SKI-DOO Puster nytt liv i en 2006 Mx z X Rev 440.

Skidoodude

Go big or go home
2 Des 2010
593
687
Hei.
Lager en tråd om denne 06 440 som var neglisjert å bort glemt i en låve i noen år. Denne har jeg eid før, da var den orginal å komplett. Nå mangler den det meste. Planen er å bygge denne om til 800. Legger ved noen bilder av den når den var komplett i mitt eie 2020.IMG_1150.jpgIMG_1153.jpgIMG_1154.jpg76.jpeg77.jpegIMG_20210420_105800.jpgIMG_20210811_211029.jpg
 
Sist redigert:
Donor scooter er hentet. En Lynx ranger mountain 800 ho 2004. Denne bærer preg av å ha stått ute i mange år. så den var så godt som vrak. men motoren ser lovende ut.
IMG_1008.jpgIMG_1174.jpgIMG_1168.jpgIMG_1175.jpgIMG_1171.jpgIMG_1172.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen og Klykken
Etter noen timer med vasking og skrubbing av gammelt fett å lort ble det ganske fint oppe motorrom. Hadde liggende en del plast til rev, så litt prøve montering måtte til før jeg kunne begynne å bygge til motoren.
IMG_1176.jpgIMG_1177.jpgIMG_1183 (1).jpgIMG_1183.jpgIMG_1185.jpgIMG_1187.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen og Klykken
Simring på Pto var gåen pga reimrester. Ser ut til at lageret og har sett bedre dager. Men den sorgen tar jeg senere. Hadde en brukt men god simring liggende til 800 ho. så lageret ble smurt inn med nytt fett å simring montert. Krysser fingre for at det holder en stund :) Fjerner oljepumpen når vi først har mulighet til det.
IMG_1263.jpgIMG_1265.jpgIMG_1266.jpgIMG_1267.jpgIMG_1268.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen og Klykken
Etter litt styr med motorplate og tilpassing av eksos så va motoren på plass. Oppstarten ble noe røykfull. Var litt for raus med olje i sylindrene før oppstart. :gskratt:
IMG_1286.JPG3EC1C487-EE90-440E-8BC6-626D3818EEA6.jpgIMG_1292.JPG4F0CE855-1DED-45C6-A2C7-17D805F04DCD.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen og Klykken
Gammel plastikk ble montert og skrubbet for gammel skitt, Ble bedre en det var. Skal ha på nye dekaler så tror den blir fin til slutt. Bensintanken ble fylt med vann for å sjekke at det ikke var noe små hull. Alt ok :) 14tiss påtte ble montert å tilpasset orginalsvane. Ikke fineste sveise jobben, men tett ble det :)
IMG_1285.JPGIMG_1447.jpgIMG_1449.jpgIMG_1456.JPGIMG_1458.jpgIMG_1460.jpgIMG_1466.jpgIMG_1470.jpgIMG_1471.jpgIMG_1472.jpgIMG_1473.jpgIMG_1478.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen og Klykken
Det er totalt feil fettype for kulelager. Det der er fett for plain lager. Det lageret der vil feile. Det skal være isoflex fett men alt er bedre molybdendisulfid-fett(MoS²).
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Det er totalt feil fettype for kulelager. Det der er fett for plain lager. Det lageret der vil feile. Det skal være isoflex fett men alt er bedre molybdendisulfid-fett(MoS²).
Hmm.. Jeg tenkte dette fettet hadde gode smøreegenskaper under høybelastning. Men det funker kansje ikke så bra under høy hastighet. Hva skjer med molybdensuflid-fett oppi der da ?
 
Sist redigert:
Av ren nysgjerrighet, hvilket fett brukte du?
Jeg husker ikke hva det heter, men det var et Catterpilar rullelagerfett. Her er ett bilde av lageret før jeg rengjorde det å fettet det inn. Har ikke store forhåpninger for dette lageret i utgangspunktet :unsure: IMG_1266.jpg
 
Sist redigert:
Hmm.. Jeg tenkte dette fettet hadde gode smøreegenskaper under høybelastning. Men det funker kansje ikke så bra under høy hastighet. Hva skjer med molybdensuflid-fett oppi der da ?
Det blir til tørrstoff(Molybdendisulfid er en grafittlignende stoff som er ment å være en offer sjikt under ekstrem trykk). MoS2 fett er en EP fett og at det blir brukt på en Catterpillar høres passende ut.
Et kulelager opplever ikke høyt trykk. Den baserer seg hydrodymamisk film, komponenter som trenger EP fett beveger seg alltid sakte og utnytter ikke noe hydrodynamisk effekt.
 
Isoflex Topas nb52 er vel det eneste jeg har hørt fungere i slike lager, men finnes sikkert mer, men alt slikt er dyrt men havari er dyrere 😬 flott tråd, gøy du deler 😊
 
Det blir til tørrstoff(Molybdendisulfid er en grafittlignende stoff som er ment å være en offer sjikt under ekstrem trykk). MoS2 fett er en EP fett og at det blir brukt på en Catterpillar høres passende ut.
Et kulelager opplever ikke høyt trykk. Den baserer seg hydrodymamisk film, komponenter som trenger EP fett beveger seg alltid sakte og utnytter ikke noe hydrodynamisk effekt.
Takk for forklaring. Kommer nok til å pirke ut simringen å prøve å få vasket ut fettet igjen. Har skaffet isoflerx fett så kommer til å gå for det heller ;)
 
Her er fettet jeg brukte. Catpillar Ultra5 moly. Ingen anelse om dette er brukende til formålet. Men det skal tydeligvis tåle høystemp, belastning å hastighet. 😅

IMG_1649.jpeg
IMG_1651.png