LYNX Ny maskin, gps og strøm uttak irritasjon...

rbuljo

Medlem
10 Nov 2019
19
4
Finnmark
Nettopp anskaffet en 2019 Lynx Commander, 900 ace. Ble litt forfjamset når jeg fant ut at gps holderen står med konstant spenning på. Så når jeg skrur av scooteren, så står enda gpsen å lader. På jobb scooterene våre så skrus de av når man stopper scooteren. Vippa ut instrumentet, og alt er koblet opp på originalt ferdig ledningsnett.. Skal det være slik? Må jeg selv hente styrestrøm og koble det sånn at gpsen ikke trekker strøm når scooteren er skrudd av? Også irriterende at sigarett tenner/uttak ikke fungerer før etter 3000rpm
 
Jeg har hatt GPS-holderen koblet konstant på på begge scooterne jeg har hatt i vinter, det er definitivt å foretrekke for meg. Det er ofte jeg stopper 2-3 minutter før vi kjører videre, da er det digg å ikke måtte slå på GPSen igjen eller huske på å hindre den i å slå seg av som den gjør automatisk etter 30 sek uten strøm..

Det er nok vanligst å montere så den slår seg av automatisk men heller ikke helt uvanlig å koble så den alltid er på altså.
 
Jeg har hatt min koblet på begge måter og begge to har sine fordeler. På 276CX som jeg har nå er det ingen valg om man vil har gps stående på batteri når ekstern spenning forsvinner. Den er koblet til 12v uttak og her vurderer jeg å koble den til batteri direkte. På montana 600 jeg hadde før fungerte det bedre å ha den tilkoblet 12v uttak bedre synes jeg.

At scooteren må ha 3000rpm for å få varme i håndtaker og strøm i 12v uttak kan programmeres av forhandler mener jeg. Trodde det var historie for noen år siden.
 
Jeg har Montanaen koblet direkte på batteriet. Synes det er best slik. Ingen problem med at den tapper ned batteriet. Løsningen med 12V uttak som ikke har strøm før 3000 o/min er kjedelig når du skal lade telefon feks. Hadde vært greit å ha uttaket koblet direkte på batteriet.
 
men den står jo hele tiden på med konstant spenning på, og skjermen skrur seg heller ikke av. man må jo huske å skru av selv, liker å kunne levne den på uten å tenke noe mere over det.. må se om jeg finner 12v om går på tenningen.. kan 3000rpm laing programmeres? må sjekke med forhandleren
 
Må være fint mulig å fikse en krets med relé og tidsfunksjon slik at strømmen kuttes etter gitt tid, eks 1 minutt. Slik som lys på nyere biler. Fikk jo før løse "kitt " for kupé lys på bil slik at det var lys noen sekunder lengre. Om jeg husker rett så var dette bare diode, motstand og kondensator som skulle til :)
 
Mener det kan programmeres bort av forhandler og at det faktisk ikke var levert sånn fra fabrikk lengre nettopp pga utstyr som må funke på tomgang. Min GPS er koblet på sigarettenner uttak(av meg selv) og fungerer som det skal. Har hatt det sånn på alle tidligere modeller.