Lynx 49 ranger 2020

Lynx Brutal er jo helt ubrukelig, har ikke høy og lav gir, og ikke vippeforlenger .
 
Hehe takker for alle innspill.
Jeg har hadt to maskiner i stallen de siste årene menn... Hmm mann kan kanskje ikke løse bruken med en maskin da. Har kjørt mye med den xterrain denne uken og det er en fantastisk flott maskin å kjøre. Superlett å hive rundt i skogen og 600R gnager seg godt opp ei og annen fjellside ? menn konkluderer med att jeg ikke hadde klart meg med denne til løypeslådd og storkjelken med 6 personer i bak.
 
Det nærmeste du kommer en scooter som funker til alt vil vel kanskje være Expedition Extreme
Joda finnes jo noen gode alternativer som Titan. Ex Extrem og faktisk Commanderen jeg har nå... Alle disse fungerer til alt. Menn 50 cm er 50 cm... Og 4 takter er ikke like snappy som en 2 takter. Fordeler og bakdeler. Det er bare så utrolig godt å kjøre en totakter etter att mann har kjørt mye 4 t i vinter. 600R kan ikke matche når det kommer til trekkraft og drag. Menn når jeg skal ned i en åpen elv og opp på andre siden f. Eks er det sykt herlig med en lettere sak som feks xterrain ? mulig jeg burde satse på en av hver. Eller rettogslett bare kjøpe en 49 ranger siden jeg har god trua på en slik ? mann kan vel kalle det ett luksusproblem ?
 
Fant denne testen av - 19 ranger ?
 
I motsetning til i fjor har vi i år hatt tidenes snøvinter i indre Namdal. Så det å kjøre i 50-100cm pudder på vei til hytta har ikke hørt til sjeldenhetene. Og jeg har funnet at denne maskinen trives atskillig bedre i dyp snø, enn på fast og kompakt føre som vi hadde mesteparten av tiden i fjor. Og den tar seg helt utrolig godt fram. Har blitt litt mer kompis med den og med litt mer justering har jeg fått den til å trekke ganske tunge lass uten å miste for mye styring. Årets sesong forsterker mitt inntrykk av at det er en boondocker med litt mer arbeidspreg. Dette er som sagt ikke modellen med easyride. En Xterrain er jo atskillig kortere og tipper den kjennes mer lettkjørt ut enn en ranger med 4100 belte. Tror selv jeg vil prøve Xterrain selv etterhvert.
20200126_102600.jpg

20200404_160248.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ranger800 og RS
Jess ? bra.
Den xterrain jeg har på lån er en 3900. Klart 49 med 4100 er litt lengre. Den har vippen bak som burde gjøre den bedre på rygging. Ellers er vel forskjellen att xterrain har ei bredere forstilling. Begge har jo radiator og vifte. Kjøling null problem.
Jeg innbiller meg att 49 med litt lengre belte og den nyeste boggien fungerer bedre til å dra sleden til hytta enn xterrain. Selv om det har gått greit å dra med xterrain det jeg har prøvd. Frister bare mer og mer med en slik 49. Tusen takk for info og flotte bilder ?
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Hei. Har kjørt ranger 49 600 ace 900 ace 39 kam og pro 59 kam. Sist vinter commander 900 turbo. 49 Ranger er en utrolig maskin som krever litt av deg spm fører. Blei vel mest imponert over 600 ace i rex chassiet som er en luring i skogen og utrolig letthåndterlig. Radien - X er helt utrolig bra balansert 2019 900 ace pro. Commander turbo 2020 funker til det meste og er faktisk mulig og ha det morro med :) Kunne godt tenkt meg en Ranger 600 ace 2021 modell med den nye beltelende med easy ride, noen som har en slik og fått prøvd litt?
 
Når jeg leser denne tråden, blir det veldig tydelig for meg at det aller øverste på prioriteringslista mi er:

En skuter som an svinge i motbakke i skog/utenfor led med tung slede.
Er det enkelt og grei en Commander jeg må ha, da?
 
En skuter som an svinge i motbakke i skog/utenfor led med tung slede.
Er det enkelt og grei en Commander jeg må ha, da?
Nei, da trenger du først og fremst en god spade og en sekk med tørre klær;)
Tviler på at du finner noe som fikser en sånn utfordring. Bare å kneppe fra og spore først som sist. Største utfordringa er vel først og fremst at det du har hengende bak ikke sporer, men drar seg ut i løssnøen når du svinger. Rett fram derimot, går ofte overraskende bra.
 
Kjøpte peise ny 850 brutal forige sesongen. Så kom hyttenabo med flunkende ny titan å spurte om hjelp til å kjøre opp materiale til å renovere en hytte... Har en del tanker om denne seansen:) han har ingen scooter erfaring så jeg endte med å kjøre hele sulamitten. Startet uten løype og kunn 2 mil på ny scooter... startet med brutalen ... mere en nokk krefter å savnet ikke lavgiret i grunn etter 2 runder byttet jeg til titan og lavgir finere runt trær å tights svinger i motbakke men å et stort men...i den ene kneika kommer man rundt noen store gran trær å må guffe på for en hard kneik . Hver gang fikk jeg rave limmit og det ente med at løypen ble jupere og justere for hver tur på enden av kneika på slutten var det barmark ...og man måtte stoppe maskinen på toppen for etter rave limit ville den ikke fungere ordentlig før en ny start? Grunn til at jeg ikke valgte egen maskin ti de resterende runder var jo at jeg begynte å tenke litt på innkjøring av reim å maskin. Fikk maskin så seint at jeg har ikke testet så veldig mye mer men for meg er brutalen rett og slett brutal :) savner litt bedre styring når skiene er planta å det går sakte men litt gass å bevegelse svinger den som bare det etter ønske og litt erfaring
 
Er flere ting og jeg savner lengere snow flap på brutalen da det bygde seg betraktelig med snø på Lasse bak selv uten nevneverdig spøling osv . Både titan og brutalen kan justeres på da så vil ikke si noen vondt om noen av de i grunn .har å kjørt en del ekspedisjon da 900 Ace å den synes jeg ble for tam selv i lavgir og kan vel ikke sammenlignes med 850 expedision I grunn...den hadde finere styring da i lav fart en titan og brutalen. Tenkter vel egentlig at alle maskinene passer etter litt justering og personlig tilpassing.
 
Nei, da trenger du først og fremst en god spade og en sekk med tørre klær
;)

Tviler på at du finner noe som fikser en sånn utfordring. Bare å kneppe fra og spore først som sist. Største utfordringa er vel først og fremst at det du har hengende bak ikke sporer, men drar seg ut i løssnøen når du svinger. Rett fram derimot, går ofte overraskende bra.
Du har helt rett :) Kjører i T-skjorte under dunjakka så jeg kan vrenge av meg, og har slitt ut flere spader.
Men så har jeg bare kjørt Tundra hittil, og på den er det NM i turn for å få den dit du vil, og en kunne like gjerne tatt av skia for det er ren styring med r*va ut.

Maken til lite hjelpsom kjerre skal en lete lenge etter!

Egentlig trodde jeg Ranger 49 skulle være optimal, men folk sier den har mye skiløft og krever mer aktiv kjøring enn andre.

Så. Commander? Ranger 59? Gi opp og kjøp ATV med belter? Selge hytta?
Så mange spørsmål.