyper som er ubrukelige på grunn av endrede isforhold o.l. ikke er blitt erstattet. Vi som brukere av løypenett er altså ikke like fornøyde som kommuneadministrasjonen.

Noen kommuner har også brukt dagens mulighet til å lage frikjøringsområder, men denne døren lukkes i et nytt lovforslag.

Funksjonshemmedes rettigheter​

At funksjonshemmede ikke får styrket sin rett:

I dagens forskrift er det hjemlet at kommunen kan gi tillatelse til motorferdsel på snødekket mark for:

§5
a)
- Transport av funksjonshemmede

b) Funksjonshemmede

Nytt forslag er:

§ 36 Personer med funksjonsnedsettelser

Kommunen kan gi personer med varige funksjonsnedsettelser som gir vesentlig redusert bevegelsesevne tillatelse til motorferdsel på snødekket mark og islagt vassdrag.

Altså er det en betydelig innskjerpelse i ny lov ettersom funksjonsnedsettelsen må være varig. Dagens forskrift gir mulighet til at man kan få tillatelse også om funksjonsnedsettelsen er midlertidig. I praksis gis det i flere kommuner løyve etter legeattest der man har en forbigående skade. Nytt forslag begrenser også muligheten til å ha med ledsager for sikkerheten, ettersom det er den funksjonshemmede som eventuelt vil få tillatelse. Gamle forskrift er "rundere formulert" og det er åpning for at f.eks. en med midlertidig funksjonsnedsettelse kan få løyve i tillegg til en ledsager på egen snøscooter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klykken og RS
Jeg har ikke tenkt å inngå noen polemikk rundt det nye lovforslaget, men påstander om at utsagn er direkte feil trenger litt balanse.
Neida, vi kan godt legge ballen død. Men jeg må presisere at du i følge lovforslaget IKKE trenger tinglyst rett til å hogge ved. Tinglyst hogstrett er noe helt annet, og ligger sammen med alle tinglyste dokumenter for eiendommen. (det er forøvrig svært sjelden at grunneier(e) ikke har hogstrett.
Det er åpenbart ulik praksis av dagens lov fra geografi til geografi :tdown: Når det gjelder HC erfarer jeg at det håndteres meget strengt fra både kommune og Statsforvalter og det argumenteres med at allerede etablerte traseer SKAL benyttes til rekreasjonskjøring. Antall disper skal reduseres til et minimum.
Når det gjelder PBL og grunneiere opplever vi åpenbart ting veldig ulikt. F eks en etablert og populær løype, etablert med samtlige grunneieres tillatelse og grundig konsekvensutredning; må legges ned etter klager fra hytteeiere, Birdlife og Naturvernforbundet. Med den inne i kommuneplanen, hadde det ikke latt seg gjøre.
Kommunenes adgang til å lage "friområder" har aldri vært hjemlet i lov etter hva jeg kan se, her står det spesifikt "løyper". Men har det gått igjennom, kan det vel heller ikke reverseres?
Forøvrig håper jeg at Snøscooterklubbenes fellesråd og andre gode krefter sender inn sine synspunkter til forslaget.
 
Grunneier trenger ingen vedløyve. Der er det "frikort" på snø og barmark for egen eiendom både i nytt lovforslag og og i eksisterende lov.
"Nødvendig kjøring for jordbruk, skogbruk og dyrehald"
Det er er heller ikke nødvendig at det er opprettet foretak på eiendommen det er tilstrekkelig at det er en landbrukseiendom. Og ja, dette er prøvd i rettsvesenet.
 
Godt!

Da er det å håpe at SP står for det de sier.

Husk å sende inn private kommentarer. SP har ikke akkurat vært mest pålitelige mht. ord og handling...
 
Her er og en som lurer på hvorfor det kjempes så hardt mot snøscooterkjøring, mens kjøring på barmark tillates for visse folkegrupper.


---

Ser ellers at en del snøscooterklubber i kommunene rundt om i fylket har laget uttalelser som sendes inn. Ser bl.a. at de reagerer på at finnmark og samisk kultur nevnes som en egen gruppe som får sine regler, mens resten av landet får andre regler. Diskriminerende.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: RS
Har folk sendt inn egne skriverier til dette høringsforslaget? Det vil være lurt å bruke sin stemme hvis man har innvendinger.

Jeg har sendt inn mitt:

Her er det i sin helhet. Kom gjerne med kommentarer! Finnes også på Facebook på snøscooterløyper.no sin side bl.a.

"Motorferdselutvalget ønsker foreslå en endring av loven som omhandler motorferdsel i utmark, hvor bl.a. kommunenes muligheter til å gi rett til ferdsel på snødekt mark innskrenkes betraktelig. Jeg er ikke imot at motorferdsel i utmark skal være regulert, styrt og begrenset, men det må være rettferdig og likt for alle i hele landet, og man må hensynta bl.a. oss med fritidsbolig utenfor etablerte felt uten muligheter med biltransport inn til døra. Det virker for meg ganske diskriminerende at all bruk av snøscooter ønskes ytterligere begrenset når man i utgangspunktet trenger tillatelse fra alle grunneiere og i tillegg kommune for å i det hele tatt få brukt snøscooter til egen fritidsbolig, og selv da med ganske strenge begrensninger som bl.a. hindrer persontransport og ren rekreasjonsbruk utenfor etablerte løyper, og ofte innenfor begrenset tidsrom på døgnet. Mange hytter hvor bruk av snøscooter er nødvendig er i tillegg helt uten innlagt strøm og vann og kan være flere mil inn i fjellet, og slike hytter belaster ikke samfunnet og miljøet noe som helst foruten denne transporten til og fra. Merkene etter snøscooteren forsvinner også om sommeren. Hvis høringsforslaget går gjennom vil altså hver tur være av "nødvendig art", hva nå enn det betyr og i tillegg være i begrenset antall eller stoppes helt. Et antall som ikke er definert av de som bruker hyttene og tar ikke hensyn snømengde og snødøgn. Ytterligere begrensninger enn det som allerede finnes er for meg rett og slett fiendtlig.

I mitt tilfelle brukes hytten jevnt over hele året. Om vinteren tar vi med oss samme proviant som på sommeren, og gjerne for ei hel uke. Klær og utstyr pakkes med og vi har med vann for drikke i flere 10L-dunker. I noen tilfeller må vi ta med gassflasker, ved og annet utstyr for at vi skal kunne benytte oss av hytten. Det er altså bagasje som veier alt mellom 20 og 100kg. Noen år på vintersesongen vil det være metervis med snø, og andre år vesentlig mindre. Vi bor i Norge så det hører med. Hvor mange ganger scooteren må benyttes for å få med alt er derfor vanskelig å forutse.

En forutsetning for bruken av hytten er at jeg har muligheter til å benytte båt på sommeren og snøscooter om vinteren. Sistnevnte har jeg selvsagt søkt og fått godkjent løyve for bruk av langs en innsøkt trasse, og har møtt opp personlig til hver og en grunneier og fått skriftlig tillatelse til å kjøre langs trasseen. Den ene grunneieren tillot meg å ha snøscooteren stående der for at jeg skal slippe å ta med henger bak bilen og bruke unødvendig med drivstoff og oppta større plass pga det. Fra grunneieren og bort til hytten vår er det ca 4-5km kjøring, og det er nøye planlagt slik at jeg kjører langs samme trasse som flere benytter seg av, før jeg svinger av denne trasseen og fortsetter ca 2km over vannet hvor hytten vår ligger. Når scooterløypen er kjørt opp benyttes samme løype av oss (og alle andre som ønsker) på ski.

Om sommeren parkerer jeg langs det samme vannet med bil for å kjøre motorbåt i ca 2km over til hytten. Båten kan jeg for øvrig bruke så ofte jeg vil uten begrensninger, og jeg trenger heller ikke søke og ha løyve. Båten kan lovlig kjøres uten å ha med noe utstyr, og jeg kan ha bare persontransport hvis jeg ønsker det. Alt dette er ulovlig og gir meg bøter hvis det gjøres med snøscooter over samme vann.

Jeg vil med dette si at det er temmelig diskriminerende og fritidsboligfiendtlig å slå alle under en kam hva gjelder bruk av snøscooter til nytte og rekreasjon. De aller fleste i Norge benytter snøscooter som et personlig fremkomstmiddel til sine hytter og/eller langs rekreasjonsløyper rundt om der dette er etablert. Av det jeg kan ser er det ytterst få som kjører utenfor oppmerkede løyper og innsøkte godkjente traseer og dermed bryter lovverk så ofte såpass at det er nødvendig med mer innskrenking enn det som allerede er i eksisterende lovtekst. Forslaget fjerner også i større grad kommunenes selvstyre og gir mer ansvar til statsforvalter, altså øker byråkratiet – som er helt mot sin hensikt."
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EJ og RS