Legge inn bryter på originalmontert webasto

kimoaj

Medlem
1 Feb 2011
222
182
Ramsund
Kanskje et skudd i blinda men prøver alikevell:

Noen som vet om det er mulig å legge opp en bryter på en originalmontert webasto på en 2010 VW Caddy ?

Ønsker å ha muligheten til å legge den ut med en bryter slik at man slipper å sote den ned på småkjøring.

Har snakket med flere forskjellige møller forhandlere og alle sier at dette ikke er mulig.

Hvis en foreksempel legger inn en bryter i kretsen til sikringa til webastoen, vil en da få opp noen feilmeldinger når man starter bilen?

Dette er en tilleggsvarmer som også har fjernkontroll for manuell start.


Anyone? :hmm:
 
Spørs på en såpass ny bil men jeg ville forsøkt og tatt ut sikringa for og se om den kommer med feilkoder..
Hvis den ikke gjør det så er det jo bare og montere en bryter som du sier :)
 
På de fleste vw jeg har vært borti, så starter ikke kjørevarmeren om du har eco knappen på klimaen aktivert. Har du lest i innstruksjonsboka?


Daltech
 
Skal prøve å ta ut sikringa i helga, stivsatser på ingen feilkoder og full bryter montering!!

Har ikke lest i instruksjonsboka, det er jo for feiginger?? ;) Men, det hadde kanskje vært en ide! Kan ikke se at jeg har noen eco knapp på AC`n men dette er iallefall en ting jeg må sjekke!
Takk for tips :)
 
Det bruker være en knapp som har dobbel funksjon. Isåfall så står det sikkert i boka.


Daltech
 
Ser ikke problemet med en bryter, webasto er uansett "ettermontert" på bilene som kommer hit da dem ikke har webasto på disse bilene i land der det er varmt hele tiden. Har bryter i vår vw sharan.
 
Jeg har søk litt på nett uten og finne for mye info om webasto. Har dette på navaraen min. Dette er en som jeg stiller inn selv på en kl i biln, men kunne tenkt med en fjern kontroll for fjernstart. Funker fjernkontrollene i mot alle webasto modellene? Må vell legge meg under bilen og finne ut hvilken type jeg har.
 
Prøvde å ta ut sikringa i går, joda webastoen stoppet men det gjor også varmeapparatet/ac, og det blir jo litt jalla å kjøre rundt uten å ha liv i varmeapparatet. Fikk forøvrig ikke opp en eneste feilmelding.

Har nå funnet ut hvilket rele som styrer webastoen, skal prøve å se va som skjer når styrestrømmen brytes til releet. Regner med at dette releet kun styrer webastoen. Hvis dette funker så er planen å lage til noen ledninger med han-stikk i ene enden som kan stikkes inn der som releet skal stå, og så koble de på releet med ho-stikk hvor styrestrømmen selvfølgelig går via en bryter rett under rattet.
Dette blir spennende :wow:
 
  • Liker
Reaksjoner: crazymm
OK!

Jeg har blitt fortalt at webastoen også styres av motortemp, derfor vil det ikke nytte å koble ut min temp føler.
(men det kan hende dette ikke er korrekt for alt jeg vet).

Var i kontakt med et firma nede i Trondheim som angivelig var eksperter på webasto, svaret jeg fikk var at dette ikke lot seg gjøre pga. at webastoen er med i canbus opplegget. Det som de imidlertid hadde gjort var å bytte ut webastoen (når den var defekt) med en som kun styres manuelt, men i såtilfelle måtte de jo gjort noe med canbus opplegget uansett.

Forvirrende greier!
 
Hvis du finner temp sensoren for utetemp, så kunne du byttet ut sensoren med en motstsnd som tilsvarer sommertemp.
Evnt om du kjenner noen som har vag com med lisens, så kunne de sett på programmeringa om det kan gjøres noe der.


Daltech
 
Tempsensoren til bilen står framme i støtfangeren nede på v. side. Men manipulerer jeg denne så vil jeg ikke få korrekt temp visning inne i bilen. Er det noen som vet om webastoen har en egen temp sensor for ute temp eller om den benytter seg av bilen sin føler?

Tror ikke dette vil nytte uansett siden den også føler på motortempen.. .
Har en kjenning med vagcom m/lisens men jeg har ikke spurt dem for alle sier at det ikke går ann å gjøre endringer på webasto opplegget. Kanskje jeg burde undersøke det litt mere.


Når jeg tenker meg om så er det jo litt merkelig at webastoen også føler på motortemp, iallefall for oppstart.
Hvis webastoen starter når det er under 4 eller 5 grader ute, så vil jo motortempen vær den samme hvis bilen har stått lenge.
Jeg leste en eller annen plass at webastoen starter hvis kjølevannet har under 50 grader, men dette kan jo ikke stemme for da vil jo webastoen starte på sommeren også når det er 25grader ute. (motortemp på 25).
Kan det være slik at utetempen forteller den når den skal starte mens motortempen forteller den når den skal stoppe? (er jo ikke vits i å kjøre webasto hvis motoren er 90 grader)
Hvis dere skjønner hvor jeg vil henne.. .

Tror jeg må få meg et webasto kurs.. :p
 
Hørtes no veldig rart ut. Men da må dem ha begynt med noe nytt, vet da av flere biler som har bryter på webastoen. Har det selv på en 2005mod sharan.
 
Du har helt rett. Oppstart styres av 2 temper, motor temp å ute temp.
Ute temp under 4 grader å kjøle vannstemp under 50 grader, så starter webasto.
Vet ikke om den har egen ute temp måler, men mye mulig bruker den bilen sin.
Selv om du får til svar hos forhandler at det ikke kan programmeres, så beror det som regel på manglende kunnskap. ALT kan programmeres med det rette verktøyet.

Om du ringer forhandler å spør om de kan programmere navien din slik at du kan se film mens du kjører, så vil de si nei, det er ikke mulig. Jeg har programmert movie in motion i audien min, så alt går, selv om de sier det ikke kan gjøres. (Ikke det at jeg ser film mens jeg kjører da) Men kjekt å ha...
 
Du har helt rett. Oppstart styres av 2 temper, motor temp å ute temp.
Ute temp under 4 grader å kjøle vannstemp under 50 grader, så starter webasto.
Vet ikke om den har egen ute temp måler, men mye mulig bruker den bilen sin.
Selv om du får til svar hos forhandler at det ikke kan programmeres, så beror det som regel på manglende kunnskap. ALT kan programmeres med det rette verktøyet.

Om du ringer forhandler å spør om de kan programmere navien din slik at du kan se film mens du kjører, så vil de si nei, det er ikke mulig. Jeg har programmert movie in motion i audien min, så alt går, selv om de sier det ikke kan gjøres. (Ikke det at jeg ser film mens jeg kjører da) Men kjekt å ha...


ALT kan lures til.
Det er bestandig noen som finner løsninger, men forhandlere er alltid de som kan minst.. de er ihvertfall sjeldent interessert i at kunden skylder på dem når det går galt..
 
Det er ikke snakk om å lure det til. Alt som kan programmeres, ligger der som options. F.eks visning av olje temp å rundetidstaker i mfd. I A4 finnes de kun i en spesiell utgave. Men siden de finnes i en modell, så kan de legges til i alle andre modeller også.
Alt ligger der som options fra fabrikk, det er bare ikke aktivert.
Automatisk visking av bakrute på biler med regnsensor når bilen er i reverse. 2 tastetrykk å slå av så man slipper å ripe opp bakruta når visker går av seg selv med fullt i sand å dritt på ruta.
 
Takker svar :)

Har pratet litt med en kjenning som er teknisk leder på møller å han forklarte litt, dette gjelder for min Caddy og kan være annerledes hos andre merker med fabrikkmontert webasto, men på min er det iallefall slik at:

Webastoen starter hvis utetemperaturen er under 5 grader og motortemperatur under 70 grader.
Er det over 70 grader på motoren så starter den ikke.

Er det over 5 grader ute så vil webastoen aldri starte selv om motortempen er under 70 grader.

Når webastoen før har startet så går den helt til det er 88 grader på vannet.

Det vil ikke være kurant å koble ut webastoen ved å lure temperatuføleren pga. at utetemp visningen i bilen får sitt signal fra samme føler, dette vil også forkludre AC ettersom at denne også får signal fra samme føler.

Jeg har nå skrinlagt planen om å prøve å ta styrestrømmen til releet.
Det viser seg at det finnes (dette burde jeg jo selvfølgelig ha visst hele tiden) en til sikringsboks i motorrommet, her er det en egen sikring til webastoen. Denne kretsen skal det være mulig å bryte for å koble ut webastoen. Jeg har fått tak i et 30A omvendt rele (altså at det leder hele tiden når det ikke har styrestrøm, men bryter når det får styrestrøm), ledngina til sikringa skal få gå via dette releet. Siden releet leder hele tiden vil jeg ha mulighet til å kjøre webastoen på vanlig måte enten via programmering eller fjernkontroll, samtidig vil jeg koble styrestrømmen via tenningslåset slik at at jeg unngår muligheten for å glemme bryteren i "webasto av" posisjon siden spolen på releet da vil stå å bruke strøm. I min verden høres dette ut som en plan!
 
Da har jeg fått meg bryter på webastoen :thumb:

Gjorde som planlagt og det funker fjell! Tok ut sikringen i sikringsboksen i motorrommet (sikring nr 11) og slipte til kabelsko slik at de passet der som sikringen skulle stå. Monterte en vanlig sikringsholder på ledningen mellom sikringsboks/rele slik at jeg fortsatt har sikring på webastoen. Styrestrøm hentet jeg fra en ledig slot i sikringsboksen inni bilen som gav strøm kun når tenningen var på/motor gikk. Monterte også sikring på denne ledningen.

Funker fjell! Uansett om jeg glemmer bryteren i "webasto av" posisjon så vil den fortsatt starte når jeg trykker på fjernkontrollen pga. av at styrestrømmen til releet går via tenninga.

Legger ved et bilde fra sikringsboksen, releet festet jeg med elefant tape. Ser jo sef. ikke originalt ut akkurat men funker.
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    276,3 KB · Sett: 397
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Har ikke kommet meg noe lengre her med og få tak i fjernkontroll. Ser og at man kan få en app på tlfen og styre den med den. Men da må man vell ha et simkort på webastoen? Noen som vet hvordan dette fungerer og eventuelt link?
 
Jeg har simkort på webastoen, Sender bare sms for å starte/stoppe den. Fungerer veldig bra det.
 
Prøvde å ta ut sikringa i går, joda webastoen stoppet men det gjor også varmeapparatet/ac, og det blir jo litt jalla å kjøre rundt uten å ha liv i varmeapparatet. Fikk forøvrig ikke opp en eneste feilmelding.

Har nå funnet ut hvilket rele som styrer webastoen, skal prøve å se va som skjer når styrestrømmen brytes til releet. Regner med at dette releet kun styrer webastoen. Hvis dette funker så er planen å lage til noen ledninger med han-stikk i ene enden som kan stikkes inn der som releet skal stå, og så koble de på releet med ho-stikk hvor styrestrømmen selvfølgelig går via en bryter rett under rattet.
Dette blir spennende :wow:
Vært på verksted å nullstilt webastoen i dag den ville ikke starte. Han som gjorde det, fortalte at webastoen ikke starter viss du setter vifte bryteren på 0.