ARCTIC CAT Knekt tunnel på alpha

Full throttle

Medlem
17 Jan 2018
107
20
Nesbyen
Hva tenker dere om det her?
Så det allerede på demoen i våres at tunnelen ikke var like solid som f.eks hardcore.
Noen som har forsterket den her i Norge, eller var bare det her en veldig uheldig sjåfør?
 

Vedlegg

  • 37F9CE18-676E-441B-9ACD-731308D821CE.jpeg
    37F9CE18-676E-441B-9ACD-731308D821CE.jpeg
    141,3 KB · Sett: 279
Dette problemet har vært helt siden proclimb kom i 2012. Så vidt eg vet så er tunnelen på hardcore og alpha identisk.
Kan montere lang forsterket bøyle og få tilpasset plater å få lakt inni tunnelen. På min gamle moutaincat 18 var det lang kjøler og vill tru det hjalp godt på men tanke på å få avstivet tunnelen.
 
Dette problemet har vært helt siden proclimb kom i 2012. Så vidt eg vet så er tunnelen på hardcore og alpha identisk.
Kan montere lang forsterket bøyle og få tilpasset plater å få lakt inni tunnelen. På min gamle moutaincat 18 var det lang kjøler og vill tru det hjalp godt på men tanke på å få avstivet tunnelen.
Dette problemet har vært helt siden proclimb kom i 2012. Så vidt eg vet så er tunnelen på hardcore og alpha identisk.
Kan montere lang forsterket bøyle og få tilpasset plater å få lakt inni tunnelen. På min gamle moutaincat 18 var det lang kjøler og vill tru det hjalp godt på men tanke på å få avstivet tunnelen.
Bøyde på tunnelen til både hardcore’en og Alpha’en på demoen i våres, og syns kanskje alpha’en ga mere etter. Vet ikke hvordan de er bygd opp i forhold til hverandre.
 
Med bak ramme av aluminiumsfolie og samme med fanger så er det ikke mye som holder.
Forsterket fanger bak er ett must på Cat uten lang kjøler :thumb::thumb:
 
Med bak ramme av aluminiumsfolie og samme med fanger så er det ikke mye som holder.
Forsterket fanger bak er ett must på Cat uten lang kjøler :thumb::thumb:
Helt enig, om eg er så uheldig å ta tunnelen så blir det nok gjort innkjøp av en sån her tunnel:thumb:
 

Vedlegg

  • D4678984-C69F-4A44-A428-F4F08B55273F.png
    D4678984-C69F-4A44-A428-F4F08B55273F.png
    397,4 KB · Sett: 245
bedre at den går av der enn at den går av lengere frem som den også gjør med forsterkete bakfangere, når den knekker så langt bak som her så kan man få kjøpt ny baktunnel, men om den knekker lengre frem grunnet en annen bakfanger som er sterkere, så må du ha ny ramme.

Ekstra info: baktunnel til alpha 154 koster 118$ fra country cat, så man kan jo knekke tunnelen bak 2-3 ganger for prisen av en forsterket akfanger. Knekker du derimot den lengre frem, må du ha tunnel assembly og den koster 618$ hos CC.

Konklusjon: jeg knekker heller baktunellen et par ganger enn og risikere og skade fortunellen
 
Sist redigert:
Ser det er noen som korter inn tunellen litt på disse. Det vil hjelpe på dette problemet, da du går rett på rygg når ikke stussen tar nedi. Til de fleste så holder det. Ser flere som ikke knekker, enn som knekker. Har man en slik kjørestil at dette er et problem, så burde man gjøre tiltak selv.
Det er jo ganske åpenbart at ikke Cat designet denne bakstussen for å være en "steile" bøyle. Enten får man tilpasse maskin til kjørestil, kjøpe en maskin som er tilpasset kjørestil (lynx med kort tunell), eller endre kjørestil.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Har selv kjørt relativt hardt med 17 mod hardcore hvor jeg mange gang har "smellt" bakpå, både på vårkjøring og ellers uten at det har blitt noen konsekvenser. Samme med nåværende 18 mod EVO hardcore, enda ikke klart å bøyd bakparten. Noen har såvidt steilet bakpå hvor det har gitt seg...
Må vell montere på hengsler og brytepinner :gskratt:
 
Har selv kjørt relativt hardt med 17 mod hardcore hvor jeg mange gang har "smellt" bakpå, både på vårkjøring og ellers uten at det har blitt noen konsekvenser. Samme med nåværende 18 mod EVO hardcore, enda ikke klart å bøyd bakparten. Noen har såvidt steilet bakpå hvor det har gitt seg...
Må vell montere på hengsler og brytepinner :gskratt:

Har aldri opplevd det selv og har hatt utalige catwalk med mine 2 hardcore (16 mod 925 big bore og min nåværende 18 mod med sugetrim), til og med rullet på høykant med like fin tunnel.
 
Hvis at den stussen der bak allikevel ikke gjør noe mer enn å holde på baklykta, kan man vel like godt klare seg uten den?

Tror at Lynx er inne på noe nå som at de har begynt å korte inn tunnelene, eller erstatte den bakerste delen med plast. Er den plasten fleksibel nok, så vil den tåle en den fleks og støt.
 
Hvis at den stussen der bak allikevel ikke gjør noe mer enn å holde på baklykta, kan man vel like godt klare seg uten den?

Tror at Lynx er inne på noe nå som at de har begynt å korte inn tunnelene, eller erstatte den bakerste delen med plast. Er den plasten fleksibel nok, så vil den tåle en den fleks og støt.

Bare polaris som heng etter med de lange tunnelene, men de er solide i forhold da
 
Det er vel når man skikkelig feier stussen langs bakken og gjerne treffer noe hardt at de ryker? Å bare kjøre til fronten på scooteren kommer helt rundt går vel greit? Mao så er det en liten del uflaks inn i bildet også?
 
Hehe, ja det hjelper nok ikke på å sope stussen etter bakken i 80kmt.
 
Tips de som vil unngå dette, ikkje ta av skvettlappen! Støtfangeren har mykje større sjangs til og ta tak i objekter når skvettlappen ikkje. Skvettlappen hjelper på å skli over ting.

Har sjølv kjøyrt hardt med min 18 Hardcore uten og ta tunellen bak. Vil påstå att mykje ligger i brukerfeil, og ikkje design feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS, VWith og evo6
Ett lite kjapt tiltak man kan gjøre, e å å poppe alle hullan i bakfangeren. Den e bare poppa på annakvar hull ut av eska
 
Koker vel ned til at når du knekker en tunnel, bøyer en frontramme, røsker av en forstilling... Så har man utsatt kjøretøyet for en påkjenning den IKKE er designet for! Litt merkelig at en del er av en oppfatning om at det er utstyret som er for dårlig når noe går til helvete.. :sneaky: