Polaris Titan 2019 vs Lynx Commander 900T 2020

jalla

Medlem
9 Apr 2007
23
10
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Lynx Commander 900T. Har fått pris og med det utstyret jeg vil ha havnet vi på 208k.
Nå ser jeg at forhandlerne selger ut Polaris Titan 2019 overliggere til noe redusert pris. Med samme utstyret som på Lynxen havner vi på i underkant av 170k.

Hva mener folket? Det hadde vært behagelig å spare nesten 40k. Polarisen har jeg prøvd litt så vet hva jeg får. Liker den veldig godt. Men hadde mest lyst på firetakter. Ryktene sier at den nye commanderen skal være veldig lettkjørt. Noen som har noen erfaringer?
 
Kan garantere at du blir meir fornøyd med Titan XC .Spesiellt pga lettkjørhet og tyngde.Lynxen har og ett mye høyere tyngdepunkt.Den blir mye mer tungjobbet i skråland så ikke spekkuler løp å kjøp en Titan:thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
Okey. Nå kommer jo Lynxen i nytt chassi som skal være bedre. Har du prøvd det nye chassiet til Lynx? Sånn at vi sammenligner riktig :)
 
4 takt=tungt så nytt chassi klar ikke endre vekta på 4 taktern.vil d ska lukt snøskoter av klean ikke volvo så blir 2 takt på meg fremover.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
De som har kjørt det nye chassiet til lynx er meget fornøyd. Kan visst ikke sammenlignes med det gamle chassiet.
 
Du har prøvd Titan ja.en ny æra i bredbandersegmentet.men ska du ha 4 takt e sekkert lynxen d beste alternativet.men alikavel tanx i forhold til Titan.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
Hvis du sier litt om behovet og prioriteringene dine så blir det kanskje lettere å gi gode råd :)
 
Det er vel en grunn til at det er overliggere av Titan :)

Jeg hadde ikke vært i tvil et sekund i valget mellom de to.

Selv har jeg en -17 modell Lynx Commander GT 900 ACE
I vinter var jeg så heldig å få låne en prototyp av 2020 Commander, også denne med 900 ACE.
Da dro jeg med meg en kollega på en 20 mils tur, vi kjørte Commander begge to da jeg ville sammenligne disse best mulig. Renegaden min ble stående hjemme.
Jeg har også en god del (5000km eller så) erfaring med 900 turbo-motoren i scooter, den er fantastisk og helt innertier for min bruk.

Forskjellen var enorm, den gamle Commanderen er rett og slett sedat og ganske kjedelig (men fremkommeligheten er god) mens 2020-modellen er direkte sprek i forhold, man merker at de har fjernet mange kg vekt og kommet med et nytt mer lettkjørt chassis.
Den må bli direkte morsom med turbomotoren.

Commander overrasket meg stort, å løfte opp den ene skia under kjøring på flatmark går med litt kraft og teknikk i motsetning til på den gamle som er nærmest umulig å løfte skiene på.
Det skal sies at prototypen ikke er en GT og derfor er noe smalere som følge av dette.


Selv valgte jeg å gå for en Ski-Doo Expedition SE 900 Turbo denne gangen, rett og slett fordi jeg fikk så utrolig mye mer for pengene i Expedition at den endte opp mellom 10 og 15k billigere enn Commander pga utstyret som er inkludert på Expedition mens det er ekstrautstyr på Commander.

Jeg har ikke kjørt Titan men hører at de som kjører Titan blir nødt til å trekke på ganske tunge sleder som følge av et helt sprøtt bensinforbruk.
For min del er uansett to-takter uaktuelt, jeg er ikke så glad i å overhale motor på hver tur (det er vel derfor det lukter scooter av totakter-gjengen)
Vil man absolutt ha totakter er Ski-Doo Expedition Extreme et godt alternativ :)
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim og RS
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Lynx Commander 900T. Har fått pris og med det utstyret jeg vil ha havnet vi på 208k.
Nå ser jeg at forhandlerne selger ut Polaris Titan 2019 overliggere til noe redusert pris. Med samme utstyret som på Lynxen havner vi på i underkant av 170k.

Hva mener folket? Det hadde vært behagelig å spare nesten 40k. Polarisen har jeg prøvd litt så vet hva jeg får. Liker den veldig godt. Men hadde mest lyst på firetakter. Ryktene sier at den nye commanderen skal være veldig lettkjørt. Noen som har noen erfaringer?
Lynx er gjerne 5-10K dyrere enn Ski-Doo så se på en Expedition 900t og se hva du da havner på.
Titan er sikkert en grei maskin, kjenner noen som har de og som er fornøyd men min personlige mening når jeg har sett de i aksjon, er at det er en umoderne maskin i en moderne chassis. De er jævla dyr i drift og ikke la noen få deg til å tro at det ikke er en svær maskin for det er det. Jeg hører mange omtaler den som en RMK og...vel jeg har til gode å se en Titan bli kjørt særlig teknisk...akkurat som alle andre 50cm maskiner.
En Expedition/Commander 900t er rett og slett en heeeelt annen klasse enn Titan. Du får en utrolig touringmaskin i samme slengen som du får en arbeidshest. Motor og belte lager fantastisk lite støy og man kan lett ligge i 80kmt å snakke med passasjeren bak samtidig som du lett får opp skiene i 40-50 kmt på kommando. Hadde jeg hatt råd hadde jeg lett kjøpt en Expedition 900t som scooter #2.
Jeg hadde kjøpt originalen, en par år gammel Expedition Extreme 800 etec hvis en sporty bredbelter frister som ikke skal koste skjorta.
 
Expedition er fort 10-15k billigere enn Commander GT hvis man vil ha det utstyret Expedition SE har som standard og som er ekstrautstyr på Commander/Commander GT. Og det er da priser uten mva og andre avgifter siden jeg slipper å forholde meg til den slags tull :)

Det er dog verdt å merke seg at det vel fortsatt er ulik garanti på de?
Jeg sjekket litt.. Det er 4 års garanti på Lynx mens det er 2 år på Ski-Doo (4 år hvis man kjøper under Spring Fever som er for sent for i år..)
 
Sist redigert:
Takker for alle svar. Har egentlig ikke bestemt meg enda.

Når det gjelder commanderen vil jeg ikke ha GT-versjon. Den vanlige commanderen har smalere forstilling og 44mm kamhøyde kontra 38mm på GT-versjonen.

Ser det blir spurt om hva jeg skal bruke scooteren til. Nå er jo dette to scootere som er veldig likt bruksområde sånn jeg ser det, men:
Jeg bor sør i norge, driver gård og har ei hytte vi er ofte på om vinteren. Så scooteren skal brukes til 50/50 nytte/rekreasjon. Jeg har kjørt en god del scooter fra før av og hatt 10-12 scootere tidligere. Men kona vet omtrent ikke bakfram på en scooter. Derfor ønsker jeg en lettkjørt scooter som kona kan bruke alene ned fra hytta når hun skal på jobb og jeg fortsatt vil være igjen der.

Her vi bor kjører man ikke så mange km i året at bensinforbruk har så veldig mye å si. Her er så kupert at det betyr mer at scooteren er lett å sno seg rundt i skogen med.

Det er også med i tankene at Titan mest sannsynlig må overhales når commanderen er innkjørt, satt på spissen.

Hva tror folket om andrehåndsverdien da? Jeg holder en knapp på at man får mer igjen for commanderen etter 4-6år.

Jeg tror også at Titan er mer lettkjørt, men at commanderen er mer arbeidsscooter.

Vi har i dag en 97 lynx 6900. Den håndterer ikke kona :)
 
Nye Commander er lettkjørt, jeg opplever den som bortimot like lettkjørt som min 2019 Renegade X-RS 900 Turbo.
Den kan ikke sammenlignes en gang med forrige modell.

Hvis du ikke vil ha GT er det ihvertfall grunn til å se på Expedition siden den er ganske så lik i bredde. Dog har den bare 38mm kammer.
Commander 900 Turbo kommer som standard uten baksete, baksetet er standard på Expedition LE og SE (de som leveres med turbomotoren)
Den nye girkassa som er felles på Commander og Expedition er forresten virkelig mye bedre enn den gamle å kjøre med, mindre støy også virker det ikke som den sluker halvparten av effekten slik den gamle gjør.
 
Vil du ha en lettkjørt bredbander med markedets beste demperoppsett så kjøper du Titan.Å begynne å snakka om overhaling å verdi etter 4-6 år er ikke tema for meg.Eg kjøp ikke snøskoter før å tjen penger på det.Kjør skoter for at det er den artigste hobbyen som finns:fuckoff:
 
Nå har jeg ikke kjørt commander, så jeg blir vel arrestert for å uttale meg på manglende grunnlag :nerve: MEN jeg har kjørt Titan XC (500 km sist vinter). Sånn du beskriver bruksområdet, kan jeg ikke skjønne at differansen på 40t kan forsvares.
De er jævla dyr i drift og ikke la noen få deg til å tro at det ikke er en svær maskin for det er det
Dyr i drift? Tja, den bruker mere bensin enn en 4t, men neppe det dobbelte + olje. Men en firetakter skal jo ha motorolje+filter bytte en gang i året, uten at jeg vet hvor lettvint det er på 900ace så ryker du fort på noen tusenlapper der også. Svær maskin? Breibander er breibander uansett. Alt må nødvendivis bli større ! Men Titan er alikevel minst 50 kg lettere. Lettkjørt og leken er`n også, i hvertfall i XC utgave.
Jeg er sikkert farget av opplevelser med første generasjon 4t, og kanskje kjørestil også. Men jeg synes totakter kler en snøskuter bedre. Og så låter det skuter i stedet for ATV;)
Hva tror folket om andrehåndsverdien da? Jeg holder en knapp på at man får mer igjen for commanderen etter 4-6år.
Det er vel et uomtvistelig faktum. MEN du må regne inn differansen i innkjøp også.
Det er bare to ting Titan mangler til mitt bruk: Lavere kammer:hmm: og justerbart styre ala setepinnen på DH og enduro sykler (sånn type kontorstol). Men da er vi inne på personlige tilpassninger.
 
  • Liker
Reaksjoner: suuuuper og Polartech
Siden du vet dette, hvor mye veier Titan og hvor mye veier Commander?
Hva tror du da? De færreste ønsker å oppgi vekt. Spesiellt om det ikke er i ens egen fordel. Mulig at det er derfor det er enklere å finne vektopplysninger på Titan;) Jeg har sett vekter oppgitt på disse som varierer noe, men differansen er dog 40-60 kg. Tørr vekt. Eller skal vi heller si ribbet!
Jeg er definitivt ikke no "blodfan" av Polaris, men jeg ser ingen argumenter gode nok til å forsvare prisforskjellen med det bruksbehovet trådstarter har.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT og Polartech
Takker for alle svar. Har egentlig ikke bestemt meg enda.

Når det gjelder commanderen vil jeg ikke ha GT-versjon. Den vanlige commanderen har smalere forstilling og 44mm kamhøyde kontra 38mm på GT-versjonen.

Ser det blir spurt om hva jeg skal bruke scooteren til. Nå er jo dette to scootere som er veldig likt bruksområde sånn jeg ser det, men:
Jeg bor sør i norge, driver gård og har ei hytte vi er ofte på om vinteren. Så scooteren skal brukes til 50/50 nytte/rekreasjon. Jeg har kjørt en god del scooter fra før av og hatt 10-12 scootere tidligere. Men kona vet omtrent ikke bakfram på en scooter. Derfor ønsker jeg en lettkjørt scooter som kona kan bruke alene ned fra hytta når hun skal på jobb og jeg fortsatt vil være igjen der.

Her vi bor kjører man ikke så mange km i året at bensinforbruk har så veldig mye å si. Her er så kupert at det betyr mer at scooteren er lett å sno seg rundt i skogen med.

Det er også med i tankene at Titan mest sannsynlig må overhales når commanderen er innkjørt, satt på spissen.

Hva tror folket om andrehåndsverdien da? Jeg holder en knapp på at man får mer igjen for commanderen etter 4-6år.

Jeg tror også at Titan er mer lettkjørt, men at commanderen er mer arbeidsscooter.

Vi har i dag en 97 lynx 6900. Den håndterer ikke kona :)
Skal kjøre bra mange ganger opp og ned til hytta hvis du rekker å overhale den den første tiden vel?

Du prater om 2. håndsverdien etter 4-6år. Kjører vel glatt 5000km før stempelbytte på en titan. Rekker du det innen 4-6år?

Selvom motoren trenger mindre vedlikehold på en 4t er det mye av det samme ellers. Understell, dempere og slike ting som krever sitt av vedlikehold. Det å bytte stempler etter 5000km over sommeren kan da virkelig ikke være rare ulempen mtp vekt besparelse og penger. Har man planlagt å kjøre 300mil pluss i året derimot er det en annen sak med driftsikkerhet
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land
Hva tror du da? De færreste ønsker å oppgi vekt. Spesiellt om det ikke er i ens egen fordel. Mulig at det er derfor det er enklere å finne vektopplysninger på Tian;) Jeg har sett vekter oppgitt på disse som varierer noe, men differansen er dog 40-60 kg. Tørr vekt. Eller skal vi heller si ribbet!

Polaris Titan Adventure er oppgitt til 298kg ser jeg, Ski-Doo Expedition SE 900 Turbo er oppgitt til 315 etter de opplysningene jeg finner. Så vil jeg tro Commander har litt lavere tørrvekt enn Expedition SE også..
 
Eller 273 kg for Titan XC for den del.

Det er unaturlig å bruke Titan XC når den andre er en Expedition SE 900 Turbo.
Mot Titan XC er vel eksempelvis Expedition LE mer naturlig å bruke for sammenligning, den veier 288kg. Baksete har den også i motsetning til Titan XC.

Jeg vil tro vekten på Commander og Expedition er relativt lik, dessverre er det vanskelig å finne vekten på Commander foreløpig. Dog føler jeg meg trygg på at vektforskjellen er langt mindre enn 50kg :)
 
Enhver er som grisen: Salig i sin tro :biggrin: Men det hjelper"jalla" fryktelig lite at du og jeg krangler om vekter eller;)? Det endelige svaret får vi først om vi hekter på ei vekt på de aktuelle maskinene i KJØREKLAR stand.
Jeg er som nevnt ikke "blodfan" og har således ikke noen personlig interresse av å framsnakke Titan, heller burde være motsatt da jeg på privaten har kjørt Lynx det siste året (til tross for avataren). Men for meg er prisdifferansen på de to så stor at det avgjør det hele. Dessuten tror jeg ikke den ene gjør jobben bedre enn en andre. Har som nevnt innledningsvis ikke kjørt 2020 commander( ikke så mange i det hele tatt vil jeg tro) Men har 500 km på Titan i vinter og den har virkelig imponert meg med mye større allsidighet enn jeg trodde mtp at det er en breibander. At drivstofforbruket skal være så vanvittig, må være argumenter fra "Antipolaris" leiren. Jeg har førstehånds sammenligningsgrunnlag fra Bearcat 660T og Titan. Etter innkjøring var forbruket rundt 3,5 liter på mila. 660 Turbo lå vel på 2-2.5. Dette er med tungt utstyr bak, uten dette var den betydelig snillere på forbruket , forutsatt at høyre hånds tommel legges i stabilt sideleie og ikke får spasmer;) For morrofaktoren er ganske høy. Forbruket er ikke nok alene i hvertfall til å forsvare prisdifferansen.
For å trekke inn litt personlige preferanser så liker jeg 2taktere de kler på en måte snøskuter bedre enn 4taktere som høres ut som ATV. Men nå har jeg vokst opp til heftig knatring fra Sachs SA290 og har fått totaktsolje i blodet. Dessuten lukter det fjell og vidde av totakteren:gskratt::gskratt:
 
  • Liker
Reaksjoner: -Jørn- og Polartech
Har som nevnt innledningsvis ikke kjørt 2020 commander( ikke så mange i det hele tatt vil jeg tro) Men har 500 km på Titan i vinter og den har virkelig imponert meg med mye større allsidighet enn jeg trodde mtp at det er en breibander. At drivstofforbruket skal være så vanvittig, må være argumenter fra "Antipolaris" leiren.

Og jeg har ingen erfaring med Titan utover det eierne forteller meg. 2020 Commander har jeg bare tatt ut på en ca 220km lang dagstur.

For å trekke inn litt personlige preferanser så liker jeg 2taktere de kler på en måte snøskuter bedre enn 4taktere som høres ut som ATV. Men nå har jeg vokst opp til heftig knatring fra Sachs SA290 og har fått totaktsolje i blodet. Dessuten lukter det fjell og vidde av totakteren:gskratt::gskratt:

Du tar feil, det er nok dessverre heller slik at det lukter totakter av fjell og vidde etter at du har vært på tur der..

Personlig skulle jeg gjerne sett en elektrisk og lydløs snøscooter som funker for mitt behov, hadde det vært tilgjengelig hadde jeg slått til på flekken. Utover det foretrekker jeg firetakter både fordi de gjerne støyer mindre (og annerledes) enn totakterne og fordi de bruker mindre bensin, holder lenger uten overhaling osv.
Jeg passerte 5000km med god margin i vinter.
 
Utrolig bra med dette forumet. Her kommer det folk med forskjellige meninger, akkurat det jeg var ute etter. Tusen takk :)

Vi er innom kjernen i problemet med om Lynxen er så mye bedre at det kan forsvare 40000 i prisdifferanse. Og litt krangling om vekt. Helt topp :thumb:

Vi kjører i underkant av 1000km i året. Det er ikke det helt store. Tror vi hadde blitt veldig fornøyd med begge maskinene. Det er jo uansett en stor oppgradering fra en 1997 Lynx 6900.
 
Men må du ha helt ny scooter når du kjører så lite? Hvorfor ikke en Expedition Extreme 800 e-tec 3-4 år gammel? Dette er jo en kjempe heftig maskin som fungerer utmerket til forskjellig bruk til rundt 100K.
 
Ja. Vi må nesten ha ny, for å få igjen momsen.

Men tanken har slått meg, mye bra brukte scootere å få tak i.
 
Er det virkelig noe butikk i å kjøpe ny for å få igjen momsen hvis man kan kjøpe brukt til halv pris? Hvilken forhandler har du i umiddelbar nærhet? En god forhandler er gull verdt.