Lynx Adventure/Commander, 600 SDI/E-tec eller 1200 4-tec

Granheim

Medlem
31 Okt 2020
32
3
Ål i Hallingdal
  • Førstegangs kjøper
  • Kun noen få timer på scooter
  • Trenger en arbeidsmaskin som samtidig gir litt glede å kjøre
  • Mest utenfor løype
  • må kunne trekke slede og være to på scooteren
  • Driftssikkerhet er helt klart viktig. Skrur ikke selv, og vil ikke bli stående langt oppe på fjellet
Har landa på Lynx Adventure/Commander (ikke helt skjønt forskjellen på disse). Ser alternativene 600 og 800 SDI/E-tec, og 1200 4-takt.
Noen som har bruker erfaring og/eller tips/råd til hva jeg bør velge og hvorfor?
Prismessig er vi i området 50-80.

Lurer også på, om jeg skulle velge noe under 50, hva som kan være et alternativ til denne og som fyller kriteriene.
 
Har du vurdert Lynx Ranger? Ikke bredbelter, men etter min mening en veldig fin allround maskin som kan brukes til det aller meste. Fåes jo også med 59mm kammer på beltet. Finnes med 3 motoralternativer, men du bør gå for enten E-tec600 eller 900ACE.
 
Har sett at det finnes en modell som heter Yeti og en som heter Ranger 49/59/69, men ikke vurdert noen av dem. Forstått det slik at jeg bør kjøpe med 50 cm beltebredde. De har vel heller ikke de doble setene?
 
Har sett at det finnes en modell som heter Yeti og en som heter Ranger 49/59/69, men ikke vurdert noen av dem. Forstått det slik at jeg bør kjøpe med 50 cm beltebredde. De har vel heller ikke de doble setene?
Som nevnt, om du MÅ ha 50cm belte, så er Ranger utelukket. Dobbeltsal er å få til alle modeller hos BRP, i flere varianter.


Bare som eksempler.
 
Ranger er ikke utelukket pga krav om 50cm belte, det er 50cm belte på 59 Ranger og 60cm belte på 69 Ranger..
49 Ranger har derimot 40cm belte som også er litt bredere enn de vanlige 15" (38cm)
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Jeg aner ikke om jeg må ha 50 cm belte, det er bare slik jeg har forstått det fra andre. Som nevnt er det mest kjøring utenfor løype, og det kan være med både passasjer og slede. Men jeg må helst ha en scooter nærmere 50 enn 100. Over 100 er uaktuelt.
 
Det er en no brainer. Kjøp enten Lynx Commander eller Ski-Doo Expedition(ikke Sport).
Setter du lavt støynivå og vibrasjonsfri gange velger du 900 ACE(4-takter). Setter du lavere vekt og mer futt, velger du 600 e-tec(to takter med direkte innsprøytning akkurat som Evinrude påhengsmotorer). Begge to tåler maaaaaange km så finner du en med bare et par tusen km har du scooter lenge. Forbruket er det samme på de to.
Ski-Doo har alltid vært hakket bedre i løssnø enn Lynx men Lynx er nok hakket bedre i kuperte løyper.
Lynx er nok også en smule enklere å skru på...selv om de er veldig lik velger oftest enklere/bedre løsninger på Lynx som gjør at det er litt lettere å demontere vanlige ting.
 
  • Liker
Reaksjoner: Granheim
Noen som kan fortelle om forskjellen mellom Adventure og Commander, og evt om forskjellen mellom 1200 og 900 Ace?
Bør man kjøpe GT utgaven eller ikke?
 
1200 4-tec har 120hk, de fleste vil si at den er underratet og er nærmere 135hk sammenlignet med en 2-takter. Den går ganske mye bedre enn 900 ACE og er en ganske mye mer holdbar motor(mtp trimming, den tåler mange dobbelt hk). Designen stammer fra da BRP samarbeidet med Petronas MotoGP team og er derfor designet av Petronas men bygd av Rotax. Det er blitt spekulert i om BRP måtte betale en for høy royalty til Petronas og derfor kom med 900ACE. Designmessig er den nærmest lagd for racing. En utrolig flott motor som egentlig fikk ufortjent lite oppmerksomhet og antatt å være "tung" takket være tanks som Nytro og RX1. Renegade med 1200 motor er en kjøremaskin av dimensjoner og klarer seg meget bra sammen med en 800 e-tec utenfor løypene.
1200 4-tec veier noe mer enn 900ACE og er fysisk noe større men mye er lagd av magnesium så forskjellen er ikke så stor.

GT er touring utgave med varme i seter og remote justering av fjær på understell. Adventure LX er mer touring enn feks Commander og mer tenkt å være noe rimeligere for de som bare skal kjøre to til fjells. Den kom med 600 ACE og i smalbelte chassis(REX).
 
  • Liker
Reaksjoner: Granheim
Tusen takk for god innføring Smaug1. Da blir det 1200 4-tec. Adventure eller Commander, GT eller ikke blir litt mer etter hva som er tilgjengelig. Har kikka noen måneder nå så begynner å bli kjøpeklar.
 
Hei @Granheim
Hva ble det på deg? 1200?
Kom gjerne med tilbakemelding på hva du kjøpte og fordeler/ulemper
 
Interessert jeg også! Erfaringer utenfor løypa med 1200’n, hvor enkel å kjøre osv
 
Sist redigert:
1200 er en nydelig motor og jeg mener å huske at den veier 35kg mer enn en 800 etec. Høres ikke voldsomt ut men det utgjør litt likevel ødelegger det ikke kjøreegenskapene, kanskje tvert i mot gir det følelsen av veldig god skikontakt. Selve scooteren gir inntrykk av å være mer buss med den motoren men la deg ikke lure, med rett teknikk dra man de lett over på siden.