OCKELBO Ockelbo 300 X "cafe racer"

Lite oppdateringer her, men scooteren er i daglig drift. Står igjen litt på oppussinga å forgasserinstillingene. Men 300en fungerer fantastisk fint. Alt holder. Til og med den mye omsveisa eksosen, holder sammen og fungerer utrolig bra!

8468f86fdc72c69764dbf5d074d88bba.jpg
dogsa klare for tur

ca5e342377499731ce145159e700d169.jpg
rulla to runder på ganske hardt føre. Vindskjermen sprakk i tusen biter. Men ellers like fin[emoji106] får smi en ny en av nyere materiale.

Bremsepumpa har sprekt og trengs å byttes ut, samt ene hjulgangen er litt skeiv etter noen hopp[emoji87] har maange ekstra.

Med tanke på understell og bremser holder motoren og effekten veldig godt. Noe særlig mere ville vært skummelt[emoji85]

Tenker også å få dreva den opp litt for å få litt mere fart. Må bare finne ut hvem som kan ha et drev for 428 kjede med samme aksling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da var scootern kjørt greit sundt! Hele girkassa har blitt skeiv og kjede røyk, alt skjedde med et smell, å det ser ut til at det ikle blir noe mere kjøring før ny kjedekasse er skaffer. Da blir det nok en del forsterkninger av den så dette ikke skjer igjen! Leit da jeg hadde tenkt å få kjørt en del nå på vårsnøen. Men da får målet være å få fiksa den så jeg får kjørt litt på vann i sommer.

c1ee292c07d2a59296d29af0a7643dc7.jpg

e5c3842bf3228c875cb832b97631fce4.jpg


Har noen deler så rop ut!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Da har jeg fått på ny girkasse å strammeanordning for kjede. Men venter på heavy duty kjede fra ebay enda.
Kommer til å prøve på noe alternativ kjedesmøring, istede for fett. Ei tjukk olje.

Er forsatt en del snø å ta av, så blir nok noe kjøring så fort den er iorden![emoji2]

Planer for sommeren som kommer snart er videre restaurering, oppshaining, dobble gassere, endre dreving, å kanskje litt vannkjøring[emoji6]
Har drømt om turbo forsøk, men har andre ting å legge penger på også.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vet ikke om du har sett det, men i et av de svenske scooterbladene går det en serie omkring trimming av 503. Jeg bladde bare hurtig igjennom, men det så ut til at de portet, og bygde vingporter på eksosen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Askeladden
Jeg vet ikke om du har sett det, men i et av de svenske scooterbladene går det en serie omkring trimming av 503. Jeg bladde bare hurtig igjennom, men det så ut til at de portet, og bygde vingporter på eksosen.
Oioi det har jeg ikke fått med meg! Vet du om det er det mulig å se på nett?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, jeg tror ikke det. Klarer ikke engang å huske hvilket av bladene det var. Snowrider kanskje?
 
Jeg starter selv med litt mer trim av min 340 med Trail motor om ikke for lenge. Trinn 1 blir å gå opp fra 2x vm34 til 2x TM40. Om jeg da ikke er fornøyd vil jeg kikke litt på porting med Indy 500 sylindre som utgangspunkt.
 
Der ja! Takk

Skal du gå helt opp til 40mm gasser? Jeg tenkte å legge meg opp på to 38mm som et maks, ser seneste modellene av 503 har brukt disse. Så den må vel fungere best.

Har du manifolder for dobble ja? [emoji2] de er jeg intrisert i, selger du de til en fin pris?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal se om jeg finner de manifoldene.

I min verden er større alltid bedre. Dessuten har jeg TM40 liggende, så det blir gratis, noe som er spesielt viktig for meg ;)
 
Skal se om jeg finner de manifoldene.

I min verden er større alltid bedre. Dessuten har jeg TM40 liggende, så det blir gratis, noe som er spesielt viktig for meg ;)
Ja gjør det!

Ja den verden kommer til å skuffe deg litt, blir nok alt for overkill på en sånn motor, men med riktig porting kan du jo treffe jackpott, spennende å høre hvordan det går, vil nok gå for to 36 på min, kommer til å gjøre stor forskjell med denne pipa[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da var det kommet litt tid til overs igjen, å scootern er lastet opp og blir tatt med til verkstedet, nå skal nytt kjede tilpasses og monteres, og salen skal bli trekt opp i nytt stoff og bli heva sånn at man ikke får leddgikt av å kjøre 15 min sittende.
Fortsatt igjen noe snø å kjøre på, så får håpe jeg rekker å kjøre litt før man tar sommerferie!
94f600f9f54c7c478d155d22d605e7f9.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har man fått scooteren oppe å gå igjen, montert i sammen alt, og juster kjede å sekunder aksling. Scooteren starta lett og er klar til bruk igjen.

Demontere salen helt og gjorde den klar til nytt trekk. Har en slektning som har tatt på seg jobben med å sy nytt trekk så blir den tipp topp også, .

Når vannstanden nå får gått ned litt blir det nok litt testing på vann også [emoji6] men må få en tur på snøen aller først!

35e38d57475bf43d5fd2c6a6a9d1204a.jpg
e214fa96163fa41e24f8a29c143856fb.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
d415179692ab232571b53ea68c14cc7b.jpg

Litt offtopic men nå er det kommet ny hingst til stallen![emoji16]

300ccm rotax "einpikkar"
Lang med org "høykam"
Denne skal bli fruescooteren, helt org å strøken.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EJ og Phazerboy
ab38ddb1c5bdbadbac460a6bed14874c.jpg
82574749a432ccfb1bd551c8cf7f4dff.jpg


Jeg har fått tak i noen forbedringsdeler, som kommer til å gjøre scooteren en del bedre for neste vinter! Nå blir det dobble 36mm gassere! Rett fra en Lynx gls 3300, det samme gjør jo den omsveisa eksosen som sitter på, vil nok få mye mere ut av den med disse gasserne.
Det blir spennende å få igang.

Må få bestilt litt deler til å få kobla alt skikelig [emoji122]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP og Phazerboy
En muligens siste oppdatering her. Føler meg veldig ferdig å fornøyd av ockelboen nå.

Fått montert dobble 36 mm gassere med uni filter og prefilter. Kommer ikke inn et eneste fnugg her nå nå fungerer trimpipa optimalt å scooteren ligger på et stabilt turtall rundt 8k som høres friskt ut

Også fått trekt opp igjen salen å scooteren ser rimelig strøken og bola ut!
 
omsider fått opp noen bilder også. kommer vel en film etterhvert også.

tungvindt å bruke denne siden nå når siden ikke fungerer sammen med tapatalk. håper det blir ordnet opp i snart.
 

Vedlegg

  • WP_20151114_13_40_22_Pro.jpg
    WP_20151114_13_40_22_Pro.jpg
    242,6 KB · Sett: 186
  • WP_20151203_18_36_07_Pro.jpg
    WP_20151203_18_36_07_Pro.jpg
    169,4 KB · Sett: 187
  • WP_20151203_18_36_19_Pro.jpg
    WP_20151203_18_36_19_Pro.jpg
    178,2 KB · Sett: 184
  • WP_20151203_18_36_29_Pro.jpg
    WP_20151203_18_36_29_Pro.jpg
    169,5 KB · Sett: 194
  • WP_20151203_18_36_41_Pro.jpg
    WP_20151203_18_36_41_Pro.jpg
    204,5 KB · Sett: 206
  • WP_20151203_18_36_56_Pro.jpg
    WP_20151203_18_36_56_Pro.jpg
    169,6 KB · Sett: 183
  • WP_20151203_18_37_17_Pro.jpg
    WP_20151203_18_37_17_Pro.jpg
    192,5 KB · Sett: 180
  • WP_20151203_18_37_46_Pro.jpg
    WP_20151203_18_37_46_Pro.jpg
    177,3 KB · Sett: 177
  • WP_20151203_19_20_05_Pro.jpg
    WP_20151203_19_20_05_Pro.jpg
    174,5 KB · Sett: 188
  • WP_20151218_13_50_16_Pro.jpg
    WP_20151218_13_50_16_Pro.jpg
    228,3 KB · Sett: 185
Da har jeg endelig fått gjort inngrep i variatoren. Vil holde på den gamle stygge men nostalgiske ibo variatoren. Så da måtte den tilpasses justerbare vekter, vektpinnene blei slipt ut og hullene bort opp for å passe 8mm bolt. Låsemuttre blir brukt for finjustering ogbalangsering av vektene. Fikk bare montert og prøvd 26gram. Må hive på 2 muttre til hvertfall for å roe ned turtallet litt. Men merkbar stor forskjel på hvor godt variatoren nå fungerer orginalt var den nok vekta 16 gram tipper jeg.

Også montert baklys, skvettlapp og batteri. For å føre strømmen et sted. Får ikke pæra til å holde ellers gitt. Med leddbar for anledningen
 

Vedlegg

  • WP_20160126_20_05_51_Pro.jpg
    WP_20160126_20_05_51_Pro.jpg
    204,5 KB · Sett: 137
  • WP_20160126_19_58_55_Pro.jpg
    WP_20160126_19_58_55_Pro.jpg
    150,7 KB · Sett: 141
  • WP_20160126_20_47_18_Pro.jpg
    WP_20160126_20_47_18_Pro.jpg
    131,5 KB · Sett: 136
  • Liker
Reaksjoner: crazymm og VegardB
En liten fører rapport herifra. Nå har jeg fått vekta variatoren opp fra 16 gram til 34 ca. Utrolig at så mye skulle til å roe turtallet. Og for en forskjell i kreftene. 9000opm er ikke altid beste (bare lyden). Vindskjerm på Ockelbo er bortkasta, nok en skjerm sprakk etter velt.
Ellers en forferdelig artig scooter. Hopper å klatrer som en helt og er en enorm fun fact scooter men all den sjarmen en scooter kan ha.

Fikk med en kompis til å kjøre Ockelbo nr 2. Disse to kan ikke sammenlignes lengre. Poroen gikk med stram wire hele turen. Men like blid!

Dessverre ble film glemt
 

Vedlegg

  • wp_ss_20160216_0001.png
    wp_ss_20160216_0001.png
    959,9 KB · Sett: 177
  • WP_20160215_13_06_07_Pro.jpg
    WP_20160215_13_06_07_Pro.jpg
    256,1 KB · Sett: 169
  • WP_20160215_13_06_17_Pro.jpg
    WP_20160215_13_06_17_Pro.jpg
    257,1 KB · Sett: 229
Lite fotodump, ockelboen lever
CB9B81C5-D983-49FC-8483-807B35A30282.jpeg
 

Vedlegg

  • AF7A4A81-7A8F-4C82-8DF2-87BB73608090.jpeg
    AF7A4A81-7A8F-4C82-8DF2-87BB73608090.jpeg
    165,1 KB · Sett: 71
  • 92611282-CACE-43AE-B033-9094516FC5F1.jpeg
    92611282-CACE-43AE-B033-9094516FC5F1.jpeg
    189,3 KB · Sett: 69
  • D27C913C-22FC-4239-9AAE-DBC3C433E1C3.jpeg
    D27C913C-22FC-4239-9AAE-DBC3C433E1C3.jpeg
    197,5 KB · Sett: 67
  • A0743A5C-A4FB-4721-86F0-AAADD876C9CC.jpeg
    A0743A5C-A4FB-4721-86F0-AAADD876C9CC.jpeg
    153,4 KB · Sett: 70
  • IMG_1684.MOV
    6,1 MB
  • IMG_1683.MOV
    4,3 MB