SKI-DOO porting av 550 rotax

Hvorfor porte en 550?? Jeg fikk borret opp og portet en rotax 550.. samt aaen pipe.. vel den ble kvikk.. men utrolig varm når våren kom
 
Skal du ha den 550n med mest trøkk i eller skal du bare ha en skuter med trøkk? Om det er den råeste 550'n så gjør du som @t-trim samt endrer komp, tenning mm så får du mal fra noen som selger slike for å få det rett. Om du derimot bare ønsker en rå skuter, bytt til et bedre utgangspunkt. Der koster ikke mange kronene å gå over til 6-800 cc sammenliknet hva det koster å bygge råtass av en 550 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: maxmax
kan ikke kjøre anna enn 550, derfor jeg vil at den skal gå bedre, har ikke noe imot om jeg må skru, derfor jeg vil porte den
Å trimme en luftkjølt 550 er relativt komplisert/dyrt og fallhøyden er ganske stor. Du kan legge ganske mye arbeid og penger i det og fortsatt ikke oppnå noe særlig i beste fall og med motorras som resultat til slutt. Hvis du beholder den som den er, er den verdt noen kroner, raser motoren er den verdt null.

For å ta en portejobb.
Først må altså sylinder/veivhus portes og dette MÅ gjøres riktig.
Så må du skifte dysene slik at motoren faktisk får mer suppe å rutte med. Dette krever tålmodighet og innsikt i vær og vind. Tenning bør endres men det er en enkel jobb.
Så bør du gjøre noe med eksos også....mer inn betyr mer ut. Er alt dette på plass og fungerer optimalt har du kanskje fått 10hk mer.
Så skal variatorer utnytte dette på en best mulig måte som betyr fintuning av TRA og sekundær.

Når du har kommet i mål har du fått en motor som bruker perverse mengder bensin og svært følsom på temperatur/høyde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land, t-trim og EJ
Tips her:http://www.puchverkstan.com/portning.html. Men tror nok du får mest fræs for penga med f, eks disse:http://www.aaenperformance.com/Ski_Doo.asp , samt korrekt dysing og variatoroppsett. Aaen lover 6-8 hk, tror ikke du får no særig mer av porting heller, til en høyere pris, lavere driftsikkerhet og smalere effektregister. Sik jeg tolker "kan ikke kjøre annet enn 550" så er du under 18 og ønsker å ha "riktig" skuter i fht dette. Personlig hadde jeg nok i det tilfellet ikke brukt en haug med penger på en skuter som fort kan bli mere tungsolgt når du skal oppgradere. Men vi gamlinger er jo kjent for å være gledesdrepere da :sneaky:
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim og EJ
Mulig jeg helte LITT mye malurt i begeret nå da. Jeg unlot å nevne en ting: LYDEN!! Lyden av en totakter med doble piper og heftig porting er ubeskrivelig. Silkemyke rekkeseksere og store V-åttere kan bare skru av tenninga;) Eneste som er i nærheten er totakt diesel på full pupp!!
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ