Khaos 850

Reimkiller'n

Moderator. BRP G5 pilot
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
29 Jan 2008
5.734
4.124
Stor-Trøndelag
Okey, da har jeg i coronatider vært og lånt en Polaris Khaos 850 for å forsøke å roe abstinensene for scooterkjøring da mine doninger står coronafast i på stugan.

Tilnærmingen er forsøkt å være fullstendig fordomsfri, og så objektiv som jeg kan klare å bli.. Noen vil sikkert betvile det uansett utfall her.
 

Vedlegg

  • IMG_20200319_222659.jpg
    IMG_20200319_222659.jpg
    219,6 KB · Sett: 125
  • IMG_20200320_115147.jpg
    IMG_20200320_115147.jpg
    228 KB · Sett: 133
  • IMG_20200320_115156.jpg
    IMG_20200320_115156.jpg
    254,8 KB · Sett: 133
  • IMG_20200320_115637.jpg
    IMG_20200320_115637.jpg
    227,6 KB · Sett: 134
  • IMG_20200320_122546.jpg
    IMG_20200320_122546.jpg
    204,2 KB · Sett: 127
  • IMG_20200320_122555.jpg
    IMG_20200320_122555.jpg
    211,5 KB · Sett: 126
  • IMG_20200320_133730.jpg
    IMG_20200320_133730.jpg
    183,6 KB · Sett: 125
  • IMG_20200320_133855.jpg
    IMG_20200320_133855.jpg
    227,2 KB · Sett: 122
  • Liker
Reaksjoner: RS
Doningen fyrer på 1 draget, og går greit på tomgang selv om jeg synes den går veldig høyt da med nesten 2000rpm. Tomgang går heller ikke særlig ned når scooter'n har fått tilnærmet driftstemp på over 40 grader. 18-1900 omin på tomgang er høyt når en er vant til 11-1200 på e-tec. Vel, ellers fin lett motorgange på lett kjøring i litt småkram snø på 10-20cm. Greit drag over mellomregister, bra trøkk på full pupp.

Finner en høvelig plass der jeg kan få prøvd meg litt, men synes den stuker lett ned på "ytterski" ift hva jeg er vant med. Styregeometrien, ja, helt venn med dette på Polaris har jeg slitt med å bli på åresvis, og styret havner liksom ikke der det er "naturlig" ift styreutslaget synes jeg. Dog er den meget lett å legge opp på siden å sidehille med, men for meg så er den litt for brå over balansepunktet på siden,(synes summiten er mye mer lineær og mer tilgivelig når du har lagt deg langt over på siden), og jeg velter over noen ganger uten at jeg egentlig skjønner helt hvorfor..

Fremkommeligheten på dagens føre er vel i grunn helt enorm da det er godt tak i "gammelsnøen" under det løse laget på toppen. Den eter seg godt opp igjennom, men jeg sliter litt med å få plassert meg slik at jeg kan svinge godt til sidene imens jeg klatrer. Sikkert en vanesak dette og.. Den reiser seg akkurat passe på dagens føre, så rett opp er den helt knall. Takket være en smule rutine så unngikk jeg med noe knapp margin tidenes korteste testrunde da jeg overvurderte min handling av maskina en liten smule i starten der, men full gass og kaldt hode.....

Fjæringen er helt ok på dagens føre, og tipper denne er satt opp for en ganske sexylubben type i fra før.. Så har ingen spesielle bemerkninger der ut over at oppsettet ikke var helt "EXIT" satt opp til meg, men det kan jo heller ikke forventes. :sneaky:

Motoren går greit og fint, ingen spesielle ting å sette finger'n på der sånn sett, men har et rimelig greit inntrykk av at denne Polaris motoren er litt mer "ketchupflaske" enn E-tec motoren. Mener bestemt at E-tec850 er jevnt over sterkere på lav og mellomregisteret, samt har en mer lineær effetkurve enn Polaris sin 850. Dog kan man jo også tenke seg at variator oppsettet spiller noe inn på dette. På peak full hendel er det for min del nok power i denne motoren, og den er etter min mening i vertfall LANGT foran den gamle 800 motoren til Polaris. Motormessig et stort fremskritt for Polaris, men den er et par knepp bak E-tec850 føler jeg, og særlig på mellomregisteret synes jeg at jeg må "pumpe" litt mer ut av denne enn hva jeg må med min egen.

Absolutt en god scooter, og skulle nok ha klart å venne meg til en over tid, jeg er litt var på sånt og bruker noen timer på slik tilvenning.. Men det er styregeometrien, og hvor jeg skal plassere meg for å få med meg denne på samme måte som G4 jeg ikke helt finner ut av sånn uten videre. Uansett, det er høy fun faktor her, og mange av de punktene jeg påpeker her går nok på tilvenning utover bare noen timer med testing.
 
Fikk kjørt en runde til før jeg leverte den tilbake her tidligere i uken, og da var føret litt hardere. Den går utrolig fort varm i forhold til G4, og også i forhold til XM synes jeg. Fra det bikket 60 grader gikk det veldig fort opp til 80.. Hva slags kjølere er det på denne? PRO RMK er vel kanskje fortsatt levert uten tunnelkjøler..?

Stigtrinna er etter min smak vel smale, og synes også de er korte.. Kunne gått noe cm til bak på tunnelen for min del. Ja, er klar over at de er slik av flere årsaker.. Styringen ble et issue på denne turen også, og opplever polarisen som adskillig tyngre på styringen, og at den hele tiden stuker ut og ned i nesa når du skal svinge en vei. Bruker mye krefter, sikkert unødvendig, på å holde scooter i "riktig" vinkel når jeg svinger for å unngå denne stukingen ut over ytterskia.