Justering av KYB-dempere

Arcticlight

Medlem
29 Nov 2012
10
16
Vest-Finnmark
Hei, håper noen har erfaring med dette. Jeg har en Lynx Boondocker 3700 2013 med KYB dempere med høyfartsdyse og lavfartsdyse mht demping som jeg prøver å justere. Det som er vanskelig er å vite er når man skal juster høyfartsdysen og når man skal justere lavfartsdysen i forhold til forskjellig type kjøring. Når trer de forskjellige dysene i kraft? F. eks hvilken dyse er i funksjon når man lander etter et hopp? Regner med det bare er å prøve seg frem, men hvis noen vil dele kunnskap om dette så kan man jo bli mer treffsikker i utprøvingen.:)
 
For og dekke litt basic så er hastigheten det er snakk om farten som støtdemperen beveger seg med. Kjører du sakte og ønsker en hardere eller mykere maskin justerer du lavhastighet. Skal du hoppe og trenger stivere dempere justerer du høyhastighet.
På den annen side vil alle justeringer til en viss grad påvirke hele registeret.
Det viktigste er og skrive ned alle endringer du gjør slik at du ikke justerer deg bort.
 
Takk for tilbakemelding! Det er vel å justere seg bort som er fort gjort med slike dempere.. Forholdet mellom fjær og demper er jo også et tema. Har slakka bakfjæra en del for å få mindre skitrykk for å prøve å gjøre scooteren lettere i fronten. Har også skrudd ut dempern en del bak på begge dysene. Var å kjørte i dag og er egentlig fornøyd med marktrykket, selv om vanlig styrerespons er noe dårligere. Gjorde noen hopp og bånnet én gang. Så da er vel neste justering å skru inn demperen en del.
 
Jeg bruker å ta litt utgangspunkt i min egenvekt... Altså, jeg er 189cm og ca 100kg å kjører da med ganske så stramme fjærer i både forstillingen og i boggien. På disse kyb40 demperne foran justerte jeg da alt til "0", minimum på både høy og lav, for deretter å justere de med likt antall klikk på begge sider. Høy instillingen med like mange klikk opp fra "0", og lav innstillingen med like mange klikk. NB ikke nødvendigvis like mange på høy som på lav eller omvendt! Deretter klikker jeg X antall klikk opp å så prøver jeg scooter'n. Så er det bare å finjustere dette etter eget ønske etterhvert. ;) Samme oppskrift på bakdemper'n.. Dette er etter min erfaring veldig gode dempere, å jeg klarte ikke å bunne hverken boggie eller forstilling med disse kyb40 demperne på 390 mil med min X-RS freeride 137"..! :thumb: Ryggraden bunna flere ganger på de mila under dropping etc for å si det sånn..
 
Jeg bruker å ta litt utgangspunkt i min egenvekt... Altså, jeg er 189cm og ca 100kg å kjører da med ganske så stramme fjærer i både forstillingen og i boggien. På disse kyb40 demperne foran justerte jeg da alt til "0", minimum på både høy og lav, for deretter å justere de med likt antall klikk på begge sider. Høy instillingen med like mange klikk opp fra "0", og lav innstillingen med like mange klikk. NB ikke nødvendigvis like mange på høy som på lav eller omvendt! Deretter klikker jeg X antall klikk opp å så prøver jeg scooter'n. Så er det bare å finjustere dette etter eget ønske etterhvert. ;) Samme oppskrift på bakdemper'n.. Dette er etter min erfaring veldig gode dempere, å jeg klarte ikke å bunne hverken boggie eller forstilling med disse kyb40 demperne på 390 mil med min X-RS freeride 137"..! :thumb: Ryggraden bunna flere ganger på de mila under dropping etc for å si det sånn..
..Hei, lurte på instilling av demping bak (boondocker 3900)2015...var å skulle kjøre i går å ville løfte den opp bak før tur, merket da at det var veldig dødgang å jeg kunne nesten presse bakenden helt ned i beltet å dra helt opp igjenn uten motstand:confused:...scooteren er bare brukt til turer å rolig kjøring så syns det var rart at dempere var gåen?, etter jeg fikk kjørt en bit kjentes det mye bedre ut, noen som har tips?
 
..Hei, lurte på instilling av demping bak (boondocker 3900)2015...var å skulle kjøre i går å ville løfte den opp bak før tur, merket da at det var veldig dødgang å jeg kunne nesten presse bakenden helt ned i beltet å dra helt opp igjenn uten motstand:confused:...scooteren er bare brukt til turer å rolig kjøring så syns det var rart at dempere var gåen?, etter jeg fikk kjørt en bit kjentes det mye bedre ut, noen som har tips?
Helt normalt så lenge du får trykk på demperen etter litt kjøring! Har EXIT X1 dempere på min summit som er akkurat like dan når den har stått en stund, kjører noen meter så er det trykk der..
 
Hei, har nettopp kjøpt dobbeltsal tel min 2019 Bondocker 3900 og luræ på kor man ska begynn å skruv når man tar mæ fruen på tur?
Stram fjær i bakerste demparn og juster lavfartdyso?
 
På min Xterrain gjorde jeg ikke noe, den er veldig progressiv men hvis den bånner så strammer du fjærene på understellet. Skal du kjøre fort på to på så må du justere klikkere på demperene så mye du føler for. Begynn med high speed og hvis du ikke merker noe forskjell justerer du low speed også.
 
  • Liker
Reaksjoner: groftrem
På min Xterrain gjorde jeg ikke noe, den er veldig progressiv men hvis den bånner så strammer du fjærene på understellet. Skal du kjøre fort på to på så må du justere klikkere på demperene så mye du føler for. Begynn med high speed og hvis du ikke merker noe forskjell justerer du low speed også.
PPS boggien har vel ikke disse fjærene som vi justerer mellom 1 og 4 på hver side bak i en ski-doo boggie..?