SKI-DOO Kjøpe scooter med hull i luftfilterboksen

Marius Ugle

Medlem
12 Nov 2017
5
0
Røros
God kveld!

Jeg vurderer å kjøpe en Summit X 800 XM av en privatperson, men det er slått hull i luftfilterboksen. Den har vært borti et tre og en grein har gått igjennom.

På bildene av den var det hull i fronten, men da jeg dro og så på den viste det seg å ha gått litt dypere, noe selger ikke var klar over.
Den startet og gikk fint, selger hevder å ha kjørt flere turer med den etter skaden uten å merke noe.


73023
73025
73026

Her er noen bilder av nevnte skader.


73030
73028
73029

Det er i tillegg noen kosmetiske skader.


Hva tenker dere om utgangspunktet? Hvis det har kommet plast inn i motoren så burde man ha merket det allerede? Og hvis det har kommet noen skader på motor, hva tror dere må gjøres?
Jeg har forhandlet meg til en pris på 62.500kr.
 
Helt umulig å svare på bare ved å se på bilder. Her bør selger demontere luftfilterboks og se etter hvordan det ser ut og om han finner alle bitene. Mindre biter går sikkert bare rett igjennom motoren.
 
Plastbiter er vel ikke akkurat den størse bekymringen? Men greit å sjekka at noe ikke ligger i reed ventilene. Derimot snø/vann er ikke motorer så veldig glad i. Vasker bort oljefilm i motoren og øker friksjon og korrudjon på interne deler i motor. Samt fare for detonering.

Spørs helt hvor hullet er, hvordan snø den er kjørt i etterpå osv. Men hvis det er usabnsynlig at den har fått i seg vann/dnø og hvis komp og alt er bra så er jo sansynligheten for at det har blitt senskader liten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Nå er ikke jeg erfaren med motorer, så jeg vet ikke hva og hvor mye som skal til for at en motor skal få skader eller skjære seg. Derfor ville jeg høre hvilke konsekvenser som mulig kan oppstå og om dere tror det er et dumt eller smart kjøp.

Hullet er på øvre del på høyre side. Det er da ganske langt opp, og med mindre den har rullet ser ihvertfall ikke jeg for meg at det har kommet mye snø inn akkurat der. Jeg tenkte å åpne motor og se nærmere, om jeg kjøper, men jeg er ikke helt sikker.
 
Finn en annen scooter, det der er jo sarva fullstendig... Min mening! Du finner XM til rundt 70" høvdinger som er i full skikk og orden, jeg kan forestille meg hvordan det der eksemplaret er behandlet bare ut i fra de få bildene som her var lagt ved.. :tdown:
 
Sist redigert:
Planen min var å fikse den opp som et lite sommerprosjekt og selge den til vinteren.

Jeg har allerede lagret alle du sendte, men jeg håpet å finne noe jeg kunne prøve å gjøre en liten fortjeneste av. Det ender vel med katta i sekken og skjegget i postkassa.
Selger og jeg var enige i at den kunne vært på service før kjøp. Jeg jobber litt hos en lokal BRP forhandler, så jeg tenkte jeg kunne ta den inn der, samt at jeg kan få greie priser på deler.

Jeg kjøpte min første i forrige vinter, en 2014 Summit X 154". Planen er å kjøpe en 17 modell til neste sesong.
 
Sist redigert:
Planen min var å fikse den opp som et lite sommerprosjekt og selge den til vinteren.

Jeg har allerede lagret alle du sendte, men jeg håpet å finne noe jeg kunne prøve å gjøre en liten fortjeneste av. Det ender vel med katta i sekken og skjegget i postkassa.
Selger og jeg var enige i at den kunne vært på service før kjøp. Jeg jobber litt hos en lokal BRP forhandler, så jeg tenkte jeg kunne ta den inn der, samt at jeg kan få greie priser på deler.

Jeg kjøpte min første i forrige vinter, en 2014 Summit X 154". Planen er å kjøpe en 17 modell til neste sesong.
Ikke meningen å være negativ, men hvordan ser du for deg å tjene penger når du kjøper til 62500 kjøper huv, luftfilterboks, bøyle , setetrekk, lakk og div annet som dukket opp? Skal du la vær å opplyse at den kanskje har spist både plast og snø,håpe på å finne noen som driter i det eller rive motor i biter? Uansett sitter du med opplysningsplikt og en viss garanti. Så blir vel fort 10k i deler, en del arbeid, mulig du kan tjene noen 1000kr men tror timelønna blir lav og risikoen høy. Jeg tror du blir å tape peng på det. Hadde du kjøpt til eget bruk, lappet delene selv og tatt sjansen på mye gøy for penga i vente på kurante brukte deler så hadde det vært litt annen sak. Lykke til.
Ps. Bil, skuter og båt= vanskelig å tjene lette penger.
 
62k er altfor mye. En strøken 15 Summit 800 med lav km vil være verdt ca 70k til vinteren. Utenom sesong skal kjøper ha god rabatt på den prisen. En med sånne skader ville jeg ha gått utfra at den behøvde nye sylindre og stempler, i tillegg til de synlige skadene.
 
Så blir vel fort 10k i deler
Virker å være et oveslag sett med veeldig positive øyne. Å fikse opp en "herpa" skuter, med nye deler blir fort dyrt Det er helt utrolig hvordan tusenlappene flyr når en først begynner med no sånt:nerve::nerve:. Det ser ikke ut som om han bare uheldigvis har truffet et tre. Men rett og slett gitt den hva den har tålt og litt til. Du må i hvertfall forsikre deg om at skadene ikke er mere omfattende enn hva som kommer fram på bildene (ingen ting er slått skjevt, osv) samt ha tilgang på brukte deler for å komme under 10000. Hva en sånn kan selges for til vinteren har jeg ikke peiling på, men om du opptrer på hederlig vis og opplyser om tidligere skader, vil jeg tro at potensielle kjøpere vil holde igjen litt.
 
Virker å være et oveslag sett med veeldig positive øyne.
Ja absolutt , men med utgangspunkt at brp forhandleren han jobber hos gir bortimot innkjøps pris så tror jeg rundt 10k holder til det mest synlige, så kommer overraskelser i tillegg. Tenker da huv, luftfilter, bøyle og trekk til sal samt litt lakk. Var vel ellers nok "tydelig negativ" i forrige innlegg?
 
Jeg skjønner det dere mener. Jeg har derimot ingen planer om å holde noe tilbake ved videresalg, men å fikse det som i så fall skulle være et problem og være åpen om resten.
Selger sier han skal dekke utgifter om det skulle være følgeskader på motor, eller kjøpet vil heves. Det står også i kontrakten jeg skrev på fredag.
Jeg hadde ikke signert om det ikke var med.

Mitt overslag er 10k uten sete, jeg har et liggende fra før. Om forstilling er bøyd så burde det vært informert om situasjoner som kunne forårsaket det da jeg spurte.

Jeg solgte min 14' Summit X i fjor for 89k, den var bortimot strøken, 3600km. Nå vil nok flere ha G4 chassis, men håpet var å ha noe å sysle med i sommer og selge for 80k. Så lenge jeg ikke går i minus så er det uansett ikke mer enn tidsfordriv.
 
Sjekk S og E modul. Blir overrasket dersom ikke S modul er skadet. Ligger vel på 4-5K i deler mener jeg å huske.
 
Hvis en 15 Summit 800 kostet 160k som ny, så er listeprisen på en sånn 70k til høsten. Det er lett å glemme at de scooterene som ligger på finn, er de som ikke er solgt.