POLARIS LØST: Dårlig spenningsregulator? Trenger hjelp til diagnose.

Eller selg den skammbillig til meg :D

Hehe, ja ikke sant :D

Kan forøvrig nevne at etter å ha testa pins på ECU og ellers feilsøkt endel så er det ikke engang gnist på scooteren. Blir bare verre å verre :) Noen som vet om 600 ECU kan brukes på 800 for test?
 
Hehe, ja ikke sant :D

Kan forøvrig nevne at etter å ha testa pins på ECU og ellers feilsøkt endel så er det ikke engang gnist på scooteren. Blir bare verre å verre :) Noen som vet om 600 ECU kan brukes på 800 for test?
Hvis den har samme delenr skal den funke ja. Men ville ikke kjørt me den grunnet forskjeld på programvare.
 
Kjøpte brukt 600 ECU når æ svidde den på en 08 rmk 800.

Flott. Har muligens en 600 ECU på hånda som jeg kan få oppdatert programvaren på. Skal også få sjekka de 2 ECUene jeg har at ikke noe spenningsforskjeller har vært å tulla med programmeringa på dem.
 
Noen i Troms med en 09/10 Polaris 800 som er villig å la meg teste min ECU på scooteren? Betaler 5-600 kr bare for å få prøvd ut.
 
Ei lita oppdatering, ikke kommet mye lengre. Har ingen gnist, så spørsmålet er, hva kan forårsake null gnist?

Har testa ECU, spenningsregulator og kondensator på en annen 800. Alt var i orden på testscooteren, så det er 100% noe annet som gjør det. Har skifta stator for tredje gang til en som var i orden i en annen motor, uten hell igjen.

Det jeg ikke har skifta nå er coiler, kontaktene til ECU-tilkobling og rett og slett ledningsnett.

Spørsmålet nå er, hva gjør sånn at man ikke får gnist?
 
Går strømmen til jord den plass?

Mulig, men isåfall finner vi det ikke, men at noe går til jord gir mening, men vi finner det bare ikke, og vi har målt på alt mulig. Vi har megga coiler og stator for å sjekke om det lekker til jord under belastning, men finner ingen feil.

Har kobla fra kontakter til modeknapp, håndvarmerknapp, fjern/nærlysknapp, tenningslås, håndvarmere, tommelvarmere, dødmannssnor, nødstopp, baklys. Det hjelper ikke.

Nå hjelper det ikke å ta ut chassisrele heller, nå er det rett å slett dødt i hele scooteren. Vi måler 230 volt mellom ECU og coiler så det er tydelig at coiler får spenning, men fortsatt ingen gnist til plugger. Vi får kontakt gjennom coil, gjennom pluggledninger og ut til tennplugg.

Det jeg tror er rota til hele faenskapet er at jeg plasserte chassis jordkabel på den øvre platen under montering, men den skulle egentlig på den nedre platen. Den øvre platen er isolert fra chassis måler jeg. Elendig design av Polaris, det er så lett å ta feil at det er sykt.

Det jeg ikke har testa er fartssensor nede på drivaksling, skal få gjort det. Den fetta jeg opp i tillegg, hva er konsekvens hvis man presser for mye fett inn der?
 
Kobla ut fartsgiver på drivaksling, fortsatt ingen gnist. Så nå er så å si alt prøvd utkobla.

Kan TPS gjøre slik at man mister gnist?
 
Aldrig hørt om det. Sjekka den mikrobrytern på gasshendeln.? Prøvd annet ledningsnett.? Har faktisk et ledningsnett ligende.
 
Aldrig hørt om det. Sjekka den mikrobrytern på gasshendeln.? Prøvd annet ledningsnett.? Har faktisk et ledningsnett ligende.

Sjekka bryter på gasshendel ja, den funker som normalt. Kortslutter kretsen når den blir trykt inn. Har ikke prøvd nytt ledningsnett enda, men det er godt mulig jeg må kjøpe et.

Har gått meg så lei av det her mysteriet nå, at jeg har kjøpt en 2009 Dragon Switchback 800 som jeg skal bruke til testscooter, del for del, til jeg finner problemet.
 
Nå snakker vi drastiske tiltak :eek:

Ja det ble drastiske tiltak, har nå brukt så mange timer og nå er alt stangnert og jeg kommer meg ikke videre, så jeg ser meg nødt til å kjøpe en til scooter sånn at jeg blir ferdig med Assaulten før påske. Så snart jeg finner ut av mysteriumet så kan jeg kjøpe den aktuelle delen og sette på Switchbacken jeg har kjøpt også selge den igjen.
 
Snart står du med 2 som ikke virke :D:D:D

Forsiktig med hva du sier haha! Når vi kom hjem med scooteren så ville den ikke starte, begynte å lure om det er en forbandelse over eiendommen her. :hmm: Etter en kjapp test for gnist så fant vi ut det bare var gnist på én tennplugg, skifta de og alt i orden. Motoren har en rar gange på tomgang, så det er noe som ikke stemmer med denna heller, kanskje en dårlig injector evt. simmering på MAG side som tar inn luft? Vill gjetning, MEN det blir et problem til en annen tråd her på forumet. Det viktige er at den starter og går, sånn at jeg kan flytte over deler mellom scooteran til jeg finner feilen på Assaulten :) En ting om gangen. Det er planen for morgendagen.

Er det dette man kaller double trouble? Eller dobbel problem på godt norsk? :wow: Stay tuned.
4.jpg
 
Feilmontert jordkabel som har skadet ledningsnettet?

Vil det si at manglende jording har brent en ledning eller noe sånt?
 
Da var det løst. Det var feil i ledningsnett, noe jeg konstaterer har skjedd på grunn av feilmontert jordkabel under montering av ny motor.

Ikke rart man har stått bom fast. Takk for all hjelp jeg har fått her :)
Dæven! I applaude you!!! Er bare å bøye seg i hatten for tålmodigheten din.
 
Feilmontert jordkabel som har skadet ledningsnettet?

Vil det si at manglende jording har brent en ledning eller noe sånt?

Ja, jeg regner med det. Jordkabelen skulle egentlig monteres på den nedre plata, men en helt lik skru på den øvre plata gjorde slik at jeg monterte jordkabelen feil. HVORFOR POLARIS, HVORFOR er den skruen på den øverste plata? Er det for å villede folk? Uansett, der står jo gummiforinger mellom platene så derfor har nok ikke el. nett får jord den første halvtimen med kjøring frem til alt var dødt. Jeg har rett å slett ikke orka å gått helt inn i sømmene på ledningsnettet, men etterhvert som jeg målte hver eneste krets så fant vi at noen kretser fikk ikke jord, selv om de skulle ha det, noen kretser målte vi feile verdier på selv om vi fikk kontakt, og noen kretser var det helt dødt rett å slett. Så regner med det er på grunn av svidde ledere evt. at de har smelta sammen med andre kretser og skapt kortslutning. Kanskje man setter seg ned en dag å følger ledningene mm for mm for å se, men akkurat nå vil jeg faen ikke se på det ledningsnettet engang. Fikk f.eks ikke gnist til plugger, bytta ledningsnett som har med tenning etc. å gjøre så fikk jeg gnist og start, fikk ikke RPM måling, fikk ikke vann temp, var tungstarta etter stopp. Ville kun starte med én av de tre ECU'ene jeg hadde liggende. Skifta resterende ledningsnett og nå er alt i orden, den starter alltid på første eller andre draget, den går pent, har RPM og vanntemp og den starter og går like normalt på alle 3 ECU'er. Så jeg tror det var noe programvare forskjell i ECU'er som gjorde at kun den ene funka, selv om alle ECU'ene var i orden. For alle funka fint på testscooteren jeg kjøpte, samme går for stator, spenningsregulator, kondensator, releer, coiler, osv osv. Alt av hardware jeg hadde funka helt perfekt på testscooter, men ikke Assaulten, før nå, nå er jo alt i orden, så feil i ledningsnett var synder. Takk for all hjelp fra deg :)

Dæven! I applaude you!!! Er bare å bøye seg i hatten for tålmodigheten din.

Haha, takk smaug1 :D Har vært en frustrasjon. Helt sykt hvor frustrerende el. problemer på et kjøretøy kan være. Ikke alltid lett når det kan være så mye rart. Takk for alle innspill og tips fra deg, setter STOR pris på det.

Samme gjelder alle andre som har gått inn for å hjelpe. Dette forumet er verdt mye! Måtte det aldri bli lagt ned :thumb:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Du store verden!! Gratulerer :thumb::thumb: Har fulgt med spenning. Mye bedre serie enn Broen dette :nerve::nerve:. Var sikker på at du kom til å gi opp. Når en feil kan ha X antall årsaker er det fort gjort å begynne å surre rundt i ring, eller å glemme noe. Igjen gratulerer, ut og kjør inn det tapte nå;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Du store verden!! Gratulerer :thumb::thumb: Har fulgt med spenning. Mye bedre serie enn Broen dette :nerve::nerve:. Var sikker på at du kom til å gi opp. Når en feil kan ha X antall årsaker er det fort gjort å begynne å surre rundt i ring, eller å glemme noe. Igjen gratulerer, ut og kjør inn det tapte nå;)

Haha! :D Ja takk for det gammer'n, og takk for hjelpa. Satser på at noen med lignende problem i fremtiden får bruk for tråden.

Det positive med å slite med sånt her er at man lærer seg snøscooteren inn og ut både mekanisk og elektrisk. Det kommer godt med neste gang jeg kjøper et prosjekt som dette.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kil
Lærerikt og fantastisk jobba! jeg har selv 2 rmk 800 144 2010modell jeg har nettopp fått problemer med den ene at displayet blinker men alt annet fungerer. har mistanker om ledningsbrudd en plass. Blir spennende å feilsøke har prøvd å bytte displayet å regulator uten hell. Så vi får se har heldigvis 2 scootere. Vurder å bytte ledningsnett så vi får se
 
Lærerikt og fantastisk jobba! jeg har selv 2 rmk 800 144 2010modell jeg har nettopp fått problemer med den ene at displayet blinker men alt annet fungerer. har mistanker om ledningsbrudd en plass. Blir spennende å feilsøke har prøvd å bytte displayet å regulator uten hell. Så vi får se har heldigvis 2 scootere. Vurder å bytte ledningsnett så vi får se

Hehe, ja dette var et mysterium som ble løst til slutt. Alt begynte med at display ble mørkt noen sekunder før hele scooteren var klikk.

Håper du finner ut av din, send meg gjerne ei melding hvis det er noe. Jeg og fattern brukte MANGE timer på feilsøking, så er blitt godt kjent med disse scooterne nå :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Kil
Skriv gjerne offentlig og ikke private meldinger. Formet er søkbart og erfaringene dere deler kan komme andre til gode i langt tid fremover :)