Lynx 2020

noen som har testet den 900t motoren?

Hvordan er den og hvordan er den når den får puste fritt? (altså med annen ecu flash)


Motoren er veldig fin og balansert, jeg har kjørt ca 2100km med den så langt.
Jeg er vant til 4t og skal holde meg til det, for min bruk er den perfekt og neste scooter har også 900t.

Ytelsen i forhold til 1200 er rett og slett bare mye bedre, scooteren ble også mer balansert (annet chassis og lettere motor).
Akselerasjonen er omtrent som for 850..
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Såg en 900 turbo renegade med ca 180 hk i aksjon på bakkeløp i helga. Motoren og hele scooter virket veldig bra
 
  • Liker
Reaksjoner: Hoigo76
Hva er grunnen til at BRP ligger så mye høyere priset i Norge kontra Sverige, sammenlignet med de andre leverandørene? Xterrain ligger 20.000,- over veil. pris i Sverige???
 
Hva er grunnen til at BRP ligger så mye høyere priset i Norge kontra Sverige, sammenlignet med de andre leverandørene? Xterrain ligger 20.000,- over veil. pris i Sverige???
Jevnt over på alle 850 modeller jeg har sett på det... Legger du til kursen per dags dato så har du ca 14" der også(7,8%)..
 
Nå har jeg begynt årets shopping, ligger vel an til å komme på over 150k for en Commander GT 900 ACE Turbo med utstyret jeg vil ha. Dyrt blir det..
Dette er priser uten mva og andre avgifter.
 
Fin maskin men hører litt blandet tilbakemelding på det nye understellet med den ekstreme leddet. Regner med at flere har prøvd den der borte? Hva er tilbakemeldingen der?
 
Jeg skal teste den en dag snart, trolig på fredag.
Pratet med selgeren, han sa han var overrasket over hvor godt han kom seg oppover i fjellsidene.. Muligheten for å låse leddet bakerst i oppe-posisjon skal visst gjøre den ganske mye triveligere ved finmanøvrering siden det blir som å kjøre en scooter med en del kortere belte.
 
Så ingen låsefunksjon på det leddet. Problemet er vel når man trenger full lengde og så mye lengde på beltet som mulig. Er visst det noen ikke liker her på fastlandet.
 
Er vel strengt tatt bare fjærtrykket som pusher den ned. Når snøen er løs vil den trykke opp leddet også under kjøring og i prinsippet gi deg mindre bæreflate.
 
Jeg antar vel at de har lagd det sånn av en grunn, det er jo flere scootere som har lignende løsninger som løftes opp ved rygging.
For min del tror jeg ikke det spiller noen stor rolle, store mengder løssnø er uansett sjeldne saker her.
 
Ja på Svalbard tror jeg det vil fungere bra. Jeg kjenner ikke til noen maskiner som har så mye løft på leddet og som bare holdes nede av to relativt myke fjærer uten å kunne låses. Tidligere har det vært enda mykere fjær som holder leddet nede men da kunne man låse leddet med å vri en plastkloss. Det er veldig nyttig på våren når snøen begynner å bli litt uforutsigbar og man trenger mest mulig bæreflate. De rygger ekstremt godt og kan komme seg ut av det meste i revers, det virker bare så rart å ikke kunne låse leddet nede hvis behovet var der.
 
Noen her som har fått testet xterrain 900t. Hvordan er den til litt backcountry lek. Tenker siden det er 42" forstilling
 
Har kjørt den men ikke nok til å være veldig bombastisk men det første inntrykk er: denne tar jeg ikke inn i den tykkeste skauen og skal slenge rundt med. Kanskje med mer aggressiv clutching så blir det mer riktig men sånn den var satt opp ble det for touring.
 
Lørdag blir det tur igjen, da med en Lynx Commander 900 ACE (ikke turbo..)
Blir interessant å se hvordan den er, tenker det blir noen mil så jeg får blitt litt kjent med den
 
Da har jeg prøvekjørt 2020 Lynx Commander 900 ACE Limited (ikke GT!) ca 20 mil.

Her har BRP virkelig gjort noe riktig!

Scooteren er leken og morsom å kjøre selv med 900 ACE, den løfter villig på skiene når jeg ønsker det.
Den føles som den veier halvparten av gamle Commander GT og lystrer villig i alle situasjoner jeg har vært i.

Førersetet er kortere enn på utgående modell, å sitte 3 personer på blir nok ikke like kurant nå (det er en del som gjør det her oppe..)
Samtidig er førersetet betydelig høyere enn på utgående modell, for meg som er 193cm høy passer det faktisk veldig bra mens det for en del andre antakelig funker dårlig. Det nye instrumentpanelet er klart og tydelig å lese, varsellampene er flyttet ut av selve displayet og er på en linje under. Det er en overgang å lære seg navigasjon i det nye panelet, jeg gadd ikke bruke tid på det i dag men har sett det i drift tidligere.
Baksetet løsnes veldig enkelt og kan erstattes av andre greier å sette der. Det er nå hengsling på begge sider og ved å løsne begge er rett og slett setet løst. Det er plass til veldig mye mer bak setet enn det har vært tidligere, blant annet får man nå en kasse på 135 liter som kan settes bakpå med LinQ-fester. Commander har vanlige LinQ-fester (riktignok med adaptere eller noe) men har også en bredere type som blant annet den store kassa festes med.

For de som har kjørt nyere scootere fra BRP (eksempelvis Rev Gen4) kjenner man seg godt igjen både hva gjelder sittestilling og kjøreegenskaper (selv om de selvsagt preges av at den har bredt og langt belte)

Beltet som satt på er ELENDIG på is, rett og slett katastrofalt dårlig. Løssnøkjøring fikk jeg ikke testet siden det for tiden ikke er så mye av det her. Råtten snø kjørte jeg litt i, scooteren oppførte seg fint og omtrent som forventet.

Den nye girkassa er virkelig en herlig oppgradering, ingen mer slåssing med spaken for å få den i riktig gir. Reversen er nå som på 2-takterne rett og slett elektronisk styrt.

På dagens tur kjørte vi 2017 Commander GT 900 ACE og 2020 Commander 900 ACE.
Forskjellen i ytelse er merkbar, 2020-modellen drar umiddelbart avgårde med god respons, 2017-modellen er lit mer sedat og avventende. Det føles som 2020-modellen har 20+hk mer enn 2017-modellen, det er virkelig en helt annen verden.

Hva tenker jeg om denne scooteren? Siden jeg vil ha en ny bredbelter mer 4-takt tenker jeg det blir en sånn..

Forbruket vet jeg ikke helt men jeg har en følelse av at det er relativt gunstig.
 
  • Liker
Reaksjoner: cossie, t76 og smaug1
Jeg glemte et par ting.

Vedlagt er bilder av scooterne før avreise.
 

Vedlegg

  • 20190511_102925.jpg
    20190511_102925.jpg
    455 KB · Sett: 158
  • 20190511_102931.jpg
    20190511_102931.jpg
    478 KB · Sett: 162
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Hei.
Easy ride avklaringer. Vippen er som regel oppe hele tiden ved kjøring framover.. Ved rygging så blir beltet slakt på øversiden og vippen går helt opp.
Det kan ettermonteres en lås der man kan låse den i NEDRE stilling slik at det blir mere flate og fordele marktrykk på, bedre framkommelighet. Eventuell steiling avhenger på fjærspenning på bakre demper. Easy ride er et meget bra understell til alt mulig kjøring og samler minimalt med snø i forhold til PPS 2.
 
  • Liker
Reaksjoner: rbuljo
ser her e mange internettkrigere med meninger om Easyride, det bør prøves istedenfor å taste meninger om det.. ACE 125 har rett i sin avhandling.
er rett å slett en revolusjon.. aldri snøsamling inni beltet. ganske gull på overvann for å si det mildt. bakerste leddet er oppe under vanlig kjøring, men kommer ned med gasspådrag og behov. er ingen fjærer som holder det opp eller ned, annet enn ren geometri. ett mye lettere understell enn hva som har vært før. vi har 2st commandere på jobb, begge samme chassis (XU) og motor. men ene har PPS og andre har Easyride.. guds nåde det merkes.