Polaris 2019

Personlig bytter jeg heller en reim eller fem, fremfor ecu, stempler, cylindre, injektorer, spennings regulator eller komplett motor for den saks skyld i tide og utide... Men som sagt flere ganger, og jeg mener det faktisk, jeg håper virkelig at Polaris får dette på stell til neste sesong! Det er viktig for markedet generellt, for å opprettholde det som er av konkurranse i mellom produsentene. Kommer denne nye motoren like skjeivt ut som den gamle 800 motoren, så er jeg redd for at det vil være på grensen til krise for Polaris, evig eies kun et dårlig rykte dessverre..

Hvilken 800motor mener du her? Den som sto i IQ chassiset?
Pro ride var langt bedre enn den, og 800HO fra Axys har det vært svært lite problemer med.
 
Personlig bytter jeg heller en reim eller fem, fremfor ecu, stempler, cylindre, injektorer, spennings regulator eller komplett motor for den saks skyld i tide og utide... Men som sagt flere ganger, og jeg mener det faktisk, jeg håper virkelig at Polaris får dette på stell til neste sesong! Det er viktig for markedet generellt, for å opprettholde det som er av konkurranse i mellom produsentene. Kommer denne nye motoren like skjeivt ut som den gamle 800 motoren, så er jeg redd for at det vil være på grensen til krise for Polaris, evig eies kun et dårlig rykte dessverre..
Personlig bytter jeg heller en reim eller fem, fremfor ecu, stempler, cylindre, injektorer, spennings regulator eller komplett motor for den saks skyld i tide og utide... Men som sagt flere ganger, og jeg mener det faktisk, jeg håper virkelig at Polaris får dette på stell til neste sesong! Det er viktig for markedet generellt, for å opprettholde det som er av konkurranse i mellom produsentene. Kommer denne nye motoren like skjeivt ut som den gamle 800 motoren, så er jeg redd for at det vil være på grensen til krise for Polaris, evig eies kun et dårlig rykte dessverre..
Du snakker som om ikke rotax har hatt sine problembarn ,kan nevne rotax 800,800ho,800 powertek,800r,800 etec og leser om litt injektor trøbbel,stator,veivhavari og ujevn overflaten plasnacoat belegget i sylinderene på 850,pluss at du aldri har kunnet stole på en så enkel ting som startapparatet
 
Du snakker som om ikke rotax har hatt sine problembarn ,kan nevne rotax 800,800ho,800 powertek,800r,800 etec og leser om litt injektor trøbbel,stator,veivhavari og ujevn overflaten plasnacoat belegget i sylinderene på 850,pluss at du aldri har kunnet stole på en så enkel ting som startapparatet
Rotax er ikke nevnt med ett eneste ord i mitt innlegg, så vidt jeg kan se..? Rett i skyttergrava mann..
 
Hvilken 800motor mener du her? Den som sto i IQ chassiset?
Pro ride var langt bedre enn den, og 800HO fra Axys har det vært svært lite problemer med.
Som sagt, evig eies kun et dårlig rykte. Og dessverre kom polaris cfi skeivt ut i fra begynnelsen. Jeg kjørte selv en cfi900 i to sesonger, i fra 05 og til og med 06. At man i senere tid har fått bedre skikk på cfi er jo vel og bra, eller? Poenget mitt er jo at jeg faktisk håper at polaris får skikk på denne nye motoren..
 
Selvsagt er det bra. Jeg synes bare det høres helt feil ut at Polaris skal få "skikk" på noe som ikke er ute på markedet ennå.
Og slik du skrev det, tolka jeg det dithen at du mener at ingen av motorene er gode.

Det har vært utfordringer med enkelte maskiner, men det har da vitterligen alle scooterprodusenter hatt. Og det skulle egentlig bare mangle, da vi snakker om 2taktere med lavt volum og høy effekt som store deler av sitt liv går på topp turtall..
 
Sist redigert:
Roadshow ja. Du må gjerne utdype opplevelsen. Var det bare en Indy som fungerte? (En indy som tydeligvis ikke var bra nok originalt :p )

Utdype og utdype.. Fikk testa noen runder på en åkerlapp.. alle scootrene fungerte, men noen sleit med feilkoder som gikk på temperatur.. virker ikke som di knekker koden helt på disse demomaskinene, vært mye tull og det var det også i går.
Det var en pro rmk 163" som visstnok skulle være i orden, den gikk bra:) høy morrofaktor, og skulle gjerne fått testa litt mer en bare drag opp og ned en åker.

Indyen var bra, men kunne tenkt meg andre ski og belte fordi jeg ikke bare kjører på led :):thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Testet i går på Åsheim, kom litt sent så var elendige forhold å teste på, men motoren imponerte uansett. Trodde først noe var galt når jeg hadde startet den da det var nesten null vibrasjoner (hoppet over på Titan som enda har 800 etterpå og var egentlig sjokkert over vibrasjonen i den). Virket responsiv og SKS 146 er en utrolig skøy maskin. Likte den nye forstillingen på Pro RMKen. Er sykt fristet til å handle nå :engel:
 
Testet i går på Åsheim, kom litt sent så var elendige forhold å teste på, men motoren imponerte uansett. Trodde først noe var galt når jeg hadde startet den da det var nesten null vibrasjoner (hoppet over på Titan som enda har 800 etterpå og var egentlig sjokkert over vibrasjonen i den). Virket responsiv og SKS 146 er en utrolig skøy maskin. Likte den nye forstillingen på Pro RMKen. Er sykt fristet til å handle nå :engel:

Prøvde du bare 146? Morsom lengde! Men tviler på at du går for en slik ? ;)
 
Var og prøvde Polaris 2019 modeller den 6. mars, prøvde indy, assault, sks og pro rmk 850'er.:) Var vell ikke helt korrekt oppsett på scooterne, var vell levert med oppsett for 3000 og mer trur jeg de sa. De hadde endret oppsettet på sks og proen mener jeg eller alle (husker ikke), men uansett. Har ikke prøvd axys 800, så kan ikke uttale meg hvordan den motoren fungerer. så min sammenligning blir i forhold til min 18 mod ac og det kompisen syntes, han har 17 mod axys 800 sks.

Enkelt og greit, fikk ikke en "aha" opplevelse av ny motoren. nesten mer "uhu" følelse. Kompisen min syntes at det var en liten forskjell fra hannes axys 800. jeg vil påstå at samtlige av de 850'ene går like bra som min AC, ikke bedre i så fall. Eneste som jeg syntes gikk/dro litt bedre enn min AC var sks'en. grunnen til dette er nok på grunn av forskjellig oppsett på maskinene evt belte?. Sks'en så kjente jeg at den dro litt hardere, men ikke noe til å skryte av. Hadde jeg hatt en axys 800, så ville ikke jeg ha byttet til 2019 modell i hvert fall (tar med i betrakting det kompisen sa også). Syntes det var for liten forskjell for å bytte scooter, men var bra respons i motoren. pro'en fjusket ene gangen når jeg skulle gi full gass.

Indy: Steile vennlig maskin, men for små kammer. burde ha vært større når det er litt pudder, men dro bra på løypa.

assault: Denne dro jeg også lett opp på stussen, men litt verre å holde der. For bred forstilling for min del, men var bra på løypa.

sks: Denne likte jeg best av dem jeg prøvde. Denne var vell 155", så denne var kortere enn pro'en og vet ikke om det forskjellige typer belter på disse? Men likte veldig godt denne maskinen, lett å skråkjøre med og holde linja. Så var det jo futt i denne, fikk ikke til å steile:) Men vi hadde ikke det beste testområdet for å teste ut:)

Pro rmk: Likte fargekombinasjonen veldig godt på denne maskinen!:) Denne Føltes like lettkjørt som sks'en, men syntes den gikk dårligere enn sks'en. Kan være på grunn av beltelengden og evt forskjellige kam størrelser? eller så var oppsettet på drivlinja forskjellig. Men likte godt å kjøre denne, til tross den gikk dårligere syns jeg.

Var ingen dårlige maskiner altså, men syntes at 50cc ekstra, har blitt oppskrøttet for mye :)
 
Hvordan virket variator oppsettet på proen?
Denne biter fra seg, jeg prøvde 163" og den var kjapp
Det var et voldsomt svar i denne, beklageligvis ødela beltet mye da det ble bare spinning og ikke noe skiløft....
Prøvde Titanen og må si at foruten beltestøyen så ble jeg meget positivt overrasket. Hadde denne vært uten stabstaget og med skiene på smaleste innstillingen så hadde den vært vel så enkel i skråkjøring som RMK'en
Assaulten kjentes like kvikk ut som Pro'en, men det merkes at gearingen i Pro'en er mer "aggresiv" og dermed føles den mer potent.
Mulig jeg tar feil men det er iallefall slik jeg opplevde maskinene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: skidoo_joa
Er det serie 6 på sksen du prøvde?
163 pro rmk har kanskje 3 belte :hmm:
Skal mye til at det blir aha følelse på 50 ccm syns æ, var nå ikkje så rått når brp kom med 850 heller, bare en god respons å null mating
 
Er det serie 6 på sksen du prøvde?
163 pro rmk har kanskje 3 belte :hmm:
Skal mye til at det blir aha følelse på 50 ccm syns æ, var nå ikkje så rått når brp kom med 850 heller, bare en god respons å null mating
Usikker hvilket belte det var, men vet at belte har mye å si ved testing og føret også selvfølgelig:) Har ikke fått prøvd 850'en til brp enda:) 163" belte var ikke egnet på det testføret vi hadde. Var løssnø der, men ikke så mye opp til 50cm? Tipper sks'en tok bedre tak i løypa med kortere belte og sikkert det belte du nevnte:)
 
  • Liker
Reaksjoner: skidoo_joa
163" er 3" belte på ja, var som sagt oppkjørt på det lille området vi kjørte på så vanskelig å få et bra inntrykk da det ble for lite grep. Men likte den nye forstillingen, når jeg skulle inn i skråkjøring gikk jeg bare over på venstre stigtrinn og vips var den der:) Var ingen problem med motorene når jeg testet, men det sies at de har byttet ECUer. Var i grunn mest imponert over gangen på motoren og mangel av vibrasjoner, var som sagt ekstremt merkbart når jeg hoppet over på Titan som hadde 800. Om det blir kjøp på meg så blir det 155 2,6 med PIDD. Men skulle helst hatt fargen fra 3" utgaven :p
 
Usikker hvilket belte det var, men vet at belte har mye å si ved testing og føret også selvfølgelig:) Har ikke fått prøvd 850'en til brp enda:) 163" belte var ikke egnet på det testføret vi hadde. Var løssnø der, men ikke så mye opp til 50cm? Tipper sks'en tok bedre tak i løypa med kortere belte og sikkert det belte du nevnte:)

Usikker selv på hva sks har av belte :hmm:
Mn pro rmk hadde vist 3" belte så den er nok vesentlig lågere dreva enn sksen. Synd di ikkje hadde sks og pro rmk i 155 med serie 6 hadde vært gøy å sett om det var like mye merbar forsjell på disse som det var på 800en :biggrin:
 
Usikker selv på hva sks har av belte :hmm:
Mn pro rmk hadde vist 3" belte så den er nok vesentlig lågere dreva enn sksen. Synd di ikkje hadde sks og pro rmk i 155 med serie 6 hadde vært gøy å sett om det var like mye merbar forsjell på disse som det var på 800en :biggrin:

Roadshowet hadde med seg den blå SKSen med 6 series belte.

Veldig bra maskin, men ikkje stor merkbar forskjell mot 800CFI etter min meining, men mykje mindre vibrasjon ja.
Mulig eg hadde merka forksjellen bedre om det hadde vert ein 800 SKS på roadshowet til sammenligning då :)
 
11117E43-AD12-4AF7-853B-A0F436DF4128.jpeg


Hmmm.....:hmm:
 
  • Liker
Reaksjoner: Lars R
I følge mye av det som er skrevet her inne har den mye mere enn det...
 
Tror selv at den ikke har noe mere en 150hk. Ski doo sin 850 har jo bra med guffe, men trur ikke polaris blir å klare og måle seg med ski doo sin effekt..
 
Om det er 9% økning så vil den vel ha en oppgitt effekt på rett over 110kW. BRP har oppgitt effekt på 115kW så ca 5kW mer
 
Spiller det virkelig noen rolle om hvor mye effekt det er? :tdown: Synes folk henger seg for mye opp i effekt enn hvordan scooteren faktisk presterer og hvordan effekten føles :)
 
Sist redigert av en moderator: