SKI-DOO Reimkillern's ski-doo XP/XM/G4/G5 pimping.

Kan anbefale Turtle Wax sin Redline felgrens til vask av bremser, i og rundt variatorer. Tar skikkelig bra og sammen med en kost blir det gulle rent med hageslange. Den er forøvrig veldig god på felger også(duhh).
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og Reimkiller'n
Så ble det mildt sagt litt rusk i maskineriet her for noen uker siden, en låsering på MAG stemplet forlot sitt gode spor å la seg inn imellom stempel og sylinder på min e-tec800R. Scooter'n ble kjørt av jentungen, og ut over en "rar" lyd så var det ingen symptomer før den bare stoppet ute på en stor myr midt i leden.. Motor gikk lett rundt ved både å dra i startsnor, og ved bruk av el-start. Selv trodde jeg der og da at det var en plugg eller en coil siden den gikk på en sylinder. Dessverre var det langt værre enn som så. Etter å ha fått sjekket ut omfanget av det hele, og med et prisoverslag på reparasjon ble det like gjerne kjøpt en komplett brukt motor for samme pris som reparasjon. Bytte av motor har jeg aldri prøvd før, så det ble en ny og arbeidsom opplevelse. Tomten var strippet ned til motorblokken, så det gikk rimelig greit å få ut resten. Deretter ble det godt og vel 7 timer med "effektiv" skrutid før jeg trykket på elstarten ved midnatt... Maskinen startet med en gang, og gikk så pent på tomgang som bare E-tec kan.. Har nå i helgen fått rullet på 8 mil med testkjøring, and so far, so good..!
 

Vedlegg

  • IMG_20191219_234137.jpg
    IMG_20191219_234137.jpg
    240,8 KB · Sett: 210
  • IMG_20191220_005022.jpg
    IMG_20191220_005022.jpg
    182,3 KB · Sett: 208
  • IMG_20191219_231839.jpg
    IMG_20191219_231839.jpg
    266,7 KB · Sett: 200
  • IMG_20191219_231848.jpg
    IMG_20191219_231848.jpg
    264 KB · Sett: 198
  • IMG_20191219_213347.jpg
    IMG_20191219_213347.jpg
    227 KB · Sett: 197
  • IMG_20191219_213355.jpg
    IMG_20191219_213355.jpg
    257,7 KB · Sett: 200
  • IMG_20191219_170409.jpg
    IMG_20191219_170409.jpg
    273,6 KB · Sett: 193
  • IMG_20191219_113330.jpg
    IMG_20191219_113330.jpg
    269,8 KB · Sett: 193
  • IMG_20191219_113312.jpg
    IMG_20191219_113312.jpg
    270,8 KB · Sett: 203
  • IMG_20191219_113320.jpg
    IMG_20191219_113320.jpg
    173,6 KB · Sett: 208
  • IMG_20191221_135259.jpg
    IMG_20191221_135259.jpg
    179,9 KB · Sett: 204
  • IMG_20191220_114301.jpg
    IMG_20191220_114301.jpg
    206,7 KB · Sett: 223
  • received_2344440449106968.jpeg
    received_2344440449106968.jpeg
    129,5 KB · Sett: 203
  • received_678379966026017.jpeg
    received_678379966026017.jpeg
    131,6 KB · Sett: 204
Hm.. "tomten var strippet ned til motorblokken"? Kan du forklare en uinvidd hva det betyr?
:biggrin: Joda, satte inn scooter'n til forhandler for å få sjekka/bytta coil... Da de ikke fant noen feil med coiler så fortsatte etterforskningen med å finne ut hva som var galt. Etter en comp-test så ble det jo detektert en større feil. Så kort fortalt, motor var demontert ned til blokka av verksted. Så min jobb startet med å hente scooter å få den inn på eget verksted, og da startet jobben min med å ta ut blokka fra den gamle motoren. Litt "spooky" med sånt synes jeg når man ikke har koblet vekk alle slanger og ledninger selv, blir litt ekstra spekulering ved remonteringen da. ;)
 
Motor prosjekt på gang, med noen flere deler i garagen så kan man jo like gjerne bygge opp en komplett motor med 860ccm..
 

Vedlegg

  • IMG_20191226_174541.jpg
    IMG_20191226_174541.jpg
    243,6 KB · Sett: 188
  • IMG_20191226_162745.jpg
    IMG_20191226_162745.jpg
    197,3 KB · Sett: 190
  • IMG_20191226_165131.jpg
    IMG_20191226_165131.jpg
    253,3 KB · Sett: 189
  • IMG_20191226_171422.jpg
    IMG_20191226_171422.jpg
    230,4 KB · Sett: 181
  • IMG_20191226_162745.jpg
    IMG_20191226_162745.jpg
    197,3 KB · Sett: 185
  • IMG_20191226_165115.jpg
    IMG_20191226_165115.jpg
    237,9 KB · Sett: 178
  • IMG_20191226_155439.jpg
    IMG_20191226_155439.jpg
    265,2 KB · Sett: 175
  • IMG_20191226_155449.jpg
    IMG_20191226_155449.jpg
    206,1 KB · Sett: 175
  • IMG_20191226_144807.jpg
    IMG_20191226_144807.jpg
    230,8 KB · Sett: 167
  • IMG_20191226_150409.jpg
    IMG_20191226_150409.jpg
    224,4 KB · Sett: 167
  • Liker
Reaksjoner: crazymm og SkiGåer
Er det noen som har bygget e-tech 860 her til lands?
Litt usikker på akkurat hva du mener da, men det er flere som har bygd/montert 860 på 800 e-tec blokk her på berget ja. Så vidt meg bekjent er det vel et lite knippe leverandører 3-5stk som er levert her på berget.
 
Litt usikker på akkurat hva du mener da, men det er flere som har bygd/montert 860 på 800 e-tec blokk her på berget ja. Så vidt meg bekjent er det vel et lite knippe leverandører 3-5stk som er levert her på berget.
Okei, har ikke hørt om noen som har gjort det selv, men det har vært artig å fått se hvordan det fungerer til sammenligning med diverse andre bb kit som er ute på markedet
 
Nei, men jeg mener når du setter sammen motoren igjen? Virker som systemet er veldig nøye med det, lite man får gjort uten BUDS? Eller?
Eneste som jeg gjorde da jeg bytta motor her forleden var å innom forhandler for å kalibrere dyser via BUDS, det stod dyser på motoren som jeg monterte. Hadde jeg bytta dysene over i fra gamle til ny motor hadde ikke det vært nødvendig.
 
  • Liker
Reaksjoner: norskamerikaneren
I forbindelse med bytte av motor, og oppbygging av 860 motor oppdaget jeg at reed's i innsuget på min 2013 E-tec800R begynte å vise tegn til slitasje. Scooter hadde akkurat rundet 7000km da siden desember i 2012. Hjørnene på noen av membraene der var rundet av og borte, samt at selve reed'n gikk i 2 deler da jeg forsiktig tok de ut av innsugsgummien. Dette er vel en ting alle med litt eldre E-tec modeller med noen tusen km på baken burde sjekke etterhvert. Rimelig enkelt å sjekke og bytte. Man får jo da også sjekket innsugsgummien med det samme. Den virket i motsetning til reed's å være like fin ennå.
 
ALLE med reed ventiler bør sjekke de når motoren har nådd den km standen. Det er en ren slitasjedel som beveger seg 133 ganger pr sekund på full pupp. Livet som reed ventil er harde bud.
 
Det drar seg til mot ferdig motor 860ccm her, men må vente til nye O-ringer for toppen er i hus. Anbefales i verkstedhåndboken å kun benytte nye her. Ellers kan det nevnes at fotpakningen på cylinder her er 0,7mm som også er anbefalt ihht boka. Cylinder er også selvsagt moment trekt i sekvens som vist i håndboka. Det samme vil selvsagt bli gjort på toppen når nye pakninger er på plass. Eksosventiler pusset, renset, smurt med ny x-ps olje, remontert og moment trekt. Knock sensor og dyser montert og moment trekt.
 

Vedlegg

  • IMG_20191231_143656.jpg
    IMG_20191231_143656.jpg
    223,2 KB · Sett: 142
  • IMG_20191231_143701.jpg
    IMG_20191231_143701.jpg
    155,7 KB · Sett: 137
  • IMG_20191231_155454.jpg
    IMG_20191231_155454.jpg
    249,3 KB · Sett: 139
  • IMG_20191231_161349.jpg
    IMG_20191231_161349.jpg
    269,6 KB · Sett: 142
  • IMG_20191231_161405.jpg
    IMG_20191231_161405.jpg
    222,3 KB · Sett: 139
Hvordan så eksosventilene ut?
Glemte å ta bilde av de.. Der var litt sotdannelser på giljotinene, på begge platene på begge sider. Pusset dette vekk forsiktig med en kniv, tørket av med papir og smurte inn med ny x-ps. Sidesleidene var helt fine, ingen groing av sot der.
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1