Da har jeg prøvekjørt 2020 Lynx Commander 900 ACE Limited (ikke GT!) ca 20 mil.
Her har BRP virkelig gjort noe riktig!
Scooteren er leken og morsom å kjøre selv med 900 ACE, den løfter villig på skiene når jeg ønsker det.
Den føles som den veier halvparten av gamle Commander GT og lystrer villig i alle situasjoner jeg har vært i.
Førersetet er kortere enn på utgående modell, å sitte 3 personer på blir nok ikke like kurant nå (det er en del som gjør det her oppe..)
Samtidig er førersetet betydelig høyere enn på utgående modell, for meg som er 193cm høy passer det faktisk veldig bra mens det for en del andre antakelig funker dårlig. Det nye instrumentpanelet er klart og tydelig å lese, varsellampene er flyttet ut av selve displayet og er på en linje under. Det er en overgang å lære seg navigasjon i det nye panelet, jeg gadd ikke bruke tid på det i dag men har sett det i drift tidligere.
Baksetet løsnes veldig enkelt og kan erstattes av andre greier å sette der. Det er nå hengsling på begge sider og ved å løsne begge er rett og slett setet løst. Det er plass til veldig mye mer bak setet enn det har vært tidligere, blant annet får man nå en kasse på 135 liter som kan settes bakpå med LinQ-fester. Commander har vanlige LinQ-fester (riktignok med adaptere eller noe) men har også en bredere type som blant annet den store kassa festes med.
For de som har kjørt nyere scootere fra BRP (eksempelvis Rev Gen4) kjenner man seg godt igjen både hva gjelder sittestilling og kjøreegenskaper (selv om de selvsagt preges av at den har bredt og langt belte)
Beltet som satt på er ELENDIG på is, rett og slett katastrofalt dårlig. Løssnøkjøring fikk jeg ikke testet siden det for tiden ikke er så mye av det her. Råtten snø kjørte jeg litt i, scooteren oppførte seg fint og omtrent som forventet.
Den nye girkassa er virkelig en herlig oppgradering, ingen mer slåssing med spaken for å få den i riktig gir. Reversen er nå som på 2-takterne rett og slett elektronisk styrt.
På dagens tur kjørte vi 2017 Commander GT 900 ACE og 2020 Commander 900 ACE.
Forskjellen i ytelse er merkbar, 2020-modellen drar umiddelbart avgårde med god respons, 2017-modellen er lit mer sedat og avventende. Det føles som 2020-modellen har 20+hk mer enn 2017-modellen, det er virkelig en helt annen verden.
Hva tenker jeg om denne scooteren? Siden jeg vil ha en ny bredbelter mer 4-takt tenker jeg det blir en sånn..
Forbruket vet jeg ikke helt men jeg har en følelse av at det er relativt gunstig.