Lynx 2020

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
noen som har testet den 900t motoren?

Hvordan er den og hvordan er den når den får puste fritt? (altså med annen ecu flash)

Motoren er veldig fin og balansert, jeg har kjørt ca 2100km med den så langt.
Jeg er vant til 4t og skal holde meg til det, for min bruk er den perfekt og neste scooter har også 900t.

Ytelsen i forhold til 1200 er rett og slett bare mye bedre, scooteren ble også mer balansert (annet chassis og lettere motor).
Akselerasjonen er omtrent som for 850..
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n

stram vaier

Medlem
8 Nov 2011
262
228
43
26
Kjøretøy
ski doo rev 800.04mod xps-ediotion
Annet
bmw 520i 1998 mod
Såg en 900 turbo renegade med ca 180 hk i aksjon på bakkeløp i helga. Motoren og hele scooter virket veldig bra
 
  • Liker
Reaksjoner: Hoigo76

Powderfreak

Medlem
21 Sep 2007
279
89
28
Nordland
Kjøretøy
Snyscooter
Hva er grunnen til at BRP ligger så mye høyere priset i Norge kontra Sverige, sammenlignet med de andre leverandørene? Xterrain ligger 20.000,- over veil. pris i Sverige???
 

Reimkiller'n

Moderator. BRP G4 pilot
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
29 Jan 2008
5.159
4.618
303
Stor-Trøndelag
Kjøretøy
SKI-DOO XM summit 154" E-tec800R 2013
SKI-DOO G4 summit 165" E-tec850 2017
Polaris IQ 550F 121" 2009
Annet
2011 BMW X5 3.0D
2004 Audi A4 avant 1.8TQ
Diverse
Jakt & fiske, lerdueskyting, ski og sykkel..
Hva er grunnen til at BRP ligger så mye høyere priset i Norge kontra Sverige, sammenlignet med de andre leverandørene? Xterrain ligger 20.000,- over veil. pris i Sverige???
Jevnt over på alle 850 modeller jeg har sett på det... Legger du til kursen per dags dato så har du ca 14" der også(7,8%)..
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
Nå har jeg begynt årets shopping, ligger vel an til å komme på over 150k for en Commander GT 900 ACE Turbo med utstyret jeg vil ha. Dyrt blir det..
Dette er priser uten mva og andre avgifter.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.730
3.124
303
41
Kunes
Kjøretøy
2019 Lynx X-Terrain 850RE 3700
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
'17 Can-Am Outlander 1000XT 6x6
Fin maskin men hører litt blandet tilbakemelding på det nye understellet med den ekstreme leddet. Regner med at flere har prøvd den der borte? Hva er tilbakemeldingen der?
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
Jeg skal teste den en dag snart, trolig på fredag.
Pratet med selgeren, han sa han var overrasket over hvor godt han kom seg oppover i fjellsidene.. Muligheten for å låse leddet bakerst i oppe-posisjon skal visst gjøre den ganske mye triveligere ved finmanøvrering siden det blir som å kjøre en scooter med en del kortere belte.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.730
3.124
303
41
Kunes
Kjøretøy
2019 Lynx X-Terrain 850RE 3700
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
'17 Can-Am Outlander 1000XT 6x6
Så ingen låsefunksjon på det leddet. Problemet er vel når man trenger full lengde og så mye lengde på beltet som mulig. Er visst det noen ikke liker her på fastlandet.
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
Låsefunksjonen er ekstrautstyr.. Låses da oppe. Det går alltid ned når man kjører forover med mindre man låser den i oppe-stilling.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.730
3.124
303
41
Kunes
Kjøretøy
2019 Lynx X-Terrain 850RE 3700
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
'17 Can-Am Outlander 1000XT 6x6
Er vel strengt tatt bare fjærtrykket som pusher den ned. Når snøen er løs vil den trykke opp leddet også under kjøring og i prinsippet gi deg mindre bæreflate.
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
Jeg antar vel at de har lagd det sånn av en grunn, det er jo flere scootere som har lignende løsninger som løftes opp ved rygging.
For min del tror jeg ikke det spiller noen stor rolle, store mengder løssnø er uansett sjeldne saker her.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.730
3.124
303
41
Kunes
Kjøretøy
2019 Lynx X-Terrain 850RE 3700
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
'17 Can-Am Outlander 1000XT 6x6
Ja på Svalbard tror jeg det vil fungere bra. Jeg kjenner ikke til noen maskiner som har så mye løft på leddet og som bare holdes nede av to relativt myke fjærer uten å kunne låses. Tidligere har det vært enda mykere fjær som holder leddet nede men da kunne man låse leddet med å vri en plastkloss. Det er veldig nyttig på våren når snøen begynner å bli litt uforutsigbar og man trenger mest mulig bæreflate. De rygger ekstremt godt og kan komme seg ut av det meste i revers, det virker bare så rart å ikke kunne låse leddet nede hvis behovet var der.
 

cossie

Medlem
3 Des 2008
780
165
43
troms
Noen her som har fått testet xterrain 900t. Hvordan er den til litt backcountry lek. Tenker siden det er 42" forstilling
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.730
3.124
303
41
Kunes
Kjøretøy
2019 Lynx X-Terrain 850RE 3700
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
'17 Can-Am Outlander 1000XT 6x6
Har kjørt den men ikke nok til å være veldig bombastisk men det første inntrykk er: denne tar jeg ikke inn i den tykkeste skauen og skal slenge rundt med. Kanskje med mer aggressiv clutching så blir det mer riktig men sånn den var satt opp ble det for touring.
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
Lørdag blir det tur igjen, da med en Lynx Commander 900 ACE (ikke turbo..)
Blir interessant å se hvordan den er, tenker det blir noen mil så jeg får blitt litt kjent med den
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
2020, gamlemodellen har jeg selv (en 2017) og den blir også med på tur så jeg har sammenligningsgrunnlag underveis :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
161
108
43
40
Longyearbyen
Kjøretøy
2012 Lynx Adventue 600 ACE (Gjestescooteren, 33000km)
2017 Lynx Commander 900 GT (18000km)
2019 Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo
Da har jeg prøvekjørt 2020 Lynx Commander 900 ACE Limited (ikke GT!) ca 20 mil.

Her har BRP virkelig gjort noe riktig!

Scooteren er leken og morsom å kjøre selv med 900 ACE, den løfter villig på skiene når jeg ønsker det.
Den føles som den veier halvparten av gamle Commander GT og lystrer villig i alle situasjoner jeg har vært i.

Førersetet er kortere enn på utgående modell, å sitte 3 personer på blir nok ikke like kurant nå (det er en del som gjør det her oppe..)
Samtidig er førersetet betydelig høyere enn på utgående modell, for meg som er 193cm høy passer det faktisk veldig bra mens det for en del andre antakelig funker dårlig. Det nye instrumentpanelet er klart og tydelig å lese, varsellampene er flyttet ut av selve displayet og er på en linje under. Det er en overgang å lære seg navigasjon i det nye panelet, jeg gadd ikke bruke tid på det i dag men har sett det i drift tidligere.
Baksetet løsnes veldig enkelt og kan erstattes av andre greier å sette der. Det er nå hengsling på begge sider og ved å løsne begge er rett og slett setet løst. Det er plass til veldig mye mer bak setet enn det har vært tidligere, blant annet får man nå en kasse på 135 liter som kan settes bakpå med LinQ-fester. Commander har vanlige LinQ-fester (riktignok med adaptere eller noe) men har også en bredere type som blant annet den store kassa festes med.

For de som har kjørt nyere scootere fra BRP (eksempelvis Rev Gen4) kjenner man seg godt igjen både hva gjelder sittestilling og kjøreegenskaper (selv om de selvsagt preges av at den har bredt og langt belte)

Beltet som satt på er ELENDIG på is, rett og slett katastrofalt dårlig. Løssnøkjøring fikk jeg ikke testet siden det for tiden ikke er så mye av det her. Råtten snø kjørte jeg litt i, scooteren oppførte seg fint og omtrent som forventet.

Den nye girkassa er virkelig en herlig oppgradering, ingen mer slåssing med spaken for å få den i riktig gir. Reversen er nå som på 2-takterne rett og slett elektronisk styrt.

På dagens tur kjørte vi 2017 Commander GT 900 ACE og 2020 Commander 900 ACE.
Forskjellen i ytelse er merkbar, 2020-modellen drar umiddelbart avgårde med god respons, 2017-modellen er lit mer sedat og avventende. Det føles som 2020-modellen har 20+hk mer enn 2017-modellen, det er virkelig en helt annen verden.

Hva tenker jeg om denne scooteren? Siden jeg vil ha en ny bredbelter mer 4-takt tenker jeg det blir en sånn..

Forbruket vet jeg ikke helt men jeg har en følelse av at det er relativt gunstig.
 
  • Liker
Reaksjoner: cossie, t76 og smaug1