OCKELBO Ockelbo 300 X "cafe racer"

31e01e1463bac696d5f698218ba82f9f.jpg

Fått begynt å demontere understellsdeler fra donor scooter, har en del boggy oppheng i reserve om jeg klarer å hoppe sundt noen her!
Drivakslinger var kjinki å få ut på denne farkosten, men har hvertfall begynt da [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
I dag har jeg vært ute å prøvekjørt en del, glemte hjelmen med gopro feste på, så da ble det sugekoppfeste på scooteren, bare uredigerte filmersnutter nå.


Kommer litt update på kveldsarbeid og.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Update

Inn igjen på verkstedgulvet etter prøvekjøring, her må det til bedre belte er hovedkonklusjonene.
Har fått plukka ut drivaksel og bakstilling fra donor scooter, ser veldig greit it for tilpassing av aksel og nytt belte[emoji2]

Gikk og i gang å heva scooteren 3 cm forran, kommer godt med når det blir høyere kammer, så var den ganske ustabil å kjøre ved mye gass.
676d2e4e22ac36d23363ff0630d3f470.jpg
95d7a4778f52662d1b951538f3f6cc72.jpg


40 år gamle deler er gamle, så lykta sprakk av varmen fra pæra å salen sprekker forferdelig, får få tak i noe skai og ei ny lykt, så blir det på stell. Lyst å få heva sittehøyden litt og forme den mer spiss i samme slengen.

Variatoren er helt feil vekta iforhold til det den skal dra nå. Motoren drar alt for langt på turtall. Lyst å få tak i en TRA variator for 503 men får se hva jeg gjør, blir tråss alt en stor forandring med belteombyggingen. Mulig jeg bør dreve den om en del også.
5e2ed82d008fd0c5a3cbfe42bd4cca55.jpg

Variatoren vasket og fjæra chimset for høyere innslag. Merka ikke så mye egentlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
754e1022f6cdab389846a795352c96e6.jpg


Understellsdelene som må til for å bygge om til belte med annen deling. En sekskantaksel som sannsynligvis trenger en del bearbeiding for å passe i girkassa, men det skal gå. Også bakstuss med rett aksel som nye førehjul bare smettes innpå. Dette er å få tak i med riktig deling ment for 59. Men får vel brukt det på den her også

2aef1e6fdae8bb1f351ded38bc04566d.jpg

Fikk ny CDI bok i posten i dag, da kan fadern få igjen sin!
Ga 150 kr på ebay, ingen upris når forhandler ville ha 900kr[emoji106]

Tok opp igjen primær variatoren i dag, da jeg syns det ga så liten virkning å chimse fjæra.
La på dobbelt så mye, å dro den ut av garasjen, dette ble noe helt anna! Den tar nå mer konstant, men holder også skikelig på høyt turtal, noe jeg sleit med før. Når drar den myye bedre på fult gasspådrag og snøen bare spruter bak det stakkars belte.

Men, den er vekta for å dra en feit ockelbo 8000 med to belter å 370 kg, nå har den et belte å kanskje 150 kg. Topper et vell høyt turtall, vil tippe jeg er godt over 8000 nå, det er litt for høyt for en 503! Håper dette endrer seg noe med høyere kammer[emoji41]

1188e4425e01202179f51e97b3c487a8.jpg

Et showoff bilde tatt i farta i sola en dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
62df7564e453ffdc4dd1fe38989d29ca.jpg

Biltema hadde ny lykt tilpassa for h4 pære, perfekt for å få skikelig lys, men pæra bare ryker når turtallet kommer høyt nok, tydelig at det er noe muffins her, prøvd en anna voltregulator uten at det hjalp[emoji107]

Glemte å kjøpe skai på Biltema for å trekke opp salen på ny, orginaltrekket sprakk opp forferdelig når jeg var ute på første prøvetur!

Blir jobba smått og sakte, lite tid nå før jul.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvist du shimser fjæra kan fjæra presses helt sammen før den girer ut, da får du høyt turtall på fult. Fin heller en fjær med høyere fjærtrykk i begynelsen, men samme slutt trykk. :thumb:
 
Du sier noe, er vel noe som er utprøvd i flere ockelbo, med denne variatoren, da fjæra blir litt slappere med åra. Utgiringa på sekundæren skjer litt å litt på denne gamle saken, om det skal være sånn eller ikke vet jeg ikke. Har gått over den, og alt er som den skal.

Å få tak i ny fjær til en sånn sak med anna trykk er ikke mulig, men skal kjøpe en TRA variator når jeg kommer over en til motoren. Den som sitter på er jo satt opp for 2 belter å 450 kg scooter, nå er det et belte og 150 kg :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må da være mulig å lage noen mer minimalistiske spindler enn det der? :)
BTW, om du plages med at pæra går, prøv med en H4 led pære da. Led bruker jo langt mindre strøm, så kan jo være den holder mye bedre da :)
 
Du har kanskje ett belte til overs og du ? :) Send meg en pm om du er intr i å selge ett :)
 
Må da være mulig å lage noen mer minimalistiske spindler enn det der? :)
BTW, om du plages med at pæra går, prøv med en H4 led pære da. Led bruker jo langt mindre strøm, så kan jo være den holder mye bedre da :)
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med spindlene[emoji12]

Er nok volten som går i været å knærter pæra, vet ikke hvorfor, har bare kobla bort batteriet og starter egentlig. Prøvd anna regulator uten hell, mulig forbruket er for lite!?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 


En liten snutt tatt med telefon, har en del gopro filming fra dagen også, tenkte å klippe det sammen først! Veldig lettkjørt å god sidehilling scooter, mangler bare framdrift gjenom belte, så når det nå kommer på "høykambelte" kommer den til å ta seg dit moderne scootere rett og slett ikke får plass! [emoji2]
Sleit litt med at luftfilteret blei tett av vann og scooteren kvalte seg, etter en halv time kjøring. får bestilt filtersokk i håp om at det hjelper.

Også fått bestilt wahlbros raceing drivhjul 7 tenners, så da blir det snart satt igang ombygging![emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom og Phazerboy
Update.

Like før jul skjer det lite. Drivhjul er bestilt fra US samt luftfiltertrekk.

Har også fått tak i et belte fra en kar oppi nord, til en uslåelig pris. 365/38/32 tenker det blir veldig nær maks. Å når han vil ha en skarve høvding for et flonka nytt belte, ja da er det ikke mye å lure på!

Så da blir nok en god gammel 300 meget fornøyd! [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Godt nytt år alle

Da var julestria over og posten har begynt å fungere igjen, da dukker ting opp![emoji2]
ae635462f2b9bff41159fdcb35b3ba57.jpg


Drivhjul og filtertrekk fra wahlbros raceing kom fra USA og et belte fra en oppi nord, alt kom på en dag og det ser veldig lovende ut! Beltet er helt nytt, med merkelappen fortsatt på![emoji108]
Drivhjula måler en diameter på 13,7 så dette kommer til å gå veldig lett tror jeg.
mangler bare vendehjul. Men begynner på ombygging så for jeg får tid.

Dette kommer no til å ta litt tid. Men kommer til å oppdatere hver gang det jobbes [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340 og crazymm
Skal bygge om til moderne belte nå, så da blir det orginale til overs ja, har også to.

har du 300 du og da? [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet du målene på belte ? :) Lengde og deling ? :) Har en gammel ski-doo olympique som står uten belte. Litt synd att den ikke får ta turen rundt jordet ett par ganger for vinteren :p
Mener belte skal passe på min :)
 
Vet du målene på belte ? :) Lengde og deling ? :) Har en gammel ski-doo olympique som står uten belte. Litt synd att den ikke får ta turen rundt jordet ett par ganger for vinteren :p
Mener belte skal passe på min :)
De har samme deling, men om det er samme lengde vet jeg ikke, belte mitt er 374 mener jeg å huske. Du skal få det veldig billig om du ønsker et til veteranen din [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er en kveld i verkstedet gjenomført! Spent og ivrig skruing, med mye pågangsmot når nye fine deler ligger foran meg[emoji2]
a115f9e5f1f400e704a76c9010c3bf10.jpg


Er par timer å belte med drivaksel var ute.
Nye belte er noen cm mindre. Som en ser på bildet, blir bare å korte inn bakdelen av understellet. Ikke noe problem [emoji6]
4488cd63f1495187d1f4aa780b52b4f2.jpg


Drivakslinger fra 8000 er så lik at drevet fra 300 passer rett innpå, det kommer vel 0,5 mm lenger ut, men det er fult brukbart. Eneste modifikasjonen som må til er å Skjære til låseringspor å kappe vekk overflødig lengde på kjedelasse side.
086d9e8eba242f6284d72ec74578c3e9.jpg


Bare et bilde av kn filterposen på luftfilteret, det hjelper nok veldig på kvelingsproblemet [emoji6]
ee30bcece6424f43efe51e352c293958.jpg


Blir å skru mere på søndag vil jeg tro, men mangler bakre vendehjul. Så må få bestilt det med riktig deling fort [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
95c22a2c1e9d63240091a313a6ae2ff8.jpg
en time i garasjen å pressing av drivhjul ble igangsatt! De sklei greit på å oppleining gikk ganske så greit[emoji106]
043e0e56304f37eb07a175363e2ca8d8.jpg

Ser litt barskere ut nå, ser frem til å få vendehjul fra sverge snart å få satt alt i sammen.
Mangler å få kjøpt inn lager. En bytur fikser det!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
83130d0dbc87c647e18f01892f77aab1.jpg
to nye lager til drivakselen, blir å få i den og sette isammen mest mulig i kveld. I påvente av bakre vendehjul.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Kvelden har roa seg og planlagt arbeid på ockelboen gjenomført
4ead5e6df10ba8b13efa2f5ba976e57c.jpg

Drivaksel og girkasse på plass og nye lager montert der. Alt passer bra sammen. Men kammene på belte er en anelse for lange, med mye håndkraft greier jeg å dra det rundt! Så blir å skjære av 2mm av kammene. Da bør det vel gå seg til [emoji6]
01f82056713112f53ba639698c42844e.jpg

Begynner å se barsk ut, hvertfall når et sånn belte kommer på denne doningen [emoji6] gleder meg virkelig til å prøve ut denne modden [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tøft:thumb: Men jeg ville ha kappet litt mere en 2mm. Blir trangt for snøen å komme rundt der ellers.
Blir ganske tøft ja, med nytt belte ser det ganske strøkent ut!

Ja det blir ikke mye klaring, men ganske god plass mellom kammene, så den snøen skal nok få den plassen den trenger. Kan vel være et alternativ å lette belte med å lage hull i det? Da vil vel snøen tømmes lettere også?

Egentlig har jeg veldig lyst til å gå igang å skjære ut og bygge ut det partiet hvor det er trangt å gjør god plass, så jeg får inn skikelige kammer, men det får bli sommer prosjekt itilfelle! Det vil bli en del arbeid, samt at chassiet må stives opp på ny.


Sent from my iPhone using Tapatalk