POLARIS MHP Garasjetråd

MHP

Steile entusiast
25 Feb 2014
3.397
1.810
Hammerfest
Da var det vel påtide å lage en tråd for myn nye maskin. Av typen 2016 Polaris Axys SKS 800. Motormessig helt stock, ingenting spesiellt med den sånn sett.

Men den er ikke helt stock da. Det som er av ekstrautstyr er:
- Blingfactory forsterkninger i understellet
- Polaris extreme fangere forran og bak
- Burandt stigbrett
- Powermadd handguards jeg hadde etter phazeren, men er kjøpt nye fester da de gamle knakk jeg og har montert raceflares på dem for å holde unna mere vind
- 600r vindskjerm jeg kjøpte av @Steile Cato
- Assault framdempere jeg kjøpte av @foxeiven. Disse ble kortet inn av Lindbäck Suspention service. Bakdempere ble samtidig overhalt.
- RSI wire isrivere
- Har bukplate som skal på
- ArcticFX decalkit skal på
- Variatorene skal tunes med egentestet oppsett. Skal bruke erfaringene jeg har fra Pro RMKen og fra de jeg har snakket med som kan varistor til å finne et oppsett som får effekten mest mulig effektivt ned i bakken. :)


20180125_150549.jpg
20180125_150611.jpg
20180125_150605.jpg
 
Da var det vel påtide å lage en tråd for myn nye maskin. Av typen 2016 Polaris Axys SKS 800. Motormessig helt stock, ingenting spesiellt med den sånn sett.

Men den er ikke helt stock da. Det som er av ekstrautstyr er:
- Blingfactory forsterkninger i understellet
- Polaris extreme fangere forran og bak
- Burandt stigbrett
- Powermadd handguards jeg hadde etter phazeren, men er kjøpt nye fester da de gamle knakk jeg og har montert raceflares på dem for å holde unna mere vind
- 600r vindskjerm jeg kjøpte av @Steile Cato
- Assault framdempere jeg kjøpte av @foxeiven. Disse ble kortet inn av Lindbäck Suspention service. Bakdempere ble samtidig overhalt.
- RSI wire isrivere
- Har bukplate som skal på
- ArcticFX decalkit skal på
- Variatorene skal tunes med egentestet oppsett. Skal bruke erfaringene jeg har fra Pro RMKen og fra de jeg har snakket med som kan varistor til å finne et oppsett som får effekten mest mulig effektivt ned i bakken. :)


Vis vedlegget 68351 Vis vedlegget 68352 Vis vedlegget 68353
Håper du er fornøyd med handelen. Og godt det gikk bra med tanke på låsinga på de. :)
 
5 tima, krampe i tommlan og ont i ryggen. Syns det va verdt det :D
20180125_233009.jpg
Jada klistremerkan på vindskjermen skal fjernes.
 
  • Liker
Reaksjoner: 6 brukere
Har hørt det er mange som synes 155" Axys er vanskelig å få på rulla. Her er grunnen! På helt flat mark er det bare de bakerste 5 kammene som er i bakken. Vurderer å senke understellet til "assault"-hullet og se hvordan det påvirker scooteren.
20180126_202909.jpg
20180126_202923.jpg
 
Vist det er årsaken til at sks er vanskelig å få på rullan, så lurer jeg på hvorfor pro rmk er så mye enklere å få opp på rullan da? Dem har jo understellet i samme hull, og skal du senke framsaksa, så vil jeg anbefale å montere antistab kit
 
Hører flere sier en burde ha antistabb ved senking av understell, men verken pro ride assault eller axys assault har jo antistabb, og understellet i nederste hull. Og vangene i understellet er vell like?:). Knall tøff skuter btw☺️☺️
 
Vist det er årsaken til at sks er vanskelig å få på rullan, så lurer jeg på hvorfor pro rmk er så mye enklere å få opp på rullan da? Dem har jo understellet i samme hull, og skal du senke framsaksa, så vil jeg anbefale å montere antistab kit
Gjetter på annen demperkalibrering. Mykere dempere gjør underverker for stusskjøring.
 
Har trua på at med et annet variatoroppsett som tar av på litt høyere turtall og og som mater enda hardere fra start så hjelper det mye. Min tar av på 3200-3400 rpm nu. Slik jeg kjører vil jeg helst ha den til å ta av nærmere 3800-4000 rpm.

Demperinstillinga er ikke noe jeg vil justere for steiling. Bunner bare demperne på hoop og dropp da. Kunne tenkt meg å kjøpt et anti stab kit og prøvd med frambukken i andre hullet, trur det hjelper mye på. Merker at jeg har litt mer skitrykk en jeg skulle ønske, men det har vel noe med at understellet står sånn som det gjør.

Ellers så er det en meget lettgjørt og morsom scooter. Scootern gjør all jobben, jeg trenger bare å gi gass og vøre ballast. Men skulle ønske det var litt letter å løfte fronten, slik som pro'en min var, bare for litt ektra fun factor på tur ;)

20180127_120232.jpg
 
Hører flere sier en burde ha antistabb ved senking av understell, men verken pro ride assault eller axys assault har jo antistabb, og understellet i nederste hull. Og vangene i understellet er vell like?:). Knall tøff skuter btw☺️☺️

Assault rmk har ikke samme rails som pro og sks, assault'en sine rails er bua mer opp i i front, derfor trenger den ikke antistab kit :thumb:
 
Assault rmk har ikke samme rails som pro og sks, assault'en sine rails er bua mer opp i i front, derfor trenger den ikke antistab kit :thumb:

Stemmer. Er forskjellig delenr. på vanger til assault og sks/pro rmk. Men etter å ha studert ser det ut til at det skal gå å flytte ned understellet med de vangene jeg har på, men trur jeg ville hadd anti-stab for sikkerhetsskyld. ;)
 
Sant det ja, antistab er og anbefale om du flytter ned framsaksa, ellers risikere du og få mye rullemotstand og mye press på vangene som vil føre til unødvendig slitasje på belte og understell
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Forsøkte å flytte ned på min SKS uten antistab, fikk helt fint. Scooter var grei å få på rulla etterpå men ble veeldig ustabil å kjøre og føltes utrygg av min bedre halvdel som bruker denne. Derfor ble den satt tilbake Tenker med meg selv at må være noe annet, mangler det hk? Er demperene umulig å få rett? Prormk går jo rett opp på rulla.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Forsøkte å flytte ned på min SKS uten antistab, fikk helt fint. Scooter var grei å få på rulla etterpå men ble veeldig ustabil å kjøre og føltes utrygg av min bedre halvdel som bruker denne. Derfor ble den satt tilbake Tenker med meg selv at må være noe annet, mangler det hk? Er demperene umulig å få rett? Prormk går jo rett opp på rulla.

Føler min i løypa har aaalt for mye trykk på skian enn det jeg skulle ønske. Blir den ustabil flytter jeg skian ut men trur ikke det blir et problem. Har ihvertfall lyst å prøve en tur eller to med understellet i det lavere hullet.

Den store forskjellen på SKS og Pro RMK er vel at Pro RMK har Quick Drive. Merker selv at en maskin med reimdrift er merkbart kvikkere enn kjededrift. Kunne tenke meg å prøve TKI sitt reimdriftkit på SKSn, eneste er jo at det blir rundt 10k kr innen jeg henter det på postkontoret.
 
Er 7 tenners drivhjul org viss ikke det er byttet. Sett 8t noslipp å antistabb å et variator oppsett som fungerer bra så steile den nåkk
 
Er 7 tenners drivhjul org viss ikke det er byttet. Sett 8t noslipp å antistabb å et variator oppsett som fungerer bra så steile den nåkk

Ska prøve variatoroppsett først. Orginalt er det veldig mykt, men er mye å hente der. Antistab kommer nok om jeg senker fronten på understellet ;)
 
Bogging, er det TPS det er feil me da? Får av og til en litn bogging hvis jeg er mye av og på gassn i en bakke.
20180202_142606.jpg
 
Sist redigert:
Jeg hadde bogging på en 2011 polaris 800 assault, der var det faktisk en injector som var problemet.
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Fantastisk tur idag i massssse sne :D Tipper det var rundt 2 meter med sne der vi var. Sto i grøfta etter scootern og sto med sne til over albuan og enda hadde jeg ikke spunnet til lynga :p

Scootern funka knirkefritt, ikke en eneste bogg. Rett opp på 8200 rpm hver gang. :) Skal teste helixen fra IQen når jeg får tia, men begynner på ny arbeidsperiode imorgen så spørs når det blir.
20180204_145314.jpg


Blir forresten ikke å senke understellet. Scootern er veldig følsom for hvor jeg plasserer meg på stigtrinnet under sidehilling. Tok litt tid før jeg fant ut av det, noe som endte i mange fine fastkjøringer med fronten i været. Så da tenker jeg det er best at det bare er sånn. Men variatoroppsett blir nok endret på. ;)

SKS er forresten en steiki fin steilemaskin i bra føre og god teknikk :p
20180204_124242.jpg
 
Sist redigert:
Har fått montert nye vekter og fjær i primær. 160-340 fjær og SLP sine heavy magnum force vekter som etter litt testing jeg endte opp med å laste til 68g. Litt lettere enn slp selv anbefalte. Krever enda litt fintuning for å få helt rett turtall. Tenkte å ta en tur på fjellet imorn for å teste og fintune. :D

Oppdaga også at skogen slit greit på decalan. :eek:
20180226_205855.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: lucas9020
Testa litt mer variatoroppsett idag. Starta med å laste vektene slik SLP anbefalte å starte med. Tre vekt skruer og en lock skrue, totalt 69,2 g. Fikk da 8150 rpm og innslag på 3700. Prøvde så med å ta vekk en vekt skrue slik at de ender på 68 g så testet igjen. Mer eller mindre spot on, 8200-8300 rpm og innslag på 3800. Må enda få testa på løype, har lyst å teste med en mindre vekt skrue slik at totalen blir på 66,8 g men det får bli til helga. Med tanke på hvor mye last jeg hadde i heelclickerne på pro'en i fjor med samme fjæra så er ikke 66,8 g så langt unna. Scootern er uansett mye rappere nu. :D Neste som skal testes er helix fra pro ride rmk, 56/42-36. Mulig det må ny sekundærfjær til da men ifølge de jeg har snakket med som har prøvd denne helixen i axys sier det funker meget bra. :)
20180227_155733(0).jpg


Også fått montert torque armen. Et forferdelig knot men fikk på til slutt :D
20180227_153036.jpg