LYNX Lynx Turbo Touring

hagalien

Team svart-røyk
Da var det tid for nytt prosjekt på gården. Denne gang går vi for turbo og innsprøytning på en gammel touring.

Planen for denne er å bruke det vi har liggende for å turbomate den gamle 800 non ho'en.
Turbo, rør, slanger og div hadde jeg til overs fra 240 dieseln. En kollega hadde liggende Microsquirt V3, throttle body fra 800 etec, lengere belte, pluss myye mer. Han skal ha mye av æren for dette prosjektet her!
Jeg fikk også tak i noen boyesen reed vi tenker å bruke.

Vi begynte med å plukke opp motoren for å se tilstanden på denne. Motoren er den orginale som sto i scooteren fra den var ny med 3800km på telleren.
Veiv og lager var grei, så vi tok ei lett porting før vi monterte i hop med ei ekstra bunnpankning (vi får se hvordan dette blir å funke).

Klikk på bildene for stor størrelse!

89833599_230664518107310_2078141671589019648_n.jpg

89573244_2813064852105718_5443018131599523840_n.jpg

IMG_20200310_212954.jpg

IMG_20200310_212950.jpg

88397692_551020132183286_1972858996528250880_n.jpg

89512959_503417847215537_3550944042525130752_n.jpg

IMG_20200310_212934.jpg


Lagde også et deksel forran tetteringen så ikke den skal poppe ut.

IMG_20200329_143102.jpg


Her er noen bilder av feste og oljetank til turbo. Oljepumpe er skrudd fast i oljetanken.

IMG_20200329_113647.jpg

IMG_20200329_113655.jpg

IMG_20200329_113746.jpg

IMG_20200329_113749.jpg

IMG_20200329_113757.jpg

IMG_20200329_115424.jpg

IMG_20200329_121136.jpg

IMG_20200329_121140.jpg

IMG_20200329_143040.jpg

IMG_20200329_143046.jpg


Også noen diverse av scootern.

IMG_20200329_142938.jpg

IMG_20200329_142958.jpg

IMG_20200329_143000.jpg

IMG_20200329_143006.jpg

IMG_20200329_143019.jpg

IMG_20200329_143026.jpg
 

Vedlegg

  • IMG_20200329_143044.jpg
    IMG_20200329_143044.jpg
    184,7 KB · Sett: 110
Sist redigert:
I dag begynte vi med tilpassing av innsug og throttle bodies. For å så plass fant vi ut at d "letteste" ble å snu de oppned, så ikke styrestammen blir i veien for tps. Mihka på Tuning og Service as modda TB så gasswiren sku passe.
Selv sveiva jeg i gang den gamle tiggen på huset. Har ikke tigga alu før, så dette var nytt. Med litt trening blir det bra det her
Tidligere i uka bytta vi også aksling fra sporkile til ski doo splines på en team variator Mihka hadde liggende. Gikk bra det når vi fant ut at akslingen var gjenget inn, å ikke bare pressa
IMG_20200402_190320.jpg
IMG_20200402_190322.jpg
IMG_20200402_190504.jpg
IMG_20200402_204519.jpg
IMG_20200402_174757.jpg
IMG_20200402_204449.jpg
IMG_20200402_175043.jpg
IMG_20200402_204446.jpg
IMG_20200402_202624.jpg
IMG_20200402_175032.jpg
IMG_20200402_202626.jpg
IMG_20200402_175035.jpg
IMG_20200402_202627.jpg
IMG_20200402_175039.jpg
 
Forlenga innsuga i dag så man får klemt til med slangeklemmer skikkelig. Det blir ikke pent, men tig sveisinga bynne å komme seg.
Dreide dysefester å borra hull i innsugene også, men det gikk til h... når jeg sku sveise de på. Ting ble for varmt og alt for tykk fylltråd. Skal se etter noe tynnere før jeg begynner med det igjen ??
Tok for moro skyld å laga HTP Racing justerbare vekter i dag. Ingen store forventninger, men verdt et forsøk ??
IMG_20200407_190716.jpg
IMG_20200407_190719.jpg
IMG_20200407_190721.jpg
IMG_20200407_190732.jpg
IMG_20200407_131913.jpg
IMG_20200407_131915.jpg
IMG_20200407_131917.jpg
IMG_20200407_130643.jpg
IMG_20200407_130645.jpg
IMG_20200407_131908.jpg
IMG_20200407_192158.jpg
IMG_20200407_192153.jpg
 
Di vekt armene så skumle ut? har hadd slikt havari hvor jeg ble et sidedeksel fattigere, rullene så jeg aldri igjenn??
 
Sveisa dysefester i dag, å det ble med knall og fall. Fikk borra opp så dysa gikk i, men får se om jeg lager nytt eller ikke.

Hvis noen har liggende 4-bolt helix og fjærer til team sekunder er jeg interessert i alt! Gi beskjed ??
IMG_20200408_061656.jpg
IMG_20200408_061650.jpg
IMG_20200408_061652.jpg
IMG_20200402_204446.jpg
 
Ikke sikker enda. Har en helix vi skal prøve, men mangler fjær. Hvilke fjærer har du? ?

Har 160-240 og tur jeg har en stk 140-200 også men sistnevntes på dobbeltsjekkes hva fjærspendet er. Har også en helix med rak 42 og rak 44 spor som ikke brukes. Helt ny :)
 
Fått i hop trykkboksen i dag. Ble fornøyd med den, Lett å montere og demontere ?
Dysefestene trenger noe jobb enda.
Ikke så alt for lenge til jeg kan begynne å koble microsquirt ?
Er også på tur et par sekundærfjærer i posten, takk til MHP for det ?

Hvordan tungsten bruker dere til alu? Her har jeg brukt 2,4mm grå på 3mm alu, 92amp, 130hz, balanse på 70. Sikler litt etter en fotpedal, men prisen var jo sinnsyk på dem...



IMG_20200411_150012.jpg
IMG_20200411_152125.jpg
IMG_20200411_150036.jpg
IMG_20200411_150042.jpg
IMG_20200411_150058.jpg
IMG_20200411_152121.jpg
IMG_20200411_150023.jpg
IMG_20200411_150026.jpg
IMG_20200411_152129.jpg
 
Sist redigert:
92A høres lite ut på såpass tykk alu. 2,4mm thorium burde funke knall. Fotpedal er gull!
 
Thorium er rød men jeg mente ren wolfram(grønn) eller lanthanium(blå). Tror jeg brukte det til alt.
 
  • Liker
Reaksjoner: hagalien
Lita økt på tampen av påska i år.
Fikk laga feste til fuel rail. Gjorde det enkelt med flatjern av alu fra to av skruene til reedventilene.

Vi hadde en våt drøm om å dreie gjenger som den originale korka til oljetanken passer på. Brukte litt tid i dag på finne ut av dreiebenken, men fikk ikke matehastigheten opp nok til større gjengepitch. Mulig jeg må endre på giringen på benken? Ikke sikker der enda. Hvis noen har gjort dette før tar jeg i mot tips ?

IMG_20200413_112917.jpg
IMG_20200413_112923.jpg
 

Vedlegg

  • IMG_20200413_112931.jpg
    IMG_20200413_112931.jpg
    192,1 KB · Sett: 116
Liten oppdatering!

Trykkboks og trykkrøret begynner å ta form nå etter ei økt i dag. Sveisa på et 3" bend fra biltema som går over til 2.5" trykkrør.
Dreide også et rørstykke til ebay dumpventilen å sveisa i boksen ?

Trykkrøret passa tilogmed med den originale oljetanken ?

Neste på lista er å lage Reed spacere hvis jeg ikke finner noen som har det liggende.
Etter det er det fuel system, vakuum/trykkslanger, eksos wrap og flytte batteri bak i bagasjeboksen.

God hælg folkens! ??
IMG_20200418_111455.jpg
IMG_20200418_111509.jpg
IMG_20200418_134438.jpg
IMG_20200418_134416.jpg
IMG_20200418_115157.jpg
IMG_20200418_134449.jpg
IMG_20200418_111512.jpg
IMG_20200418_134443.jpg
IMG_20200418_134407.jpg
IMG_20200418_134403.jpg
IMG_20200418_135017.jpg
IMG_20200418_134413.jpg
IMG_20200418_133113.jpg
IMG_20200418_134957.jpg
IMG_20200418_133108.jpg
IMG_20200418_134952.jpg
IMG_20200418_133125.jpg
IMG_20200418_135013.jpg
IMG_20200418_133119.jpg
IMG_20200418_135002.jpg
 
Gøy å følge denne tråden! Setter pris på gode bilder mm :)
 
Tok et par timer i dag til å se over å finne ut hva som gjenstår nå.
Skrudde ut turbo med oljetank og feste alt i ett, kun 4 bolter så er alt ute! Fornøyd med det ?
Tok ut pipa, trykkrøra og boks, spjeld og oljetank.
Reedene passet ikke inn i sylinderen, så funderte på om jeg skulle "porte" plass, eller lage spacer. Endte opp på 3mm alu spacer.
Fikk gjort ferdig en i dag ?
Tok også å sjekka dreving, som var 22 - 43. Blir sikkert bra det ?
IMG_20200419_103510.jpg
IMG_20200419_102520.jpg
IMG_20200419_105452.jpg
IMG_20200419_104654.jpg
IMG_20200419_092742.jpg
IMG_20200419_092734.jpg
IMG_20200419_110340.jpg
IMG_20200419_105507.jpg
IMG_20200419_110352.jpg
IMG_20200419_110348.jpg
 
Takk for at du deler bilder fra prosjektet :)