Polaris 2020

Hvorfor har Titan annen innkjøring enn andre Polariser med 800 motor? Det gir ingen mening. Det er ikke kroner og ører som er det viktigste selv om det faktisk spiller en rolle når man kjører 2-3000 km hver sesong, det er hvor langt man kan kjøre uten å ha med seg ekstra bensin.

1,9 l/mil er mye når en Commander 900 bruker 1,3 l/mil. Det er 46% mer og for mange er det helt uaktuelt. Polaris trenger å komme med en god 4-t tror jeg. Prostar motoren er nok ikke egnet, den er ikke laget for polare strøk men de er da et stort konsern. En motor må de da klare å hoste opp? Har de virkelig så lite ressurser at det er en umulighet?

Det har nok ikke noe med ressurser å gjøre, men mer at Polaris har satset stort på 2-taktere. De hadde noen 4-taktere på tidlig 2000-tallet og de solgte ikke så godt som 2-taktere. De selger 2-taktsmotorer så det hyler etter, i både dypsnø og løype segementet.

Dessuten, spørs om de hadde fått en 4-takt motor inn i det allerede trange og smale Axys chassiet uten å endre mye på struktur. Men hvem vet, vent et år eller to så er det plutselig en 4-takter i lanseringen. Inntil da så får jo bare de som MÅ ha 4-takter gå til Yamaha, Doo eller AC å kjøpe seg scooter :)
 
Samme på alle 800 axys..
10 timer på 850.

Ja jeg hadde blitt oppriktig lei meg om ikke 900n hadde brukt mindre en en 800 2t :D

Etter min mening var de litt for sent ute med å slippe titan kontra commander, og nå er de også litt på hæla med å putte 4t i den.

Får gjøre unda denne snowcheck runden nå, så skal du se :)

Enig med deg Nyheim, føler det er godt gjort i dagens samfund å ligge nr to på reg statestikk uten 4t
 
Å sammenligne en 900ACE med 800 Cleanfire blir NESTEN som å sammenligne epler og pærer, eller ;). Se på effekten, høyere effekt krever større tilførsel av energi. En 900 ACE er temmelig langt unna :biggrin:. MEN det bør gå an å få 2T til å gå ennå billigere. Våtr Titan er vel knapt ute av innkjøringsmodus ennå(ryker i hvertfall friskt) Så det er vel en forklaring, men synes fortsatt 3l/mil er innafor i tungarbeid 80% av tida. En breibander har mye vekt og et gruelig tungt belte å dra på.Tidningen Snöskoter kjørte test i fjor, 4 maskiner i crossover segmentet, 800 og 850 2T fra BRP og Polaris og en Yama 4T. Nogenlunde lik motoreffekt i hk. Yamaha 4T hadde høyest forbruk:hmm: Jeg er sikker på at Polaris jobber med 4T, alternativt kraftig rensing av 2T. USA har temmelig strenge regler for sånt en del steder. Hadde det ikke vært for Yellowstone hadde ikke AC dytta en bilmotor inn i et ZR chassis og hadde ikke AC gjort DET hadde neppe markedet for 4T eksplodert heller. Men nå er denne tråden i ferd med å spore av, men 2020 inkluderer i hvertfall ikke 4T fra Polaris. Men kanskje i 2021.
 
Sist redigert:
Det har nok ikke noe med ressurser å gjøre, men mer at Polaris har satset stort på 2-taktere. De hadde noen 4-taktere på tidlig 2000-tallet og de solgte ikke så godt som 2-taktere. De selger 2-taktsmotorer så det hyler etter, i både dypsnø og løype segementet.

Dessuten, spørs om de hadde fått en 4-takt motor inn i det allerede trange og smale Axys chassiet uten å endre mye på struktur. Men hvem vet, vent et år eller to så er det plutselig en 4-takter i lanseringen. Inntil da så får jo bare de som MÅ ha 4-takter gå til Yamaha, Doo eller AC å kjøpe seg scooter :)
Satser egentlig Polaris så stort på 2t motorer da? CFI motorene deres er ikke veldig moderne eller nyskapene. Det er en ganske så gammel SDI teknologi de har finpusset på i mange år nå. Tatt noen steg opp fra en generasjon til neste men ikke akkurat banebrytende. Alt er i prinsippet likt Rotax SDI eller første gen CFI.
Det er klart at kommer man med en relativt lite vellykket 4-t motor blir det ikke suksess. Må jo gjøre en skikkelig innsats og lage noe som folk ønsker å kjøpe så har jo historien visst at det selger som hakka møkk.
Titan er vel ganske bred i chassiet så der må det vel være plass til en vettug trippel?
Hadde egentlig forventet at direkte innsprøytning var mer eller mindre vanlig hos alle produsenter nå. Patenten til Rotax må da være gått ut nå slik at alle kan lage en e-tec variant?
 
Satser egentlig Polaris så stort på 2t motorer da? CFI motorene deres er ikke veldig moderne eller nyskapene. Det er en ganske så gammel SDI teknologi de har finpusset på i mange år nå. Tatt noen steg opp fra en generasjon til neste men ikke akkurat banebrytende. Alt er i prinsippet likt Rotax SDI eller første gen CFI.
Det er klart at kommer man med en relativt lite vellykket 4-t motor blir det ikke suksess. Må jo gjøre en skikkelig innsats og lage noe som folk ønsker å kjøpe så har jo historien visst at det selger som hakka møkk.
Titan er vel ganske bred i chassiet så der må det vel være plass til en vettug trippel?
Hadde egentlig forventet at direkte innsprøytning var mer eller mindre vanlig hos alle produsenter nå. Patenten til Rotax må da være gått ut nå slik at alle kan lage en e-tec variant?
Du opprettholder vel en patent om du betaler for det tror jeg... Sikkert noen som vet bankers det der.
 
Satser egentlig Polaris så stort på 2t motorer da? CFI motorene deres er ikke veldig moderne eller nyskapene. Det er en ganske så gammel SDI teknologi de har finpusset på i mange år nå. Tatt noen steg opp fra en generasjon til neste men ikke akkurat banebrytende. Alt er i prinsippet likt Rotax SDI eller første gen CFI.
Det er klart at kommer man med en relativt lite vellykket 4-t motor blir det ikke suksess. Må jo gjøre en skikkelig innsats og lage noe som folk ønsker å kjøpe så har jo historien visst at det selger som hakka møkk.
Titan er vel ganske bred i chassiet så der må det vel være plass til en vettug trippel?
Hadde egentlig forventet at direkte innsprøytning var mer eller mindre vanlig hos alle produsenter nå. Patenten til Rotax må da være gått ut nå slik at alle kan lage en e-tec variant?

Nå er det vel aldri rotax dom har holdt den patenten. DI som la grunnlaget for dagense-tec ble utviklet av evinrude, som ble kjøpt opp av BRP da de konka før de ble ferdig med "e-tec" . Tok vel ganske mange år fra det ble levert på båtmotorer til rotax hadde hendene i det. MYE resurser som er lagt i utviklingen av etec.
 
Kan dere som sitter her og diskutere emnet INNSPRØYTNING, 4T OG ETEC ta og opprette en egen tråd på dette? Så slipper vi alt dette, i denne tråden
Dere må kanskje få moderatorer som modererer moderatorer???:D:D:D:D:D

Back on track:
Var og studerte 2020 Titan, virket litt gammeldags og ingen valg med hensyn til motor mm.......Veldig stor forskjell til BRP med forskjellige versjoner av Commandern(og Expedition).........
Titan har jeg ikke engang giddet å prøvekjøre enda, dette fordi den aldri blir alternativ med "gammeldags" motor og ekstrem forbruk i forhold til 4 takt og Etec.....Pga av turistkjøring så kan viheller ikke ha 2takt eksos i klærne .................. Forbrukstall jeg forholder meg til er langtur kjentfolk hadde på over 4000 km (2,18 -2.28 på forskjellige etapper).
Ny motor må til for å gjøre Titan mer kjøpbar.....
 
Dere må kanskje få moderatorer som modererer moderatorer???:D:D:D:D:D

Back on track:
Var og studerte 2020 Titan, virket litt gammeldags og ingen valg med hensyn til motor mm.......Veldig stor forskjell til BRP med forskjellige versjoner av Commandern(og Expedition).........
Titan har jeg ikke engang giddet å prøvekjøre enda, dette fordi den aldri blir alternativ med "gammeldags" motor og ekstrem forbruk i forhold til 4 takt og Etec.....Pga av turistkjøring så kan viheller ikke ha 2takt eksos i klærne .................. Forbrukstall jeg forholder meg til er langtur kjentfolk hadde på over 4000 km (2,18 -2.28 på forskjellige etapper).
Ny motor må til for å gjøre Titan mer kjøpbar.....
Følte ikke at tråden sporet helt av, man diskuterte jo forskjellige løsninger for innsprøytning til 2takt, og varianter av 4takts alternativer. Synes det er helt innafor så lenge det ikke går på useriøs sjikane å personangrep. :) Men det er selvsagt fritt å mene noe annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Satser egentlig Polaris så stort på 2t motorer da? CFI motorene deres er ikke veldig moderne eller nyskapene. Det er en ganske så gammel SDI teknologi de har finpusset på i mange år nå. Tatt noen steg opp fra en generasjon til neste men ikke akkurat banebrytende. Alt er i prinsippet likt Rotax SDI eller første gen CFI.
Det er klart at kommer man med en relativt lite vellykket 4-t motor blir det ikke suksess. Må jo gjøre en skikkelig innsats og lage noe som folk ønsker å kjøpe så har jo historien visst at det selger som hakka møkk.
Titan er vel ganske bred i chassiet så der må det vel være plass til en vettug trippel?
Hadde egentlig forventet at direkte innsprøytning var mer eller mindre vanlig hos alle produsenter nå. Patenten til Rotax må da være gått ut nå slik at alle kan lage en e-tec variant?

Når jeg sa de satser på 2T så mente jeg ikke at de la inn uante ressurser i å lage nye 2T motorer, de satser på 2T som i at de setter inn 2T motorer i alle snøscooterne sine. Men for å svare deg på det du sa, de videreutvikla på 800 Liberty, og i 2015 slapp de ut en oppdatert variant av den sammen med Axys. I tillegg så har de brukt flere år på å utvikle 850 Patriot motoren som er sluppet ut på markedet i år og er helt ny for oss forbrukere. Så har de jo de andre motorene som 600 og 550 :)

Hvorfor de ikke går for et system med direkte innsprøytning sånn som Doo kan man jo spekulere på, men de har vel sine grunner, patent er kanskje en av de, men det er nok flere aspekter enn det på spill.

For å krysse tilbake til 2020, så tror jeg Polaris er fornøyd med motordesign på 850 Patriot, og det kan bli gode motorer når de får retta på problemene den første batchen har hatt :D
 
Akkurat det med insprøytning har kanskje noe med resurser å gjøre også. Etec ble jo først utviklet for bruk i BRP sine båtmotorer og har langt større marked og resurser enn polaris som primært produserer atv/utv og snøscootre og har et relativt lite market i verdenssammenheng sammenliknet med BRP.

Sjønner ærlig talt ikke hvorfor polaris får så mye pes for å ikke ha direkte innspørytning på sine 2taktere. Er helt sikker på at i kulissene så jobber de allerede med neste gen. motorer som vi nok ikke der noe til før 5-10 år minst, men som vil komme nåværende motorplatformer til gode litt etter litt. Sånn funker det, det testes og forskes på ny teknologi konstant. Noe funker, noe funker ikke. De oppgraderinger vi ser av eksisterende platformer er ofte et rasultat av slik testing.

Ja, 850 Patriot hadde noen barnesykdommer. Mange er allerede tatt hånd om i 2020. Selv om den ikke har etec er det fortsatt en super motor som jeg ihvertfall har full tillit til. Jeg hadde ihvertfall ikke tenkt meg så mye om før jeg hadde investert i en scooter med den motoren. Eneste grunnen til at jeg ikke blir å bestille meg en 2020 mod er fordi resten av scootern er mer eller mindre ganske lik det jeg allerede har, og de 50 ekstra cc er ikke nok wow til at det blir verdt det for min del.

Hvorfor polaris ikke har kommet med en scooter med 4takter i enda kan man jo undres. Trur nok de er klar over at det helt klart er et marked for det, men ikke har et oppsett de vil selge enda. Det kommer nok.
 
Dere må kanskje få moderatorer som modererer moderatorer???:D:D:D:D:D

Back on track:
Var og studerte 2020 Titan, virket litt gammeldags og ingen valg med hensyn til motor mm.......Veldig stor forskjell til BRP med forskjellige versjoner av Commandern(og Expedition).........
Titan har jeg ikke engang giddet å prøvekjøre enda, dette fordi den aldri blir alternativ med "gammeldags" motor og ekstrem forbruk i forhold til 4 takt og Etec.....Pga av turistkjøring så kan viheller ikke ha 2takt eksos i klærne .................. Forbrukstall jeg forholder meg til er langtur kjentfolk hadde på over 4000 km (2,18 -2.28 på forskjellige etapper).
Ny motor må til for å gjøre Titan mer kjøpbar.....

Ville prøvd den for morro skyld. Fantastisk scooter å kjøre. Betydelig bedre kjøreegenskaper enn 2019 og eldre commander/expedition(ikke prøvd 2020)... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT og aanes92
Ville prøvd den for morro skyld. Fantastisk scooter å kjøre. Betydelig bedre kjøreegenskaper enn 2019 og eldre commander/expedition(ikke prøvd 2020)... :)

Enig. Breibelter som ikke kjennes ut som en breibelter. Eneste grunn til at du merke at det er en breibelter er at du står litt breiere enn på en maskin med 38-40cm breit belte og titan bruker litt lengre tid på å få fart på belte kontra en maskin med smalere. Støymessig trur jeg mange blir overrasket over hvor stille den egentlig går. Er meget lite motorlyd fra den, og når du kjører i normale løypehastigheter blir det overdøvet og beltestøy. Det er ikke at det er noe ekstremt med beltestøy enn andre breibeltere, men det er bare mer tydelig på titan når den er ellers ganske stillegående. Og så lite lukt det er fra nye 2taktere så trur jeg ikke det blir noe problem heller. Lukter eksos av 4taktere også. :p
 
Er ikke veldig bekymret at en breibelting oppleves som en slik heller, har kjør slike siden 2001... Det er helt klart mer eksos fra 800 2takt Polaris enn Etec....Har vært å kjørt med 800 SKS og RMK....
Ser at løype etter smalbeltinger i tett skog er helt ubrukelig for kjøring etterpå, blir nesten 1meters grøfter.......
 
Har liten erfaring med 800HO, men etec er gjerrig så lengre man kjører i pent tempo, det er det ingen tvil om. Nå vil jeg ikke utrope BRP produktene til bedre kun fordi de på et område er bedre. En snøscooter er mer enn en motor, og en motor har flere faktorer en forbruk.

En faktor er pris. Såvidt jeg kan se, vil feks en Expedition Extreme, alt etter hvordan du konfigurerer den, koste et sted mellom 20-30000 mer enn en tilsvarende Titann, og Titan vil da fremdeles ha bedre støtdempere, en ikke helt uvesentlig komponent.