POLARIS Primærvariator "henger" Titan 800 stopper på tomgang.

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
584
175
sønnafjells
Vært mye ut og inn på verksted det siste. Recall + service +at de ikke fikser det de skal fikse :mad:
Et av problemene de ikke fant ut av var at den stoppa på tomgang. Det fant jeg nok ut av i kveld :hmm:. Variator "henger" og sansynligvis blir TSS "juksa". Tomgangsturtall er normalt, 1750-1800 rpm, reima ligger i korrekt høyde på sekundærvariator. Men innimellom er primærvariator i inngrep, nok til at skutern ikke står i ro og er vanskelig å få i gir. Reima er også lett glassert på sidene.
Noen som har noen formening om det er noen sammeheng, eller to adskilte problemer?
 
Tenker at primæren må du få fikset først, da er nok mye gjort. Ikke sprengt en reim og fått litt reimsplætt inn i primæren?
 
Ja, jeg frykter for det. Nei ikke sprengt reim. Hatt den siden ny. Gått 2000 km. Kom rett fra service. Tenkte i første omgang å bytte reim og justere spenningen på den. Men er vel redd den må inn igjen . Egentlig trodde jeg de sjekka sånt på service:mad:
 
Liten oppdatering. Rengjort bytta reim og justert inn denne til riktig spec. sjekka ruller vekter og ramper for grader og groper. OK så langt. Testkjørt. Går fint uten belastning. Med belastning(sporkjelke/slådd ca 150 kg) starter helvetet når jeg må begynne å "lurkjøre" typisk kronglete terreng hvor det gjerne vil gå rett fram og gassklipa må brukes aktivt. Da frir ikke primærvariator helt ut og det blir et helvete som ender med at skutern kvæles :mad: Merker når jeg tar av reima og beveger skiva inn og ut på akslingen, at det lugger.:hmm:
 
Du har nok en skadet foring eller to på primæren. Er vel bare å ta løs og levere til service?
 
Vært inne på verksted med variatoren. Vet ikke hva de gjorde. Snakka bare med en inne i butikken da jeg henta`n. Testkjørt i dag. Samme problemet fortsatt. Går fint helt til variator blir skikkelig varm.
 
Høres jo veldig rart ut at de ikke kan fikse det. Er det ikke en vanlig P85 på de?
 
den må demonteres å pusse indre foring evnt skifte foring, det har enten irret bak foring, den har svellet på grunn av oljesøl, eller deformert på grunn av varme, enkel fiks for de fleste verksted med variatorverktøy. ordner greit på 1time
 
Pusse foringa er greia sa de hos Polaris Norway. Hva de har gjort på verkstedet vet jeg som sagt ikke. Skal innom igjen i morra. Og JA det er en helt vanlig P85.
 
Hei, har samme problem. Har du funnet løsning på problemet?
 
Vet ikke hva de gjorde på verksted. Var ei ungjente bak disken da jeg henta variatoren. Men de skulle som sagt pusse foringene. Virka ikke etterpå heller. Endte med å slakke reima noen mm mer enn specs. Etterpå har det gått bra.