Lynx 49 ranger 2020

ranger800

Medlem
26 Feb 2008
181
48
Troms
Lynx_MY20_49_Ranger_PRO_600R_E_110319114516.jpg

Hei.
Noen som har kjøpt denne? Vurderer en slik da med 4100 lengde og helst 600 R etec motoren.
Erfaringer og innspill ønskes
Noe ekstrautstyr som er ett "must"?
Mvh
 
Kjører en 18 mod på jobb og er ikkje fornøyd, nervøs på styringen, mye skiløft, side deksel som åpner seg selv, forstilling som bøyes alt for lett og plages med at tyveri sikringen ikkje godkjennes/står å piper.
 
  • Liker
Reaksjoner: ranger800
Den anses vel for å være litt veltepetter blant de jeg kjenner ihvertfall..
Rett og slett mer vinglete enn mange andre turscootere.
2018-modellen kan vel ikke sammenlignes med denne siden det er nytt chassi fra 2019 etter hva jeg har forstått.

Kan vel på mange måter sammenlignes med Expedition Sport hvis man ser bort fra motoralternativene.

Når det er sagt, mange liker scooteren veldig godt og er veldig fornøyd. (Det er da 2019-modeller jeg kjenner til)
 
Ok takker mye for all feedback.

Jeg har lest meg til att det kom flere nye ting som understell og 600 R i 2020? Det var denne seneste som er aktuell.

Menn valget er ikke tatt enda såe...

Mvh
 
Om understellet ble endret fra 2020 vet jeg ikke, jeg vet bare at det kom nytt chassi i 2019.
Verdt å ha med av utstyr:
-Gode isrivere (tunnellmonterte isrivere med utskiftbare tupper har jeg på mine Ski-Doo-scootere, er veldig fornøyd med de)
-Ekstra fjernlys (montert oppe på hver sin side)
-Utvidet hanskerom, eventuelt med GPS-feste på.
-LinQ bensinkanne er det mange (inkl. meg) som er glad i.

Noe man bør unngå: Ekstralys montert på panser. Totalt ubrukelig siden det bare lyser opp ekstremt rett foran scooteren.
 
  • Liker
Reaksjoner: ranger800
I år(2020) har de fått Easyride understellet med den ekstreme vippen bak, akkurat som Commander fikk i 2019. Vippen står oppe i revers og i ro og legger seg ned ved kjøring....skeptisk.
Ranger 49 er ingen turmaskin, det er en (litt)ekstrem arbeidsscooter for de dype finske skoger. De var mer turmaskin før men har nok tatt en annen retning etter de kom i Radien chassiset. Kanskje mer en Boondocker med høy vindskjerm, bagasjeramme og dobbelsal....ish.
Personlig tror jeg Lynx har skutt utenfor mål med denne. De fylte bedre ut rollen før som en tusenkunstner, nå er den blitt litt for ekstrem. De må kjøres, jobbes med. Sjåføren må være aktiv. Å bare sitte der å cruise og peke skiene dit man vil kjøre, går ikke. Er man derimot på hugget, går de overalt.
600R motoren er glimrende. Lite vibrasjoner, går meget godt men kanskje blitt litt tørstere?
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og ranger800
Å dær kom det mye god innputt.
Så du mener denne vil ikke duge til slådden/skispor settereren. Menn være bedre på leik å morro?
Er ute etter en scooter som duger til jobb og litt leik.
Kjører til sammenligning Titan idag
 
Titanen er bedre til skispor/slådd, ingen tvil om det. Ranger anno 2020 er ikke udugelig men Titan er bedre. Commander er også bedre enn Ranger til sånne oppgaver pga tyngde og lavgir. Greit å ha litt egenvekt når det skal draes tungt.
Om du blir fornøyd er litt vanskelig å si. De er litt veltepetter hvis du forventer å bare skal kunne sitte på scooteren å kjøre og kanskje er litt uerfaren. Før kjørte de mer seg selv, nå er det blitt en mer bajas maskin. Litt synd egentlig fordi de har både Boondocker og X-terrain til det.
 
Ok. Joda er vel egentlig en god bajas og har god erfaring med både lek og arbeid
De siste årene har jeg hatt en Mountain og en arbeidsskuter.

Titan er jo absolutt dugende til litt leik menn heller ingen prormk

Blir vel ny Titan menn hadde vært gøy å prøve noe annet. Som gjerne var litt mere "leken"
 
Har en 19 mod 49 ranger med 600r motoren, før det hadde jeg en 13 mod 49 med etec. Den har utvilsomt tatt et steg nærmere Boondocker, og har mistet litt av touring og arbeidscooteren underveis. Du må definitivt være mer obs når du kjører denne kontra de forrige generasjonene av 49 ranger. Du må bruke kroppen og gassen mer aktivt. Litt mer veltepetter enn de forrige modellene og som noen nevnte, mer skiløft. Forrige vinter var ikke noen stor snøvinter i Midt-Norge, men det lille jeg fikk prøvd i dypsnø var meget bra, her har den blitt mye bedre, så håper å få prøvd den mer i dette elementet i vinter. 600r er utrolig responsiv og føles som en større motor enn den er.
Det største minuset er at den ikke håndterer slede like godt som før, den blir lett fram selv med en middels tung slede. Selv når jeg justerer demperne slik at de bør være. Alt i alt er det blitt en bedre dypsnømaskin og noe dårligere arbeidsmaskin.

Det er mulig det nye easy ride understellet på 2020 modellene har endret på disse egenskapene.

Som tilbehør ville jeg valgt ekstralysene og isrivere. Det lukter svidd tvert føret blir litt hardt, det var aldri noe problem på gammelscootern. Kjørte 4 sesonger og sleidene var som ny da jeg byttet den inn.
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1 og ranger800
Her ruller det på med erfaringer tusenhjertelig!
Noen her med 2020 boggie som kan si noe om hvordan styringen blir ved mye last bak? Er avhengig av god styring med tung slede bak
 
Det er kommet lås til vippen på easyride som tilbehør. Det hadde jeg fått satt på tvert hvis jeg skulle dra slede.
Utstyr som jeg liker veldig godt er justerbar styreforhøyer. Veksler mye på å stå å sitte og da er det fint å ha styret i riktig høyde uansett stilling. LED fjernlys er digg. Ellers er jeg veldig fan av linq tilbehøret så jeg hadde nok heller fått satt på linq fester og fjernet den bøyla bak.
 
  • Liker
Reaksjoner: ranger800
Har vært vitne til at en 2019 49 ranger ble brukt til Side hilling, boondocking og rettogslett svinkjøring (fikk desverre ikke prøve), Og er absolutt en knall skuter til å leke med og får seg utrolig godt fram. Til arbeid er jeg ikke så sikker. Men å finne en perfekt balanse på arbeid/lek er noe man skal se lenge etter. Titan har fått utrolig mye skryt, samme med Expediton xtreme. Men til syvende og sist er det ditt valg. Jeg vet at neste skuter jeg skal ha blir en 49 ranger.
 
  • Liker
Reaksjoner: ranger800
Har en 19 mod 49 ranger med 600r motoren, før det hadde jeg en 13 mod 49 med etec. Den har utvilsomt tatt et steg nærmere Boondocker, og har mistet litt av touring og arbeidscooteren underveis. Du må definitivt være mer obs når du kjører denne kontra de forrige generasjonene av 49 ranger. Du må bruke kroppen og gassen mer aktivt. Litt mer veltepetter enn de forrige modellene og som noen nevnte, mer skiløft. Forrige vinter var ikke noen stor snøvinter i Midt-Norge, men det lille jeg fikk prøvd i dypsnø var meget bra, her har den blitt mye bedre, så håper å få prøvd den mer i dette elementet i vinter. 600r er utrolig responsiv og føles som en større motor enn den er.
Det største minuset er at den ikke håndterer slede like godt som før, den blir lett fram selv med en middels tung slede. Selv når jeg justerer demperne slik at de bør være. Alt i alt er det blitt en bedre dypsnømaskin og noe dårligere arbeidsmaskin.

Det er mulig det nye easy ride understellet på 2020 modellene har endret på disse egenskapene.

Som tilbehør ville jeg valgt ekstralysene og isrivere. Det lukter svidd tvert føret blir litt hardt, det var aldri noe problem på gammelscootern. Kjørte 4 sesonger og sleidene var som ny da jeg byttet den inn.

Hvis den har mer skiløft enn forrige generasjon er den jo tilnærmet ubrukelig som arbeidsscooter. Har mange mil på forrige generasjon 49, og den var fin å kjøre og god til å komme fram, men med slede med lass var der null sving i oppoverbakke. Noe som som forøvrig er min erfaring med de fleste snøscootere fra lynx. Hvis det er en leken arbeidsscooter ts er ute etter er nok titan det best valget.
 
  • Liker
Reaksjoner: ranger800
du må kjøre veldig aktivt på en slik scooter.. har en slik i bruk på jobb. men EasyRide boggien lynx har kommet med, er helt episk.
stemmer ikke helt det smaugen sir, men vippen holder seg også oppe under løypekjøring uten nevneverdig last på, kommer ned ved behov. det hjelper vanvittig på komfort med løypekjøring. easyride ftw!
jeg har en commander med easyride privat (også på jobb), og det er en annen verden enn den gamle pps boggien.
men du må jobbe veldig med rangeren, eller stive den opp i front å mulig bredde den som flere har gjort.. alle maskiner til sitt formål.
grunnen til at jeg valgte commander framfor ranger var at jeg bruker begge på jobb. så du bør prøve maskinen først.
 
  • Liker
Reaksjoner: ranger800
Det er leit å høre att den mister mye styring med tung last. Det blir jeg nokk plaget med siden jeg både drar tunge sleder og kjører med løypeslodd en del.
Positivt og godt å høre att den er glad i sidehilling og litt slik gøy skogskjøring

Er nokk ikke bare bare å få i pose og sekk nei. Er vel kanskje slik att Titan er det nærmeste jeg kommer. Den eneste egenskapen jeg savner er litt mere sidehilling villig... Menn det funker jo med titan også om snøen er dyp... Litt værre jo hardere føre er... Skikkelig manneæræmkå
Forhandleren min som selger begge disse ville vel helst se meg mest fornøyd med en ny Titan etter telefon samtale idag
 
Titan er vel bestevalget hvis du skal trekke slodd og tunge sleder. Tror den er det beste arbeids skuter med en del lek bak seg. Men en kan alltid kjøpe sæ en gammel yeti for 10 000 og en leken skuter vedsiden av :thumb:
 
Titan/Commander/Expedition for de tunge takene. Lavgir er vanskelig å komme utenom når det skal trekkes tungt. Rangeren er ikke i den divisjonen enkelt fortalt. Til å hente ved for privat bruk eller dra slede går den nok helt fint. Hva er det viktigste, hva trenger man og hva er kjekt å ha? Antar å dra slådd er viktig mens lek å morro er kjekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: rbuljo
De siste årene har jeg hatt en av hver i stallen.
Mountain maskinen ble bare mindre og mindre brukt. Så å ha to "nye" maskiner kan jeg ikke lenger forsvare.
Svaret er vel att jeg bør kjøpe ny maskin med vekt på arbeid og touring. Så får mann kanskje skaffe seg en billigere lekemaskjin.
Tusen takk for alle innspill her. Setter pris på det
 
ser ingen grunn til og velge expedition når vi har tilgang på lynx her i norden. med a-armene og understellet lynx leverer.. se antall smørepunkter bare på understellene, lynx koster mere, men det er nok verdt det i det lange løpet.. nå er ikke jeg så veldig opphengt i merket som står på siden, så mest sannsynlig hadde jeg kjøpt titan hvis den hadde kommet med 4takter. smak å behag, men 900ace er meget behagelig å utrolig stillegående. og jeg har absolutt ingen behov for å kjøpe ny scooter hvert år. så det spiller også en stor rolle.. med det misbruket vi har på jobben av scootere, så uthever commander seg. tåler så utrolig mye juling
 
ser ingen grunn til og velge expedition når vi har tilgang på lynx her i norden. med a-armene og understellet lynx leverer.. se antall smørepunkter bare på understellene, lynx koster mere, men det er nok verdt det i det lange løpet.. nå er ikke jeg så veldig opphengt i merket som står på siden, så mest sannsynlig hadde jeg kjøpt titan hvis den hadde kommet med 4takter. smak å behag, men 900ace er meget behagelig å utrolig stillegående. og jeg har absolutt ingen behov for å kjøpe ny scooter hvert år. så det spiller også en stor rolle.. med det misbruket vi har på jobben av scootere, så uthever commander seg. tåler så utrolig mye juling

Jeg er ganske trygg på at det ikke er verdt 10k mer for meg med en Commander GT kontra Expedition. Det er rett og slett stor prisforskjell (ca 150 for Commander GT vs 140 for Expedition) med tilnærmet identisk utstyr (bortsett fra at Expedition har behagelig luftfjæring da)
Garantien er den samme også, og det lange løp? Jeg ser ikke for meg å kjøre mer enn ca 20-25kkm på en og samme scooter, det er ca 4 år.
 
  • Liker
Reaksjoner: rbuljo
Ja folkens. Jeg endte opp med å bytte min 2018 Titan i en 2020 Commander med 900ACE Turbo ?
Jeg har nå 3000kmish på Commanderen.
En fantastisk maskin. Den holder styringen med extrem last bak. Mye stigning her jeg bor og svinger oppigjennom lia. Jeg har konkludert med att den faktisk er like lettkjørt som titan. Går fint å sidehille når det er nokk snø. Funfaktoren til 900ACE Turbo er ? Monstermotor. Kraftig.
Jeg bytta fort dempere foran da de originale er for stive /mangler justeringsmuligheter. Isrivera og ekstra boggie hjul er ett must på denne boggie.

Menn. Så. Ekspansjonsdunken til kjøling sprakk for en ukes tid siden. Leveringstid ukjent da det visstnok er flere som er defekt...

Jeg har en fantastisk forhandler (Åsheim Maskin As).
Dem låner meg en Lynx Xterrain 3900 600R til jeg får deler.
Og etter å ha kjørt denne ei uke er jeg blitt gira på 49 ranger 600R igjen! Huff så mye lettere en 2 takter er! På mange måter altså. Det er snopt. Mann ser ikke mørkt på noe med en lettere maskin.

Så jeg stiller igjen spørsmålet om noen har innspill/erfaringer? Hvordan er den nyeste 49 med den nye boggie med tanke på last bak? Holder den ikke skiene i marka ved pådrag slik commander easyride gjør?

Mvh
 
Er jo samme understellet bare smalere så den oppfører seg vel mer eller mindre likt?
 
Jo det var det jeg også tenker.. Ville gjerne høre ifra de som eventuelt har 2020en ? menn mann må vel investere for å bekrefte ??? den blir jo ikke like god på tauing menn tror den duger ?
 
Bruker vel egentlig lavgear et ganske mye. Commanderen er jo vanvittig i lav. Som en ATV type lavgear ?
Menn er mest nødvendige når jeg drar skispor slodd. Og det er noe jeg faktisk ikke er nødt å gjøre. Menn har liksom tatt den jobben de siste tre årene her. Og klart det er veldig kjekt med lavgear. Har kjørt mye tung last med Commander og den har rulla 3000 km. Ikke bytta reim enda ?

Skulle funtes en smalbelter med lavgear.

Tro hvordan gearinga er på ranger kontra xterrain....
 
Da tror jeg du må ha to maskiner rett og slett. Kjøp en billig Summit et eller annet til de dagene du vil rase fra seg så har du Commanderen til vettug bruk. Tror du vil bli misfornøyd med Ranger på lang sikt.