På jakt etter ny maskin. Anbefalinger?

Oppdageren

Medlem
29 Okt 2019
10
0
Trondheim
Jeg er relativt fersk i snøskuterverden og har selv kun en eldre Lynx Ranger King fra 1998, som fulgte med hytta når vi kjøpte den for noen år siden.
Nå er jeg lei av å kjøre meg fast når jeg kjører spor, og stå der som en geit og grave vekk snø under buken på den. Den er veldig lav, men flyter godt når den først kommer opp i fart. Har kjørt samme trasé med noen andre skutere - og har aldri problemer. Føler også at den ikke har noe særlig kraft og har hatt problemer med å dra en fullastet slede innover - spesielt i oppoverbakkene.

Brukes primært til kjøring med/uten slede til og fra hytta, men brukes også til noe løssnøkjøring.
Når vi skal innover kjører jeg kjører først t/r hytta uten oppakning og slede for å kjøre spor. Deretter hekter jeg på slede og kjører.


Er derfor på jakt etter en oppgradering.
* 3 km til hytta som primært går oppå nedsnødd sommervei. Er tidvis bratt.
* Kan fort komme en meter snø før jeg får kjørt spor
* Må ha to seter og krok

Tenker i utgangspunktet brukt skuter i prisklasse opp til 100.000
Jeg bor i Trøndelag og har sett litt på maskinene til Snøscooter 1 på Ler

Regner med det er mange meninger, men noen som har noen gode anbefalinger og tips til hva jeg bør se etter eller prioritere?
 
Breibelta skuter trur æ hadde passa bra. Lynx har jo commandern som e meget god skuter. Har kjørt en 2014 lynx commander 800 og de er veldig god å kjøre. God respons på gass og smidig. Ligger vel på finn flere til rundt 80.000-100.000
 
  • Liker
Reaksjoner: Roar Andersen
4T vil vel alltid være overlegen når det kommer til støy men dagens 2T og den gamle Lynxn din kan ikke sammenliknes. Dagens maskiner er så stillegående at det er nesten ikke artig ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oppdageren
Hva er fordelene/ulempene med 2T vs 4T?

Hvorfor har man to ulike? Når velger man hva?

Fordel mer 2T er mindre vekt og mer effekt per ccm, mulighet for snorstart dersom batteri går tom for strøm

Fordel med 4T er mindre støy, ingen injeksjonsolje så det lukter ikke av eksosen som av en 2T, ofte mindre forbruk, lengre holdbarhet enn en 2T.
 

Jeg hsr dett på denne før - og kommer nå ut igjen. Jeg vil tro den fyller mine behov med gos margin. Verdsetter det høye, gode baksettet en del, spesielt med håndtakene og armlen.

Denne kommer til å bli brukt av meg 2-3 helger i mnd fra okt til mai til/fra hytta + turkjøring.

* Er kjørelengden på 14.000km noe å bekymre seg over? Hvor lang kjørelengde/levetid kan man forvente på en skuter?
* Hva synes dere om prisen på denne?
* Vil den oppfylle mine kriterier over?
 
Sist redigert:
Nei. De går jævla lang. Lengste jeg har sett på nett er vel rundt 50000km.
Takk :) Har du noen kommentarer om selve skuteren?
Har ikke så veldig mye greie på skutere - men vil ha en maskin som er driftssikker og god, kraftig nok til å trekke en tung slede - men smidig nok til å kjøre opp spor i løssnø og i terrenget. Forstår meg ikke helt på alle disse benevnelsene på de ulike modellene: GT, ACE, E-TEC osv.

Noe annet på finn.no (bor i Trondheim), som dere rutinerte vil anbefale til meg innen budsjettet (opptil 100.000 +/-)
 
ACE er de nyere 4 takterene til Rotax. 1200 4-tec var den gamle(fantastisk motor) og før det v-twin(ræva motor). 900 ACE er tre sylindret, 600 ACE er to. GT er toppmodell touring-bredbeltingen til Lynx. E-tec er totaktere med direkte innsprøytning. Veldig komfortabel maskin til å sluke mil etter mil. Utrolig lite støy og vibrasjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oppdageren
ACE er de nyere 4 takterene til Rotax. 1200 4-tec var den gamle(fantastisk motor) og før det v-twin(ræva motor). 900 ACE er tre sylindret, 600 ACE er to. GT er toppmodell touring-bredbeltingen til Lynx. E-tec er totaktere med direkte innsprøytning. Veldig komfortabel maskin til å sluke mil etter mil. Utrolig lite støy og vibrasjon.
Tusen takk for et meget lettforståelig svar :)
Hva tenker du om prisen?
 
Prisen virker å være helt der de ligger. Ikke noe røverkjøp men du blir ikke flådd heller.
 
* Er kjørelengden på 14.000km noe å bekymre seg over? Hvor lang kjørelengde/levetid kan man forvente på en skuter?
Kjørelengden er ikke noen stor sak men det er lurt å sjekke tilstanden på beltet, her pleier det gjerne å ryke på rundt 15-18000km (det er hardere her enn de fleste steder)
Husk å bruke lavgir ved tung last ellers vil rett og slett girkassa kunne ryke (større problem på 1200)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oppdageren
Levetid på en snøscooter er ganske lenge når det ikke herjes med og vedlikeholdes skikkelig. 30000 km er ikke uvanlig i reindrifta hvertfall og hørt om flere tilfeller med 6 sifra kilometerstand.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oppdageren
Har fra før sett på denne:

Lynx Commander GT 900 Ace (2017, 14.000km), 105.000kr​


I dag kom denne ut:

Lynx Commander 900 ACE (2017, 7115km), 79.800kr​


Hva er forskjellen GT og ikke GT?
Er det verd prisforskjellen på 25.000kr når kjørelengden er dobbelt så lang?

GT'en har ingen fraktkostnader for meg, da den er midt mellom meg og hytta, mens den andre må fraktes fra Nord-Norge til Trondheim.

Hvilken hadde du valgt?
 
GT har varme i setet(også for passasjer), justerbar styreforforhøyer, justerbar bakfjær fra styret m.m. Det kan variere litt ut fra om den er blitt bestilt på våren eller ikke.
 

Vedlegg

  • Lynx Times 2017 Norwegian.pdf
    15,2 MB · Sett: 62