Lynx boondocker 3700 vs Summit vs freeride (2013-14)

Bruker97

Medlem
12 Apr 2012
5
1
mo i rana
Vurderer å kjøpe en av disse typene, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. Noen positive/negative erfaringer? Hvilke er bra og dårlig på forskjellige områder?

på forhånd takk:)
 

Vedlegg

  • E6F56616-EEC9-4FC1-B99B-D172F5839A77.jpeg
    E6F56616-EEC9-4FC1-B99B-D172F5839A77.jpeg
    53,3 KB · Sett: 3
  • 508F8F7A-054F-4F1C-BADE-65A010126C2E.jpeg
    508F8F7A-054F-4F1C-BADE-65A010126C2E.jpeg
    37,3 KB · Sett: 3
  • 14EF7B90-D1F2-44CB-9D50-C6566AE4DE8F.jpeg
    14EF7B90-D1F2-44CB-9D50-C6566AE4DE8F.jpeg
    87,8 KB · Sett: 3

Reimkiller'n

Moderator. BRP G4 pilot
Medlem av ledelsen
29 Jan 2008
5.409
4.865
Stor-Trøndelag
I utgangspunktet temmelig jevngode og like maskiner. Kortversjonen er vel at Lynx er best på løype, og ski-doo best i løssnø. Summit er i utgangspunktet en renspikket løssnø maskin, men med XM chaisse kan du kjøre mange mil på løype uten at det blir særlig slitsomt til tross for smal forstilling(har selv kjørt summit siden i 12/13, og en god del på løype), T-motion og høye kammer på beltet. Dog er isrivere et must på løype, uansett hvem av disse. Freeride er scooter'n for den som vil ha i "pose og sekk", gode løsnøegenskaper, godt demper oppsett og fungerer vel så fint på løype som summit. Boondocker er også en scooter som dekker et rimelig bredt spekter når det kommer til snøscooter. PPS boggie gjør at dette sannsynligvis er den beste av disse 3 på løype, men da kanskje den minst gode i løssnø. Har prøvekjørt Lynx og ski-doo side by side flere ganger ifm modellpresentasjon på Grotli høyfjellshotell, og har endt opp med å mene at Lynx er et par hakk tyngre å kjøre off-pist enn ski-doo på parallelle modeller. Uansett er alle 3 meget gode maskiner til det meste, tenker at du må la magen bestemme... 😉 Men, se på flere maskiner, og ta en som er vedlikeholdt og servet. Altså, en godt vedlikeholdt og servet maskin med noen km extra, er bedre enn en sarvet maskin med få km i min verden..

Lykke til!
 

Bruker97

Medlem
12 Apr 2012
5
1
mo i rana
I utgangspunktet temmelig jevngode og like maskiner. Kortversjonen er vel at Lynx er best på løype, og ski-doo best i løssnø. Summit er i utgangspunktet en renspikket løssnø maskin, men med XM chaisse kan du kjøre mange mil på løype uten at det blir særlig slitsomt til tross for smal forstilling(har selv kjørt summit siden i 12/13, og en god del på løype), T-motion og høye kammer på beltet. Dog er isrivere et must på løype, uansett hvem av disse. Freeride er scooter'n for den som vil ha i "pose og sekk", gode løsnøegenskaper, godt demper oppsett og fungerer vel så fint på løype som summit. Boondocker er også en scooter som dekker et rimelig bredt spekter når det kommer til snøscooter. PPS boggie gjør at dette sannsynligvis er den beste av disse 3 på løype, men da kanskje den minst gode i løssnø. Har prøvekjørt Lynx og ski-doo side by side flere ganger ifm modellpresentasjon på Grotli høyfjellshotell, og har endt opp med å mene at Lynx er et par hakk tyngre å kjøre off-pist enn ski-doo på parallelle modeller. Uansett er alle 3 meget gode maskiner til det meste, tenker at du må la magen bestemme... 😉 Men, se på flere maskiner, og ta en som er vedlikeholdt og servet. Altså, en godt vedlikeholdt og servet maskin med noen km extra, er bedre enn en sarvet maskin med få km i min verden..

Lykke til!
Takk for utfyllende svar:)
 

Bruker97

Medlem
12 Apr 2012
5
1
mo i rana
Har funnet meg en skidoo summit 800 154
13 modell. Den har gått 7000 km , er det sånn at disse holder lenge med godt vedlikehold eller burde man styre unna når den har gått såpass langt. Kan legge til at den koster rett i underkant av 60 000 og er så og si strøken kosmetisk

Er dette noe å satse på?
 

t-trim

Moderator
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
8 Des 2006
1.830
623
Lavangen
Du får sammenligne det med hva annet som finnes. Har sett 2015 som er solgt for 60000.
 

Reimkiller'n

Moderator. BRP G4 pilot
Medlem av ledelsen
29 Jan 2008
5.409
4.865
Stor-Trøndelag
Har funnet meg en skidoo summit 800 154
13 modell. Den har gått 7000 km , er det sånn at disse holder lenge med godt vedlikehold eller burde man styre unna når den har gått såpass langt. Kan legge til at den koster rett i underkant av 60 000 og er så og si strøken kosmetisk

Er dette noe å satse på?
De kan gå mange 1000km mer enn det, men da bør/må reedventiler i innsuget være byttet/eller byttes omgående. Disse morkner opp etterhvert, og membranplatene på disse blir slitte etter såpass mange km.

Hva er budsjettet om jeg tør spørre? :) Jeg solgte min summit 850 165" for 80.000,- her rett før jul, 5886km, godt med ekstrautstyr og i god stand..
 

Bruker97

Medlem
12 Apr 2012
5
1
mo i rana
De kan gå mange 1000km mer enn det, men da bør/må reedventiler i innsuget være byttet/eller byttes omgående. Disse morkner opp etterhvert, og membranplatene på disse blir slitte etter såpass mange km.

Hva er budsjettet om jeg tør spørre? :) Jeg solgte min summit 850 165" for 80.000,- her rett før jul, 5886km, godt med ekstrautstyr og i god stand..
Budsjettet ligger på maks 60 000, har sett flere like modeller med lik km stand som ligger ute for 65-70 tusen
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n