SKI-DOO Reimkillern's ski-doo XP/XM/G4/G5 pimping.

Har et par dager alene på stugan midt i vinterferien her, og da blir det jo litt tid til miniservice, samt vekke gamle minner.. Gikk over doningen til frua, min gamle summit 2013mod som nå er inne i sin 10 sesong her på bruket. Lite å finne av noe som helst å sette finger'n på, men et påskudd for å få tatt en liten svingom med en "gammel venn" kom jo ut av det... 😇 Og du verden, 42" forstilling med SLP PP ski, EXIT X1 og DRT variatorkit gjør denne til en sabla morsom led-maskin altså..! Dette vekket gamle minner i fra hine hårde dager da man grisekjørte led i fra morgen til kveld.. Og så tør jeg nesten å vedde på, i all beskjedenhet at dette er en av kongeriket's best servede og peneste 2013mod summit, amen!
 

Vedlegg

  • IMG_20220223_153456_1.jpg
    IMG_20220223_153456_1.jpg
    198,2 KB · Sett: 159
  • IMG_20220223_153441_1.jpg
    IMG_20220223_153441_1.jpg
    223 KB · Sett: 281
  • IMG_20220223_153517.jpg
    IMG_20220223_153517.jpg
    259,1 KB · Sett: 156
  • IMG_20220223_153535_1.jpg
    IMG_20220223_153535_1.jpg
    194,1 KB · Sett: 151
Jaja, ikke første gang jeg tar BRP i å kopiere en av "mine patenter" da... Men nå har de gjort det igjen..:

LED-lys foran montainstroppa..
1646564748364.png1646564748364.png

1646564921708.png1646564921708.png
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS
Er ikke det veldig vanlig å gjøre blant "headlight delete" gutta? Synes den doo lampen ser fæl ut.
 
Av rein nysgjerrighet, hvor bra funker lampa på styret mtp lysbilde? For egen del peker jo stort sett skituppene motsatt vei fra dit jeg har tenkt meg, utenom kjøring på led. Blir lysbildet bredt nok til at du også ser hvor du kjører om du sidehiller eller lignende? Har liggende en Squadron Pro med driving/combo jeg tenkte jeg skulle montere, men har så langt endt opp med hodelykt istedenfor. Fungerer forsåvidt bra, men hadde vært digg å slippe ledninger og batteripakke som alltid blir litt i veien.
 
Denne Lazer ST2 som jeg har her, har et litt bredere lysbilde enn en ren "spot" bar. Men ja, du får jo ikke alltid spot bilde der du aller helst ville ha hatt det sånn sett under all slags kjøring. Uansett så sitter jo dette lyset noe høyere enn det lampene i huven gjør, og er da noe mindre exponert for snø/snøsprut og den slags. I sum så synes jeg i alle fall at det er adskillig bedre med enn uten ved kjøring i mørket.

Beskrivelse i fra Valostore nettbutikk:

En kompakt lampe med høy effekt i forhold til størrelsen. Den har et lysbilde som kombinerer god kastelengde og en knallgod bredde. Størrelsen gjør den også enkel å plassere på alle mulige kjøretøy. Den blir mye brukt på ATV og snøscooter, men egner seg like bra på bil.
 
Sist redigert:
En "klaprende" TRA har da fått litt stell og service for sesongen. Nye ramper, ruller, armer, glidere og o-ringer under gliderne, samt bytta fjær i TRA. QRS fikk ny fjær i vinter til påske. Og med så slitte deler i TRA som det var her, så var det jammen meg på høy tid også... Klapringen forsvant fra tomgang, innslag 3200omin, utgearing på en smooth og fin måte. 👌 Så da er vi klare for sesongen med alle 3 doningene her.
 

Vedlegg

  • IMG_20221207_103755.jpg
    IMG_20221207_103755.jpg
    255 KB · Sett: 106
  • IMG_20221207_110710.jpg
    IMG_20221207_110710.jpg
    261,5 KB · Sett: 104
  • IMG_20221207_115508_1.jpg
    IMG_20221207_115508_1.jpg
    278,2 KB · Sett: 107
  • IMG_20221207_120401_1.jpg
    IMG_20221207_120401_1.jpg
    284,9 KB · Sett: 107
Da var første dag med ny scooter unnagjort.. Og må innrømme at dette var en meget lettkjørt doning altså, savnet ikke 165" lengda i dag i vertfall.. 😎🤘

Noen som har erfaring med at G5 raper over beltet lettere enn G4..? Større hull og maljer i G5 beltet her enn i G4. Synes beltet var helt ok strammet da jeg henta doningen i går, men rapet over for lett.. Etterstrammet litt, men det rapet likevel over ved et par anledninger da også.

Fikk strammet det ytterligere her nå i kveld, så får en se i morgen. Har aldri opplevd at det har rapet over på noen av mine ski-doo maskiner med non-slip på før, og da har beltet vært slakkere enn dette. 🤔
 

Vedlegg

  • PXL_20231220_101822156.jpg
    PXL_20231220_101822156.jpg
    328,9 KB · Sett: 81
  • PXL_20231221_092402277.jpg
    PXL_20231221_092402277.jpg
    147 KB · Sett: 87
  • PXL_20231221_094053190.jpg
    PXL_20231221_094053190.jpg
    368,9 KB · Sett: 83
  • PXL_20231221_130534866.MP.jpg
    PXL_20231221_130534866.MP.jpg
    182,7 KB · Sett: 88
  • Liker
Reaksjoner: TRS
Litt nøktern pimp av farger må det være... Og siden jeg ikke er noen som helst slags fans av "wraps" så blir det for min del med komponenter.. 😎 Siden gult har blitt min signaturfarge på scooter, så er det gule detaljer det går i. Så får fargepolitiet seile i sin egen innsjø... 😊

Gul bukplate.
Gul løftebøyøle/bumper foran(kommer snart, er bestilt).
Gule hand-guards.
Gule plastsleider i boggie.
Adventure bakfanger i gult er bestilt. Denne er også kompatibel med ski-stativet.

Ellers montert Öhlins fordempere.
Lazer ST2 led-bar på styret.
Justerbar riser for styret.
Summit X sort sete.
LinQ seteveske.
 

Vedlegg

  • PXL_20231231_152241900.jpg
    PXL_20231231_152241900.jpg
    293 KB · Sett: 79
  • PXL_20231231_153723745.jpg
    PXL_20231231_153723745.jpg
    327,5 KB · Sett: 81
  • PXL_20231231_152311801.MP.jpg
    PXL_20231231_152311801.MP.jpg
    339 KB · Sett: 73
  • PXL_20231231_152300334.MP.jpg
    PXL_20231231_152300334.MP.jpg
    312,7 KB · Sett: 74
  • PXL_20231231_152235215.jpg
    PXL_20231231_152235215.jpg
    241,7 KB · Sett: 83
Sist redigert:
Så var alt i ett stykke igjen... Ny gul bumper montert. Noe mer jobb å bytte bumper'n på G5 vs G4/XM vil jeg si, og en del nye løsninger på sammenføyning av plasten i fronten der. Måtte ta i bruk verktøyet som jeg ellers benytter for å ta av dørtrekk i bil(plast-jekkespaker) for å få delt i fra noen av delene. Men, så har man jo prøvd det og. 😊
 

Vedlegg

  • PXL_20240103_134901450.jpg
    PXL_20240103_134901450.jpg
    278,9 KB · Sett: 79
  • PXL_20240103_123718085.jpg
    PXL_20240103_123718085.jpg
    293,4 KB · Sett: 86
  • PXL_20240103_135212274.MP.jpg
    PXL_20240103_135212274.MP.jpg
    247,1 KB · Sett: 79
1709404515334.png

Ble ikke de beste bildene av Adventure bumper'n, men da er doningen ferdig pimpa.. Intill videre...
 

Vedlegg

  • PXL_20240224_132412534.jpg
    PXL_20240224_132412534.jpg
    297,8 KB · Sett: 54
  • PXL_20240224_111235730.jpg
    PXL_20240224_111235730.jpg
    490,6 KB · Sett: 58
  • PXL_20240224_111145243.jpg
    PXL_20240224_111145243.jpg
    431,9 KB · Sett: 56
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: crazymm
Bikka 50... Å "returbokken" i meg har solgt en summit, og investert i en løyperacer i form av en Backcountry X 850 i 146" lengde.. 😳 Det ble slengt inn et bud, som ble akseptert.. Så da ble det 80mil tur retur Trysil tirsdag og natt til onsdag. 👌

Doningen har ruslet 5300km, og er utstyrt med adventure bumper, bukplate, extra ledlys, krokbøyle, handguards og toe holds.

Har gått over doningen, sjekka ut det jeg kan komme på i farten.. Bytta olje på kjedekassa, bytta drev i fra 23 til 22, vasket sekundær, brukt negerkuse på primær, sjekka ruller, smurt opp boggien, etterfylt en liten skvett kjølevæske. 👌
 

Vedlegg

  • PXL_20241028_174700507.MP.jpg
    PXL_20241028_174700507.MP.jpg
    317 KB · Sett: 30
  • PXL_20241028_174710658.MP.jpg
    PXL_20241028_174710658.MP.jpg
    321,6 KB · Sett: 30
  • PXL_20241028_174717636.jpg
    PXL_20241028_174717636.jpg
    208,3 KB · Sett: 28
  • Liker
Reaksjoner: Klykken og RS
Gratulerer! 👌👌

Hvordan er kompresjonen etter 5k km? Kanskje allerede byttet stempel og slikt?

Jeg er på ingen måte ekspert og har bare plukket opp ting jeg har lest, og det er kanskje ikke nødvendig etter 5k på telleren? Nysgjerrig på hvordan man vurderer en scooter med litt mil på seg, bare. Utseendemessig så den jo smashing ut 🤩
 
Gratulerer! 👌👌

Hvordan er kompresjonen etter 5k km? Kanskje allerede byttet stempel og slikt?

Jeg er på ingen måte ekspert og har bare plukket opp ting jeg har lest, og det er kanskje ikke nødvendig etter 5k på telleren? Nysgjerrig på hvordan man vurderer en scooter med litt mil på seg, bare. Utseendemessig så den jo smashing ut 🤩
Ikke målt kompresjon, men ut i fra snart 15 år med e-tec i garasjen så kan en vel konkludere med at både 600(ikke hatt selv), 800 og 850 e-tec tåler veldig mange km og timer svært godt uten at det går nevneverdig utover prestanda.

Det er mere vanlig tenker jeg at "slakt" stell og vedlikehold tar knekken på disse.. Mulig at det er en liten "svetting" på eksos ventilene på denne, men har rengjort og vasket vekk skit og lort for å se om det kommer tilbake.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klykken
Fikk bytta drivakselen på Freeride'n i går, har hatt litt trøbbel med at beltet glipper over på tung/hard belastning. Ingen stor overraskelse at den gamle har hoppet over, det ser ut for å være feil "tenner" på akslingen ift hvordan porting og deling på det nye beltet i G5.

Den nye akslingen har større tenner enn den gamle, og passer i beltet..
 

Vedlegg

  • PXL_20241028_092533708.jpg
    PXL_20241028_092533708.jpg
    328,5 KB · Sett: 30
  • PXL_20241028_092553364.MP.jpg
    PXL_20241028_092553364.MP.jpg
    253,4 KB · Sett: 27
Gratulerer! 👌👌

Hvordan er kompresjonen etter 5k km? Kanskje allerede byttet stempel og slikt?

Jeg er på ingen måte ekspert og har bare plukket opp ting jeg har lest, og det er kanskje ikke nødvendig etter 5k på telleren? Nysgjerrig på hvordan man vurderer en scooter med litt mil på seg, bare. Utseendemessig så den jo smashing ut 🤩
Å vurdere tilstanden på en brukt scooter med noen km på teller'n kan jo være litt vanskelig.. Førsteinntrykket har mye å si for min del, altså hvordan ting ser ut ift annonse og beskrivelse. En ryddig garsje... Ja, det sier meg at her er det bedre stell enn om en scooter står bak garagen, og gresset har vokst inn igjennom sidedeksler etc... Litt som med bil, er det ikke rydda inne i bilen på bildene i annonsen, ja da skrotes annonsen umiddelbart. Amen!

I dette tilfellet så var selger åpen på at han hadde lite peiling på scooter, men doningen stod i det minste inne i en garage med god orden.. :)
Utover det så sjekkes plast/huv og skroget for skader/bulker ol, en titt på forstilling om den er rett og fin. Sjekker innfestning for A-armer i frontramme for sprekker, slakke etc. En titt på undersiden av tunnel for å se etter bulker/skader i kjøler, samme helt foran der frontramme og tunnel møtes.. Litt kjenning på styregeometri for å kjenne etter store/små slarker der. Opp med sidedeksler å se godt etter oljelekkasjer/flekker rundt injektorer, eksosmanifold, raveventiler osv. Så en god titt på variatorene, de avslører jo ganske greit om det har vært tatt reimer, med mindre de er vasket og rengjorte. En titt på beltet er jo også obligatorisk.

Doningen her var slett ikke "strøken" i den forstand, men etter min vurdering helt ihht beskrivelse og godt innenfor av hva en kan forvente av en 6 år gammel maskin med over 5000km på teller'n. Tilsvarende maskiner på finn.no ligger ute til godt og vel 30k mer enn jeg ga for denne, så i sum med der jeg er nå med denne, så ble det en god deal. 🤞
 
  • Liker
Reaksjoner: Klykken