mest pålitelige "god" scooteren?

ThaHaukjem

Medlem
2 Sep 2013
34
4
Det har seg sånn at jeg skal ha meg ny scooter til vinteren. Jeg trenger hjelp og veiledning til kjøp av ny. Solgte nettopp en 500ss, var veldig fornøyd med den, men nå vil jeg ha noe grommere :)

Det er mye å velge mellom på bruktmarkedet, men hvilke er det som er problem scootere og hvem er ordentlige "god" scootere? Da tenker jeg spesielt på 800 klassen og motor messig, muligens 700 også.

Hvilke erfaringer har dere? :)
 
Du kommer til å få et utall med svar.... :) har hatt f7 cf7 ikke et feil pekk. Ikke på zr800 min heller har inntrykk at motor messing så er det veldig lite tull med de nye AC tvin motorene. Det jeg har erfaring med. Har kompiser som er stor fornøyd med rotax og pol, og noen som forbannet både stempel å veiv..
 
For å trenge det litt ned, er jeg ute etter en scooter til rundt 70k. Helst en halv lang type cf,renegade, etc. Men det spiller ikke så veldig stor rolle bare scooteren er pålitelig og holder uten store problemer :)

Lest mye bra om m/cf 7, men er det samme diamond drive problemet på dem som på 800erne?
 
Nei. Og DD problemet er i mine øyne overdrevet, mange, de fleste kjører problem fritt hvis service blir utført. Har en CF 700 kun kjørt. Har fler kompiser med 800 og det har ikke vært havari på de heller. Er klar over problemet med DD'n men det er som sagt "oppskrytt" etter mitt syn :) men greier du å få tak i en HO innafor budsjett så anbefaler jeg det!
 
En summit/renegade med 600 sdi motoren er bra, 800ho slet med noen ventiler, så skal du ha 800 kjøper du etec.
AC crossfire 700/M7 har suzuki motor og skal være veldig pålitelig, ac kom med revers i 07 og var etter det plaget med et svakt lager i dd, men dette er bare å bytte ut med et sterkere.
 
Ja til mitt bruk blir en 600 litt for puslete :p 800r motoren til Ski Doo? Er det bare lagre i veivene og stempla som må passes på ? eller er det flere ting som ikke er bra med dem?
Jeg egentlig veldig glad i XP chassiet :p
 
Fantastisk å kjøre!! Får man pelle opp og smurt veiva ofte nok er motorene bra.. Eneste ellers er at jeg har en opplevelse av at de er "svakt og sårbart" konstruert... På godt norsk tåler lit lite juling før ting bøyest og revner.... Men det kommer an på bruken :) lapper en del cross maskiner og ALLE må kosestund lit med men av det som jeg har tullet med av det som går på bane er det xp (og polaris 550 shift ,som overhode ikke er konstruert til dette) som rakner mest. Men du skal prøve en CF 800 Ho :) det er mye maskin som kan brukes til det meste
 
Ja tror nok XP chassiet er holdbart nok for meg :) Jeg skal inn i min andre sesong nå hehe. Jeg må være ærlig å si at jeg har dratt noen ac'er ned fra fjellet i vinter. Dårlig førsteinntrykk igrunn, men det var igrunn ikke noe dyrt som gikk dårlig. Jeg får se litt rundt :)
Rmk 800 har jeg lest veldig mye dårlig om, kanskje et dumt spørsmål, men dem kan vel kanskje ikke sammenlignes? :p
 
XP chassiset er milevis foran tilsvarende Arctic Cat chassis i samme pris og årsmodell, hva angår kjøregenskaper på løype. I løssnøen vant ikke XP noen "best-mountain-chassis" priser. 800R motoren er veldig bra, bortsett fra det velkjente veiv-problemet. Den kostnaden må man ta. En Renegade 800R i XP chassis er en suksessfull kombinasjon mtp bruksområdet den er designet for. Det er moro å kjøre hardt etter løypa med XP. :)
 
Rave 800. Okei. Kanskje ikke det mest holdbare men. :) tenker da på motor. Når kom skifte på denne motoren hos lynx ?
 
Det er nok en 800r powertek, gått 350 mil, men hadde kviteringer på service etter hver sesong så jeg slo til ;) må vel regne med en stor service på 5000?
utu3ytu8.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei. Og DD problemet er i mine øyne overdrevet, mange, de fleste kjører problem fritt hvis service blir utført. Har en CF 700 kun kjørt. Har fler kompiser med 800 og det har ikke vært havari på de heller. Er klar over problemet med DD'n men det er som sagt "oppskrytt" etter mitt syn :) men greier du å få tak i en HO innafor budsjett så anbefaler jeg det!

Før du kan påstå at det er et oppskrytt problem, så må du vite hva problemet er. Det er KUN 09-11 modell som har problemet, å det er mest utbredt på M modeller. Jeg har ikke åpnet en M kasse hvor det ikke har vært lager havari. 141 cf har jeg åpnet hvor alt er ok. Lengre tuneller gir mer chassi flex som igjen gir større belastning på lagrer i drivlinja, spesielt i kassa. Du vil vri det til at det ikke er et problem, å det er tull. Jeg kan vise deg en tråd med 1000 innlegg om temaet på sw. Tror ikke en tråd om et oppdiktet problem når 1000inlegg. Hva skal det skrives om når det ikke er et problem.
Beklager til trådstarter som har kjøpt seg en knall maskin. Pps understellet er fantastisk å kjør. Motorhavari har alle før eller siden. Følg råd til de som kjenner til motoren å pakk om veiva før det havarerer så får du et problemfritt skuterhold.

Daltech
 
  • Liker
Reaksjoner: norwegianf7
:) vil si at jeg kan ordne det meste på scooteren selv, men veiv, stempel og alt inni motoren får fagfolk ta seg av :) Noen som veit ca pris på en "5000" km service hos lynx? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Før du kan påstå at det er et oppskrytt problem, så må du vite hva problemet er. Det er KUN 09-11 modell som har problemet, å det er mest utbredt på M modeller. Jeg har ikke åpnet en M kasse hvor det ikke har vært lager havari. 141 cf har jeg åpnet hvor alt er ok. Lengre tuneller gir mer chassi flex som igjen gir større belastning på lagrer i drivlinja, spesielt i kassa. Du vil vri det til at det ikke er et problem, å det er tull. Jeg kan vise deg en tråd med 1000 innlegg om temaet på sw. Tror ikke en tråd om et oppdiktet problem når 1000inlegg. Hva skal det skrives om når det ikke er et problem.
Beklager til trådstarter som har kjøpt seg en knall maskin. Pps understellet er fantastisk å kjør. Motorhavari har alle før eller siden. Følg råd til de som kjenner til motoren å pakk om veiva før det havarerer så får du et problemfritt skuterhold.

Daltech

Enig... Men som folk tror så bare en scooter har sett en DD kasse så havarerer di! :) får være måte på!
 
Hvoran blir lagerer byttet? Blir det montert etter boka? Min erfaring er at 90% av lager som blir byttet blir montert feil på uten at jeg skal påstå det i dette tilfelle. Lagermontering krever faktisk litt stæsj som ikke finnes i alle garasjer. Hvis lageret er montert riktig kan det kanskje være verdt å prøve en N9 variant som tåler større turtall.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
 
Det er verken feilmontasje, eller turtall som tar dette lageret. Det er aksial belastningen som knekker lageret. Derfor de fleste bytter ut dette med et vinkel kontakt lager som er 2 spors for og klare å ta opp aksial belastningen.
 
Hvor kommer den aksiale belastningen i fra?

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
 
Forskjellig bredde på tunell fra fabrikk f.eks. Det er et særs problem at det skjer å ikke skjer. Det gjør at du aldri kan vite om din maskin har et problem.
Gud vet hvor mange slike lager vi har solgt, men det er mange. Så kan du tenke at vi kanskje har solgt til 5% av alle lager som er skiftet. Så har alle forhandlere rundt om skiftet resten.

Daltech
 
Ja ikke sant. Jeg bytter noen hundre lager i året og har utstyr til å gjøre det og det er et par ting jeg ser som går igjen som tar livet av et lager. Nr en i mitt tilfelle er nok for liten (dynamisk)belastning og nr to er feil montering, veldig sjelden mangel på smøring. Jeg kan ikke skjønne at aksial belastning kan komme fra drivakselen på en snøscooter.
Hvilken pasning er det på akselen som lageret sitter på? Kan det slippes på ved korrekt oppvarming?

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ja ikke sant. Jeg bytter noen hundre lager i året og har utstyr til å gjøre det og det er et par ting jeg ser som går igjen som tar livet av et lager. Nr en i mitt tilfelle er nok for liten (dynamisk)belastning og nr to er feil montering, veldig sjelden mangel på smøring. Jeg kan ikke skjønne at aksial belastning kan komme fra drivakselen på en snøscooter.
Hvilken pasning er det på akselen som lageret sitter på? Kan det slippes på ved korrekt oppvarming?

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

At du ikke skjønner at det er aksial krefter i drivakslingen kan ikke jeg noe for.
Lageret på bilde tok jeg av akslingen for hånd uten tæsj. I de fleste tilfeller må man ha tæsj for å løsne det.
Om dette temaet intereserer deg, så anbefaler jeg deg å lese info tråd om diamond drive før du jobber videre med teori knusing.

Daltech