POLARIS MHP sin IQ ex-turbo

Bare tenk om du faktisk hadde gidda å rydde/organisere verkstedet i tilegg :rolleyes: Bare tenk hvor mye lettere ting hadde vært når du vet hvor ting er og HVA du har :D:thumb::rolleyes::cool:

Vet jo hvor det meste er og hva jeg har, men har kjøpt ny pakke med popper som ikke ble lagt der de skal ligge ;)
 
Fått gjort ferdig(ish) scootern idag. Montert buken igjen, kobla opp alt skikkelig, og montert målere som jeg kobla relestyrt strøm på fra eksternt batteri. :) Reiv start og hørte den nydelige lyden av em 2t turbo i ca. 1-2 sek før scootern drukna. Ene tennpluggen var gikk, grov fram alle BR9ES pluggene jeg kunne finne og etter den 5. endelig hadde bittelitt gnist og scooter fortsatt ikke ville så så måtte jeg bare gi opp. Får kjøpe ny plugg imorn og prøve på nytt. :( Har kjørt scooter siden jeg gikk med bleier og kan ikke huske å ha tatt noen plugger noen gamg på noen som helst scooter før denne vinteren. Iår har jeg tatt ikke mindre enn 4 plugger. :confused:

Ellers funket alt. Koso egt måleren funka etter jeg kobla den opp men slutta å funke etter jeg stripsa alle ledningene ihop så har sikkert en liten kontaktfeil der en plass. Får sjekke det etterhvert.
20180427_222438.jpg
20180427_222450.jpg
20180427_222514.jpg
20180427_222539.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og Nyheim
Utfordringer kommer man ikke unna med dyre leker :) dette blir bra. Men br9es er feil plugg mener jeg...
 
Utfordringer kommer man ikke unna med dyre leker :) dette blir bra. Men br9es er feil plugg mener jeg...

Snakka med fattern og har noen BR9EYA som jeg skal prøve. Er BR9ES som har vært på alle CFI motorer jeg har sedd. Hvilke mener du er rett?
 
  • Liker
Reaksjoner: KennyKoven
Og da har man hatt start igjen! :D Prøvde med nye plugger og skjedde samme som før. Etter noen minutter med å klø seg i skjegget og lure på hva årsaken kunne være bestemte jeg meg for å prøve å koble vekk BD boksen bsre for å utelukke at det er den. Fikk da start som bare det. Kobla så den tilbake og samme symtomer som før. BD boksen har jo funka før og eneste som er enda på fra da er litt fler ting som er jordet på samme jordingspunkt etter jeg jorda afr og releet der også. Kan mye støy i jordinga påvirke BDboks såpass? Noen som vet? Gjerne tagg noen som kan vite. :hmm:
20180428_010336.jpg

12 i A/F på tomgang, er det innafor?
20180428_010349.jpg


Jada jeg vet det ser ut som bomba horehus i garasjen :p
 
Hva er forskjellen på BPR9ES og BR9ES?
Google det så slippet jeg prøve å forklare noe jeg ikke er stødig på, er forskjell:)
Har du satt bd boksen i 0 på alle verdier for tomgang?
 
Google det så slippet jeg prøve å forklare noe jeg ikke er stødig på, er forskjell:)
Har du satt bd boksen i 0 på alle verdier for tomgang?

Jepp, scootern starta med BD boksen før jeg kobla opp strøm til afr og egt. Leste i instruksjonene til BD at boksen må kobles på en jording uten mye elekteisk støy og jordinga er eneste jeg kan komme på som kan påvirke BD boksen. :hmm: Skal teste imorn med å skru vekk jordingene til releet og afr og hvis det funker da lager jeg nye -ledninger til dem som kobles rett på -polen på batteriet.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Skrudde vekk jordinga til relet fra samme jordingspunkt som BDboksen og nu går scootern som bare det. Også fått liv i Koso egt målern, der var problemet også jording. Må lage ny -ledning til den sia den gamle er meget tynn og skadet. :)
 
Da er scootern ferdig og testet. Etter jeg fant ut av problemet med BD boksen ble alt av jording lagt til batteriet. Stripset alt av ledninger, ekstra fjærer for å holde pipa til y-pipa, byttet om til B sporet på DRT helixen og montert noen EPI 70 vekter og en gullfjær i primær (usikker på spend men skal sjekke det opp). :)

Etter det var gjort heiv jeg scootern på hengern og dro for å teste. Litt fjusking men når turboen ladda var det ingenting jeg kunne gjøre for å holde fronten nede. 7 psi ish ladda den. Men merkes at jeg ikke er særlig dreven på tuning av fueling. Fikk noen drag der den funka greit, gurgla litt dør turboen begynte å ladde, men etterhvert som jeg skulle prøve å forbedre mappinga tuna jeg meg helt vekk. Fikk det litt bedre etterhvert men ikke i nærheten av bra. Justerte alt tilbake til slik det sto før jeg justerte for mye men ikke helt bra. Må nok bruke litt mer tid imorn og se om ikke jeg får det bedre. ;)

Men uansett, turboen funker og leverer og havarerte ikke motoren så jeg er fornøyd! :D
20180428_170947.jpg
20180428_171003.jpg
20180428_172114.jpg
20180428_180947.jpg
20180428_181100.jpg
 
Sist redigert:
Tok diagnose før jeg kjørte scootern på sommerlagring. Trur problemet med mappinga er at T-MAP sensorn ligger fritt under panseret så det ECUen trur kommer inn i motor og det som faktisk kommer inn blir feil. Pipesensoren sier det begynner å bli magert men trykket og temp på det som "går inn" til motor er rett i forhold til blandinga. Så da må den tenke seg om 8 ganger og skifte religion før den får det halvveis rett og leverer mer bensin på turbotrykk og får sponk. Legger jeg til mer fuel med BD boks så korrigerer den det bort. Før neste sesong skal jeg plassere T-MAP på kaldsia av IC og sveise kjøler til IC.
20180609_200348_001.jpg


Notat til meg selv når jeg skal gjøre den klar for neste vinter, husk å stramme justeringsskrue på sekundær og ny lock tite på den!
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Da har man sånn smått begynt me klargjøring til vintern. I sommer da jeg sku flytte scootern ville den plutselig ikke starte, kobla bort BD boksen og da funka det. Misstenkte dårlig jording nok en gang så har brukt flere timer på å teste de lettest tilgjelelige jordingspunktene for å finne en me uten mye forstyrrelser. Kunne ikke jorde rett til batteriet og om jeg jorda AFR måleren og EGT måleren til andre plasser enn batteriet var det absolutt ingen punkt jeg fant som funka. Så nu står alt av ekstrautstyrt kobla både + og - til batteriet og BD boksen er jorda til batteriholderen. Har også funnet en pladdering som er litt lettere tilgjengelig enn oppå ecu-en. :)
20180901_165337.jpg

Også markert opp hvor T-MAP sensoren skal plasseres. Skal få sveist på en alu-plate for å få spaca den litt ut og for å ha litt mer gods å lage gjenger til den i. Så får vi satse på at ECUen ikke får sponk lenger med sensoren der. :)
20180901_140757.jpg
20180901_155056.jpg

Utover det ser det ut som det kan bli RSI stigbrett og litt grovere dempere på denne, muligens litt mer farger også, mem det tar vi etterhvert. :p Cato ikke sladre! ;)

Nån som har nokka formening som kas spend det er i ei rosa/hvit primærfjær? Har en 180-345 gullfjær i denne nu og innslaget et så sinnsykelig høyt at det er nesten ikke brukbart.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Fått sveist på plate for å feste T-MAP sensor på. Går bare og vente nu på fri og tid til å få det ihop igjen. :D
Screenshot_20180916-165831.png
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere