SKI-DOO Primær variator rister og lager ulyder

Reun

Medlem
4 Apr 2022
14
0
Sola
Etter siste kjøretur jeg var på, var jeg oppe i 120-125 km/t å merket at snøscooteren kuttet på farten (har fint hatt den opp i 140 andre turer, uten å merke noe kutting av fart). Når jeg parkerte la jeg merke til en ulyd som kom fra primær variator eller kanskje veivakselen. Tok av beskyttelse dekselet og startet den å la merke til at primær variatoren ristet mye.
Noen som vet hva som kan være galt eller eventuelt hvordan jeg skal feil søke, det er en Ski Doo Summit Freeride x 2012. Kan også legge til at den kjennes helt normal ut å kjøre og er ikke tungstartet.
Kan legge til en video i morgen av hvordan den lager ulyd og rister.
 
Vet ikke hva som er galt med variator, men lurt å finne det ut raskt for ubalanse der forplanter seg til veiva og kan rasere lager mm. Vil tro variator er klar for service
 
Du klarer ikke å se om variator er i ubalanse. Motoren rister såpass ved tomgang. En primærvariator kan ikke bli i ubalanse med mindre noen deler flyr av og det merker du! Veiv kan selvsagt vri seg men det er veldig uvanlig.
 
Du klarer ikke å se om variator er i ubalanse. Motoren rister såpass ved tomgang. En primærvariator kan ikke bli i ubalanse med mindre noen deler flyr av og det merker du! Veiv kan selvsagt vri seg men det er veldig uvanlig.
Nåja, har sett variator som har startet å spise seg selv og slitt vekk mye gods på kun et punkt. Mange gram ute av balanse
 
Okei få har eg demontert primær variatoren og alt ser egentlig heilt fint ut det eneste det var litt mer bevegelse i den ene armen som holde vektene men tror ikke det er kritisk. Fant også ut at den koppen som holde fjøra inne i variatoren er feil vei? Legger ved bilde, er det dette som kan ha lagd problem her?
545F84F6-EC2B-40CE-9E12-508E92EC471A.jpeg
 
Feil vei? Pilen matcher ikke merket på skiva? Ser du har clutchkit på den også. Steamroller fra DRT?
Når variator er borte er det en gylden mulighet til å sette målerur på veivtappen for å være sikker på at den går beint.
 
Har du prøvd å ha start på den etter at du plukket av variatoren? Altså for å sjekke om ulyden ennå er der. Synes det så ut som om det var mye kast i senter-bolten når du dro i startsnora, og noe som gjør at jeg mistenker at veiva ikke lenger er som den burde vært.
 
Legg ut noen flere bilder av variator samt veivtapp. Ikke start en 2 takters skutermotor uten variator, og helst ikke uten reim. Det er ikke anbefalt
 
De lærde strides og noen mener at det er utdatert info. Tanken er vel at motoren trenger en svinghjul for å hjelpe til å svinge rundt for å ikke gå vrangveien men det er vel ikke noe reelt problem i dag.