Kjøpe IQ 600 RR

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
584
175
sønnafjells
Junior har plutselig fått for seg at han vil ha en Polaris iq 600 rr. :eek: Tøff skuter sier`n. Jeg har ikke peiling :nerve:, men er sikker på at jeg må være med som " ekstra dekksparker" Eller som alibiet hvis han kjøper katta i sekken. Men det hjelper kanskje litt hvis noen her kan ramse opp erfaringer med denne. Hva vi skal se etter, og hva som er fornuftig pris på en 8-10 år gammel rr. Kom med både positive og negative erfaringer/rykter/personlige meninger. Ser at det ligger noen gamle tråder her. Men de har en tendens til å gli ut;) RR vs R og ripsaw vs Backcountry osv. Trenger å vite hva vi skal se etter og styrker 7 svakheter ved den.
 
Sist redigert:
Dette er jo en "Race Replica" som er en utgave av Polaris sin cross maskin som ble lansert til 2005 sesongen. Litt usikker på akkurat når den kom i RR utgave for cross country kjøring med stor bensintank, separat oljetank etc. Men, dette er jo i utgangspunktet en solid scooter, og den har Polaris sin 600R motor som etter min mening er den beste å mest pålitelige motoren de har kommet med på 2takts siden i dette århundret. Dog vil jeg tro at akkurat denne modellen i stor grad har apellert til en gruppe kjørere som har noe røff kjørestil.. Med det mener jeg at man ved kjøp av en slik bør en gå veldig nøye over doningen før man kjøper. De finnes også så vidt meg bekjent i en lengre 136" eller 144" utgave(husker ikke helt). Som sagt, i utgangspunktet en meget solid scooter, med en meget god motor, men det er et gammelt chassie etter hvert.
 
Takk.
Det at den nok er herja med, er noe jeg har i bakhue. Men junior er junior og det er nå no slikt han vil ha. Jeg kan ikke skjønne at en RS Viking ikke har appell hos de unge :gskratt::gskratt:. Er jo solide greier det. Vi får se etter sprekker i chassis, teste komp osv. Noe annet spesielt vi bør se etter? Intervaller for stempelskift f,eks. Evt tegn på at noe sånt er nært forestående. Har registrert at en del kobler ut oljepumpa, men det gjelder for mange modeller. Har aldri hatt særlig trøbbel med det så jeg ser ikke helt vitsen sånn generelt. Unntaket er en gammel Jag for mange år siden, hvor slangen mellom tank og pumpe kom i klem. :oops:Ser ut til at de fleste har 307 matte, men det går vel bra regner jeg med, er jo revers så det går an å bakke ut om en sitter fast. Blir vel mest å finne på fast underlag også.
 
Det blir sannsynligvis minst "gnaging" om jr får den scooteren han har mest lyst på.. Uansett om det blir trøbbel, eller knirkefritt. ;) Jeg hadde nok sett på flere om jeg skulle ha kjøpt en slik, og man ser jo med en gang om det er tatt vare på, eller om det bare er kjørt å gidd faen..! Personlig hadde jeg foretrukket en som hadde alle "systemer" i normal original drift, som oljepumpe f.ex. Et godt eksemplar av en slik RR med 44kams matte hadde blitt mitt valg med en slik, gjerne i 136" om det hadde vært et alternativ. Se etter om A-armer er hele, står i riktig vinkel til hverandre, øvre og nedre. Se etter i innfestninger til A-armer, innfestning til boggie i chassiet, sjekk drivaksel lager under sekundær å inne i tunell på begge sider. Innsugsgummi etc.. Generell tilstand, man får gjerne en magefølelse ved besiktigelse på stedet, den bruker å gi en pekepinn.. :thumb:
 
Jau da. Magefølelse spiller klart inn. Har sett den Powermodz filmen flere ganger. Når man står på gårdsplassen til selger seint en kveld, er det få muligheter til å være så grundig. Derfor jeg er ute etter spesifikke punkter å sjekke. Alle merker og modeller har jo sine akilleshæler.
 
ta ut pluggen på girkassa og sjekk olja,se om oljepumpa e kobla til,legg vekt på demperan for å se om de e kaputt, trøkk ned tunneln å se responsen fra understelle. ta gjerne å sjekk ledningsnette om div ting e kobla ut
 
Du klarer ikke å sjekke dempere ved å legge litt vekt på de.
Ta med i regnestykket at dempere må inn til service. Det er noe som bør gjøres minimum hvert andre år eller ved 1500-2000km.
På slike maskiner som lever et hardt liv er det veldig lurt å sjekke alt som er skrudd fast i ramma slik som understell og forstilling, motor osv. Sjekk at bolter ikke har gnaget i ramme noen steder, at foringer ser sånn passe hele ut og at ikke alt er raklete. Motor MÅ starte på et par rykk og gå jevnt og fint. Kjør litt og sjekk at variatorer jobber sånn høvelig greit. Regn med vedlikehold her også.
 
Hei!
Eier en RR selv og er kanon fornøyd. Ja, den er gammel men du bedre hvor mye moro den gir meg!
Mye gode poeng i det som har blitt skrevet over her, men RR har ikke samme motor som R. Nå er ikke jeg noen ekspert på akkurat den fronten, men tror det er bunndelen som er forskjellig, også har ikke R motoren separat oljetank.

Jeg mener bruksområdet har alt å si, for å bestemme om du skal ha en RR eller ikke.

Personlig, så er største bakdel med en RR, bensinforbruket. Det er høyt ved aktiv kjøring. Vet det er flere som har dyset om for å endre litt på dette, men ettersom dette er en forgassermotor, vil den uansett bruke mye mer en innsprøytning.. jeg kjører med originale dyser, og klarer ikke en hel dag på fjellet.. jeg kjører til det stopper, fyller på 10L jeg har i kanne på tunnelen, så går turen mot bilen.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt som en el-bil eier som skal fra Trondheim til Oslo i februar når det er -20, har litt rekkeviddeangst:p på solfylte dager med kanonforhold, legger forbruket en liten demper på stemninga.

Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å pendla poden over på f.eks en indy 600, eller en etec. Krefter i massevis, mye "enklere" å kjøre, og du slipper rekkeviddeangsten:p

RRen er tung på styret, mye skitrykk. Du blir sliten i arma om du er vandt mere moderne scootere.
Jeg løste dette ved å bytte til R forstilling og Ez-steer styrelink, ble en helt annen scooter.

Er det overhodet ikke noe annet alternativ, vil jeg i tillegg til det overnevnte, sjekka om drivakslingen ligger å sliter på luftfilterboksen, og om det er klaring mellom startsnor og slange til kjølevæska som går bak bremsekaliptern.

Ellers er variatorreimene på disse, svindyre.. kan være verdt å ha i bakhodet.

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: polarisguttn
Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å pendla poden over på f.eks en indy 600, eller en etec. Krefter i massevis, mye "enklere" å kjøre, og du slipper rekkeviddeangsten:p
Ja, han er tross alt et produkt av sin far, og snakker stort sett om AC da :gskratt:. Men nå dukka det opp en sånn RR som har satt seg fast i hue på`n. Tror kanskje en Crossfire hadde vært tingen, evt en Renegade. Men takk for mange innspill her. Vi får sjekke de nevnte punktene om det blir aktuellt. Han har vært i kontakt med en som har en RR til salgs, men de står foreløbig såpass langt unna hverandre mtp pris, at det ikke er verd å dra og titte på`n. Tror ikke de klarer å bli enige om prisen okkesom.
 
  • Haha!!!
Reaksjoner: smaug1
Ja, han er tross alt et produkt av sin far, og snakker stort sett om AC da :gskratt:. Men nå dukka det opp en sånn RR som har satt seg fast i hue på`n. Tror kanskje en Crossfire hadde vært tingen, evt en Renegade. Men takk for mange innspill her. Vi får sjekke de nevnte punktene om det blir aktuellt. Han har vært i kontakt med en som har en RR til salgs, men de står foreløbig såpass langt unna hverandre mtp pris, at det ikke er verd å dra og titte på`n. Tror ikke de klarer å bli enige om prisen okkesom.

AC er kjent for solide motorer, så det kan jeg forstå!
Hva med f6? Hadde selv en polaris swba axys med 600, tilsvarer vel crossfire? Superfornøyd, og personlig mener jeg 600 er undervurdert!
 
Ja, nei. Hipp som happ egentlig. Men Crossfire er jo litt mere å komme med uttafor løypa(kanskje). Jeg legger meg ikke så mye oppi det, prøver å gi råd etter beste evne når'n spør Trur egentlig at en M8 står øverst på lista(jo lengre jo bedre er visst på mote) Ble vist ikke enig med selgeren av den derre 600rr'n. Så det åpner seg igjen. Takk for tipsene ang 600 rr allikevel.
 
Sist redigert: