POLARIS Problemer med girshift

H-kon

Medlem
11 Nov 2020
5
0
Asker
Har overtatt en Polaris Widetrak 2003 som er litt vrien å skifte gir på. Dvs. en må lirke litt frem og tilbake med girspaken for å få den i rett gir. Noen tips til hva jeg bør gjøre? Har foreløpig kun skiftet olje, drivreim og plugger.
 
Har ingen erfaring med akkurat dette men sikkert noe justeringsstag på mekanismen som må justeres, eventuelt slark i diverse øyer o.l

Hvis du er betalt medlem her inne så har du tilgang på verkstedmanualen til denne, står garantert der hva og hvordan
 
Jeg hadde ikke lagt mye vekt på dette, med mindre det krever mild vold for å få`n i gir. De fleste jeg har kjørt er litt vriene å skifte hvis det er press på drivaksling. Sørg for at mest mulig slark i overføringsmekanismen er justert bort og forsøk å avlaste drivaksel før skifting.
 
Takk for svar. Trenger ikke bruke «vold» på girspaken, men når jeg skal bytte fra fx. lav til revers må jeg ofte flytte spaken helt opp til høy først for så å gå «nedover» - gjerne flere ganger før den kommer i revers.

Tolker det slik at drivreima går selv på lavt turtall og at det gjør girskifte vrient?

Tenker å forsøke følgende tiltak(?):
- Justere mere slakk på variatorreim.​
- Demontere primærvariatoren og rengjøre denne.​
 
Tolker det slik at drivreima går selv på lavt turtall og at det gjør girskifte vrient?

Enkelt å sjekke det. Løft opp bakenden og la skutern gå på tomgang. Men jeg tror som nevnt tidligere at problemet rett og slett ligger i press på drivaksling, evt slakt kjedei gearkassa. Jeg uttrykker meg kanskje uklart, men med press på drivaksling mener jeg f,eks at du bremser opp og låser belte før du skifter, eller at du står i opp eller nedoverbakke. Bremseskiva sitter på mellomaksel fra sekundærvariator, i enden av den akslingen sitter det et drev og på drevet sitter det et kjede (inni gearkassa). I bunn av gearkassa sitter drivaksel, den er forbundet med tidligere nevnte mellomaksel med dette kjedet. (meget forenklet, for det kommer til noen ekstra drev også) Hvis du bremser hardt, vil mellomaksel etterhvert stoppe å rotere, mens drivaksel fortsatt vil rotere fra en tiendel til bortimot en halv omdreining til (avhengig av hvor slakt kjedet er) Drevene i girkassa ligger nå med så mye press mot hverandre at det blir tungt å skifte ut av inngrep. Girkassa i en skuter er ikke akkurat no teknisk vidunder, men gjør det den er satt til å gjøre, nemlig overføre kraft mellom motor og belte vha drev og kjede. Ble mye tekst og kanskje heller ikke veldig godt forklart :unsure: Jeg tror du kommer langt med å ha i bakhode at du skal stoppe mykt før girskift.
 
skal ikke være noe grep mellom primærvariator og reim på tomgang i alle fall. Kan være primæren ikke åpner helt, evt. at den må justeres ja. Er det rett variatorreim til scooteren? Det må være riktig bredde på den.
 
Takk for all innputt. Jeg er kanskje heller ikke den beste til å beskrive problemet/utfordringen. Har overtatt skuteren nå i høst så har ikke fått kjørt den annet enn av henger og inn i bua – knappe 10 m totalt.

Gir mening det du skriver med press på drivaksling, men skuteren har stått på flatmark når jeg har bytta gir. La oss si at skuteren står i revers og jeg bytter til lav, når jeg da gir gass går skuteren fortsatt bakover(står fortsatt revers). Jeg flytter så girspaken til høy og gir gass, den står fortsatt i revers. Så etter å ha skiftet gir et par ganger «treffer» den riktig angitt gir.

Drivreima kjøpte jeg hos Plarisforhandler og ble satt på før jeg flyttet skuteren. (har sjekket at dele nr., stemmer med det polaris sin nettside gir meg)

Potensielle feilkilder:
  • For stram drivreim?
  • For slakt kjede i grikasse?
  • Problem med primærvariator?
 
Widetraken er vanskelig å få i gir uansett hva man gjør, for at man skal treffe lav så må man ta i litt på slutten, samme gjelder høy også (pleier å være litt lettere enn lav). Revers og nøytral er di verste, spesielt nøytral, her må man bare prøve å lure spaken fram og bak til man er på rett plass.
 
Takk igjen for tilbakemeldinger – for å konkretisere:

  • Sjekke at drivreima er justert riktig. Ifølge manualen skal Belt Deflection være 3,2 cm. Tror den kan være for stram nå.
  • Stramme skjede. Skal ifølge boka være en vandring på 0-6-0,95cm fra fremre vegg. Så her blir det vel bare å stramme det jeg klarer med fingrene.
Andre punkter som kan forårsake slark i overføringen?
 
Dette med å stramme reima etter boka er så der. Alle reimer er ikke like lang selv fra fabrikk. Normal så strammer man reima så mye man kan før det blir problemer med at scooteren blir tungstartet, hyler på tomgang osv. Siden du har en kranglete girkasse av natur, må du nok påse at reima er litt ekstra slakk. Her kan det være lurt å begynne med en litt ekstra slakk reim for å prøve om det løser alt, for så å stramme reim helt til du er fornøyd. Alt var ikke bedre før.
 
  • Liker
Reaksjoner: H-kon