POLARIS MHPs 1988 Indy Trail 488

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
Har kjøpt meg hytta, og da må man jo ha hyttescooter. Da falt valget ganske enkelt på den gamle 1987 Polaris Indy Trail 488cc som sto bak garasjen hos gamlingan. Har hatt denne scooteren i 10-12 år, den har alltid starta og funka men nå har den stått to-tre år uten bruk. IMG_20201223_103034.jpg

Starta med å ta med meg en boks startgass, spraye litt i innsuget og dra i snora. Starta som alltid på tre drag men såg fort at slangen mellom bensinfilteret og bensinpumpa var sprukket og lak. Bytta så slangen og bensinfilteret. IMG_20201222_174722.jpg

Dro i snora igjen, starta rett opp men da rant det bensin ut av overløpet på MAG forgasseren. Tok opp forgasseren og den var full av is. Fikk tint forgasseren og tok også opp PTO forgasseren for å være sikker. De fikk seg en rask bremserensvask og heiv i hop. Starta men samme problem. Tok opp forgasseren igjen og ser at den lille pluggen som skal stenge for bensintilførselen når flotøren flyter opp var ramla vekk. Heldigvis hadde jeg liggende et par gamle XLT forgassere av samme type og kunne ta delen derfra. :) IMG_20201222_174718.jpgIMG_20201222_182354.jpg

Så når jeg starta gikk den helt fint sånn den alltid har gjort. Kjørte den en runde men da begynte det å gå dårlig igjen. Virker som bensinpumpa ikke klarte å pumpe nok. Var mye is i tanken så misstenker det er is i pumpa også eller i vakumslangen til pumpa. Sku ta scootern inn men når jeg sku dra start da så dro jeg av startsnora. Og der gikk jeg tom for ork. Så går vi se hvordan dette utvikler seg. Skal bruke jula på å prøve å få liv i den.

Hvis noen har ett sete som kan passe til denne så hyl ut! Ellers får vi se hvor mye man gidder å gjøre med den i førsteomgang. Er jo veteran så hadde vært tøft å få den å bra stand igjen 😎 Men viktigste er at den kan brukes til å kjøre melkepakken fra bilen og opp til hytta 😂
 
  • Liker
Reaksjoner: Steile Cato og R.A.L

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
Monsterdekaler og 18 tommers forhøyer ;);)

Trur jeg nøyer meg med stock look og en 5 cm forhøyer. Kan gå for en halvlav "racing" vindskjerm under tvil. 😂

Får jeg den i brukende stand er jeg fornøyd i førsteomgang. Har allerede bytta til 32 mm kamma for sikkert 10 år siden og det er nok for den stakkars 488cc motoren som ikke har vært åpna noen gang på 33 år. Plastski hadde ikke vært galt så den ikke ramle så lett igjennom snøslaget men har ikke tenkt å bruke store summer på denne scooteren
 

R.A.L

Skutergal..
Forumsupporter
12 Jan 2006
497
128
Bjørnevatn
Trur jeg nøyer meg med stock look og en 5 cm forhøyer. Kan gå for en halvlav "racing" vindskjerm under tvil. 😂

Får jeg den i brukende stand er jeg fornøyd i førsteomgang. Har allerede bytta til 32 mm kamma for sikkert 10 år siden og det er nok for den stakkars 488cc motoren som ikke har vært åpna noen gang på 33 år. Plastski hadde ikke vært galt så den ikke ramle så lett igjennom snøslaget men har ikke tenkt å bruke store summer på denne scooteren
En sånn go gammel klassiker skal holdes original. Har lekt mye med sånn i min ungdom. Va 13 år når min onkel kjøpte en sånn helt ny i 87 (overligger fra 86). Den hadde fått påmontert Indy 600 belte med pigga.. Va rått i den tid.
 
  • Enig
Reaksjoner: MHP

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
En sånn go gammel klassiker skal holdes original. Har lekt mye med sånn i min ungdom. Va 13 år når min onkel kjøpte en sånn helt ny i 87 (overligger fra 86). Den hadde fått påmontert Indy 600 belte med pigga.. Va rått i den tid.

Enig. Den må holdes tilnærma orginal! Den har som sagt allerede et annet belte, sete er byttet tidligere men er sarv, kanskje jeg hiver på noe plastski da de orginale i stål er bøyd og kaaaanskje jeg tillater en liten styreforhøyer. Utenom det blir det ikke annen pimp enn fiks og restaurering. Fiksing i førsteomgang 😉
 

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
Tøff de der... vil ha en sånn evighetsmaskin. Skal følge med :)

Trur jeg kan telle på en hånd de antall servicer den har fått de siste 10-12 åra og likevel den mest trofaste scooteren vi har hatt 😁 Syns det blir for galt at den skal bare så og forfalle. Om den ikke restaureres til strøken stand så kan den hvertfall holdes såpass istand at den kan brukes på hytta :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
Omsider fått den inn i varm garasje. :) Brukt den siste tia på å leite deler. Startsnor fant man rimelig lett tak i. Benainslange derimot, det var ikke like lett. Endte med å måtte bestille en rull fra sledstore. Men har funnet et repsett til bensinpumpa, et par nye forgassere som jeg huka med bare fordi gasswire såg bedre ut på de enn det som står på scootern + noe mere småtteri. Planen er å røkke ut motoren å ta en litt grundigere kikk på ting. Blir ikke åpning av motor med det første, ska bare få den å gå. Så blir en litt mer omfattende service kan man si. :) IMG_20210106_144148.jpgIMG_20210110_212819.jpgIMG_20210110_212823.jpg

Prøver å lete etter nytt setetrekk eller sete da det som står på er helt morkent. Dukker det ikke opp noe snart bestilles det sikkert på ebay. 🤔

Prøvd å finne ut om registrering av denne. Fikk den av en gamling på andre ska av fjorden for 10-12 år sia og sku bruke den til å kjøre på jorde til bestemuttern så var ikke snakk om noe skilt da. Er tydelig merke på pansere etter skilt så den har hatt det en gang i tiden. Sku søke på VIN nr på vegvesenet men disse gamle maskinene hadde visst ikke noe slink. Bare et annet 7-sifra nr stempla inn i tunellen. Søkte den opp i polaris sitt system og fant da ut at dette er ikke en 1987 mod slik jeg trudde, men en 1988 mod. Solgt som overligger i 1989 og gått her i området siden den var ny. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
Omsider kommet til bunns i hvorfor den ikke ville gå da jeg først prøvde å starte den. Bensinpumpa var full av vann som aktakeligvis var is etter at den hadde stått ute i minusgrader. IMG_20210112_180844.jpgIMG_20210112_181356.jpgIMG_20210112_181738.jpg

Samtidig funnet gåene motorfester i framkant av motoren, så må få tak i nye. Tenker også tanken på å bytte styrestamme nå som jeg først tar ut motoren til en styrestamme med flat topp man kan sette forhøyer på. Nå er styret og styrestammen en del. 🤔 Ser også at de fleste endeledd er god slakk i så får se om jeg finner nye av dem også. :)
 

MHP

Pettersen Tuning
Forumsupporter
25 Feb 2014
2.987
2.187
Hammerfest
Fått på motorfeste i front igjen idag. Fikla på ny startsnor i samme slengen. Gjorde også en litn mod på bøyla som startsnora. Tenkte rutat stål var litt for grovt å lede startsnora så la to lag med krympestrømpe over. Så satser på snora holder lengre denne gangen 🙂
IMG_20210114_214751.jpgIMG_20210114_214755.jpgIMG_20210114_215607.jpg

Når bensinslange kommer i neste uke er det bare å montere og rive start, forhåpentligvis... 😅 Ska se om jeg finner endeledd i mellomtia så styringa ikke blir så slarkat.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim