ARCTIC CAT M8000 turbo

TurboTuri

Medlem
2 Jan 2019
19
1
ALTA
Noen som har brukt pcv på bd tial kittet?
Trenger assistanse med å mappe den da jeg er nokså ny innenfor dette, vet at skuteren går får magert da den liggi på 13afr på fullgass, men problemet er også at jeg ikke får den over 7000rpm, da gurgler den bare
Noen tips til å kjøre inn dette, eller må jeg rett å slett kjøre med pcn i handa?

5 psi og orginal topp
 
Hallo, har powercommander på den med bd trial kit, gurgler ikke, får for lite bensin, fullgass ligger den på 13 som tilsier for lite bensin
Sliter også med å få den opp til topdrag
 
Sånn er den mappet for øyeblikket
 

Vedlegg

  • 436D817C-C2B1-450D-A30E-895FB489D968.jpeg
    436D817C-C2B1-450D-A30E-895FB489D968.jpeg
    240,6 KB · Sett: 109
Kan bli lurt av af innstrumentet, når den blir feitere enn 9,5-10 begynner d å stige på visning.
 
Tipper du går for feit. Prøv å friskluftskalibrert afr måleren og begynn å magre ut litt og litt. Er ikke magert med 13 i afr. Ved 14 afr har du fullstendig forbrenning av bensin Har du høyere tall enn det går den magert. 12-14 er der du vil ligge. Helst litt feitere enn 14 da det blir veldig varmt da.
 
Tipper du går for feit. Prøv å friskluftskalibrert afr måleren og begynn å magre ut litt og litt. Er ikke magert med 13 i afr. Ved 14 afr har du fullstendig forbrenning av bensin Har du høyere tall enn det går den magert. 12-14 er der du vil ligge. Helst litt feitere enn 14 da det blir veldig varmt da.


13 i afr på full load med en 2t turbo er veldig magert.
12-14 i afr er et hav i forskjell fra den ene enden til den andre på en trimmet 2t motor.

Når denne ikke får fullt turtall, så blir lamda verdien verdiløs, da den ikke forteller oss noe om hvordan denne er justert på full last. Jeg tipper denne er så mager at ecu kutter tenning pga tenningsbank,eller at den kutter tenning pga feil signal fra banke sensor.
Se om det ligger noe mot motoren, som f.eks en brakett eller lignene. Banke sensor kan plukke opp støy fra greier som ligger mot motoren, som ikke skal være der. Sjekk at ikke eksos anlegget ligger mot en plugghette f.eks etc.
 
Ligger idag slik på mapping, da jeg plagdes med at den fikk for mye bensin.
Hvis jeg står helt i ro, å gir full gass, så henger den seg på 7000 rpm, 5psi i ladetrykk ( max ladetrykk )
den kan henge der en stund før den plutselig kommer seg over å går på fullgass.
Går noe magert på fullgass, 12.3 i afr, så har prøvd å øke opp en del på fullgass med trykk.
 

Vedlegg

  • Powercommander.png
    Powercommander.png
    207,7 KB · Sett: 66
Alt over 9000rpm kan du slette vekk. Det trenger du ikke. på 4,78 psi og 6750 rpm har du bare 5% ekstra fuel. Dette er mest sannsynlig alt for iite.

I pcv software har du en funksjon som heter "trace cell" eller noe lignende. Om du har PC tilkoblet når motoren står å går, så vil programmet markere den cellen som er aktiv. Da vil du kunne se om skaleringen din av map sensoren er riktig. Hvis du tar map sensor ut av røret den er montert i, og henger den i friluft, så skal programmet markere cellen for det turtallet du har og det trykket du har. Om du er satt opp for barG, altså atmosfærisk null, så skal du ha rundt 0 psi i trykk. Om det er satt opp barA, altså absolutt trykk, så skal du lese av atmosfærisk trykk, typ 14-15 psi.
 
Takker for svar, har tatt trace cell, å havner nøyaktig fra 6500 til 7250 hvergang jeg gir på fra 0 gass til full gass. da viser den på 4,78 psi
har hatt pc på fanget å kjørt på fjelle å den stopper der, gjentar dette er kun hvis jeg starter på 0 gass å gir fullgass, har jeg 5000 omdreining i litt fart å gir full gass så øker den rett opp til 8250.
Har ganske sikker på at det er BarG da ladetrykk står på 0 når jeg starter skuteren å den står på tomgang.
har også avogtil feilkode ECU 12 når jeg har tynt den en godstund, så begynner å mistenke at den muligens tenner feil på dette turtallet.
Legger ved fil av : tenning, bensin ( pressure ) og bensin ( throttle )
Er helt ny til dette så må lære den tonge veien.
Har også prøvd å øke bensin tilførsel med både 10 og 15 % på turtall, følte ikke at det gjor noe endring, mulig jeg må øke mer ?
 

Vedlegg

  • Fuel pressure.png
    Fuel pressure.png
    174,5 KB · Sett: 57
  • Fuel trottle.png
    Fuel trottle.png
    166,1 KB · Sett: 58
  • Tenning.png
    Tenning.png
    166,9 KB · Sett: 53
Ellers ligger AF måler greit rundt om på registeret, fullgass går den litt magert så har økt med 5% der nå.
 
Følger opp denne tråden.
Har bygd om til boondocker boks nå, å det fungerer optimalt.
Har kun å bytte giring da det er montert 22-49 giring som jeg synes er litt for tung girt
Ellers blir det montert lav komp topp og økt trykket opp til 10 psi
 
Om du har 2012-2015 mod så kjørte vi 21/49 giring, cpc it 80 vekter (9-10psi). Cpc 38graders helix evt 40. Dette fungerte bra på den tiden med variert teknisk kjøring :)
 
Følger opp denne tråden.
Har bygd om til boondocker boks nå, å det fungerer optimalt.
Har kun å bytte giring da det er montert 22-49 giring som jeg synes er litt for tung girt
Ellers blir det montert lav komp topp og økt trykket opp til 10 psi

Om du vil selge powercommander, så send meg en PM.
 
Har solgt det desverre :/
Endret giring 21-49 fjernet intercooler, lader 10 psi, noen meninger om dumpventil? Tenker at den slipper trossalt ut all ladetrykk?
 
Har solgt det desverre :/
Endret giring 21-49 fjernet intercooler, lader 10 psi, noen meninger om dumpventil? Tenker at den slipper trossalt ut all ladetrykk?

Går helt fint å kjøre uten dump. Eneste grunn til å ha dump må enten være lyden eller få biiiitte litt mer respons ved av/på gass kjøring. Altså at du får boost noen rpm tidligere, men helt ærlig har jeg mine tvil på at du i det hele tatt legger merke til det på en såpass liten turbo.
 
Enn uten intercooler? Frykter at reedsan kan ta kveld pga varme,
Kan jeg fortsette på 10 psi eller må jeg senke?
Er litt for glad i gass respons så håpe e jo = minst mulig lagg men god effekt
 
En dumpvemtil gjør ingenting med levetia på reedsan. Og turbolægg blir du å ha like mye av med og uten dump. Kompressorhjule i turboen spinn med opp mot 150000 rpm under boost og når du slipper gassen vil rpm begynne å synke. Når gasspjeld stenger vil det trykket som bygges opp før turboen har spunnet seg ned gå letteste utvei, som blir igjennom turboen. Såkalt kompressorsurge på fagspråk. Dette er det som lager den klassiske stutututu lyden og er ikke skadelig for turboen. Rpm på turboen vil synke en anelse med enn om du hadde dump, men på akkurat en snøscooter med relativt liten turbo merker du like til det. Fordelen ser man mer i ræserbila med 1000 hk og turbolagg du må ha kalender for å ta tia på.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
"Bedre" gassrespons uten intercooler, dette er fordi med intercooler så må du fylle motoren med mye mer luft. Mye finere lyd med dumpventil en at turboen skal bremses av lufta og lage den stututu lyden :D
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Vell og merke blir d plass til mindre luft da intercooler kjøler ned lufta en god del, spørs kor mye på effekten det vil utgjøre