SKI-DOO Reimkillern's ski-doo XP/XM/G4/G5 pimping.

Bret rasmussen setter nå på litt kortere framdempere på sine nye summiter, så tror ikkje dette er noen ulempe.
Har mye til felles Bret og jeg vettu... ;) Mine EXIT er ca 15mm kortere enn de originale kyb demperne, så jeg tenker at det går helt fint. Dog måtte jeg gjøre noen tilpasninger med å skjære ut litt plast i "hjulbuen", men jeg har planen klar for hvordan det skal løses.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: fgyoib
Da har man jo fått nesten 65mil på doningen, og innkjøringen står i 2% rest etter vinterferien.. Fått prøvd litt på all slags føre i grunnen, og begynner å bli dus med redskapen. Dog er det jo noe småtteri som ikke er like dan som på T3, men med noen små grep utført her nå i dag så satser jeg på at "savnet" av det rimelige gjennomprøvde XM chassiet slipper taket helt etter hvert. Så rart med det når man har 4,5 sesong på et og samme chassie, det føltes jo så trygt og godt.. :)

Man merker jo at 850'n har et par knepp ekstra på respons og power vs 800. Kjenner jo at det er mer belte også i mye snø og ved sidehilling. Framkommeligheten synes jeg er enormt bra, men foreløbig mangler jeg litt på "handlingen" vs XMT3, men det er sikkert vel så mye meg selv som noe annet. Gikk til innkjøp av justerbar styrekloss i dag for å få litt høyere styre bl.a. Tenkte det holdt akkurat med den originale, men jeg blir stående litt "feil" føler jeg selv med den. :hmm:
 

Vedlegg

  • Vinterferie 2017 007.jpg
    Vinterferie 2017 007.jpg
    151,7 KB · Sett: 270
  • Vinterferie 2017 027.jpg
    Vinterferie 2017 027.jpg
    121,9 KB · Sett: 258
  • Vinterferie 2017 124.jpg
    Vinterferie 2017 124.jpg
    140,2 KB · Sett: 255
  • Vinterferie 2017 136.jpg
    Vinterferie 2017 136.jpg
    115,3 KB · Sett: 276
  • Styrepæle 002.jpg
    Styrepæle 002.jpg
    161,3 KB · Sett: 276
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Hvorfor satte du styreforhøyer opp-ned? Den HD bakfanger fra ski doo du monterte? Ble det mere is som bygger seg opp på den? Har den,men det bygger seg opp mye mere is på den enn på kompisen min sin med orginalbøyla så jeg vurderer og plukke den av og kanskje få pulverlakkert den
 
Hvorfor satte du styreforhøyer opp-ned? Den HD bakfanger fra ski doo du monterte? Ble det mere is som bygger seg opp på den? Har den,men det bygger seg opp mye mere is på den enn på kompisen min sin med orginalbøyla så jeg vurderer og plukke den av og kanskje få pulverlakkert den
Den passer ikke andre veien, den alufargede delen passer ikke på toppen av styrestammen .Det gjorde andre siden... ;) Det er uansett bare å snu låsehendelen, og du kan velge om du vil ha den på forsiden eller på førersiden. Ja det er HD fanger'n til ski-doo jeg har montert. Har ikke kjørt etter monteringen av ny riser og bumper, så jeg har sånn sett ingen formening om det bygger seg opp mer is der pga den..
 
Sist redigert:
Rart, passet på min. Jeg monterte for og få det litt lavere
Det er jo ganske mange alternativer av disse, mulig jeg blingsa på delenr, men det er jo ikke noe problem uansett.. Gikk fra 160mm til. 235 denne tror jeg. Kan jo sjekke delenr å ta et par ekstra bilder å legge ut her. Kosmetisk sett ble det vel så bra etter min smak, fikk det sorte ned mot det sorte, og alufargen ble skjult bak riser veska..
 
Det er jo ganske mange alternativer av disse, mulig jeg blingsa på delenr, men det er jo ikke noe problem uansett.. Gikk fra 160mm til. 235 denne tror jeg. Kan jo sjekke delenr å ta et par ekstra bilder å legge ut her. Kosmetisk sett ble det vel så bra etter min smak, fikk det sorte ned mot det sorte, og alufargen ble skjult bak riser veska..
Spiller liten rolle så trenger ikke det,bare lurte jeg . Funksjonen bli den samma uansett
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Spiller liten rolle så trenger ikke det,bare lurte jeg . Funksjonen bli den samma uansett
Klarte jo ikke å la være da.. :) Om du ser på bilde 1 og 2, så ser du at det er i risern's senter 2stk "halvmåner" der som styret ligger oppi. På det siste bildet ser du sveisen på toppen av styrestaget, og slik som dette er her så går ikke de to "halvmånene" i senter på riserens egentlige nedre del ned på toppen av T formen til styrestaget her... Sånn omtrent kort forklart.. ;)
 

Vedlegg

  • Krakow mars 2017 150.jpg
    Krakow mars 2017 150.jpg
    143,2 KB · Sett: 244
  • Krakow mars 2017 151.jpg
    Krakow mars 2017 151.jpg
    129,1 KB · Sett: 234
  • Krakow mars 2017 152.jpg
    Krakow mars 2017 152.jpg
    153 KB · Sett: 230
  • Liker
Reaksjoner: Terje N
Har ikke helt skjønt hvorfor ikke bare hele greia er sort når de først var så godt i gang uten at det spiller noe rolle fra eller til. Personlig synes jeg den nye standard forhøyeren i sort med maskinert fas er flottest.
 
Har ikke helt skjønt hvorfor ikke bare hele greia er sort når de først var så godt i gang uten at det spiller noe rolle fra eller til. Personlig synes jeg den nye standard forhøyeren i sort med maskinert fas er flottest.
Forsåvidt enig der, men gikk for en justerbar en for å ha muligheten til å få dette på "millimeter'n" for å få best mulig ergonomi oppe på doningen. Har vært å testkjørt litt med den nye riser'n, og selv on jeg i utgangspunktet trodde at original var høy nok, så er jeg nå sikkert godt og vel 50mm høyere enn originalt.
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1
Monterte på SLP PP skia her om dagen, og det er herved hevet over enhver tvil at SLP PP ski er betydelig bedre enn de originale! Det flyter bedre, og det er BETYDELIG bedre styring i snøen med PP! Virkelig merkbart bedre styring, bruker mye mindre krefter/energi på å få scooter'n til å gå dit man vil med PP vs originale. :thumb:
 

Vedlegg

  • SLP PP 002.jpg
    SLP PP 002.jpg
    182,8 KB · Sett: 196
Fikk montert 951 vekter i P-drive i dag, og scooter'n ble MYE mer behagelig å kjøre. Innslaget gikk ned i fra 4400omin til 3600omin, og toppturtallet la seg stabilt på 8100omin. Ingen tegn til turtallsperra! Men, under monteringen ser jeg at jeg har fått slått ut/revet av en bit av bukplata.. Kan ikke huske at jeg har vært borti noe spesielt, men synes uansett det er merkelig at man får til å rive av en del av noe som er laget av så seig plast. Fikk tatt en liten modifisering for å få vekk skarpe kanter å hakk som kunne ha hekta seg fast i noe ved en senere anledning. Finsliping av tilpasningen kommer senere... :engel:
 

Vedlegg

  • Bukplateknækk 001.jpg
    Bukplateknækk 001.jpg
    135,3 KB · Sett: 202
  • Bukplateknækk 003.jpg
    Bukplateknækk 003.jpg
    162,1 KB · Sett: 203
  • Bukplateknækk 004.jpg
    Bukplateknækk 004.jpg
    133,9 KB · Sett: 202
  • Liker
Reaksjoner: Tommbe og TRS
Det var den sesongen for min del... Og dette var nok den beste puddersesongen på mange mange år her i midt-Norge/Sverige, håper dette er "den nye" vinteren fremover! Har nå fått 315mil på G4'n i løpet av knappe 2 sesonger, og har på disse milene tatt kun en variatorreim. Måtte bare nevne det ettersom at det har vært en varm potet på forumet angående G4.

Som en liten "spesiell" sak til slutt, så er det nesten godt gjort når man avslutter sesongen å leser av km.std på maskinparken, se bilder.. :)
 

Vedlegg

  • 27-29apr. 2018 053.jpg
    27-29apr. 2018 053.jpg
    92,6 KB · Sett: 213
  • 27-29apr. 2018 049.jpg
    27-29apr. 2018 049.jpg
    90,4 KB · Sett: 212
  • 27-29apr. 2018 036.jpg
    27-29apr. 2018 036.jpg
    176 KB · Sett: 218
  • 27-29apr. 2018 039.jpg
    27-29apr. 2018 039.jpg
    207,8 KB · Sett: 213
Det var den sesongen for min del... Og dette var nok den beste puddersesongen på mange mange år her i midt-Norge/Sverige, håper dette er "den nye" vinteren fremover! Har nå fått 315mil på G4'n i løpet av knappe 2 sesonger, og har på disse milene tatt kun en variatorreim. Måtte bare nevne det ettersom at det har vært en varm potet på forumet angående G4.

Som en liten "spesiell" sak til slutt, så er det nesten godt gjort når man avslutter sesongen å leser av km.std på maskinparken, se bilder.. :)

Ganske skuddsikre de gamle 800 motorene, har selv en 15 modell her i hus som har runda 7.000km å kun tatt olje bytte på girkasse å ikke rørt en skrue ellers på den, så lurte litt på når det er lurt og ta en sjekk..?
Burde å vente til 10.000km eller lurt og ta en sjekk på stempel å veiv snart?
 
Ganske skuddsikre de gamle 800 motorene, har selv en 15 modell her i hus som har runda 7.000km å kun tatt olje bytte på girkasse å ikke rørt en skrue ellers på den, så lurte litt på når det er lurt og ta en sjekk..?
Burde å vente til 10.000km eller lurt og ta en sjekk på stempel å veiv snart?
Fikk min sjekka av forhandler ifm en service på ca 4500km for bl.a fett i veivlager, og fikk da tilbakemelding om at det "så ut som nytt" der til tross for ganske mange km. Nå lever min et ganske så fint liv med frua bak styret da, så denne har jeg egentlig bare tenkt å ha til "evig" tid.. Men, har "tvillingen" i nabolaget her også, XM nr 2 solgt av Nordmøre Scooter og ATV(min var nr 1), den eies nå av kompisen sin sønn på 20år og har rundet 10000km uten et fjusk, og den får jaggu kjørt seg for å si det sånn.. Han har vel kjørt over 4000km på 2 sesonger.. ;) Kan jo alltids være lurt å få tatt en proff sjekk av utstyret da, men om man sjekker at alt funker, gummi, pakninger, slanger etc ser bra ut i løpet av sommerhalvåret så virker det til at E-tec800R har lang levetid. Mine scootere står inne i temperert garage hele sommeren også da, det tror jeg og er bra for det meste av potensielle feilkilder som tæring på pakninger, gummi etc.. :)
 

Vedlegg

  • Påska 2018 007.jpg
    Påska 2018 007.jpg
    263,7 KB · Sett: 143
Service på gammel summit'n idag, sjekk av kjølevæske, fetting av smørenippler, bytte av drev og kjede samt olje. Greit å ha et lite lager av drev og kjeder slik at man frigjør noen deler til seg selv... Bytta i fra 23/49 til 21/47, så blir doningen litt mer lettrødd til vinteren. Gjenstår å ta av 1-2gr på pinnene i primær, så er det bare å kjøre på til vinteren.
 

Vedlegg

  • IMG_20180922_143442.jpg
    IMG_20180922_143442.jpg
    250,7 KB · Sett: 156
  • IMG_20180922_143418.jpg
    IMG_20180922_143418.jpg
    257,5 KB · Sett: 161
  • IMG_20180922_143410.jpg
    IMG_20180922_143410.jpg
    279,4 KB · Sett: 155
Så ble det 850'n sin tur, fikk vekta av 1gr på pinnene til XM'n først, og så ble det oljeservice, bytte av drev og smøring av boggie på G4'n. Ikke helt fortrolig med stramme systemet på G4 altså, og kjeda var som jeg fryktet i slakkeste laget. Men ved å bytte i fra 22 til 23 tenner oppe fikk jeg bedre vinkel over strammer, og jeg fikk strammet kjeden før jeg satte på lokket denne gangen. Da ble den i alle fall passe stram denne gangen, og jeg fikk kjenne på nøkkelen hvor mye ca det skal være med moment der..
 

Vedlegg

  • IMG_20180923_140305.jpg
    IMG_20180923_140305.jpg
    234 KB · Sett: 173
  • IMG_20180923_140329.jpg
    IMG_20180923_140329.jpg
    161,6 KB · Sett: 161
  • IMG_20180923_140321.jpg
    IMG_20180923_140321.jpg
    200,6 KB · Sett: 163
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Med rypejakta torpedert av værgudene på en rett og slett imponerende måte om dagen... Så går dagene med til småplukk scooterpimp.. Ikke det helt store, men gule skitupper må vite, og så fant jeg en liten pose med 6 kanta ventilasjons duppeditter.. Og da ble det jo litt småpussel.
 

Vedlegg

  • IMG_20180927_202549.jpg
    IMG_20180927_202549.jpg
    133,2 KB · Sett: 188
  • IMG_20180927_202543.jpg
    IMG_20180927_202543.jpg
    142,2 KB · Sett: 166
  • IMG_20180927_174025.jpg
    IMG_20180927_174025.jpg
    229,8 KB · Sett: 176
  • IMG_20180927_174754.jpg
    IMG_20180927_174754.jpg
    255,5 KB · Sett: 173
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Fikk prøvd doningen litt i noen minutter i går, og må si jeg synes det kjennes bra ut med 23/51 gearing..! Ganske kompakt snø i bunnen med pudder på toppen, og jeg får følelsen av at det virkelig tar godt i uten at det går på bekostning av respons eller blir i nærheten av for tungt! Kjennes ut som om man får brukt momentet i motoren jevnt og godt helt i fra bunn til topp, og da "graver" en G4 850 165" ganske så godt.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 4 brukere
Hadde en runde hos forhandler i dag med doningen, og fikk justert på litt mer fortenning samt lest av feilkoder.. Som det da var ingen av... :)

Vel hjemme igjen fant jeg det for godt å bytte variatorreima, den som stod på har nå gått 2000km og var moden for et skifte. Dog er reima helt fin å se til etter så mange km. Litt justering av skinkene måtte til etter at ny reim ble montert. Ellers virker alt å være tight og fint etter de første knappe 4000km på G4'n. :thumb:
 

Vedlegg

  • IMG_20190312_133801.jpg
    IMG_20190312_133801.jpg
    152,5 KB · Sett: 139
  • IMG_20190312_131346.jpg
    IMG_20190312_131346.jpg
    169,8 KB · Sett: 141
  • IMG_20190312_131325.jpg
    IMG_20190312_131325.jpg
    177,7 KB · Sett: 136
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Etter å ha rundet 4000km fikk jeg oppleve mitt første "problem" med min 2017 G4... Da vi skulle ut å kjøre søndag morgen røk starthuset, eller rettere sagt inngrepet i starhuset gikk heden. Heldigvis hadde jeg verktøy med, samt en rutinert kar i fra BRP systemet med på laget. Åpnet starthuset, fjernet alle ødelagte deler og plastbiter, monterte sammen å dro på tur. :) Litt knot når man skal starte med stropp på P-drive, men fikk begrenset pauser til et minimum, og litt mer tomgangskjøring enn til vanlig.. :biggrin:

Fikk ordnet nytt starthus via forhandler i Verdal på søndagskvelden, :thumb: og fikk montert dette i går ettermiddag, good to go!
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Etter å ha rundet 4000km fikk jeg oppleve mitt første "problem" med min 2017 G4... Da vi skulle ut å kjøre søndag morgen røk starthuset, eller rettere sagt inngrepet i starhuset gikk heden. Heldigvis hadde jeg verktøy med, samt en rutinert kar i fra BRP systemet med på laget. Åpnet starthuset, fjernet alle ødelagte deler og plastbiter, monterte sammen å dro på tur. :) Litt knot når man skal starte med stropp på P-drive, men fikk begrenset pauser til et minimum, og litt mer tomgangskjøring enn til vanlig.. :biggrin:

Fikk ordnet nytt starthus via forhandler i Verdal på søndagskvelden, :thumb: og fikk montert dette i går ettermiddag, good to go!
Du må innvistere i en nyere med shot
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Sommervask og sommerkonservering utført i dag på ski-doo parken.. Litt stell å underhold må til for å holde redskapen ship shape.:cool2: Snek seg med en Japansk totakter der også.. YNWA!!
 

Vedlegg

  • IMG_20190612_104515.jpg
    IMG_20190612_104515.jpg
    460,2 KB · Sett: 168
  • IMG_20190601_185239.jpg
    IMG_20190601_185239.jpg
    157,2 KB · Sett: 166