Doningen fyrer på 1 draget, og går greit på tomgang selv om jeg synes den går veldig høyt da med nesten 2000rpm. Tomgang går heller ikke særlig ned når scooter'n har fått tilnærmet driftstemp på over 40 grader. 18-1900 omin på tomgang er høyt når en er vant til 11-1200 på e-tec. Vel, ellers fin lett motorgange på lett kjøring i litt småkram snø på 10-20cm. Greit drag over mellomregister, bra trøkk på full pupp.
Finner en høvelig plass der jeg kan få prøvd meg litt, men synes den stuker lett ned på "ytterski" ift hva jeg er vant med. Styregeometrien, ja, helt venn med dette på Polaris har jeg slitt med å bli på åresvis, og styret havner liksom ikke der det er "naturlig" ift styreutslaget synes jeg. Dog er den meget lett å legge opp på siden å sidehille med, men for meg så er den litt for brå over balansepunktet på siden,(synes summiten er mye mer lineær og mer tilgivelig når du har lagt deg langt over på siden), og jeg velter over noen ganger uten at jeg egentlig skjønner helt hvorfor..
Fremkommeligheten på dagens føre er vel i grunn helt enorm da det er godt tak i "gammelsnøen" under det løse laget på toppen. Den eter seg godt opp igjennom, men jeg sliter litt med å få plassert meg slik at jeg kan svinge godt til sidene imens jeg klatrer. Sikkert en vanesak dette og.. Den reiser seg akkurat passe på dagens føre, så rett opp er den helt knall. Takket være en smule rutine så unngikk jeg med noe knapp margin tidenes korteste testrunde da jeg overvurderte min handling av maskina en liten smule i starten der, men full gass og kaldt hode.....
Fjæringen er helt ok på dagens føre, og tipper denne er satt opp for en ganske sexylubben type i fra før.. Så har ingen spesielle bemerkninger der ut over at oppsettet ikke var helt "EXIT" satt opp til meg, men det kan jo heller ikke forventes.
Motoren går greit og fint, ingen spesielle ting å sette finger'n på der sånn sett, men har et rimelig greit inntrykk av at denne Polaris motoren er litt mer "ketchupflaske" enn E-tec motoren. Mener bestemt at E-tec850 er jevnt over sterkere på lav og mellomregisteret, samt har en mer lineær effetkurve enn Polaris sin 850. Dog kan man jo også tenke seg at variator oppsettet spiller noe inn på dette. På peak full hendel er det for min del nok power i denne motoren, og den er etter min mening i vertfall LANGT foran den gamle 800 motoren til Polaris. Motormessig et stort fremskritt for Polaris, men den er et par knepp bak E-tec850 føler jeg, og særlig på mellomregisteret synes jeg at jeg må "pumpe" litt mer ut av denne enn hva jeg må med min egen.
Absolutt en god scooter, og skulle nok ha klart å venne meg til en over tid, jeg er litt var på sånt og bruker noen timer på slik tilvenning.. Men det er styregeometrien, og hvor jeg skal plassere meg for å få med meg denne på samme måte som G4 jeg ikke helt finner ut av sånn uten videre. Uansett, det er høy fun faktor her, og mange av de punktene jeg påpeker her går nok på tilvenning utover bare noen timer med testing.