POLARIS Vanlig slitasje på cfi2 turbo?

Polaris509

Medlem
4 Okt 2014
50
5
Rauland
Har søkt gjennom nettet men finner ikkje svar på komp eg burde ha med 10.5:1 domer. Nokon som veit kva den originale kompresjons raten er på cfi2?
 
Regner meg fram til att eg burde ha minst 100psi komp med 10.5:1 topp.

120psi/12,8=9,375
9.375x10,5= 98 psi

Tenker eg rett?
Da har eg enten veldig dårlig komp eller gjort feil ved komptest? Måler bare 75-80 psi..

Skuter er pro rmk 800 2015, gått snart 5000km, siste 800km med turbo. Stempel ble bytt til wøssner på 2800km. Kjørt på 10-12 psi med 50/50 100ll.

Sylinder og stempel ser fine ut, utenom små riper i sylinder der ring gapene står.
 

Vedlegg

  • 84F7DFB1-DED4-48D7-B5CC-757AB298F10D.jpeg
    84F7DFB1-DED4-48D7-B5CC-757AB298F10D.jpeg
    318,1 KB · Sett: 86
  • 69860419-B34A-49DA-9B90-BB7C30A232A9.jpeg
    69860419-B34A-49DA-9B90-BB7C30A232A9.jpeg
    289,3 KB · Sett: 68
Ville prøvd med en annen komp måler for å verifisere. Med så lav komp ville du merket på tomgang at noe er galt ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Polaris509
Har demonterte motor men regner med den hjemmelagde kompmåleren viser feil da skuteren gikk greit.

Fant sot på stempler mellom ringene, og noe som ligner brent sot på ringene mot stempel. Detta var bare på undersiden av de øverste ringene mot eksosporten. Er dette normal slitasje etter 2000km? Eller kan det skyldes slitt nicasil ved eksosport?

Ringer er også veldig slitt ved endene, og har laget riper i sylinder.. Ring gap er 0,60mm. Stempel over skjørt måler 84,66 og 84,71.
 

Vedlegg

  • A09CD25E-36F2-4CBD-9F9A-46A0650386A3.jpeg
    A09CD25E-36F2-4CBD-9F9A-46A0650386A3.jpeg
    312,5 KB · Sett: 82
  • F8197A58-9DEB-4CC6-9A85-CEFBFA81D7D0.jpeg
    F8197A58-9DEB-4CC6-9A85-CEFBFA81D7D0.jpeg
    226,5 KB · Sett: 74
  • C8F5EBA7-8647-47CF-8ABF-EFE3FC2654E0.jpeg
    C8F5EBA7-8647-47CF-8ABF-EFE3FC2654E0.jpeg
    232,6 KB · Sett: 66
  • 1719AF86-19E1-4358-BEF3-E3536A14EA80.jpeg
    1719AF86-19E1-4358-BEF3-E3536A14EA80.jpeg
    225 KB · Sett: 84
  • 4B969D5C-8903-4DE2-97F0-57888F5ADF37.jpeg
    4B969D5C-8903-4DE2-97F0-57888F5ADF37.jpeg
    223,4 KB · Sett: 80
  • D75030F6-B97D-4AEE-8DFC-D7B415C5E159.jpeg
    D75030F6-B97D-4AEE-8DFC-D7B415C5E159.jpeg
    254,7 KB · Sett: 72
  • E7EF07A2-F363-4967-95F7-36FC0927B373.jpeg
    E7EF07A2-F363-4967-95F7-36FC0927B373.jpeg
    255,5 KB · Sett: 82
  • 02F0DB11-2BEC-4DF7-B81F-7C31B64F5183.jpeg
    02F0DB11-2BEC-4DF7-B81F-7C31B64F5183.jpeg
    233,4 KB · Sett: 88
  • B10385FC-D720-4525-8777-37BD14CE05CD.jpeg
    B10385FC-D720-4525-8777-37BD14CE05CD.jpeg
    245,8 KB · Sett: 80
  • 04FD77F3-7AC7-434B-BB58-E00A06F1CEB5.jpeg
    04FD77F3-7AC7-434B-BB58-E00A06F1CEB5.jpeg
    213,9 KB · Sett: 82
  • E1A263FC-9E9E-4EC4-92D5-E5D32A4EF0C6.jpeg
    E1A263FC-9E9E-4EC4-92D5-E5D32A4EF0C6.jpeg
    224,7 KB · Sett: 75