POLARIS Polaris pro 146" bygg!

JER

Medlem
14 Mai 2008
1.237
876
Troms
Har i sommer hatt et lite bygg gående, å her kommer en liten tråd med litt bilder :)

Kjøpte i mars et bart switchback assault 800 chassi, som utgangspunkt har dette rett lengde for 146" understell, bedre enn å kappe en pro tunell etter min mening, men fant underveis ut at det var mer som måtte endres på en planlagt.

Grunnen til å gå for en 146" er rett og slett ønsket om en ekstremt leken maskin som lett drar på rulla, samtidig vil den bli lettere en en 155" og med smal forstilling burde den kunne bli en fin skogskjøringsmaskin også.

Har til nå gjort en god del, så her kommer en oppsummering omkring fremgangen så langt! :)

Utgangspunktet, Switchback Assault chassi strippet ned som på de første bildene.

IMG_2055.JPG
IMG_2050.JPG


Fotbrønnene er bredere på denne maskinene som følge av bredere stigtrinn, overstrukturen er dermed også bredere, alt må byttes.
IMG_2141.JPG
IMG_2142.JPG




Plukket av overstruktur, buksider samt kjedekasse.

IMG_2147.JPG
IMG_2148.JPG


I utgangspunktet brukes for det meste deler jeg har hatt liggende fra før av, ellers kjøpes kun brukte deler inn, med unntak av slitedeler som byttes i nytt.

IMG_2051.JPG

IMG_2149.JPG



Tidligere kjedekassemodeller hadde ikke limte flater bak mot chassi, dette svekker chassiet, her skal en quickdriveplate på, den vil bli limt.

IMG_2150.JPG


Disse stigtrinnene er ikke akkurat egnet til pudderkjøring, her må det skjæring til.

IMG_2151.JPG
IMG_2152.JPG


Testmontering av Pro rmk overstruktur, tydelig endel smalere over stigtrinn.

IMG_2155.JPG



Tar dette litt etappevis, more to come! :thumb:
 
Dette ser ut til å bli en scooter jeg tror mange er enig i at burde være i Polaris sitt modellutvalg. Blir det nåt trimming av den?
 
Dette ser ut til å bli en scooter jeg tror mange er enig i at burde være i Polaris sitt modellutvalg. Blir det nåt trimming av den?

Sier meg enig der, polaris har hatr switchback assault for å dekke denne delen av lineupen, men den er jo ikke akkurat noen løssnømaskin, og fatter ikke hvorfor de enda kjører understell med torsjonsfjærer, vektmessig er jo hele den maskin noe helt annet enn proen:)

Tja, har planlagt litt forskjellig motormessig, det kommer med i neste oppdatering:thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Tenker jeg tar en liten oppdatering til, tar form, men mye arbeid er det for at dette skal bli bra! :)

IMG_2171.JPG

Ikke vanskelig å se at det er litt breddeforskjell her.
IMG_2647.JPG
IMG_2652.JPG

Testmontering av forstilling, 38" bred med axys spindler.

IMG_2656.JPG

Klar for kapping av stigtrinn for å få på burandt boardsene.
IMG_2682.JPG
IMG_2686.JPG


Ser ganske greit at det er litt forskjell på bredden;)
IMG_2688.JPG
IMG_3416.JPG


Quickdriveplate kommet på, limes til tunellsiden med lords adhesive. Et godt tips er å handle "lords fusor" på ebay, mye billigere enn polaris sine kit.
IMG_2676.JPG
IMG_3549.JPG
IMG_3577.JPG
IMG_3428.JPG

Kjøpte meg en halv Pro rmk tunell, her brukte jeg dropbrakettene, da de originale på switchbacken sitter lengre frem og gir feil senter til senter for pro understell. Laget meg maler i papp for å få hullene på rett plass.

IMG_3443.JPG
IMG_3444.JPG
IMG_3442.JPG
IMG_3441.JPG
IMG_3384.JPG
IMG_3447.JPG
IMG_3487.JPG



Alt er bare poppet sammen foreløpig, for å sjekke passform, skal av igjen for vinyl:thumb:
 
Ny liten oppdatering, det her har blitt gjort for ei stund sia, har bare ikke lagt det inn her, prosjektet har stått litt i ro i det siste, men har fått litt smått som gjør at man kan ta en ny runde snart :)


IMG_3278.JPG

IMG_3401.JPG

Understellet som skal i, 155" lengde frem til man får ordna med 146" custom rails.
IMG_3426.JPG

IMG_3465.JPG

Kjøpte et sett brukte sidedeksler med dekaler, får se om det blir værende på.
IMG_3485.JPG
IMG_3646.JPG
IMG_3649.JPG

Mer eller mindre komplett minus motor:thumb:
IMG_3654.JPG
IMG_3657.JPG

Noen tommer med belte for mye da ;)
IMG_3777.JPG

Motor må en vel ha:)
IMG_3826.JPG

Tar ut av blokka for å unngå at stempel tar borti, hvilket var tilfelle på første versjon av 858.
IMG_4232.JPG
IMG_4321.JPG
IMG_4324.JPG
IMG_4327.JPG
IMG_4338.JPG

Honing av syrevasket cylinder og måling av squish, den justeres med bunnpakninger på LR motoren, så avventer bare pakning med rett tykkelse før den er klar.

Neste steg blir vinyl på tunnell, deretter poppe alt sammen igjen og sørge for å få motoren på plass!
 
Spennende å se at du tar i bruk 858kittet igjen :) men var det ikke det big bore kittet som havarerte 2ganger for deg? Krysser fingrene for at det vil fungere denne gangen da :)

:needsnow: :rockon:


Joda, stemmer det, eller skikkelig skjæring var det kun andre gang. Jeg fikk det som ble kalt rev1 858 kittet først, det beholder kryssbolten på samme plass og brukte ikke shims, skulle ifølge Rktek bare være å sette rett på, dette passet meg bra da jeg hadde LR veiva som allerede hadde en shims på 4mm. Etter inspeksjon ved 20mil så oppdaget jeg riper i nerkant på stempelet på eksos side, tok av cyl og fant ut at stemplene hadde tatt i blokka i fremkant. I ettertid er jo det logisk, når blokka er beregna på et stempel på 85mm og 858 er på 88mm, om jeg ikke tar feil. De hadde maskinert litt av stempelet i fremkant, hvilket jeg skjønte hensikten med etterpå, hadde vært greit om de informerte om at blokka måtte maskineres ved handel, så hadde jeg mest sansynlig sluppet det første havariet.

Som de som fulgte min forrige byggetråd kanskje husker så fikk jeg ikke tak i stempler til 858 kittet på lang tid, det kom av at Rktek sluttet å selge kittet uten shims slik jeg hadde fått kjøpt det, skjønner jo det, tipper jeg ikke var den eneste som fikk problemer med klaringa. Iallefall, neste versjon av kittet hadde en tykk shims som løftet stempelet nok ut av blokka slik at det ikke tok i, men samtidig ble kryssbolten flyttet veldig lavt på stempelet, dette var vel en versjon som en god del folk også slet med å få til å fungere. I mitt tilfelle fikk jeg nok skjæring på det pga oljemangel.

Iallefall, jeg har nå bare resirkulert de delene jeg hadde liggende til det her kittet, stemplene fra rev1 kittet jeg byttet ut så absolutt ikke ille ut, så de har bare blitt smerglet lett, er tross alt bare for å teste, enten funker det eller ikke :)

Har en komplett 14 800 cfi motor som egentlig er tiltenkt dette chassiet, så blir nok den etterhvert :)
 
Takk for et godt svar og informativt svar :) visst jeg har forstått deg rett og tenker rett, så burde jo det her oppsettet fungere uten noe større problem, ettersom du har maskinert ut litt av blokka :) håper jo for din del at det her vil fungere bra, da det er surt og havarere en motor mitt i sesongen :( synes også det er litt rart at ikke rkt nevnte noe om maskinering av blokka, da det kanskje er en av grunnene til at mange havarerte disse kattene? Ser jo at stortsett alle andre leverandører av bb kit til pro poengterer akkurat det, men det blir jo mest bare spekulasjoner av det her da :tdown: men sier det atter en gang, håper det funker denne gangen :) :rockon:
 
Har du link til vinylen og hvor du kjøpte ?

Handler på ebay, bare å søke og handle fra noen som er "authorized dealer", så er du sikker på at du faktisk får 3M vinyl og ikke av lav kvalitet. Koster ca 400kr kvm med frakt og alt.
 
Snart i mål nå!


Fått gjort en del de siste ukene, men har blitt litt forandringer på motorfronten, istedenfor LR 858 motoren så har det blitt en 2014 800 CFI med SLP stage 4 kit rundt seg! Portet cylinder, SLP powerdome topp, Powercommander, SLP pipe og sluttpotte, Wossner stempler, SLP luftinntak og luftboksmod, EGT resistor og tilhørende variatorkit.

Dette er en helt fresh motor som jeg har stor tro på, kom frem til at jeg ikke ønsker å bruke tid nå på å forske på 858 motoren, dette er en maskin som jeg ønsker å få kjørt litt i vinter, men siden jeg har axysen også så satser jeg på kjøring fremfor skruing. SLP kittene har for min del alltid vært veldig driftsikker, og har samme tro på dette oppsettet, i tillegg er jo dette en nyere og bedre motor som basis en 2011 motoren og ledningsnett.

Belte er bestil og kommer neste uke, har også mest sansynlig funnet meg et par rails i rett lengde, så det her er snart i boks!

Ellers å vurderer jeg å kjøpe resten av dekalkittet som er på sidedekslene og tanken, altså til huv og nosecone, hva tror folket?


IMG_4820.JPG
IMG_4822.JPG
IMG_4824.JPG
IMG_4873.JPG
IMG_4876.JPG
IMG_4880.JPG
IMG_4889.JPG
IMG_4901.JPG
IMG_4905.JPG
IMG_4976.JPG
IMG_4977.JPG
IMG_4979.JPG
IMG_4984.JPG
 
Ser meget bra ut det her :) slp kit'et vil nok fungere bra på en sånn her maskin, da det leverer meget bra effekt og respons :) men tror at et fungerende bb kit har vært enda artigere i en sånn maskin ;)

Blir nok litt penere med et komplett dekal kit på scootern ja
 
Jeg heller mot å ikke ha dekaler på resten. Står i stil mot det sorte på tunell :)
 
Hmm, godt poeng der Cato, ble litt usikker no, hadde egentlig tenkt å gå for dekaler på resten :)

Menmen, får få den ferdig først, påtide å få andre ting inn i garasjen! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
Viktig å ha flere prosjekter i flere kategorier :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JER
Har skjedd en god del her, og ei stund siden oppdatering! :)

Understellet er kortet inn og 146" Peak 2.5" belte er montert, tror dette kan bli en helt sykt morsom kombo!

Motor er ferdigstilt og Powercommander har fått rett map og er kalibrert mot TPS, noe som forøvrig alle som monterer PCV MÅ huske å gjøre.

Maskin startet på andre draget og fikk bakke seg varm et par ganger før den ble testet litt på jordet. Har ikke dratt på skikkelig enda, men responsen er lovende.

Sier meg mer eller mindre ferdig med denne, bare litt småkosmetisk som skal gjøres.

Ellers så har vi fått en god del snø de siste dagene, helt vanvittige forhold i fjellet! :thumb:

Litt bilder!



IMG_5129.JPG
IMG_5136.JPG
IMG_5165.JPG
IMG_5173.JPG
IMG_5253.JPG
IMG_5272.JPG
IMG_5276.JPG
IMG_5278.JPG
IMG_5282.JPG
IMG_5283.JPG
IMG_5284.JPG
IMG_5292.JPG
 
Kas sleidervanger er det du har brukt?

Vangene er fra 144" voyager, de har samme senter til senter på saksene som proride, derfor passer de delene rett over. De har også 8 1/8" vendehjul mot 7 1/8 på proride RMK, et pluss det også. Man klarer akkurat å stramme inn et 146" belte med de railsene.

Tøft bygg du har der :) mangler bare en ultimat fanger ;)

Takk for det!:thumb:

Hvilken fanger tenker du på da? :)